De Opticien nr5 2022 Online

DE OPTICIEN NR 5 2022 70 INTERVIEW NIEUWE CONSUMENT ZORGT VOOR AANGEPASTE ROL OPTICIEN Van der Wiel Optiek had geen gedroomde start. Vertel eens? Marco: “Klopt. Voor 2020 was Van der Wiel Optiek deel van een kleine keten. Uitgerekend in het eerste coronajaar koppelden we ons los om de winkel volledig zelf te runnen. Dat was geen gemakkelijke periode, kan ik je zeggen. Maar gelukkig werkten we toen al hybride en konden we verliezen opvangen met een online aanbod. Niet de start waar we van gedroomd hadden. Maar tegelijk gaf het ons wel de kans om het online gegeven nog meer te begrijpen en verder te ontwikkelen.” “IK BEN NIET MEER DEZELFDE OPTICIEN ALS VIJF JAAR GELEDEN”, ALDUS MARCO RODENBURG VAN VAN DER WIEL OPTIEK IN LEIDEN. HIJ ZAG HET GEDRAG VAN ZIJN KLANTEN SNELLER DAN OOIT VERANDEREN EN PROBEERT DAAR SLIM OP IN TE SPELEN. “LOUTER EEN PRODUCTAANBIEDER ZIJN IS NIET MEER GENOEG. IK PROFILEER ME VANDAAG ALS SPECIALIST, ZODAT CONSUMENTEN SNEL DE MEERWAARDE ZIEN VAN EEN BEZOEK AAN VAN DER WIEL OPTIEK.” WIJ GINGEN LANGS IN LEIDEN OM HET REILEN EN ZEILEN VAN ZIJN ZAAK MET EIGEN OGEN TE ZIEN. Wat zie jij als voordelen van zo’n clicks & bricks-model? Vooral dat we 24 op 7 beschikbaar zijn”, vertelt Marco enthousiast verder. “We boren daarmee een nieuwe klantengroep aan die liever op zijn gemak thuis lenzen bestelt. Van der Wiel Optiek ligt in Leiden, waar veel studenten wonen. Die doen letterlijk alles online, dus vinden op die manier ook hun weg naar ons. In het verleden hebben we zelf al met een samensmelting van online en offline geëxperimenteerd. Zo hadden we een webshop met zonnebrillen. Maar dat beviel niet goed, we moesten enorm veel pakjes versturen en kregen meer dan de helft weer retour. Dat is logisch, want LOUTER EEN PRODUCTAANBIEDER ZIJN IS NIET MEER GENOEG. IK PROFILEER ME VANDAAG ALS SPECIALIST, ZODAT CONSUMENTEN SNEL DE MEERWAARDE ZIEN VAN EEN BEZOEK AAN VAN DER WIEL OPTIEK “ ”

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4