De Opticien nr5 2022 Online

DE OPTICIEN NR 5 2022 71 mensen willen een zonnebril passen en op hun gezicht zien. Dus bestellen ze er een aantal, maar ze houden er maar één. Met andere woorden: dat was totaal geen goed hybride model. Je moet je klant heel goed kennen en op basis daarvan de juiste kanaalkeuzes maken. Op dit moment lijken we de ‘sweet spot’ gevonden te hebben.” Is die consument in de afgelopen jaren veranderd? “Heel zeker. Ze zijn beter ingelezen, dus je moet steeds meer moeite doen om ze te overtuigen. Ze denken immers dat ze het antwoord op hun probleem al op Google hebben gelezen. Het gaat echter nog altijd om je ogen, dus zoeken ze bij de opticien bevestiging voor hun eigen “diagnose”. Ik heb me meer geprofileerd als specialist en zoek nu samen met de klant naar een passende kijkoplossing. Daarnaast merk ik dat consumenten nieuwe gewoontes hebben gecreëerd sinds het begin van de pandemie die invloed hebben op hun ogen. Denk dan aan verhoogde schermtijd die voor meer bijziendheid zorgt en aan meer hobby’s zoals fietsen en wandelen, waardoor zonnebrillen op sterkte meer in trek zijn. Oh, en we verkopen ook een stuk meer verrekijkers. Dat was tijdens de lockdown één van m’n topproducten!”, aldus Marco. Wat is de grootste uitdaging voor je zaak vandaag? “Ons nog meer als specialist profileren. Daarvoor moeten we nog stappen zetten op vlak van oogzorg. De kennis van ons personeel moet volledig op punt staan, zodat we klanten kunnen helpen bewegen naar aankopen die hen écht verder helpen. Om dat waar te maken, zijn we bijvoorbeeld op zoek naar een ervaren optometrist die behandelingen kan uitvoeren in een aparte ruimte. Dat zou voor ons de cirkel rond maken: zorg, product én topservice in één.” Hoe helpt jouw hybride model bij die uitdaging? “Door het online gedeelte aan LensOnline over te laten, heb ik meer tijd voor bijscholing en oogzorg voor mijn klanten. Ik doe om elf uur ’s avonds de rolluiken naar beneden, maar vanaf dat moment zorgt een gepersonaliseerde digitale advertentie ervoor dat klanten toch nog bij of via ons kunnen bestellen. Mijn klanten zijn veel loyaler, omdat ze weten dat het ook financieel een goede keuze is. En die loyaliteit is waar ik vooral naar streef.” Hoe ziet de optiekzaak – en breder misschien de oogzorg - van morgen eruit volgens jou? “Opticiens zullen meer specialistische hulp aanbieden voor bijvoorbeeld droge ogen en oogdruk. Ik denk dat de oogzorg in het algemeen dit echt nodig heeft. Mensen mogen niet het gevoel hebben dat ze een heel traject moeten doorlopen voor ze hulp krijgen. Als een optometrist hen daarbij kan bijstaan en alle specialisten meer met elkaar samenwerken, zou het optiek- en oogzorglandschap er nog beter uitzien.” Meer informatie: LensOnline www.lensonline.nl Marco Rodenburg

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4