De Opticien nr5 2022 Online

DE OPTICIEN NR 5 2022 77 HOE HOUD JIJ JE MENSEN BLIJ? Als antwoord op deze vraag wordt vaak gelijk aan geld gedacht door werkgevers als werknemer. Maar maakt meer geld echt gelukkig? Het is zeker belangrijk dat werk goed betaald wordt, omdat geld indirect ook een vorm van waardering is. Uiteindelijk is werk een levenservaring die meerdere dagen per week terugkomt, die leerzaam, boeiend mag zijn en ook energie mag opleveren. Maar waar lopen werknemers dan warm voor? Mensen willen vooral iets doen waar hun talenten liggen, iets wat ze bijna niet kunnen laten. Hun tweede natuur. Waarmee ze kunnen bijdragen aan iets wat zij belangrijk vinden. En hierin verder ontwikkelen. En daarnaast willen ze waardering en betrokkenheid ervaren van hun werkgever. Door hierin gul te geven, ontvang je als werkgever veel loyaliteit terug. Als loopbaancoach zie ik hoe mensen energie verliezen als ze niet doen wat aansluit op wie zij zijn en als men ook geen waardering ervaart. Als werkgever is het dus van belang om goed te observeren. Als je ook maar enigszins opmerkt dat één van je medewerkers niet blij is, geef dit dan aandacht. Waar nodig, kan ik hen helpen bij de vragen: “wie ben je”, “wat zijn je talenten” en “wat levert jou meer energie op”? Want je wilt er niet te laat achter komen dat je medewerker buiten jouw bedrijf is gaan zoeken naar iets wat jij als werkgever wel had kunnen bieden. www.optiekadviseurs.nl/adviseurs ANJA KOOL Als recruiter, loopbaanontwikkeling- en outplacementcoach gelooft Anja ik in ‘win-win’ als het werk, het bedrijf en de persoon in essentie op elkaar aansluiten, zodat de verlangens van alle betrokkenen zonder moeite kunnen worden ingevuld. Vanuit dit geloof helpt zij werkgever en werknemer graag bij wat hierin nodig is. PASCALLE VAN DER STAAK Pascalle is eigenaar van Etui & Zo. Als afleverspecialist kan zij er samen met u voor zorgen dat het afleveren van uw brillen, zonnebrillen of contactlenzen een mooie belevenis wordt voor uw klanten. Zij komt graag bij u langs om met u mee te denken. KAN IK MIJN BRILLEN OOK ECO FRIENDLY AFLEVEREN? Duurzaam produceren is aan de orde van de dag. Niet alleen binnen Europa is dit actueel, ook in het Verre Oosten. Gelukkig staan aan de andere kant van de wereld ook de ‘groene’ ontwikkelingen niet stil. Brillendoekjes kunnen we al enige tijd produceren van gerecyclede PET flessen. We kunnen harde etuis, die in de basis vervaardigd worden van gerecycled metaal, uitvoeren met natuurlijke materialen als vilt en kurk. Onze tasjes komen uit Europa en zijn standaard vervaardigd van FSC-papier of zelfs van gerecycled papier. En we leveren doorgaans flesjes brillenspray die navulbaar zijn in de winkel. Zo proberen we op alle vlakken een duurzaam alternatief te bieden naast de reguliere producten. Wil je meer weten over hoe je met jouw bedrijf verder kunt verduurzamen bij het afleveren? Neem dan gerust contact met ons op! www.optiekadviseurs.nl/adviseurs REGELMATIG KRIJG IK DEZE VRAAG: “WIJ HEBBEN OOIT EEN STYLINGTRAINING GEVOLGD. DAAR DOEN WE TE WEINIG MEE, WANT HET IS TE DRUK IN DE WINKEL VOOR EEN UITGEBREID KLEUR- EN STIJLADVIES. HEB JIJ EEN TIP?” Jij kunt je vast nog wel herinneren hoe je gestart bent met het slijpen van brillenglazen tijdens de opleiding? Dat begon met het brokkelen van de glaasjes. Weet je nog hoeveel werk dat was? Op de handslijpmachine leerde je om het facet goed op het glaasje te krijgen. Zo heb je door de jaren heen geleerd om gevoel met het product te krijgen. Inmiddels worden glazen met een volautomatische slijpmachine geslepen. Een goed onderbouwd briladvies heeft een soortgelijke ontwikkeling doorgemaakt. Je hebt de basis al gelegd met de training. Nu is het tijd voor de volgende stap: de kleurkragen kunnen de deur uit. Je kunt ze vervangen door innovatieve tools waarmee jij je klant verrast en efficiënter werkt. De Brillenstylist heeft een methodiek ontwikkeld waarmee je je kennis kunt updaten. Hij is speciaal ontwikkeld voor opticiens. Hiermee kun je op vier niveaus je briladvies onderbouwen. Je klant ziet meteen welke bril goed staat en komt sneller tot een keuze, zonder in te leveren op kwaliteit en professionaliteit. Sluit dit aan bij jullie werkwijze? Bel de Brillenstylist – www.optiekadviseurs/adviseurs MARIJE GERDES Marije Gerdes is De Brillenstylist: opticien én stylist. Met haar kennis gaat er een wereld voor je open. Ontdek de geheimen van kleur, stijl, vorm en gezichtskenmerken, stel de klant centraal en word nog beter in je vak.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4