De Opticien nr5 2022 Online

de opticien Tweemaandelijks Vaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708170) Vakt i j ds chr i ft voor de tota l e opt i ek- en contac t l ensbranche | Oktober 2022 | 22 e j aargang no. 5 | Pr i j s € 10, 50 Special SILMO 2022 COVERSTORY BELLINGER: “WE STREVEN ER VOORTDUREND NAAR OM EEN DUURZAMER BEDRIJF TE WORDEN DAN GISTEREN”

INNOVEER DIFFERENTIEER BESPAAR PROFITEER Noordman Instruments Pasteurstraat 8 2811 DX Reeuwijk Tel: 0182 244 036 Whatsapp: 06 53 70 87 21 info@noordmaninstruments.nl Noordmaninstruments.nl WAAR JE VAN WORDT! OPLOSSINGEN NEW 2022 2 instrumenten, 12 meetfuncties

COLOFON EN DE VISIE DE OPTICIEN NR 5 2022 3 Vaktijdschrift voor de optiek- en contactlenzenbranche Verantwoordelijke uitgever Nederland: GPmedia BV Van Schaeck Mathonsingel 8 6512 AP Nijmegen, The Netherlands Telefoon: +31 (0)24 3 246146 E-mail: info@gpmedia.nl Internet: www.gpmedia.nl www.deopticien.biz Verantwoordelijke uitgever België: GPmedia BV Postbus 10000 2300 Turnhout (B) Uitgever: Peter Peeters Redactie: Else Witten (hoofdredacteur) e.witten@gpmedia.nl Guusje Arts (redacteur) g.arts@gpmedia.nl Sales: GPmedia BV Gerdo van de Peppel (verkoopleider) g.peppel@gpmedia.nl Lisan van den Bosch (media-adviseur) l.bosch@gpmedia.nl Alle orders worden afgesloten en uitgevoerd conform de Regelingen voor het Advertentiewezen, gedeponeerd ter griffie van de Arrondissementsrechtbanken en bij de Kamer van Koophandel. Vaktijdschrift De Opticien heeft het HOI Keurmerk. Dit betekent dat de oplage is gegarandeerd en gecontroleerd. Abonnementen: www.gpmedia.nl of via info@gpmedia.nl Per jaar € 42,- Losse verkoop € 10,50 Het abonnement kan elk gewenst moment ingaan. Vormgeving: GPmedia BV Telefoon: +31 (0)24 3 246146 Internet: www.gpmedia.nl Fotografie: Maaike van Esch Druk: PRinterface ISSN: 1872-9363 © Copyright 2022 Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie microfilm of welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. De Opticien besteedt de grootst mogelijke aandacht aan de juistheid van de informatie die in het vaktijdschrift wordt opgenomen. Fouten zijn echter niet volledig uit te sluiten. De uitgever en de auteurs zijn dan ook op geen enkele wijze verantwoordelijk voor schade, van welke aard ook, die is ontstaan als gevolg van handelingen en/of beslissingen die gebaseerd zijn op de bedoelde informatie. De Visie Ten tijde van dit schrijven zijn het heerlijke ‘indian summer’ dagen in oktober met een fijn zonnetje, waardoor de koele ochtend snel overgaat in een heerlijke middag van rond de twintig graden. De winter lijkt daardoor nog ver weg, toch staat hij voor de deur en ik ben ontzettend benieuwd wat hij gaat brengen. De voorspellingen zijn niet al te best. Om de woorden recessie, inflatie en energierekening kunnen we niet meer heen en dus zal de consument keuzes gaan maken waar zijn of haar geld naartoe gaat. Goed zicht is voor iedereen belangrijk en noodzakelijk, wellicht dat het uitstellen van een bril een optie is voor sommigen of de keuze valt op een goedkoper exemplaar bij u in de winkel. Maar dat de tijden aan het veranderen zijn, is zeker. Maar tijden veranderen gelukkig ook weer in positieve zin. Want we konden eindelijk weer naar Parijs afreizen waar een volwaardige editie van Silmo werd gehouden. Het was er ouderwets druk, er konden volop noviteiten worden ontdekt en er werd volop genetwerkt. De vibe op de beurs was positief en uitgelaten, blij om elkaar weer in normale omstandigheden te kunnen treffen. Uiteraard waren ook wij van de partij in Parijs en we bezochten bijvoorbeeld de stand van Morel, waar we een uitgebreid interview hadden met één van de eigenaren Jerome Morel. Hij vertelde ons alles over de huidige ontwikkelingen bij het Franse brillenbedrijf en de prachtige filosofie van waaruit het merk te werk gaat. Morel is een echt familiebedrijf dat haar omgeving en mensen hoog in het vaandel heeft staan. Maar niet alleen in Parijs was er genoeg te beleven, ook in Nederland. Zo gingen we op bezoek bij vader en zoon Jukkema van Pajuk. Pieter en Erik nodigden ons uit in hun compleet nieuwe pand in Leusden. We kregen een uitgebreide rondleiding en aan werkelijk alles was gedacht. Van regenwater dat opgevangen wordt tot de enorme hoeveelheid zonnepanelen op het dak. Kortom, Pajuk is klaar voor de toekomst. Erik en Pieter vertellen ons bovendien ook over de mooie geschiedenis van het bedrijf, want Pajuk bestaat inmiddels al meer dan honderd jaar, waardoor verleden en toekomst samen komen in het interview. Op onze cover prijkt dit keer Bellinger. We gaan het met het Deense optiekbedrijf dit keer niet alleen hebben over de drie prachtige collecties (Bellinger, Blac en Entourage of 7), maar bovenal komt het woord duurzaamheid naar voren. Want zelfs de stand op Silmo was geheel gemaakt van ‘sustainable’ materialen. Bellinger voegt dan ook de daad bij het woord en heeft haar aanpak echt wezenlijk veranderd, omdat ze vinden dat klimaat bovenaan de agenda van ieder bedrijf hoort te staan. En tot slot wil ik u attenderen op het interview met Edwin en Esther Teunissen van Doesburg Optiek. Een prachtig verhaal over het volgen van je dromen en hoe dat in de praktijk eruitziet. Wij zagen twee gelukkige mensen met passie voor het vak en hun klanten! Misschien is het u al opgevallen. In deze uitgave presenteren wij ook onze nieuwe opmaak. We hebben hier en daar wat gefinetuned om onze uitstraling wat frisser en meer van deze tijd te maken. Soms zijn kleine accenten genoeg om verder te optimaliseren. Veel leesplezier gewenst! Else Witten Hoofredacteur vaktijdschrift De Opticien e.witten@gpmedia.nl de opticien Tweemaandelijks Vaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708170) Vakt i j ds chr i ft voor de tota l e opt i ek- en contac t l ensbranche | Oktober 2022 | 22 e j aargang no. 5 | Pr i j s € 10, 50 Special SILMO 2022 COVERSTORY BELLINGER: “WE STREVEN ER VOORTDUREND NAAR OM EEN DUURZAMER BEDRIJF TE WORDEN DAN GISTEREN” DE VIBE OP DE BEURS WAS POSITIEF EN UITGELATEN, BLIJ OM ELKAAR WEER IN NORMALE OMSTANDIGHEDEN TE KUNNEN TREFFEN “ “

PAG. 10 INTERVIEW Pajuk bestond in 2021 precies honderd jaar en in maart van het jubileumjaar werd officieel het nieuwe pand betreden in Leusden. Een toekomstbestendig en prachtig ontworpen kantoor dat volgens directeuren en tevens vierde en vijfde generatie Pieter en Erik Jukkema nu helemaal af is. “In het pand trekken is één, maar tot daadwerkelijk alles zo in ingericht zoals je wilt is een tweede. Nu zijn we eindelijk zover!” PAG. 66 DE BAUSCH + LOMB ULTRA® ONE DAY LENS Op dinsdag 4 oktober vond in het Nationaal Militair Museum in Soesterberg het netwerkevent plaats rondom het ‘Beyond the lens symposium’. Tijdens deze unieke bijeenkomst stond het online Europese BEYOND THE LENS SYMPOSIUM centraal. Dit symposium werd gezamenlijk op een groot scherm door de gasten bekeken. PAG. 14 COVERSTORY Bellinger House staat bekend om zijn innovatieve en gedurfde benadering van design. Oprichters Malene en Claus Bellinger begonnen de reis in 2003 met het creëren van innovatieve brillen die rijk zijn aan kleur en design, met de missie om een nieuwe smaak toe te voegen aan de brillenindustrie: Eccentric. “We zijn trots om te zeggen dat Bellinger daar sindsdien in is geslaagd.” PAG. 34 MOREL PRESENTEERT NIEUWE MERKIDENTITEIT MOREL is een familiebedrijf, waar inmiddels de vierde generatie aan het roer staat, dat het vakmanschap van brillen nieuw leven inblaast en tegelijkertijd trouw blijft aan zijn kernwaarden en onafhankelijkheid, generatie na generatie. “Het is onze ambitie om over de hele wereld erkend te worden als het toonaangevende Franse merk in onafhankelijke brillen.” INHOUD DE OPTICIEN NR 5 2022 4 10 14 34 66

DE OPTICIEN NR 5 2022 5 PAG. 59 NIFTIES: RETRO-VIBES EN TIJDLOZE LOOKS NIFTIES staat voor veel karakter in een klein frame. De NIFTIES-collectie heeft een internationale uitstraling, met flatterende silhouetten en felle kleuren en is verkrijgbaar in de maten 44-49. De nieuwe collectie staat in het teken van gerestylede klassieke vormen en een minimalistische benadering met uitgebalanceerde details. PAG. 80 OPTIEK IN BEELD: DOESBURG OPTIEK Doesburg Optiek is een warme optiekzaak in het oudste pand (1539) van Doesburg en wordt gerund door de twee bevlogen ondernemers Edwin en Esther Teunissen. In 2018 zagen zij hun droom werkelijkheid worden toen zij in december officieel de deuren openden van Doesburg Optiek. PAG. 70 “IK PROFILEER MIJ ALS SPECIALIST” “Ik ben niet meer dezelfde opticien als vijf jaar geleden”, aldus Marco Rodenburg van Van der Wiel Optiek in Leiden. Hij zag het gedrag van zijn klanten sneller dan ooit veranderen en probeert daar slim op in te spelen. “Louter een productaanbieder zijn is niet meer genoeg. Ik profileer me vandaag als specialist.” PAG. 82 NIEUWE ROL GIJS MAAT BIJ ESSILORLUXOTTICA In zijn nieuwe rol is Gijs Maat verantwoordelijk voor zowel het monturen- als het brillenglazenportfolio. Het verder versterken van de betrokkenheid en samenwerking met de gewaardeerde klanten is een belangrijke pijler. 70 59 82 80

DE OPTICIEN NR 5 2022 6 KORT NIEUWS Het team van Design Eyewear Group ziet er daardoor als volgt uit: Nederland: Emanuel Scheper Kiki Brinkmans Edward Wagemakers Heideliek Wassink Meer informatie: Design Eyewear Group Tel. +31 (0)79 59 38 770 | www.designeyeweargroup.com HEIDELIEK WASSINK IS VANAF HEDEN VERANTWOORDELIJK VOOR DE MERKEN VAN DE DESIGN EYEWEAR GROUP IN HET NOORDEN VAN NEDERLAND. HEIDELIEK IS ENTHOUSIAST OVER DEZE MOOIE SAMENWERKING: “WIJ ZIJN HEEL BLIJ DAT WE VANAF 1 OKTOBER 2022 EEN PRACHTIGE SAMENWERKING HEBBEN MET DE DESIGN EYEWEAR GROUP UIT DENEMARKEN. EEN ZEER FRAAI PORTFOLIO AAN MERKEN DAT WE MET VEEL ENTHOUSIASME VERTEGENWOORDIGEN.” HEIDELIEK WASSINK EN DESIGN EYEWEAR GROUP België: Peter Goeman Petra Vantieghem Jean-Charles Gistelinck Stijl 1467 is een superfijn vrouwelijk cat-eye montuur. Vier handgekleurde kleuren en een kleurrijk decoratief ontwerp op de veren geven dit montuur een exclusief tintje. Een geïntegreerd veerscharnier verhoogt de kwaliteit van het frame. DE DAMESCOLLECTIE VAN OWP WORDT GEKENMERKT DOOR AANDACHT VOOR DETAIL EN EEN PRACHTIG DESIGN. OF ZE NU VROUWELIJK EN LEVENDIG ZIJN OF TIJDLOOS ELEGANT - ELK VAN OWP’S CREATIES VALT OP DOOR ZIJN UNIEKE KARAKTER EN IS ALS ZODANIG HET PERFECTE STATEMENT-STUK VOOR MODEBEWUSTE VROUWEN. MAAK KENNIS MET DE NIEUWE STIJL VAN OWP: 1467. MAAK KENNIS MET STIJL 1467 VAN OWP Meer informatie: OWP Nederland Tel. +31 (0)20 6101026 www.owp.de

MODEL: LE-0202B WWW.OFAR.NL MAIL@OFAR.NL T: +31 (0)320 24 71 04

ONDERNEMEN DE OPTICIEN NR 5 2022 8 OPRICHTING NAM EEN FEIT De ontwikkelingen op het gebied van optiekbeurzen hebben er zeker toe bijgedragen deze beslissing te nemen, mede ook om zo, als Vereniging, nauw betrokken te blijven bij en een stem te hebben in de ontwikkelingen van een eventuele landelijke optiekbeurs voor 2023. Naast het bovenstaande zijn er uiteraard veel meer punten waar de Vereniging een bijdrage aan kan leveren. Denk hierbij aan het NA EEN JARENLANGE AFWEZIGHEID HEBBEN EEN AANTAL LEVERANCIERS BESLOTEN OM DE NEDERLANDSE ASSOCIATIE VAN LEVERANCIERS VAN BRILMONTUREN (NAM) OPNIEUWOP TE RICHTEN. DE NAB EN DE NAC ZIJN NOOIT VERDWENEN, VREEMD DUS DAT IN DEZE UITDAGENDE EN SNEL VERANDERENDE MARKT ER NIET EERDER EEN INITIATIEF IS ONTSTAAN OM DE NAM NIEUW LEVEN IN TE BLAZEN. NA JARENLANGE AFWEZIGHEID WORDT DE NAM NIEUW LEVEN INGEBLAZEN “ ” genereren en delen van relevante marktgegevens, gesprekspartner tussen monturenleveranciers en overige belangenorganisaties binnen de optiek, wet- en regelgeving, et cetera. Inmiddels hebben de eerste leveranciers zich gemeld en klinken er uit de markt positieve berichten over dit nieuwe initiatief. De Vereniging hoopt en gaat ervan uit dat dit initiatief ondersteund wordt door een groot deel van de monturen- en accessoireleveranciers die momenteel actief zijn op de Nederlandse optiekmarkt en hoopt deze dan ook binnenkort te verwelkomen binnen de Vereniging. Het bestuur, zoals bepaald tijdens de oprichtingsvergadering, zal bestaan uit: • Sander van de Meeberg (Voorzitter) • Erik Jukkema (Penningmeester) • Jeroen Timmer (Secretaris) Voor vragen, interesse en aanmelding: namoptiek@gmail.com

Brillenglazen uit Zwitserland. Met liefde voor detail.

DE OPTICIEN NR 5 2022 10 INTERVIEW PAJUK BETREKT DUURZAAM PAND EN IS KLAAR VOOR DE VOLGENDE HONDERD JAAR! “We wilden graag iets bouwen waarmee we bij wijze van spreken klaar zijn voor de volgende honderd jaar”, vertelt Pieter. “Daarom is ons nieuwe onderkomen geheel duurzaam. We hebben op alle fronten gekeken hoe we zo duurzaam mogelijk konden bouwen en worden. We worden verwarmd door aardwarmte. De verwarming en koeling komt uit de grond, met een stukje ondersteuning vanuit de luchtzuivering. 288 zonnepanelen zorgen voor een positief saldo wat betreft stroom en de toiletten worden gespoeld met regenwater.” Erik vult aan: “We vinden technieken die hierachter zitten erg interessant en lopen hierin voorop. Eigenlijk weerspiegelt het onze ondernemersgeest. Want ook met Pajuk proberen we altijd te innoveren. Zo waren we in de jaren negentig één van de eerste die de catalogus digitaal uitbracht. Je moet je voorstellen dat dit op CD-rom was en dat alle foto’s van ontzettend lage resolutie waren. Maar we deden het wel. Daarom bestaan we ook honderd jaar. Want stilzitten zit niet in onze genen!” En stil hebben Pieter en Erik niet gezeten. De verhuizing was volgens beide heren geen overbodige luxe. “We hadden de voorraad in verschillende loodsen opgeslagen en ook de keuken fungeerde vaak als opslag. We waren letterlijk uit ons jasje gegroeid na 28 jaar op onze vorige locatie te hebben gezeten. We konden niet meer efficiënt te werk gaan en het werd behelpen. Conclusie: het was tijd om verder te kijken!” SHOWROOM Erik: “In ons huidige pand hebben we een prachtige showroom van 150m2 gerealiseerd waar we opticiens kunnen uitnodigen om onze collecties te bekijken. We kunnen bijeenkomsten organiseren en ook in alle rust private labels ontwikkelen met onze klanten. We hebben bijvoorbeeld mooie spreekkamers gemaakt waar we onze kleurstalen kunnen laten zien en waar we kunnen creëren en ontwikkelen. We hebben een fijne plek gerealiseerd dat voor iedereen voordelen biedt. Het geeft ons letterlijk rust, PAJUK BESTOND IN 2021 PRECIES HONDERD JAAR EN IN MAART VAN HET JUBILEUMJAAR WERD OFFICIEEL HET NIEUWE PAND BETREDEN IN LEUSDEN. EEN TOEKOMSTBESTENDIG EN PRACHTIG ONTWORPEN KANTOOR DAT VOLGENS DIRECTEUREN EN TEVENS VIERDE EN VIJFDE GENERATIE PIETER EN ERIK JUKKEMA NU HELEMAAL AF IS. “IN HET PAND TREKKEN IS ÉÉN, MAAR TOT DAADWERKELIJK ALLES ZO IN INGERICHT ZOALS JE WILT IS EEN TWEEDE. NU ZIJN WE EINDELIJK ZOVER. WE TREDEN EIGENLIJK NIET ZO VAAK OP DE VOORGROND, MAAR WE VINDEN HET LEUK OM TE VERTELLEN WAAR WE NU STAAN. WANT DAT WE KLAAR ZIJN VOOR DE TOEKOMST IS ZEKER!”

DE OPTICIEN NR 5 2022 11 ruimte en creativiteit. Het belangrijkste was dan ook dat we ons prettig en thuis zouden voelen in ons nieuwe onderkomen. Je bent een groot deel van je leven op de werkplek te vinden, dan mag het daar ook zo aangenaam mogelijk zijn. Het geeft een frisse wind en nieuw elan aan het werken! Het nieuwe onderkomen voelt echt als een maatpak dat heerlijk zit.” FOCUS Een belangrijk kenmerk van Pajuk is de betaalbare prijsklasse. Zelf vertellen ze hierover: “Onze focus is altijd geweest dat we in een betaalbare prijsklasse de opticien een goede collectie kunnen bieden. Denk daarbij aan onze drie eigen collecties Sara John, 1921 Eyewear en Easy Eyewear. Dit doen we denk ik goed. We hebben onze sporen ook ik het buitenland verdiend. We blijven altijd liever op de achtergrond en blazen nooit zo hard van de toren. Maar als groothandel zijn wij inmiddels wereldwijd in meer dan vijftig landen actief, waaronder in België, de Balkanlanden, Duitsland, Engeland, Frankrijk, Griekenland, IJsland, Marokko, Scandinavië, Suriname, in het Caribisch gebied en nog veel meer.” Pieter: “Daarnaast vormt een belangrijke tak binnen Pajuk de private labels. Voor veel diverse partijen hebben wij veel kennis en kunde in private labels. Doordat we onafhankelijk zijn en samenwerken met meer dan dertig fabrieken, kunnen wij snel inspelen op marktontwikkelingen. Wij durven gerust te zeggen dat wij precies weten hoe we op het eigenzinnige modebeeld in moeten spelen. Van het hele begin van het product tot de daadwerkelijk verkoop, daarin proberen wij een schakel te zijn. Door te ontzorgen en een goede partner zijn. We nemen onze klanten echt mee in dit traject. We hebben een adviserende rol. En deze combinatie – van private labels en eigen labels - zie je eigenlijk niet veel binnen de optiek. Dat maakt ons uniek.” FAMILIEBEDRIJF Een ander groot kenmerk van Pajuk is natuurlijk het familiaire karakter. Op de vraag of het ook van Erik ‘verwacht’ werd dat hij in het bedrijf werkzaam zou zijn, is hij duidelijk. “Van jongs af aan lag nooit de focus op Pajuk. Er werd altijd gezegd: ‘Doe lekker je ding en kijk wat je leukt vindt’. Na de studie ben ik er automatisch ingerold. Er kwam een plek vrij in het zuiden van Nederland en er werd gevraagd of ik dat leuk vond. Daarin kon ik kiezen: ga ik extern, of toch in het familiebedrijf. Ik ben blij dat ik de stap genomen heb, inmiddels ben ik alweer dertien jaar werkzaam bij Pajuk en zou ik niets liever willen. Ik ben er trots op onze familiegeschiedenis voort te zetten.” IN ONS HUIDIGE PAND HEBBEN WE EEN PRACHTIGE SHOWROOM VAN 150M2 GEREALISEERD WAAR WE IN ALLE RUST OPTICIENS KUNNEN UITNODIGEN OM ONZE COLLECTIES TE BEKIJKEN “ ” Hoe het is om voor vader en zoon om zo nauw samen te werken? “We zijn natuurlijk vader en zoon, maar hier op het werk zijn we ook gewoon collega’s. We kunnen felle discussies hebben, maar zitten ook vaak op één lijn, waardoor we mooie stappen kunnen maken. Ik denk ook dat het uniek en bijzonder is om met je vader te kunnen en mogen werken. We hoeven elkaar echt niet naar de mond te praten en kunnen alles tegen elkaar zeggen. We hebben allebei ons eigen ding, maar ook een aantal raakvlakken waar we elkaar tegenkomen. En dat is fijn. Als familiebedrijf zetten we echt met elkaar de schouders eronder en steken we de handen uit de mouwen. Dicht bij jezelf blijven en no-nonsense zijn. Ik denk wel dat dit ons kenmerkt.” Meer informatie: Pajuk Optiek BV Tel. +31 (0)33 494 27 76 | www.pajuk.com

KORT NIEUWS DE OPTICIEN NR 5 2022 12 Zeven dagen in oktober en november toeren zij door het land en kunt u hen bezoeken op zeven verschillende locaties van Van der Valk Hotels. Zo is er altijd wel een locatie bij u in de buurt, waar u de nieuwste collecties van deze leveranciers kunt bekijken. DATA EN LOCATIES Maandag 24 oktober Van der Valk Hotels Hengelo 14.00 – 21.00 uur Dinsdag 25 oktober Van der Valk hotels Heerlen 16.00 – 21.00 uur Maandag 31 oktober Van der Valk Hotels Breda 14.00 – 21.00 uur Dinsdag 1 november Van der Valk Hotels Nootdorp 16.00 – 21.00 uur Maandag 7 november Van der Valk Hotels Assen 14.00 – 21.00 uur Maandag 14 november Van de Valk Hotels Vught 14.00 – 21.00 uur Maandag 21 november Van der Valk Hotels Houten 14.00 – 21.00 uur IN OKTOBER EN NOVEMBER IS HET WEER ZOVER! DAN KOMEN BOBO’S EYEWEAR, BRILMODE BY OSINGA, CHARMANT, DUTZ EYEWEAR, MOREL NEDERLAND EN PAJUK WEER NAAR U TOE MET ROUTE OPTICAL. BEZOEK ROUTE OPTICAL BIJ U IN DE BUURT U kunt een afspraak maken voor één van de genoemde data met de customer service of met de betreffende accountmanagers. Bobo’s Eyewear: Tel. 073-6901 777, info@bobos.nl Brilmode by Osinga: Tel. 033-494 8962, info@brilmode.nl Charmant: Tel. 0348-416646, sales@charmantgroup.nl Dutz Eyewear: Tel. 0412-645 000, info@dutzeyewear.com Morel Nederland: Tel. 073-6901 777, info@morel-ned.nl Pajuk: Tel. 033-494 2776, info@pajuk.com Trouw aan het DNA van Kaleos, draait het ook bij de Kids-collectie om de vormen. Het merk presenteert achttien nieuwe frames, waarvan zes zonnebrillen en twaalf optische frames, allen beschikbaar in vier verschillende kleuren. De frames kenmerken zich door klassieke kleuren. Maar ook door unieke kleurcombinaties. Ook zien we glitterdetails terug in de collectie. Daarnaast is comfort een belangrijk kenmerk van de frames. De Kids-collectie is geschikt voor kinderen van vijf tot dertien jaar oud en is verdeeld in twee verschillende maten. Size 1 is geschikt voor kinderen van vijf tot negen jaar oud en Size 2 is geschikt voor kinderen van negen tot dertien jaar oud. Meer informatie: Jazz-eyefashion Tel. +31 (0)6 26 64 20 50 www.kaleoscollection.com MET TROTS KONDIGT KALEOS DE INTRODUCTIE AAN VAN DE KIDS-COLLECTIE. MET DEZE LANCERING IS DE KALEOS-FAMILIE COMPLEET. DE KIDS-COLLECTIE KENMERKT ZICH DOOR CONTRASTEN, PLEZIER EN VEEL CREATIVITEIT. HET IS EEN FANTASIEWERELD WAAR ALLE KINDEREN EN DENKBEELDIGE VRIENDJES EN VRIENDINNETJES SAMEN KUNNEN LEVEN. DEZE COLLECTIE ONTDEKT DEZE COMPLEXE EN EINDELOZE WERELD VAN DE KINDERTIJD. KALEOS LANCEERT KIDS-COLLECTIE

SCHERPENZEEL (NL) + 31 33 277 17 14 TRIER (DE) + 49 1609 2589 540 MÜNCHEN (DE) + 49 89 1241 39379 PARIS (FR) + 33 624 52 81 01 WSBDESIGN.COM DUTCH RETAIL DESIGN SUCCESSFUL WSBDESIGN.COM SCHERPENZEEL (NL) + 31 33 277 17 14 WSBINTERIEURBOUW.NL TRIER (DE) + 49 1609 2589 540 WSBLADENBAU.DE PARIS (FR) +33 624 52 81 01 WSBCONCEPTDEMAGASIN.FR RETAIL CONCEPT STRATEGY // STORE DESIGN // PROJECT MANAGEMENT // PRODUCTION JUWELIER KREMER // VEENDAM VAN DER LEEUW OPTIEK // DELFT

DE OPTICIEN NR 5 2022 14 COVERSTORY “WE STREVEN ER VOORTDUREND NAAR OM EEN DUURZAMER BEDRIJF TE WORDEN DAN GISTEREN” Bellinger House blijft op zoek naar de nieuwste ontwerpideeën, handhaaft het hoogste niveau van passie en vreugde en blijft onwrikbaar in zijn streven naar innovatie. Het bedrijf ontwikkelde in 2008 's werelds eerste brillencollectie van koolstofvezel onder de naam BLAC en bundelde de krachten met het trendy merk Entourage of 7 uit Los Angeles, opgericht door Jakob Talbo in 2013. “Bellinger House is het corporate bedrijf – ‘het moederschip’ achter onze drie merken: Bellinger, BLAC en Entourage of 7. Ons veelzijdige portfolio biedt onze klanten de allerbeste mix van collecties om een bijna volledig palet van klanttypes en trends te bedienen. We streven ernaar onze klanten te voorzien van de meest flexibele verkoopprogramma's en winstgevende langetermijnpartnerships”, aldus Hans. BELLINGER HOUSE COMMUNITY Nadja: “Kortom, we kunnen terugkijken om een mooie historie. Maar wat nog belangrijk is, is het heden en de toekomst. Want er gebeurt veel in de wereld en daar kunnen wij als bedrijf niet de ogen voor sluiten. Dat willen we ook helemaal niet. We willen juist onze verantwoordelijkheid nemen. Want COVID19 heeft de wereld waarin we leven veranderd en nu meer dan ooit richten we ons allemaal op gemeenschapszin en zorg voor elkaar. Daarom hebben we Bellinger House Community opgericht, in samenwerking met Rotary. We streven ernaar om mensen te helpen die een bril nodig hebben maar geen toegang hebben tot oogzorg, terwijl we de opticien tegelijkertijd helpen de monturen die u moeilijk kunt verkopen, te ruilen.” BELLINGER HOUSE STAAT BEKEND OM ZIJN INNOVATIEVE EN GEDURFDE BENADERING VAN DESIGN. OPRICHTERS MALENE EN CLAUS BELLINGER BEGONNEN DE REIS IN 2003 MET HET CREËREN VAN INNOVATIEVE BRILLEN DIE RIJK ZIJN AAN KLEUR EN DESIGN, MET DE MISSIE OM EEN NIEUWE SMAAK TOE TE VOEGEN AAN DE BRILLENINDUSTRIE: ECCENTRIC. “WE ZIJN TROTS OM TE ZEGGEN DAT BELLINGER DAAR SINDSDIEN IN IS GESLAAGD EN NOG STEEDS WERELDBEROEMD IS OM ZIJN UNIEKE BRILLEN DIE ZICH ONDERSCHEIDEN VAN DE REST”, VERTELLEN EXPORTMANAGER HANS LILLEOER EN MARKETINGMANAGER NADJA EGEBJERG KORSGAARD VAN BELLINGER HOUSE.

DE OPTICIEN NR 5 2022 15 “Zo krijgt de opticien dertig euro betaald voor elk frame dat hij of zij doneert (maximaal aantal stuk is gelijk aan de Bellinger House Community facing/board). De gedoneerde monturen zullen iemands leven en visie veranderen. Bovendien ontvangt de opticien 5% factuurkorting op al zijn toekomstige bestellingen.” Hans: “Door u een één-op-één uitwisseling aan te bieden, kunnen we u een betere controle over uw voorraadniveau verzekeren door een vast aantal brillen in de winkel te hebben, terwijl we geen voorraadrisico behouden. De opticien krijgt ook het voordeel van een altijd bijgewerkte up-to-date aanbod. We komen twee tot drie keer per jaar bij u langs om de voorraad up-to-date te houden. We gaan samen een duurzaam project aan waarbij de levensduur van de monturen verlengd wordt en we tegelijkertijd bijdragen aan het verbeteren van het leven van anderen. Ik ben ervan overtuigd dat het maatschappelijk verantwoord ondernemen en deel uitmaken van iets "groters" ook de motivatie van het team in de winkel zal vergroten.” VERANTWOORDELIJKHEID Naast de Community doet Bellinger nog veel meer op het gebied van duurzaamheid. Hans vertelt: “Net als veel andere industrieën is de brillenindustrie de afgelopen tien jaar aanzienlijk gegroeid. Maar dat heeft ook zijn keerzijde. Met de groei is ook de afvalproductie in de industrie gestegen. Het misbruik van middelen en onze ‘wegwerp’-cultuur heeft al veel schade veroorzaakt en de brillenindustrie is geen uitzondering op deze wereldwijde trend. Als oplossing omarmen industrieën over de hele wereld het concept van duurzaamheid. Bij Bellinger House willen we niet de titel ‘duurzaam’ van binnenuit opeisen. Als core business leven we van trends, wat op zich al in strijd is met duurzaamheid. We nemen echter met trots de verantwoordelijkheid voor het minimaliseren van onze impact op het milieu en streven er voortdurend naar om een duurzamer bedrijf te worden dan gisteren. We zijn ervan overtuigd dat al onze keuzes samen de weg kunnen effenen voor een duurzamere toekomst. In samenwerking met onze partners en de verantwoordelijke consument kijken we ernaar uit om de groene omschakeling te creëren die nodig is in onze branche.” Nadja. “Wat betekent dit voor Bellinger in de praktijk? Want alleen bij mooie woorden blijft het natuurlijk niet. Zo maken we gebruik van hernieuwbare bronnen. Als een van de eerste bedrijven in de brillenindustrie hebben we de plastic zakjes die om elke nieuwe bril zitten uit gefaseerd en in plaats daarvan hebben we een biologisch afbreekbaar zakje geïntroduceerd die volledig is gemaakt van materialen die niet van fossiele brandstoffen zijn afgeleid. We moedigen onze klanten aan om de duurzame beweging voort te zetten en zorgen ervoor dat de bio-zakken volgens de lokale richtlijnen worden weggegooid.” “Ten tweede hergebruiken we producten, bijvoorbeeld bij het verzenden. We zijn trots op het hergebruik van verpakkingen om ons gebruik van nieuwe materialen te beperken. En wanneer we producten van nieuw materiaal gebruiken voor verzending, eisen we FSC-gecertificeerde dozen van onze leveranciers, om ervoor te zorgen dat ze afkomstig zijn uit verantwoord beheerde bossen.” “Maar ook op de afgelopen Silmo heeft de opticien kennis kunnen maken met onze duurzame initiatieven. Dit jaar presenteerden we een nieuw standontwerp met meer focus op duurzaamheid. We hebben alternatieve gerecyclede materialen geïntroduceerd om onze meubels te maken: namelijk koffie- en biervaten. Ook ontwikkelen we nieuwe hoesjes voor onze monturen die ofwel gemaakt zullen zijn van gerecyclede materialen of van materialen die gerecycled kunnen worden. Kortom, allemaal stappen die we zetten om zo duurzaam mogelijk te zijn. En bij elke stap die we in de toekomst zetten, zal dit ons streven zijn.” Hans vult aan: We moeten de lineaire economie heroverwegen en af van de weggooi-cultuur. We hebben een nieuwe radicale, herstellende, regeneratieve benadering nodig in de brillenindustrie. Een goed product is niet langer genoeg om de gunst van de consument te winnen. Shoppers willen meer dan alleen kwaliteit en goede prijzen. Duurzaamheid blijft een belangrijke overweging voor consumenten. In 2021 was 32% van de consumenten zeer betrokken bij het adopteren van een duurzamer leven. Even belangrijk: 28% van de consumenten is gestopt met het kopen bepaalde producten vanwege ethische of milieuoverwegingen. Genoeg stof om over na te denken!” Meer informatie: Bellinger House | Tel. +31 (0)548 546344 www.nsmeyewear.nl | www.bellingerhouse.com Noord Nederland: Jorden Brand Tel. +31 (0)6 27 09 41 00 jbr@bellingerhouse.com Zuid / West Nederland: Marcel de Haas Tel. +31 (0)6 54 27 76 47 mdh@bellingerhouse.com België: Chris Janssens cja@bellingerhouse.com

DE OPTICIEN NR 5 2022 17 MONTUREN DANSHARIAN – MINIMALISME ONTMOET GENIALITEIT Dansharian staat voor een ongeremde collectie, die stijl en eenvoud combineert, die door Alain met veel passie is bedacht en ontworpen. De kleuren zijn geïnspireerd op de natuur, het klimaat en de cultuur van Armenië, de afkomst van Alain. Havana wordt gecombineerd met lavendel, goud met aardse kleuren, neongroen met roestig rood en grijs met zwart en champagne. DE PUURHEID VAN DESIGN Wit en zwart, de perfectie van zuiverheid, met golven in de veren - Alain speelt op een precieze manier met kleuren en vormen, zonder concessies te doen aan de mode, en respecteert zijn visie en zijn idee met absolute consistentie. Niets wordt aan het toeval overgelaten, wat resulteert in schoonheid, puur design en comfort voor de drager. Dansharian is een mix van Armeense cultuur, Frans design, Japanse technologie en Made in Italy kwaliteitsproductie. Meer informatie: Style22 | Tel. +31 (0)76 2059029 Hans Zwijsen: +31 (0)6-5363 6177 Magali Somers: +32 (0)498-126 012 www.style22.eu DANSHARIAN IS EEN MERK GEBOREN UIT DE SAMENWERKING TUSSEN DANSHARI EN ALAIN MIKLITARIAN. HET IS NIET NODIG OM ALAIN VOOR TE STELLEN, IEDEREEN KENT ZIJN VERHAAL. “ER WAS EEN BRIL VÓÓR ALAIN EN ER IS EEN BRIL NA ALAIN.”

DE OPTICIEN NR 5 2022 19 BRILLENGLAZEN METAFORM™ VAN SHAMIR: BAANBREKENDE GLASPRODUCTIETECHNOLOGIE In een wereld vol keuzes moet veiligheid regelmatig worden ingewisseld voor design en snelle service voor hoge kwaliteit. Alle nieuwe technologieën hebben ons ongeduldig gemaakt: we willen niet moeten kiezen, ook niet bij brillen. Metaform-technologie helpt dit probleem oplossen: met een nieuw glas dat supersterk, dun en licht is en voorzien van een coating. En al die elementen kunnen naast elkaar bestaan. Er zijn geen compromissen nodig. NIEUW SOORT BRILLENGLAZEN Metaform technologie maakt een nieuw soort brillenglazen mogelijk. Dit kan door een Preform™ laag met diverse optische en fysieke eigenschappen aan te brengen met een mileuvriendelijk thermisch proces. Dit kan op elk materiaal. GLAZEN MET SUPERPOWER De Preform™ bevat een optisch superdun laagje, een soort dat ook wordt gebruikt door de auto-, luchtvaart- en ruimtevaartindustrie (waaronder NASA) vanwege zijn stevigheid en bestendigheid tegen schokken en botsen, waardoor een dunnere en lichtere lens mogelijk is. Deze technologie zet reguliere glazen om in glazen met superpower. Het resultaat is een nieuw glas dat tot achttien keer sterker is dan de FDA-standaardvereiste en tot 40% dunner en lichter dan gewone glazen (bij min-glazen) met de ingebouwde coating. Yagen Moshe, CEO van Shamir Optical Industry, vertelt: “De lancering van Freeform was een revolutie voor de optische industrie, en met Metaform zijn we er trots op om de volgende technologische revolutie naar de optiekwereld te brengen, waarbij we de grenzen van de mogelijkheden in de glasproductie doorbreken. Shamir staat altijd bekend om het revolutioneren van de klantervaring met nieuwe innovaties. De Metaform-technologie stuwt onze prestaties voort, met speciale materialen en algoritmen die zorgen voor een snelle productie, uniforme kwaliteit van elk individueel glas, en helderder zicht.” KLEINE ECOLOGISCHE VOETAFDRUK Bovendien is het Metaform-productieproces tot 80% energie-zuiniger dan veel van de alternatieven, met een minimaal water-, chemisch en energieverbruik, waardoor de kleinst mogelijke ecologische voetafdruk en minimale impact op het milieu achterblijft. TECHNOLOGISCH PRODUCTIEPLATFORM VAN DE TOEKOMST Shamir is er trots op de optische industrie te leiden met deze nieuwste innovatie, ontworpen om compromisvrije superkrachtige glazen aan te bieden voor iedereen die zijn of haar zicht met de nieuwste technologische middelen wil verbeteren. Metaform is het technologisch productieplatform van de toekomst met eindeloze mogelijkheden voor onder andere coatings. Metaform is ontwikkeld in samenwerking met Satisloh® en zal worden gelanceerd in Portugal, gevolgd door Italië, Canada, Israël en de rest van Shamir's locaties wereldwijd. Meer informatie: Shamir Nederland Tel. +31 (0)320 218348 | www.shamir.nl MET METAFORM PRODUCEERT SHAMIR EEN COMPLEET NIEUW GLASTYPE. HET GLASPRODUCTIEPROCES IS GEBASEERD IS OP NANOTECHNOLOGIE, WAARDOOR SHAMIR NIEUWE COMPROMISVRIJE SUPERSTERKE GLAZEN KAN BIEDEN MET ALLE OPTISCHE, FYSIEKE KENMERKEN, MET COATING INGEBOUWD. IN SEPTEMBER HEEFT SHAMIR MET METAFORM™ DE SILMO D’OR 2022 IN ONTVANGST MOGEN NEMEN.

DE OPTICIEN NR 5 2022 20 KORT NIEUWS BIJ OPTIEK VOOR ELKAAR VINDEN (STARTENDE) ZELFSTANDIGE OPTICIENS ÉN OPTIEK BELANGSTELLENDEN* DE MOGELIJKHEID OM FINANCIERINGS- EN INVESTERINGSMOGELIJKHEDEN IN TE VULLEN. ZO WORDEN KANSEN GECREËERD, DROMEN WAARGEMAAKT EN KAN RENDEMENT BEHAALD WORDEN. OPTIEK VOOR ELKAAR Optiek voor elkaar is een initiatief van Centrop, dé inkoop-vereniging voor zelfstandige opticiens. Optiek voor elkaar werkt samen met Credion en het grootste Crowdfund platform voor Nederland Geldvoorelkaar. FINANCIËLE AMBITIES WAARMAKEN Via Optiek voor elkaar wordt middels crowdfunding de zelfstandige optiekondernemer ondersteund. Of het nou gaat om een verbouwing, uitbreiding of nieuwe start, ambities worden waargemaakt. Daarnaast kunnen Centrop leden en Centrop leveranciers investeren in de zelfstandige optiekmarkt om zo rendement te maken op hun vermogen. GEÏNTERESSEERD? Kijk op optiekvoorelkaar.nl voor meer informatie. Rechtstreeks contact opnemen kan natuurlijk ook: bel 026 205 80 08 of mail naar info@optiekvoorelkaar.nl. Meer weten over dé inkoopvereniging voor zelfstandige opticiens? Neem een kijkje op centrop.nl of bel 026 364 80 48. * Personen of bedrijven die gebruik willen maken van het financieringsplatform Optiek voor elkaar dienen aangesloten te zijn bij Centrop of die intentie te hebben. Platina en 22 karaats goud zijn slechts een klein deel van de geselecteerde materialen om de klantervaring onvergetelijk te maken. Bovendien worden alle zonnebrillen geleverd met geharde minerale lenzen. Door deze bijzondere combinatie zijn de Vinyl Factory LEGEND-brillen echte verzamelobjecten. PRIMAVERA EN AFROPUNK Model PRIMAVERA is een ode aan de vrouwelijkheid en is ontwikkeld door de beste Franse ambachtslieden. Elk onderdeel en elk detail maken dit frame tot leven. Model AFROPUNK is een gedurfd ontwerp, dat wordt gekenmerkt door de uitzonderlijke materialen en verfijnde details. Meer informatie: Spectacular Eyewear B.V. Tel. +31 (0)36 5495040 www.spec-eyewear.nl LEGEND IS DE NIEUWE BRILLENCOLLECTIE VAN VINYL FACTORY MET GOUD GEVOERDE MONTUREN EN GEHARDE MINERALE GLAZEN. HET IS EEN COLLECTIE DIE UITMUNTENDHEID TOT EEN DEEL VAN ZIJN DNA HEEFT GEMAAKT. EN NET ALS DE LEGENDARISCHE KUNSTENAARS DIE DE INSPIRATIE VORMDEN, OMRINGDE HET MERK ZICH MET HET BESTE VAN HET BESTE EN GEBRUIKTE HET ALLEEN HOOGWAARDIGE MATERIALEN OM ONBERISPELIJKE ONTWERPEN TE CREËREN. VINYL FACTORY PRESENTEERT COLLECTIE LEGEND

DE OPTICIEN NR 5 2022 22 BEURSNIEUWS

DE OPTICIEN NR 5 2022 23 NIEUWE COLLECTIES BEWONDEREN OP GOED BEZOCHTE SILMO PARIS 2022 Lafont wist traditiegetrouw een kleurrijke collectie te presenteren en liet door Mazzucchelli exclusieve platen ontwerpen. Bij Vinyl Factory werd er naast de collecties die gepresenteerd werden ook weer volop gedanst, waardoor de stand opnieuw een publiekstrekker werd. Morel presenteerde haar nieuwe logo en campagne en bij Marchon konden we kennis maken met de nieuwe CEO, genaamd Thomas Burkhardt. VAN 23 TOT EN MET 26 SEPTEMBER VOND DE 51E EDITIE VAN SILMO PLAATS. EN NA DE CORONA-JAREN DIE ACHTER ONS LAGEN WAS DEZE EDITIE VAN SILMO DE UITGEWEZEN PLEK OM ELKAAR WEER OP INTERNATIONAAL NIVEAU TE ONTMOETEN. HET VOELDE WEER ‘OUDERWETS’ AAN: IN POSITIEVE ZIN WEL TE VERSTAAN. ER WAREN VOLOP NOVITEITEN TE BEWONDEREN MET VELE NIEUWE COLLECTIES DIE ENTHOUSIAST AAN DE BEZOEKERS GEPRESENTEERD WERDEN. DE BEZOEKER WIST DE WEG NAAR SILMO GOED TE VINDEN MET IN TOTAAL 27.000 BEZOEKERS OVER DRIE DAGEN. HET VOELDE WEER ‘OUDERWETS’ AAN: IN POSITIEVE ZIN WEL TE VERSTAAN “ “ Theo pakte ook dit jaar uit en had de origineelste stand. Zie de foto in het fotoverslag. De Belgische markt was sowieso goed vertegenwoordigd en had bovendien een eigen ruimte op de Silmo, waar de Belgische merken eens goed in de spotlights werden gezet. Initiatiefnemer hiervan was Raf Marsboom, waardoor de Belgische merken extra goed opvielen dit jaar. Chapeau dus voor dit mooie initiatief.

DE OPTICIEN NR 5 2022 24 BEURSNIEUWS Maar ook de Nederlanders waren natuurlijk goed vertegenwoordigt. Jos Eyewear, Bloomdale, Dutz Eyewear, Frame Holland, BBIG, Suzy Glam en Helden vertegenwoordigden allemaal de ontwerpen uit ons land. SILMO D’OR Ook de Silmo d’Or mocht dit jaar natuurlijk niet ontbreken. Op deze speciale avond werden de winnaars bekendgemaakt van de felbegeerde Award. Wij hebben een greep uit de winnaars voor u op een rijtje gezet: IN DE CATEGORIE ‘CHILDREN’: ODETTE LUNETTES MET CADET 1 (BEL) Odette Lunettes presenteert Cadet 1, het eerste model van een 3D-printcollectie voor kinderen van 8 tot 12 jaar. Cadet 1 is een optisch montuur met een zonneclip die als een constructiespel in elkaar grijpt om het dragen van een bril leuker te maken. Door in 3D te werken, kan Odette Lunettes de grenzen van traditionele brillentechnieken overschrijden, terwijl ze een materiaal gebruiken dat perfect geschikt is voor kinderen vanwege de sterkte, flexibiliteit en grote ecologische kwaliteiten. IN DE CATEGORIE SPORT: OUT OF MET ‘BOT WITH IRID LENSES’ (ITA) De Bot-zonnebrillen kunnen hun tint aanpassen aan het omgevingslicht in minder dan 1 seconde, zonder batterijen te gebruiken, en dekken elke tint tussen 17% en 42% van de transmissie. De lens is gemaakt van een zonnecel die een chip en een speciale LC-film van stroom voorziet. De chip is constant bezig om de tint van de LC aan te passen aan de lichtomstandigheden.

DE OPTICIEN NR 5 2022 25 IN DE CATEGORIE VISION: SHAMIR MET ‘SHAMIR METAFORM’ (ISR) Metaform™ is een revolutionaire technologie gemaakt voor de toekomst in brillenglazen. De Preform™ laag is al voorzien van een coating, het brillenglas is hierdoor supersterk, dun en licht. Al deze elementen kunnen naast elkaar bestaan en er zijn geen compromissen nodig. Naast al deze eigenschappen is dit product eco-vriendelijk, 80% minder energieverbruik en minimaal gebruik van water en chemicaliën. IN DE CATEGORIE OPTICAL FRAME: KIK & KIRK MET ‘THOR IN CITRUS FROM THE CENTILES COLLECTION’ (GBR) Gemaakt in Frankrijk, de Kirk & Kirk-collectie is de enige collectie ter wereld die met de hand is gemaakt in acryl. Een laminaat van twee complementaire kleuren, ondanks zijn dikte en aanwezigheid, is dit prachtige montuur zo licht dat het bijna niets weegt en een genot om te dragen. Dit model, Thor, brengt een vintage touch uit de jaren '80 maar in een hypermoderne stijl. IN DE CATEGORIE ‘SUNGLASSES’: ASAHIRO MARUYAMA MET ‘KINTSUGI MM-0078’ (JPN) Lijnen gemaakt door Kintsugi brengen nieuwe ruimte. Kintsugi drukt de geest van Wabi Sabi uit, de uiterlijke schoonheid van Wabi Sabi en de geest van het vinden van schoonheid. De frontlinie die bliksemsnel voorbijgaat, geeft tegelijkertijd een elegante en gedurfde indruk. Voor het volledige overzicht van de Silmo d’Or winnaars kijkt u op: www.silmoparis.com

DE OPTICIEN NR 5 2022 26 KORT NIEUWS Model 8274 is een strak damesmontuur van acetaat met opvallende facetten op de bovenlijn. Trendy transparante tinten lavendel, licht havana of koele dekkende tinten accentueren de gedurfde look van deze stijl. Meer informatie: OWP Nederland Tel. +31 (0)20 6101026 www.owp.de METROPOLITAN EYEWEAR ONTWIKKELT BRILLENCOLLECTIES VOOR STEDELIJKE TRENDSETTERS EN VERTOONT PURE STIJL EN DUIDELIJKE LIJNEN. MAAK KENNIS MET HET NIEUWSTE DAMESMONTUUR VAN HET MERK: MODEL 8274. OPVALLENDE FACETTEN BIJ METROPOLITAN EYEWEAR In de afgelopen zeventien jaar heeft de ervaren salesmanager tal van bedrijven in verschillende branches ondersteund in zijn rol als Managing Director, Head of Sales en ook als externe managementconsultant. Daarnaast lag zijn professionele focus op het ontwikkelen van startups en het kapitaliseren van nieuwe businessmodellen. MPG Het hoofdkantoor is gevestigd in Graz en exporteert momenteel optische lenzen, monturen en zonnebrillen naar meer dan zeventig landen. Er werken momenteel meer dan 2.500 mensen. Met zijn winkels EyeWish en Hallmann heeft MPG momenteel 280 winkels in Nederland, België, Denemarken en Duitsland. De dochterondernemingen zijn gevestigd op vijf locaties met een ontwerp- en ontwikkelingslocatie in Oostenrijk, een SINDS 3 OKTOBER HEEFT HANNES ZEICHEN DE ALGEHELE STRATEGISCHE EN OPERATIONELE VERANTWOORDELIJKHEID VOOR DE B2B-VERKOOP OP ZICH GENOMEN EN ZAL DUS OOK ALLE BUSINESS UNITS IN VERKOOP EN MARKETING BIJ MPG (MICHAEL PACHLEITNER GROUP) VERTEGENWOORDIGEN ALS LID VAN DE RAAD VAN BESTUUR. MPG VERWELKOMT NIEUW LID RAAD VAN BESTUUR SALES B2B glasproductiefaciliteit in Duitsland, een logistiek centrum in Tsjechië en verkooplocaties in Oostenrijk, Duitsland, Frankrijk en Hong Kong. Meer informatie: MPG GmbH Tel. +43 517201000 | www.mpg-eyewear.com Fotorechten: ®DanielaJakob

MAXMARA.COM

DUURZAAMHEID DE OPTICIEN NR 5 2022 28 MENRAD IS KLIMAATNEUTRAAL MENRAD heeft zich enige tijd geleden het ambitieuze doel van klimaatneutraliteit gesteld. Om dit op een onderbouwde, meetbare en toetsbare manier te kunnen realiseren, heeft het bedrijf een uitgebreid onderzoek laten uitvoeren door het duurzaamheidsadvies bureau “Fokus Zukunft”. In dit onderzoek is voor de Duitse vestigingen een gemiddelde emissiewaarde per werknemer berekend op basis van een gedetailleerde CO2-voetafdruk voor 2021, dit volgens de richtlijnen van het internationaal erkende “Greenhouse Gas Protocol”. Dit bedrag per medewerker werd ook doorgerekend op het aantal medewerkers van de internationale verkoopvestigingen en zo werd de totale CO2 voetafdruk van Menrad Duitsland en zijn Internationale verkoopfilialen bepaald. Door CO2 reducerendemaatregelen (onder andere ombouwnaar groene stroom) en investeringen in Internationaal gecertificeerde klimaatbeschermingsprojecten is MENRAD erin geslaagd om het gehele bedrijf klimaatneutraal te maken voor 2022 en 2023. Daarbij zet MENRAD zich in voor het bevorderen van duurzaamheid en vooruitgang in landen waar met name de eigen dochterondernemingen gevestigd zijn, en ondersteunt het daar geselecteerde projecten die erkend zijn volgens de Gold en Verra-normen. Deze omvatten een project in China dat zonne-energie levert aan de bevolking, een project om hernieuwbare energie op te wekken uit biomassa in China, de bouw en exploitatie van een waterkracht centrale om elektriciteit op te wekken in Turkije en een bosbehoud project om het Braziliaanse regenwoud te redden. Daarnaast heeft het familiebedrijf een actieplan opgesteld om de duurzame bedrijfsvoering en CO2-voetafdruk verder te optimaliseren. De acties zijn gebaseerd op onderstaande aspecten die cruciaal zijn voor de milieu impact van het bedrijf: Partnerships: MENRAD selecteert nieuwe partners op basis van gedeelde waarden en ambities en geeft de voorkeur aan partners die ook oog hebben voor duurzaamheid en milieu. Producten: De collecties van de merken uit het merkportfolio zijn nu al overwegend gemaakt van gerecycled of biologisch afbreekbaar acetaat. Titanium en roestvrijstaal worden gebruikt voor alle metalen frames in het brede productfolio. Verpakking: Naast haar eigen geproduceerde brillen, legt MENRAD ook de nadruk op gerecyclede en/of biologisch afbreekbare materialen om zijn monturen te beschermen, inclusief polybags. Deze inspanningen zullen volgend jaar worden geïntensiveerd door ook etuis, poetsdoeken en andere verpakkingsmaterialen om te zetten naar duurzame materialen en/ of duurzame productie. Point of sale: Sinds 2022 worden overwegend gerecyclede of FSCgecertificeerde materialen geproduceerd en gebruikt. Om de impact op het milieu te verminderen maakt MENRAD steeds meer gebruik van digitale verkoop en communicatiemiddelen. Stroom: MENRAD gebruikt groene stroom op het hoofdkantoor en bespaart meer dan 50 ton CO2 per jaar. Daarnaast is in 2022 het wagenpark vervangen door emissiearme en/of elektrische auto’s. Mensen: Als werkgever van honderden medewerkers wereldwijd erkent MENRAD haar verantwoordelijkheid en moedigt zij haar team aan om ook in hun dagelijkse werk duurzaam en bedachtzaam te handelen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het verbruik van stroom, papier of het werken op afstand. Meer informatie: Menrad Nederland B.V. Tel. +31 (0)10 3160580 | www.menrad.nl ALS FAMILIEBEDRIJF HEEFT MENRAD ZICH GEDURENDE DE 125-JARIGE GESCHIEDENIS VAN HET BEDRIJF ALTIJD GERICHT OP DE CONTINUE EN VERANTWOORDE ONTWIKKELING VAN HAAR ACTIVITEITEN. VANUIT HET PERSPECTIEF VAN DE BRILLENFABRIKANT OMVAT DIT NIET ALLEEN DE BELOFTE VAN DE HOOGSTE PRODUCTKWALITEIT, EEN ONDERSCHEIDEND DESIGN, BETROUWBAARHEID, MAAR OOK HET STREVEN NAAR STEEDS DUURZAMER HANDELEN.

DE OPTICIEN NR 5 2022 29 ERVARINGEN EN TIPS VAN PROFESSIONAL SERVICES De Academy van CooperVision Specialty EyeCare is al jaren het kenniscentrum voor oogzorgprofessionals. We willen je helpen om up-to-date te blijven van de laatste onderzoeken en ontwikkelingen op het gebied van contactlenzen, oogzorg en alles wat daarbij komt kijken. Daarom werken wij continu onze leeromgeving bij met nieuwe en vernieuwde seminars, klinische updates, aanvullende video’s, webinars en andere nuttige informatie. NIEUW AANBOD SEMINARS De afgelopen jaren waren online events en webinars in opkomst. Dit jaar zijn fysiek gelukkig ook weer events en trainingen mogelijk. Wij bieden daarom nu ook seminars aan in onze Academy, die je hier terugvindt: www.coopervisionsec.nl/seminars of scan de QR-code. De eerste seminars op de kalender staan in het teken van onze nachtlens DreamLite® en myopie management. De thema’s komen gedurende het jaar 2023 terug en gaan we verder uitbreiden. KLINISCHE UPDATES In de oogzorg is het belangrijk om je kennis op peil te houden. Daarom vind je op onze Academy webpagina interessante wetenschappelijke onderzoeken en medische ontwikkelingen op het gebied van oogzorg. Denk bijvoorbeeld aan de IMI White Papers, waarvan deel 2 de meeste recente is. In deze Nederlandse samenvatting vind je alle highlights van recente bevindingen, studieresultaten en ervaringen op het gebied van myopie management. De IMI White Papers zijn gemaakt om wereldwijd eensgezindheid te creëren op het gebied van myopie management. VIDEO’S EN WEBINARS Informatieve video’s mogen natuurlijk niet ontbreken in onze Academy. Je vindt deze video’s ook terug op het YouTube-kanaal van CooperVision Specialty EyeCare. Deze bieden tips en inzichten over uiteenlopende onderwerpen, bijvoorbeeld ortho-k en myopie management. Er zijn ook webinars over deze thema’s online beschikbaar. CASUSSEN Onze specialisten van het Professional Servicesteam delen in deze terugkerende rubriek in De Opticien al jaren hun kennis en ervaringen met oogzorgprofessionals. Op de Academy-pagina vind je de casussen van 2021. Wij gaan deze verder aanvullen met oude en nieuwe casussen. INFORMATIE EN VRAGEN Op www.coopervisionsec.nl/academy kun je terecht voor ons volledige trainings- en informatie-aanbod. Als je deze QR-code scant, kom je gelijk op de Academy-pagina uit. Heb je vragen over de Academy, het aanpassen van contactlenzen of de producten zelf? Mijn collega’s van Professional Services en ik staan voor je klaar. Je kunt ons bereiken via ps.emea@coopervisionsec.com. DE SPECIALISTEN VAN HET PROFESSIONAL SERVICES TEAM VAN CONTACTLENSFABRIKANT COOPERVISION SPECIALTY EYECARE DELEN GRAAG IN DEZE TERUGKERENDE RUBRIEK HUN KENNIS EN ERVARINGENMET JOU. INDEZE EDITIE STAAT DE ACADEMY CENTRAAL. MEREL KANTERS GAAT IN OP HET VERNIEUWDE AANBOD VAN SEMINARS VOOR OOGZORGPROFESSIONALS DIE MEER UIT HUN MAATWERKPRAKTIJK WILLEN HALEN. DE EXPERTS AAN HET WOORD

DE OPTICIEN NR 5 2022 30 KORT NIEUWS De klant kijkt door de motordrive phoropter van de TS-610 en krijgt via een koptelefoon duidelijke instructies in het Nederlands. Er kan ook gekozen worden voor instructies in het Engels of Frans. De klant reageert vervolgens op de vragen en instructies door middel van een joystick en enter knop. De software is in staat om tegenstrijdige antwoorden van de klant te herkennen en kan zo nodig het refractieprotocol aanpassen en een ander optotype aanbieden, net zoals de opticien bij een normale subjectieve refractie zou doen. De resultaten van deze volledig zelfstandige, subjectieve refractie zijn bijzonder betrouwbaar. Als start van de refractie kan de oude bril gebruikt worden of kan er een meting met de autorefractor plaatsvinden. Indien van toepassing zal aan het eind van de meting het systeem het verschil tussen de oude en nieuw benodigde correctie aanbieden aan de klant. De voordelen van deze zelfstandige, subjectieve refractie zijn onder andere tijdsbesparing. De gemiddelde refractie duurt zes minuten en wordt volledig door de klant zelf uitgevoerd. Bij schaarste in de bezetting is het toch mogelijk om betrouwbare oogmetingen uit te voeren en kan de opticien in de tussentijd andere werkzaamheden uitvoeren. Daarnaast is de TS-610 een zeer compact refractie- systeem dat veel minder ruimte in beslag neemt. “Wij zijn zeer enthousiast over deze samenwerking met Glasspop. Vooral het bedieningsgemak en betrouwbaarheid van dit zelfstandige refractiesysteem is absoluut onderscheidend. Een EYEVINCI HEEFT IN SAMENWERKING MET GLASSPOP SOFTWARE GEKOPPELD AAN HET NIDEK COMPACT REFRACTIESYSTEEM OM EEN ZELFSTANDIGE REFRACTIE UIT TE KUNNEN VOEREN. EEN VOLLEDIG ZELFSTANDIGE, SUBJECTIEVE REFRACTIE DIE VOLLEDIG DOOR DE KLANT ZELF KAN WORDEN UITGEVOERD. VOOR DE HERFST VAN 2022 BREIDT LUNOR ZIJN GEVARIEERDE PORTFOLIO UIT MET DE NIEUWE M2-LIJN. ANDERE POPULAIRE COLLECTIES WORDEN AANGEVULD MET NIEUWE MONTUREN, VORMEN EN KLEUREN. VOORAL DE TRADITIERIJKE KLEUR BLACKFOREST GROEN IS EEN EYECATCHER ONDER DE NIEUWE MONTUREN. EYEVINCI INTRODUCEERT VOLLEDIG ZELFSTANDIGE, SUBJECTIEVE REFRACTIE LUNOR LANCEERT NIEUWE MONTUREN VOOR DE HERFST systeem dat daadwerkelijk een welkome aanvulling is voor de opticien en optometrist”, aldus Toine van Wamel, accountmanager EyeVinci. Meer informatie: EyeVinci Tel. +31 (0)88-6008700 www.eyevinci.nl DE NIEUWE M2-LIJN De art-déco-stijl van de jaren ‘20 met zijn vloeiende organische vormen en chique esthetiek beïnvloedt nog steeds de ontwerpen van vandaag. Geïnspireerd door de unieke charme van de Roaring Twenties, transporteert Lunor het extravagante gebruik van vormen van vintage monturen naar het huidige tijdperk: uitgerust met een minimalistische gestroomlijnde vorm en populaire Lunor W-brug, betovert de nieuwe M2-lijn door zijn oorspronkelijke karakter. Meer informatie: Lunor Nederland Tel. +31 (0)85 760 7010 www.lunor.com

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4