De Opticien nr 5 2023 Online

DE OPTICIEN NR 5 2023 25 Ilona Bradwolff, Professional Affairs Manager CooperVision CooperVision heeft dankzij onderzoek naar de klantenreis van de contactlensdrager en veel praktijkervaring een duidelijke visie hoe de contactlenscategorie kan groeien. In deze rubriek zal het Professional Affairs Team stilstaan bij verschillende aspecten binnen de lenspraktijk en de lezers inspireren om anders naar hun praktijk te kijken. INZICHT IN UW PRAKTIJK CooperVision COLUMN De afgelopen jaren heeft de optiekbranche een langdurig ontwikkelingsproces doorgemaakt, waarbij data een belangrijke rol hebben gespeeld. Van het volgen van verkooptrends tot klantinzichten, data zijn een essentieel hulpmiddel geworden voor optiekzaken om concurrerend te blijven en te slagen in de huidige markt. Data zijn om verschillende redenen van cruciaal belang in optiekwinkels, zoals: 1. Het volgen van de verkoop: data kan opticiens helpen om de verkoop en omzet in de loop van de tijd te volgen en trends en verbeterpunten vast te stellen. 2. Voorraadbeheer: opticiens kunnen data gebruiken om de vraag te voorspellen en ervoor te zorgen dat ze de juiste producten op voorraad hebben. 3. Inzicht in de klant: dit kan opticiens helpen hun klanten, hun voorkeuren en hun koopgedrag beter te begrijpen. Dit inzicht kan winkels helpen hun marketing, promoties en productaanbod af te stemmen op de behoeften van de klant. Specifiek voor contactlenzen kunnen opticiens data gebruiken om inzicht te krijgen in deze categorie, waaronder: 1. Verkoopanalyse: optiekzaken kunnen verkooptrends volgen per product, tijd van het jaar of locatie. Deze informatie kan winkels helpen hun best presterende producten te identificeren en hun voorraad hierop aan te passen. 2. Conversie-analyse: opticiens kunnen inzicht krijgen hoeveel klanten (en ook welke klanten) na paslenzen niet overgaan tot aankoop van een revenue-pack, of na aankoop van de eerste revenue-pack niet overgaan tot aankoop van een tweede revenue-pack. Van elke tien aanpassingen houd je gemiddeld maar vier klanten over. Wanneer je inzicht hebt in dit proces kun je je conversie verhogen en succesvoller aanpassen. 3. Multi-wear analyse: hoe haal je het maximale uit elke klant? Hoeveel klanten kopen naast een bril ook lenzen, en welke kansen liggen er om dit percentage te verhogen? Of welke klanten met lenzen kopen juist geen (reserve)bril en welke kansen biedt dit voor een opticien? 4. Drop-out analyse: optiekzaken kunnen data gebruiken om de drop-outs te volgen. Welke klanten zijn een risico om drop-out te worden? Wanneer je deze actief benaderd neemt het drop-out percentage af en blijven dragers langer loyaal. Kortom, optiekzaken hebben data nodig om hun verkoop, klanttevredenheid en operationele efficiëntie te verbeteren. Door verkooptrends, voorraadniveaus en klantinzichten te volgen, kunnen optiekzaken hun voorraad optimaliseren, hun marketingboodschappen aanpassen en hun algemene prestaties verbeteren. Naarmate de industrie zich blijft ontwikkelen, worden gegevens een nog belangrijker hulpmiddel voor optiekzaken om concurrerend en succesvol te blijven. Wist u dat u met het dashboard van Bi-Optical de de meest belangrijkste datapunten voor uw bedrijf en uw klantenoverzichtelijk kunt inzien? Maar vergeet niet dat data u niet helpen als u niet verder kunt kijken dan de cijfers! In dat geval kan CooperVision uw partner zijn. Wil u meer weten wat data voor u en uw praktijk kan betekenen? Neem contact op met Bi-Optical (Edwin Coenen, edwincoenen@bi-optical.nl, 06-51489306) voor vragen over het dashboard en refereer naar dit artikel voor een scherpe aanbieding. Vriendelijke groet, Ilona Bradwolff, Professional Affairs Manager CooperVision Edwin Coenen, eigenaar Bi-Optical

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4