De Opticien nr 5 2023 Online

DE OPTICIEN NR 5 2023 30 INTERVIEW In de jaren ‘70 besloten de ouders Matthieu, Laurence en Philippe Lafont, om het merk Lafont te creëren, en zo voegden ze kleur toe aan de optiekwereld. Maar wat maakt Lafont uniek en wat zijn de succesfactoren geweest in de afgelopen honderd jaar? “Onze levensduur en ons unieke karakter zijn te danken aan wie we zijn. Lafont is een familiebedrijf sinds 1923, een toewijding aan de authenticiteit van het Franse vakmanschap in de optiek, Parijse elegantie die de tand des tijds doorstaat, producten voor iedereen en kleuren voor elke smaak. Deze visie heeft geleid dat we nu, honderd jaar later, verkrijgbaar zijn in bijna veertig landen via 12.000 retailers”, vertelt Matthieu trots. Hoewel Lafont in de afgelopen eeuw aanzienlijk is gegroeid, blijft het nog steeds trouw aan zijn familiale karakter en persoonlijke benadering. Op de vraag hoe ze ervoor zorgen dat deze betrokkenheid binnen het bedrijf voelbaar blijft en zich uitstrekt tot opticiens, antwoordt Matthieu: “In een familiebedrijf zoals het onze, zijn mensen van onschatbare waarde. We hebben het geluk om gemotiveerde, toegewijde en loyale teams te hebben. Deze collectieve kracht is een enorm voordeel voor ons, en het garandeert consistentie en kwaliteit in al onze activiteiten, of het nu gaat om klantrelaties, after-sales service, of de productie van brillen in Frankrijk, waar we al meer dan veertig jaar samenwerken met dezelfde partner. We behandelen niet alleen onze medewerkers, maar ook onze leveranciers en klanten, de zelfstandige opticiens, met dezelfde zorg en aandacht alsof ze familie zijn. Dit is wat ons familiebedrijf typeert.” Betrokkenheid Iemand die kan beamen dat de betrokkenheid voelbaar is binnen het bedrijf, is David. “Toen ik in september 2015 mijn intrede maakte bij GFC Lafont Benelux was het onmiddellijk duidelijk dat de directie in Parijs alsook de familie Lafont gehoor had naar mijn ideeën en voorstellen. Dit vormde de basis van ons doorlopende succesverhaal: oprecht gehoor geven aan elkaar en deze invloeden laten samenvloeien. Bovendien krijg ik ook de vrijheid om zaken aan te passen volgens de behoeften in de Benelux.” Volgens David zijn de korte communicatielijnen, persoonlijke aandacht en uitgebreide service de sleutel tot het succes in de Benelux. “Natuurlijk speelt de kwaliteit en diversiteit van ons collectieaanbod een cruciale rol, maar ik denk dat onze klantenservice ook hoog aangeschreven staat. We produceren niet alleen hoogwaardige brillen met verrassende kleuren en vormen, maar we zijn ook toegewijde partners voor onze klanten. Onze productie in Frankrijk zorgt ervoor dat we dagelijks inzicht hebben in de productieprocessen, waardoor we snel kunnen reageren op de behoeften van opticiens. Onze customer service, nog steeds gevestigd in Brussel, staat altijd klaar om te ondersteunen. Zij, maar ook de vertegenwoordigers op de weg, dragen de trots die de familie al honderd jaar in de optieksector koestert, over naar onze klanten. Bij elk bezoek ervaren onze klanten dezelfde energie van mijn collega’s en mij en wij krijgen energie van hun enthousiasme over onze collecties. Het is echt een partnerschap. Ook verzorgen we marketingcampagnes die we intern ontwikkelen, met als doel het merk-DNA over te brengen naar de consument in optiekwinkels.” LAFONT VIERT 100 JARIG-JUBILEUM: EEN EEUW AAN INNOVATIE Het verhaal van Lafont begon in 1923, toen Louis Lafont een optiekwinkel opende in de wijk Madeleine in Parijs. “Honderd jaar later is de boetiek aan Rue Vignon nog steeds operationeel, samen met twee andere winkels in Parijs. Alleen is het niet alleen bij die optiekwinkels gebleven”, glimlacht directeur Matthieu Lafont, kleinzoon van de oprichter. “Inmiddels is Maison Lafont uitgegroeid tot een sterk optiekmerk binnen de hele wereld.” We gaan met Matthieu op hun stand tijdens SILMO Paris in gesprek over het succesverhaal van Maison Lafont, een verhaal van passie en toewijding dat al generaties lang voortduurt. Daarnaast spreken we David van Rode, Sales & Market Manager, over zijn rol binnen het bedrijf en de rol van Lafont in de Benelux. Matthieu Lafont, Patrick van Eldijk, Thomas Lafont en David van Rode

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4