30 EVENT DE OPTICIEN NR 5 2024 Tijdens de opening benadrukte CEO Julius Remarque de essentiële rol van de opticien in de samenleving en de unieke positie van Oogwereld binnen de optiekmarkt. Hij stelde: “Oogwereld staat voor kwaliteit, service en persoonlijk contact. Hoe zich dat uit? Wij bieden meer dan alleen een oogmeting; persoonlijke aandacht en vakmanschap vormen het hart van wat we doen. Wanneer klanten binnenstappen bij een Oogwereld-vestiging, kiezen ze voor verbinding en vertrouwen. Elke winkel heeft zijn eigen unieke DNA, en dat willen we koesteren en versterken. Wij willen jullie inspireren en ondersteunen om het beste uit jezelf en de winkel te halen zodat jullie de rol van lokale held met trots blijven vervullen.” Assortiment afstemmen op een brede doelgroep Om de positie van de zelfstandige opticien als lokale held te behouden, benadrukt Julius het belang van een breed klantenbestand. “We kunnen niet de hele markt bedienen, en dat is ook niet ons doel. We richten ons op klanten met een hoger budget die kiezen voor topkwaliteit, maar we willen niet alleen Rolls Royces verkopen. De jongere generatie van dertig tot veertig jaar is ook heel belangrijk. Deze groep waardeert kwaliteit en service, maar zoekt vaak naar betaalbaardere opties. Het is cruciaal dat we ook hen aanspreken.” Om aan deze uiteenlopende wensen te voldoen, blijft Oogwereld kritisch bij het selecteren van monturenleveranciers. “We voegen regelmatig nieuwe merken aan ons portfolio toe om onze doelgroep te verbreden. We willen dat onze winkels toegankelijke ‘dorps- of wijkopticiens’ blijven, met exclusieve en meer betaalbare merken.” De uiteindelijke keuze van merken en collecties is de verantwoordelijkheid van de inkoopcoördinator en in ieder winkelteam. “Elke winkel en ondernemer is uniek en die identiteit willen we behouden. Daarom organiseren we op dit event een monturenmarkt, waar veel van onze leveranciers aanwezig zijn. Hier kunnen de teams inspiratie opdoen, zelf ontdekken wat het beste bij de winkel past en een afspraak maken met leveranciers voor een bezoek aan hun winkel.” Investeren in de Oogwereld Academy Oogwereld streeft ernaar om steeds te bouwen aan de kennis en het vakmanschap van haar specialisten, oftewel investeren in de ontwikkeling van medewerkers. Nico Deen, Sales Manager binnen de Oogwereld Groep, licht toe: “We blijven investeren in nieuwe en bestaande trainingen, waaronder opleidingen voor vestigingsmanagers, een onboarding-programma en e-learningmodules over verschillende producten zoals glas. Maar we willen verder gaan. Iedereen moet de mogelijkheid hebben om zijn eigen leertraject te kiezen en zich te ontwikkelen in een persoonlijke leeromgeving. Dit zorgt ervoor dat elke medewerker zijn vaardigheden en kennis kan afstemmen op zijn of haar specifieke behoeften en ambities.” Inspirerende sessie: ‘Vorstelijke klantbeleving’ Na de presentaties van Julius en Nico volgde een inspirerende sessie door Sydney Brouwer, auteur van het boek ‘Als de koning je klant zou zijn’. Tijdens zijn workshop daagde hij de deelnemers uit om na te denken over de kern van wat hij een ‘vorstelijke klantbeleving’ noemt. “Een vorstelijke klantbeleving is niet alleen iets wat de koning waardig is, maar iets waar elke klant enthousiast van wordt. NAJAARSEVENEMENTEN OOGWERELD STAAN IN HET TEKEN VAN EEN OPTIMALE KLANTREIS Kort geleden heeft Oogwereld haar traditionele najaarsevenementen georganiseerd voor alle medewerkers en oud-eigenaren, met bijeenkomsten in zowel Antwerpen, Tilburg als Zwolle. Deze evenementen fungeerden als een waardevol platform voor diverse workshops, waaronder thema’s als contactlenzen, klantbeleving en de toenemende rol van de audio-afdeling. Ook was er een monturenmarkt met meer dan dertig verschillende merken. De dag werd afgesloten met een gezellige borrel en een luxueus ‘walking dinner’. De redactie van vaktijdschrift De Opticien was aanwezig op het evenement in Tilburg en deed verslag van deze dag.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4