de opticien Tweemaandelijks Vaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708170) Vaktijdschrift voor de totale optiek- en contactlensbranche | Oktober 2024 | 24e jaargang no. 5 | Prijs € 10,50 special Myopie Coverstory ALCON
PROEFPLAATSING MOGELIJK OF EEN DEMO IN ONZE S H O W R O O M Verlaag de werkdruk en bespaar tijd met de NIDEK TS-610 Ontdek onze slimme oplossingen voor een efficiënte oogmeting, zelfs bij personeelstekort! De Nidek TS-610 biedt een compacte, zelfstandige refractie-oplossing voor betrouwbare oogmetingen in slechts 6 minuten. Kies tussen Glasspop of FARS (Fully Assisted Refraction System) voor volledig geautomatiseerde oogmetingen die geheel zelfstandig door de klant worden uitgevoerd. VOORDELEN • Tijdbesparing Klant voert zelf de meting uit in 6 minuten. • Ruimtebesparend Compact systeem van slechts 63x55 cm. • Personeelsefficiëntie Meer tijd voor ander winkelwerk. • Koppeling aan autorefractometer en lensmeter. Het Glasspop systeem wordt aangeschaft in combinatie met een abonnementsvorm. Het Nidek FARS systeem betreft een eenmalige aanschaf. EYEVINCI BV T 088 600 87 00 info@eyevinci.nl www.eyevinci.nl WWW.EYEVINCI.NL Kies voor innovatie en verhoog de efficiëntie in jouw winkel! Kijk op www.eyevinci.nl of bel ons op 088 600 87 00.
DE OPTICIEN NR 5 2024 3 Vaktijdschrift voor de optiek- en contactlenzenbranche Verantwoordelijke uitgever Nederland: GPmedia BV Van Schaeck Mathonsingel 8 6512 AP Nijmegen, The Netherlands Telefoon: +31 (0)24 3 246146 E-mail: info@gpmedia.nl Internet: www.gpmedia.nl www.deopticien.biz Verantwoordelijke uitgever België: GPmedia BV Postbus 10000 2300 Turnhout (B) Uitgever: Peter Peeters Redactie: Guusje Arts (hoofdredacteur) g.arts@gpmedia.nl Sales: GPmedia BV Gerdo van de Peppel (verkoopleider) g.peppel@gpmedia.nl Lisan van den Bosch (media-adviseur) l.bosch@gpmedia.nl Alle orders worden afgesloten en uitgevoerd conform de Regelingen voor het Advertentiewezen, gedeponeerd ter griffie van de Arrondissementsrechtbanken en bij de Kamer van Koophandel. Vaktijdschrift De Opticien heeft het HOI Keurmerk. Dit betekent dat de oplage is gegarandeerd en gecontroleerd. Abonnementen: www.gpmedia.nl of via info@gpmedia.nl Per jaar € 42,- Losse verkoop € 10,50 Het abonnement kan elk gewenst moment ingaan. Vormgeving: GPmedia BV Telefoon: +31 (0)24 3 246146 Internet: www.gpmedia.nl Druk: PRinterface ISSN: 1872-9363 © Copyright 2024 Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie microfilm of welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. De Opticien besteedt de grootst mogelijke aandacht aan de juistheid van de informatie die in het vaktijdschrift wordt opgenomen. Fouten zijn echter niet volledig uit te sluiten. De uitgever en de auteurs zijn dan ook op geen enkele wijze verantwoordelijk voor schade, van welke aard ook, die is ontstaan als gevolg van handelingen en/ of beslissingen die gebaseerd zijn op de bedoelde informatie. De Visie Myopie management is een steeds belangrijker thema binnen de oogzorg, maar de vraag blijft: zijn we als professionals al voldoende in beweging? Onlangs namen Anthoinette Jothmann, Business Development Manager en myopie-specialist bij Menicon, en Caroline Klaver, professor Oogheelkunde aan het Erasmus MC en Radboudumc, het initiatief om de urgentie van myopiecontrole te bespreken. Tijdens dit gesprek, waaraan ook de redactie van De Opticien deelnam, kwam één boodschap duidelijk naar voren: de tijd van struisvogelpolitiek is voorbij. Oogzorgprofessionals kunnen niet langer wegkijken; actie is noodzakelijk. Anthoinette en Caroline benadrukten dat zelfs eenvoudige preventieve maatregelen, zoals de 20-20-2-regel, nog niet overal standaard worden gecommuniceerd aan ouders en kinderen. Het kost niets om advies te geven over het voorkomen van ernstige bijziendheid. Ik begrijp het als je als professional niet altijd de middelen of de tijd hebt om je volledig op myopie te richten. Maar zelfs als je er zelf niet in gespecialiseerd bent, kun je wel doorverwijzen. Een kleine moeite met een grote impact. Er is ook een grote groep oogzorgprofessionals die wel iets met myopie management wil doen, maar er nog niet aan toe is gekomen, of die bang is dat het te veel tijd en energie kost. Ze erkennen het probleem, maar de praktische implementatie blijft een uitdaging. Om deze drempel te verlagen, investeren bedrijven steeds vaker in gerichte trainingen. Annemijn Meewisse, die sinds kort het Professional Affairs team van CooperVision versterkt, zet haar ervaring en expertise in om professionals te ondersteunen bij de praktische kant van myopie management. de opticien Tweemaandelijks Vaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708170) Vaktijdschrift voor de totale optiek- en contactlensbranche | Oktober 2024 | 24e jaargang no. 5 | Prijs € 10,50 special Myopie Coverstory ALCON COLOFON EN DE VISIE DE TIJD VAN STRUISVOGELPOLITIEK IS VOORBIJ: MYOPIE MANAGEMENT VRAAGT OM ACTIE, NIET OM UITSTEL “ “ Guusje Arts Hoofdredacteur vaktijdschrift De Opticien g.arts@gpmedia.nl Ook Menicon speelt hierop in door trainingen aan te bieden en regelmatig rondetafelgesprekken te organiseren. Tijdens deze sessies wordt niet alleen inzicht verkregen in de behoeften van oogzorgprofessionals, maar wordt er ook actief gespard over de uitdagingen en kansen die myopie management biedt. Wij schoven onlangs aan bij zo’n gesprek, geleid door Anthoinette Jothmann en Evert Aaij, Manager Commerciële afdelingen bij Menicon. Het viel op hoe divers de ervaringen en perspectieven waren vanuit de opticiens, contactlensspecialisten, optometristen en orthoptisten. Iedereen erkent de urgentie van het probleem, maar de manier waarop het wordt aangepakt verschilt per professional. Dit benadrukt het belang van kennisdeling en samenwerking, vooral nu myopie wereldwijd toeneemt. De rode draad door al deze initiatieven is duidelijk: er zijn talloze mogelijkheden om de myopie-epidemie aan te pakken, maar het begint bij het grijpen van die kansen. Niet morgen, maar vandaag. Myopie management is geen optie meer; het is een verantwoordelijkheid die elke oogzorgprofessional moet nemen, of je nu doorverwijst of zelf de problematiek aanpakt. Veel leesplezier!
4 DE OPTICIEN NR 5 2024 INHOUD P. 10 GROOT INTERVIEW Onlangs nam Anthoinette Jothmann, Business Development Manager en myopie-specialist bij Menicon, het initiatief om samen met Caroline Klaver, professor Oogheelkunde aan de Erasmus MC en Radboudumc, in gesprek te gaan over de urgentie van myopiecontrole en de huidige stand van zaken in Nederland. De boodschap was duidelijk: de tijd van struisvogelpolitiek is voorbij. P. 16 COVERSTORY ALCON Astigmatisme is een veelvoorkomende oogafwijking die lange tijd gepaard ging met ongemak en beperkte visuele mogelijkheden voor de mensen die ermee leven. Gelukkig is er een verschuiving gaande in de manier waarop astigmatisme wordt begrepen en behandeld, en Alcon staat aan de frontlinie van deze verandering met hun innovatieve torische Water Surface contactlenzen. P. 22 RONDETAFELGESPREK MENICON Onlangs kwamen diverse opticiens, contactlensspecialisten, optometristen, orthoptisten en optiekeigenaren samen voor een rondetafelgesprek georganiseerd door Menicon. Onder leiding van myopiespecialist Anthoinette Jothmann en Evert Aaij, Manager van de Commerciële afdelingen bij Menicon, werd er gediscussieerd over de uitdagingen en kansen binnen myopie management. P. 26 OPTISWISS Op de SILMO in Parijs spraken we met Sylvain Risser, Art Director en Team Leader Marketing bij Optiswiss, over de nieuwste productinnovaties en toekomstplannen van het Zwitserse brillenglazenbedrijf. Met veel enthousiasme presenteerde hij enkele hoogtepunten, waaronder de BIOMETRICS-technologie, de uitbreiding van het Colors-assortiment en het SMYLE-concept voor myopie. 10 16 22 26
DE OPTICIEN NR 5 2024 5 P. 36 COOPERVISION Myopie management is inmiddels een belangrijk thema binnen de oogzorg en vooral voor professionals in dit vakgebied valt het niet meer te negeren. Hoewel de noodzaak breed wordt erkend, vormt de praktische implementatie voor velen nog een uitdaging. Om deze drempel te verlagen, investeert CooperVision intensief in myopie management trainingen. P. 48 AD LIB Ad Lib heeft een dynamische transformatie ondergaan en viert zijn nieuwe koers met de slogan ‘Shifting Perspectives’. Het merk introduceert een frisse identiteit en een collectie monturen die opvallen door innovatieve ontwerpen, trendy kleuren en diverse materialen. Als premium brillenmerk richt Ad Lib zich op individuen die hun eigen stijl willen omarmen. P. 39 TERUGBLIK BOLD XXL De afgelopen editie van BOLD XXL was een ouderwetse beurs in de beste zin van het woord. De sfeer was uitstekend, en de optiekmarkt was goed vertegenwoordigd met leveranciers van monturen, instrumenten, lenzen, marketingconcepten en inkooporganisaties. Opticiens uit Nederland, Duitsland en België wisten de weg naar de beurs goed te vinden, die voor het eerst plaatsvond in de Brabanthallen. P. 72 OPTIEK IN BEELD – ANOUK OPTIEK Op een zonnige ochtend stappen we binnen bij Anouk Optiek, een optiekzaak die met zijn moderne en minimalistische uitstraling direct een warme indruk maakt. De eigenaresse, Anouk van Malenstijn, begroet ons enthousiast, gevolgd door haar collega Herma. Samen runnen zij deze zaak in Voorthuizen, een dorp waar ‘ons kent ons’ nog écht iets betekent. 36 48 72 39
6 KORT NIEUWS Sjoerd Ordelman zal de werkzaamheden van Edwin Uittenbogaard overnemen. Edwin zal de functie van Regional Account Manager op zich nemen. Daarmee gaat Edwin het CooperVision Regional Account team versterken en een nieuwe uitdaging aan binnen CooperVision. Sjoerd is telefonisch bereikbaar op 06 15902956 en per e-mail via sjoerd.ordelman@coopervision.nl. Uiteraard kunt u voor vragen of opmerkingen ook contact opnemen met de Customer Service afdeling via 0800 - 90 977 CooperVision stelt u graag voor aan haar nieuwe Business Development Manager: Sjoerd Ordelman. Sjoerd heeft al een ruime loopbaan in de optiekwereld en heeft een passie voor het vakgebied. COOPERVISION VERWELKOMT NIEUWE BUSINESS DEVELOPMENT MANAGER: SJOERD ORDELMAN DE OPTICIEN NR 5 2024 EKKIU: GEDURFDE ZONNEBRILLEN VOOR GENERATIE Z EKKIU is de nieuwste zonnebrillencollectie van Brilmode by Osinga, gericht op de jongere generatie. Deze brillen zijn ontworpen in Zwitserland en vervaardigd uit ecologisch celluloid acetaat, wat zorgt voor een combinatie van stijl en duurzaamheid. De brillen zijn uitgerust met Tritan-lenzen van Eastman, die helder zicht en een goede visuele ervaring bieden. EKKIU richt zich op de actieve levensstijl van mensen uit Generatie Z (geboren tussen ongeveer 1997 en 2012). Met retro-geïnspireerde ontwerpen en levendige kleuren zijn de EKKIU-zonnebrillen een opvallende keuze in het aanbod van zonnebrillen. De brillen zijn ook goed geschikt om te laten voorzien van glazen op sterkte. Meer informatie: Brilmode by Osinga Tel. +31 (0)33 4948962 www.brilmode.nl Peter ten Voorde Noord-Nederland peter@brilmode.nl Xander Suilen West-Nederland België (west) xander@brilmode.nl Carla Vos Zuid-Nederland België (oost) Luxemburg carla@brilmode.nl
prodesigndenmark.com | info.nl@designeyeweargroup.com | +31 (0)79 59 38 770 |CENSUR2 col.2022
DE OPTICIEN NR 4 2024 8 KORT NIEUWS NIEUW BIJ ERCON: KERASOFT AV Ercon Contactlenzen & Consultancy lanceert de KeraSoft AV, een gloednieuwe maandelijkse zachte disposable contactlens. Deze maandlens is speciaal ontwikkeld voor klanten met keratoconus en een onregelmatig hoornvlies. “Het ontwerp van de KeraSoft AV wijkt af van de traditionele vorm met prismatische stabilisatie”, vertelt directeur Erwin Jansen trots. “Het ontwerp bevat Peripheral Balancing Zones (PBZ), wat zorgt voor een snelle en effectieve stabiliteit van de lens. Door het dunnere design van de lens biedt deze een betere passing en stabilisatie bij irregulaire corneae.” Dit ontwerp komt de toch al kwetsbare cornea ten goede. Zeker omdat het een maandelijks vervangingssysteem is, krijgt eventuele vervuiling minder kans. Daarnaast heeft deze lens een nog hogere DK-waarde. KeraSoft AV is het nieuwste product van de KeraSoft-familie. De KeraSoft is inmiddels een begrip in het Ercon-portfolio. “Dit laat duidelijk zien dat de ontwikkelingen niet stilstaan. Nog niet zo lang geleden introduceerden we de KeraSoft Thin, een dunnere uitvoering van de KeraSoft IC. Dit ontwerp bevordert een beter draagcomfort en biedt naast een fijner gevoel ook een betere transmissie. Kortom, met KeraSoft maken we weer waar dat we graag ‘de Specialist voor de Specialist’ zijn.” Meer informatie: Ercon Contactlenzen & Consultancy Tel. +31 (0)592 40 5000 | www.erconctl.nl Deze nieuwe ontwerpen markeren een verfrissende verschuiving ten opzichte van het typisch ingetogen en traditionele design van Rolf. Johannes Wacker, de ontwerper van Rolf, introduceert een onverwachte wending die een verleidelijke aantrekkingskracht toevoegt. “Ongeveer een kwart van onze nieuwe ontwerpen, die we ‘Character’ hebben genoemd, zijn gedurfd, levendig en extravagant. Deze ontwerpen passen perfect bij de modehoofdstad Parijs en zijn bedoeld voor moedige, modebewuste dragers”, aldus Johannes Wacker. Daarnaast introduceert Rolf groot nieuws voor kleine avonturiers. De nieuwe Substance Kids-collectie biedt opvallende, gedurfde en kleurrijke ontwerpen voor zowel kleine als grote ontdekkingsreizigers. Deze brillen onderscheiden zich niet alleen door hun impactvolle kleurcombinaties en unieke vormen, maar zijn ook met veel aandacht voor detail vervaardigd, rekening houdend met de behoeften van kinderen. Het doordachte ontwerp garandeert een heldere visie voor de kleintjes, terwijl de siliconen neuspads zorgen voor Op SILMO Paris presenteerde Rolf Eyewear dertien gloednieuwe stijlen binnen vijf verschillende eyewear-collecties. De nieuwe modellen zijn geïnspireerd door de verfijnde elegantie en tijdloze romantiek van Frankrijk. ROLF EYEWEAR PRESENTEERT DERTIEN NIEUWE STIJLEN een comfortabele pasvorm. Bovendien biedt de gepatenteerde Flexlock®- scharnier zowel flexibiliteit als stabiliteit, waardoor deze brillen ideaal zijn voor elk avontuur. Meer informatie: Rolf Spectacles Tel. 0043567820077 | www.rolf-spectacles.com
KLAAR VOOR EEN SPRANKELENDE LOOK? De nieuwe kleuren zijn vanaf nu beschikbaar.
10 MYOPIE DE OPTICIEN NR 5 2024 “DE TIJD VAN STRUISVOGELPOLITIEK IS VOORBIJ” Onlangs nam Anthoinette Jothmann, Business Development Manager en myopie-specialist bij Menicon, het initiatief om samen met Caroline Klaver, professor Oogheelkunde aan de Erasmus MC en Radboudumc, in gesprek te gaan over de urgentie van myopiecontrole en de huidige stand van zaken in Nederland. De redactie van vaktijdschrift De Opticien nam deel aan het gesprek, waar een duidelijke boodschap naar voren kwam: de tijd van struisvogelpolitiek is voorbij. Oogzorgprofessionals moeten het probleem van myopie erkennen en actie ondernemen.
DE OPTICIEN NR 5 2024 11 Caroline Klaver studeerde Geneeskunde en klinische epidemiologie aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam, waar ze cum laude promoveerde. Ze deed onderzoek aan de University of Iowa en Columbia University voordat ze in 2003 terugkeerde naar Rotterdam. Momenteel coördineert ze internationaal onderzoek naar de invloed van genen en omgeving op vier belangrijke oogafwijkingen, waaronder myopie. Haar uiteindelijke doel is om nieuwe wegen te vinden voor de preventie en behandeling van oogziekten die nu nog grotendeels onbehandelbaar zijn. “Myopie is een toenemend probleem, vooral onder kinderen en jongeren”, vertelt Caroline. “Onscherp zien is vervelend, maar de ernstiger gevolgen van hoge myopie, zoals netvliesproblemen, vragen om een dringende aanpak. Dit is geen kwestie van alleen ongemak; het kan levenslang letsel veroorzaken.” Anthoinette voegt hieraan toe: “Te veel oogzorgprofessionals erkennen het probleem van myopie niet en onderschatten de waarde van myopiecontrole. Nog steeds hoor ik vaak: ‘we doen niet aan myopiecontrole.’ Maar dat kan echt niet meer. Je zegt toch ook niet: ‘we doen niet aan presbyopie’? Myopie is een realiteit waarmee we moeten omgaan. De tijd van beweren dat ‘er nog niet genoeg onderzoek is gedaan’ is nu écht voorbij.” Verantwoordelijkheid nemen Een van de thema’s die naar voren kwam in het gesprek, is de noodzaak om verantwoordelijkheid te nemen. “Er is voldoende kennis over myopie, maar deze wordt niet altijd gedeeld tussen verschillende beroepsgroepen”, legt Caroline uit. “Iedereen moet meer verantwoordelijkheid nemen om zich goed te laten informeren – niet alleen orthoptisten, die hun verantwoordelijkheid wél nemen, maar ook oogartsen, opticiens en contactlensspecialisten.” Maar wat wordt precies bedoeld met verantwoordelijkheid nemen? Caroline verduidelijkt: “Het begint met het erkennen van het probleem, wat naar mijn idee ook te maken heeft met onwetendheid. Er is zóveel informatie beschikbaar over myopiecontrole, dat je wat mij betreft niet kunt doen alsof je er niets vanaf weet. En zelfs als je je er niet volledig in verdiept, kun je je niet langer verstoppen. Als je als professional het probleem niet wilt of kunt oplossen wanneer je een kind met hoge myopie in je praktijk hebt, moet je alsnog actie ondernemen. Hoe? Doorverwijzen. Het niet erkennen van het probleem en er geen aandacht aan besteden, beschouw ik als een misdrijf. Dat klinkt misschien heftig, maar zo is het nu eenmaal.” Om meer bewustwording rondom myopie te creëren en oogzorgspecialisten handvatten te geven, organiseert Caroline samen met andere myopie-specialisten en verschillende leveranciers regelmatig myopiebijeenkomsten door het hele land. Tijdens deze bijeenkomsten worden oogzorgprofessionals geïnformeerd over alle ins & outs van myopie. “Zowel praktische als theoretische kennis komen aan bod”, aldus Caroline. “Een belangrijk onderdeel van deze bijeenkomsten is preventie, waar opticiens een cruciale rol in kunnen spelen.” ‘Advies kost niets’ Ook advies over preventie wordt volgens Anthoinette en Caroline nog niet overal als een vanzelfsprekendheid beschouwd. “Als oogzorgprofessional kun je heel gemakkelijk advies geven over het voorkomen van ernstige bijziendheid aan kleine kinderen en hun ouders, zoals de 20-20-2-regel”, stelt Anthoinette. “Die moet er standaard in zitten. Het kost niets. En als je dat te veel moeite vindt om uit te leggen, verwijs ze dan maar naar de website daarover. Maar íets moet je doen.” Caroline voegt hieraan toe: “Deze regel moet een gewoonte worden, net als de schijf van vijf.” Samenwerking verbeteren De rol van de opticien is cruciaal, maar ook de samenwerking met andere oogzorgprofessionals moet verbeteren. “Alles begint bij de opticien”, zegt Caroline. “Maar oogartsen moeten openstaan voor vragen van opticiens en bereid zijn om patiënten door te verwijzen, en vice versa. Het welzijn van het kind staat voorop, maar ik ervaar dat er vaak vanuit tijdsdruk en gemak wordt gehandeld, en dat is natuurlijk nooit wat we willen.” DOOR SAMEN TE WERKEN, KENNIS TE DELEN EN EEN PROACTIEVE HOUDING AAN TE NEMEN, KAN DE OOGZORGSECTOR EFFECTIEVER INSPELEN OP DE UITDAGINGEN VAN MYOPIE “ “ Gelukkig zijn er ook positieve voorbeelden van samenwerking. Anthoinette vertelt: “In Amersfoort werkt het ziekenhuis Meander samen met een zelfstandige opticien aan een pilot. In de eerste lijn, in de optiekzaak, voeren ze jaarlijkse controles uit voor myopen, terwijl de patiënten met ernstige bijziendheid ook in de ziekenhuizen worden gezien. Het doel? De druk op de zorg in de ziekenhuizen verlagen.” Een mooi initiatief, zo vindt ook Caroline, maar ze benadrukt dat er duidelijke richtlijnen moeten komen. “De tijd van aanmodderen is voorbij. We kunnen niet langer zeggen: ‘we wachten het even af.’ Het risico op negatieve gevolgen is te groot. Alles boven de P75 heeft atropine nodig en moet worden doorverwezen. Maar zorgprofessionals moeten daar wél van op de hoogte zijn, en dat brengt ons weer bij het grootste probleem: onwetendheid.” Dit gesprek werd geïnitieerd door Anthoinette Jothmann van Menicon. Anthoinette zet zich actief in voor myopiecontrole bij kinderen door middel van deelname aan verschillende landelijke initiatieven en door de promotie van Menicon Bloom™. Dit uitgebreide behandelplan richt zich op het vertragen van de progressie van myopie met behulp van twee CE-goedgekeurde contactlenzen: Menicon Bloom Night™, een orthokeratologische lens die ‘s nachts wordt gedragen om de vorm van het hoornvlies te corrigeren, en Menicon Bloom Day™, een zachte daglens voor eenmalig gebruik. Het behandelplan omvat daarnaast speciaal samengestelde lensverzorgingsproducten, geavanceerde aanpassingssoftware en een innovatieve app die helpt bij het volgen van de voortgang van de behandeling. Balans tussen zorg en commercie Een ander belangrijk punt dat aan bod kwam, is de balans tussen commercie en zorg. “Een opticien heeft natuurlijk beide petten op”, zegt Caroline. “Als je met kinderen wilt werken, moet je het volledige pakket aanbieden, inclusief myopiecontrole. Je kunt niet alleen profiteren van de commerciële voordelen.” Anthoinette vult aan: “Opticiens zijn vaak bang dat ze de klant verliezen als ze doorverwijzen naar oogartsen. Maar als jij dat kind helpt, heb je een klant voor het leven.” Toekomstvisie: Myopie Centra Caroline heeft een heldere visie voor de toekomst: “Mijn ultieme ambitie is het creëren van myopiecentra waar verschillende oogzorgprofessionals samenwerken om patiënten een allesomvattende zorg te bieden. Dit voorkomt eindeloze doorverwijzingen tussen opticiens, contactlensspecialisten, orthoptisten, optometristen en oogartsen.” Een oproep tot actie De boodschap van Caroline en Anthoinette is duidelijk: de tijd voor stilzwijgen is voorbij. “Oogzorgprofessionals moeten niet alleen het probleem van myopie erkennen, maar ook actief bijdragen aan oplossingen. Door samen te werken, kennis te delen en een proactieve houding aan te nemen, kan de oogzorgsector effectiever inspelen op de uitdagingen van myopie”, besluit Caroline. Meer informatie: Menicon Tel. +31 (0)591 610 640 | info@menicon.nl | www.menicon.nl
DE OPTICIEN NR 5 2024 12 BEURSNIEUWS OPTI 2025: CONCEPT VOOR VAKBEURS KRIJGT VORM De conceptideeën voor opti 2025 zijn afgerond. Na maanden van grondig onderzoek en drie rondetafelgesprekken met exposanten, bezoekers en vertegenwoordigers van brancheverenigingen zijn de plannen voor de aankomende editie vastgesteld. opti verwelkomt haar bezoekers in de Hallen C1 tot C4 van het München Trade Fair Center. Na het succes van opti 2024 steunt de sector de ingezette koers. Nu richt men zich op het verfijnen, optimaliseren en aanscherpen van de komende editie van opti om deze beter af te stemmen op de huidige behoeften en uitdagingen van de branche. In 2025 zal de vakbeurs opnieuw focussen op onderwerpen zoals brillen, oogzorg, ooggezondheid, digitalisering, verkoop & POS, myopie, duurzaamheid, en onderwijs, kennis en carrières. Hal C3 zal fungeren als het informatieve en communicatieve middelpunt van opti. Een belangrijke vernieuwing is de samenvoeging van vier thematische hubs in een gezamenlijke hub-arena. De thema’s zullen zijn: Next Generation, de toekomst van de industrie, myopie en duurzaamheid. Ook bevindt zich in deze hal de opti RUNWAY BAR, die in januari succesvol werd geïntroduceerd op verzoek van de sector. Deze bar fungeert opnieuw als een neutraal netwerkmoment voor alle beursbezoekers en vormt samen met de hub-arena het kennis- en netwerkcentrum van opti, waar alle productgebieden samenkomen. In het kader van de focus op onderwijs, kennis en carrières zal het opti-team in de herfst een vierde ronde-tafelgesprek organiseren met trainees en studenten uit de optische sector. Dit gesprek richt zich specifiek op hun wensen en eisen voor opti en de toekomst van de sector. Daarnaast wordt voor het eerst de opti SUSTAINABILITY YOUNGSTER AWARD geïntroduceerd, gericht op de nieuwe generatie binnen de industrie. De opti CAMPUS, ook in Hal C3, biedt een platform voor onderwijsinstellingen en maakt de beurs aantrekkelijker voor schoolverlaters en opticiens die hun opleiding in optometrie willen voortzetten. De opti CAMPUS is nu gesitueerd nabij de opti RUNWAY BAR, wat de ideale setting biedt voor eerste gesprekken en discussies in een ontspannen sfeer. Twee start-up gebieden tonen de bereidheid van de sector om te innoveren en risico’s te nemen. Nieuw is opti VISIONARY, een startup gebied voor de sector buiten brillenmonturen, dat te vinden zal zijn in Hal C3. Zoals gebruikelijk bieden de opti BOXES in Hal C2 een aantrekkelijk forum voor start-ups uit de monturensector. Tot slot zal de opti PARTY weer worden gehouden op de vrijdagavond van de beurs. Cathleen Kabashi, beursdirecteur van opti: “Het is bemoedigend om de steun van de sector te ervaren. Dit creëert een sterk gevoel van gemeenschap en motiveert mijn team en mij om ons uiterste best te doen bij de planning en voorbereiding van opti. We willen dit gemeenschapsgevoel binnen de optische industrie verder versterken, ook buiten de beurszalen. De rondetafelgesprekken die we hebben georganiseerd, hebben waardevolle inzichten opgeleverd over wat experts, exposanten en bezoekers van opti verwachten. Dit heeft geleid tot vele waardevolle suggesties voor de aankomende editie van opti. Het succes van deze gesprekken toont aan hoezeer de sector zich verbonden voelt met opti en hoe gewenst de beurs is.” Meer informatie: opti Tel. +49 89 189 149 166 | nissum@ghm.de | www.opti.de/en
Vrijheid in een maandlens Binnenkort verkrijgbaar
14 MONTUREN/ZONNEBRILLEN/SPORTBRILLEN DE OPTICIEN NR 5 2024 De nieuwe optische collectie is verdeeld in drie segmenten: LITTLE HEROES voor kinderen, JNERATION voor tieners en LIFE voor volwassenen. Deze opdeling maakt het mogelijk om specifieke stijlen en behoeften van verschillende leeftijdsgroepen te bedienen. LITTLE HEROES-assortiment Voor kinderen van 5 tot 7 jaar is het nieuwe model Alix toegevoegd aan het bestaande X-Adventure-assortiment, waarin ook de modellen Lilou, Felix en Morgan zitten. Deze bril heeft een zeshoekig montuur en combineert acetaat met stevigere brillenveren, wat zorgt voor extra duurzaamheid. Dit is ideaal voor kinderen die de bril gebruiken tijdens spel en avontuur. Een opvallende feature van het Alix-model is het OBE-scharnier, dat 180 graden kan bewegen. Dit scharnier zorgt voor flexibiliteit en voorkomt dat de bril snel breekt. Bovendien blijft de bril dankzij het rubber op de veren goed zitten, zelfs tijdens bewegingen zoals een handstand. JNERATION-assortiment Voor tieners zijn er drie nieuwe modellen: de ronde RO47, de rechthoekige RS50 en de zeshoekige H49. Deze brillen zijn ontworpen voor dagelijks gebruik en combineren een modieuze uitstraling met praktische eigenschappen zoals de Flex 360-scharnieren. Deze scharnieren bieden een volledig bewegingsbereik, waardoor de brillen bestand zijn tegen intensief gebruik. De monturen zijn gemaakt van RILSAN, een materiaal op biologische basis (caster boon) dat duurzaamheid bevordert. LIFE-assortiment De volwassenencollectie, LIFE, richt zich op comfort en functionaliteit. De monturen zijn verkrijgbaar in diverse stijlen en materialen, met sportieve invloeden die passen bij verschillende activiteiten. De collectie bestaat uit de lijnen Flexio, Slick, Flight 2 en de nieuwste toevoeging: Initiate. Deze laatste collectie staat bekend om zijn combinatie van elegantie en functionaliteit en is ontworpen om aan de behoeften van de moderne consument te voldoen. Zonnebrillencollectie Naast de optische collectie brengt Julbo ook een vernieuwde zonnebrillencollectie uit voor 2025, met als hoogtepunt de introductie van de SPECTRON HD 3-lens. Deze lens valt op door zijn roze en paarse reflecties. De SPECTRON HD 3 biedt een nieuwe definitie van verfijning en is een uitstekende aanvulling op het bestaande assortiment lenzen van het merk. In het HIGH PROTECTION-assortiment zijn er twee nieuwe modellen voor bergliefhebbers: de EDGE COVER en de SLACK COVER. De EDGE COVER is een aanpassing van de populaire EDGE-bril, maar biedt nu meer bescherming tegen fel zonlicht en andere elementen. De SLACK COVER is een lichter model dat de bescherming van Julbo’s bergbrillen combineert met een meer casual ontwerp. Het FAST & LIGHT-assortiment werd onlangs uitgebreid met de EVAD-2, een verbeterde versie van de eerdere EVAD-1. Deze opvolger biedt meer functionaliteit en compatibiliteit, waardoor hij ideaal is voor zowel sporters als gadget freaks. Nieuw in het FAST & LIGHT-segment zijn de modellen INTENSITY en CROSSLINE. Deze laatste is ontworpen voor de allround sporter die een topbril op sterkte nodig heeft. Een typisch “backward design” sportbril. Daarnaast introduceert Julbo bijna 22 nieuwe kleuren voor de bestaande FAST & LIGHT-modellen, zoals DENSITY, FREQUENCY, FURY, ULTIMATE en RUSH. Tot slot wordt het RX Lab-assortiment uitgebreid met de WARD, een allround lifestyle model met vernieuwde proporties. Meer informatie: Bart van Driel | Tel. +31 (0)6 41247376 | www.julbo.com DE NIEUWE COLLECTIE VAN JULBO: BREED SCALA AAN STIJLEN VOOR ALLE LEEFTIJDEN Julbo lanceert zijn nieuwste optische collectie die is ontworpen om een breed scala aan stijlen te bieden voor alle leeftijden. De nieuwe collectie combineert innovatie, stijl en comfort met duurzame materialen. Daarnaast komt het merk met een vernieuwde zonnebrillencollectie voor 2025, waarbij zowel technologische ontwikkelingen als nieuwe ontwerpen centraal staan.
DUTCH RETAIL DESIGN SUCCESSFUL WSBDESIGN.COM SCHERPENZEEL (NL) + 31 33 277 17 14 WSBINTERIEURBOUW.NL TRIER (DE) + 49 1609 2589 540 WSBLADENBAU.DE PARIS (FR) +33 624 52 81 01 WSBCONCEPTDEMAGASIN.FR RETAIL CONCEPT STRATEGY // STORE DESIGN // PROJECT MANAGEMENT // PRODUCTION JUWELIER KREMER // VEENDAM VAN LEEUWEN OPTICIENS OPTOMETRIE // BODEGRAVEN (NL) SCHERPENZEEL (NL) + 31 33 277 17 14 TRIER // MÜNCHEN // BERLIN (DE) + 49 1609 2589 540 PARIS (FR) + 33 624 52 81 01 WSBDESIGN.COM
16 COVERSTORY DE OPTICIEN NR 5 2024 Een van de hardnekkigste mythes is dat mensen met astigmatisme moeten kiezen voor lenzen die niet voldoen aan de eisen van hun dagelijkse leven. Dit idee is verouderd en niet langer waar. De technologie achter torische contactlenzen heeft een revolutie ondergaan. Alcon biedt nu geavanceerde oplossingen die speciaal zijn ontworpen om het leven van mensen met astigmatisme te verbeteren. Een andere veelvoorkomende mythe is dat klanten met astigmatisme comfort of zichtkwaliteit moeten opofferen om een lens te vinden die ‘goed genoeg’ is. Dit is simpelweg niet waar. Met de torische Water Surface contactlenzen van Alcon, die bijna 100% watergehalte aan het oppervlak1-6**,**** hebben, ervaren gebruikers uitstekend comfort19,21-24,µ en een hoge mate van klanttevredenheid. Deze lenzen zijn speciaal ontwikkeld om zich aan te passen aan de unieke behoeften van mensen met astigmatisme. ALCON EN DE NIEUWE KIJK OP ASTIGMATISME Astigmatisme is een veelvoorkomende oog- afwijking die lange tijd gepaard ging met ongemak en beperkte visuele mogelijkheden voor de mensen die ermee leven. Vaak moesten zij genoegen nemen met contactlenzen die niet optimaal aansloten bij hun moderne levensstijl. Gelukkig is er een verschuiving gaande in de manier waarop astigmatisme wordt begrepen en behandeld, en Alcon staat aan de frontlinie van deze verandering met hun innovatieve torische Water Surface contactlenzen. In deze Coverstory ontkracht Alcon oude opvattingen en maakt het duidelijk dat het tijd is voor een nieuwe kijk op astigmatisme.
DE OPTICIEN NR 5 2024 17 Het fabeltje van sferische lenzen Er is ook een wijdverspreide overtuiging dat sferische contactlenzen een haalbaar alternatief zijn voor torische lenzen voor klanten met astigmatisme. Dit idee is misleidend, omdat het maskeren van astigmatisme met een sferische lens vaak leidt tot slechtere visuele resultaten11-16. Onderzoek toont aan dat torische contactlenzen een betere gezichtsscherpte bieden dan sferische lenzen, zelfs bij laag en matig astigmatisme8-10. De complexiteit van torische lenzen Een andere mythe die Alcon aanpakt, is de gedachte dat torische contactlenzen ingewikkeld en tijdrovend zijn om aan te passen. Dankzij het PRECISION BALANCE 8|4™ lensontwerp hebben de torische contactlenzen van Alcon nu dezelfde succesvolle aanpassing bij de eerste lensaanpassing als sferische contactlenzen17-20***. Dit betekent dat gebruikers kunnen genieten van het comfort en de stabiliteit**** die deze lenzen bieden in minder dan 60 seconden19-21. Met een indrukwekkende 9 op de 10 gebruikers die bevestigen dat PRECISION1™ for Astigmatism langdurig comfort biedt7, is het duidelijk dat de technologie van Alcon de barrières heeft doorbroken die eerder mensen met astigmatisme tegenhielden. Kortom, Alcon biedt met zijn torische Water Surface contactlenzen niet alleen een oplossing voor de uitdagingen van astigmatisme, maar herdefinieert ook wat het betekent om een lens te dragen. Hun innovatieve benadering maakt gebruik van geavanceerde technologieën die zijn ontworpen met de moderne levensstijl van de gebruiker in gedachten. Alcon’s producten zijn niet alleen ontworpen om te voldoen aan de functionele eisen, maar ook om de algehele ervaring van lensdragers te verbeteren. Referenties 1. In a clinical trial to evaluate stability of axis orientation of PRECISION1® for Astigmatism contact lenses where n=78 eyes; Alcon data on file, 2020. 2. Thekveli S, Qiu Y, Kapoor Y, Liang W, Pruitt J. Structure-property relationship of delefilcon A lenses. Contact Lens Anterior Eye. 2012;35(suppl 1):e14. 3. Angelini TE, Nixon RM, Dunn AC, et al. Viscoelasticity and mesh-size at the surface of hydrogels characterized with microrheology. Invest Ophthalmol Vis Sci. 2013;54:E-abstract 4. Precision1 (DDT2) Lens with SmartSurface Alcon data on file, 2019. 5. In vitro analysis of lens oxygen permeability, water content, and surface imaging, Alcon data on file 2021. 6. In vitro analysis of lehfilcon A contact lenses outermost surface softness and correlation with water content; Alcon data on file 2021. 7. Wolffsohn JS, Dumbleton K, Huntjens B, Kandel H, Koh S, Kunnen CME, Nagra M, Pult H, Sulley AL, Vianya-Estopa M, Walsh K, Wong S, Stapleton F. CLEAR - Evidence-based contact lens practice. Contact Lens and Anterior Eye 2021; 44: 368-397. 8. Perez-Gomez I, Valente R, Vonbun H. Survey of patient and ECP satisfaction with a new daily disposable toric contact lens. Optom Vis Sci; 2021;98:-abstract 215040. 9. Snyder, C., & Talley, D. K. (1989). Masking of astigmatism with selected spherical soft contact lenses. Journal of the American Optometric Association, 60(10), 728-731. 10. Edmondson, L., W. Edmondson, and R. Price. 2003. “Masking Astigmatism: Ciba Focus Night and Day vs Focus Monthly.” Optometry and Vision Science: Official Publication of the American Academy of Optometry 80 (12): 184. 11. Cho, P., and G. C. Woo. 2001. “Vision of Low Astigmats through Thick and Thin Lathe-Cut Soft Contact Lenses.” Contact Lens &‚Ä®Anterior Eye: The Journal of the British Contact Lens Association 24 (4): 153-60. 12. Morgan, P. B., Efron, S. E., Efron, N., & Hill, E. A. (2005). Inefficacy of aspheric soft contact lenses for the correction of low levels of astigmatism. Optometry and Vision Science 82(9), 823-828. 13. Kollbaum, Pete, and Arthur Bradley. 2005. “Aspheric Contact Lenses: Fact and Fiction.” Contact Lens Spectrum 20 (3): 34-38. 14. Young, Graeme, Anna Sulley, and Chris Hunt. 2011. “Prevalence of Astigmatism in Relation to Soft Contact Lens Fitting.” Eye & Contact‚Ä®Lens 37 (1): 20-25. 15. Wills J, Gillett R, Eastwell E, et al. Effect of simulated astigmatic refractive error on reading performance in the young. Optom Vis Sci 2012; 89: 271–276. 16. Al-Qahtani H, Al-Debasi H. The effects of experimentally induced graded monocular and binocular astigmatism on near stereoacuity Saudi J Ophthalmol 2018; 32: 275–279 17. Wolffsohn JS, Bhogal G, Shah S. Effect of uncorrected astigmatism on vision J Cataract Refract Surg 2011; 37: 454–460. 18. Walsh, Jones and Moody. Addressing common myths and misconceptions in soft contact lens practice. Clin Exp Optom, DOI: 10.1080/08164622.2021.2003693. 19. Richdale K, Bernsten DA, Marck CJ, Merchea MM, Barr JT. Visual acuity with spherical and toric soft contact lenses in low-to moderate-astigmatic eyes. Optom Vis Sci. 2007;84:969-975 20. Berntsen DA, Cox SM, BickleKM, et al. A randomized trial to evaluate the effect of toricversus spherical contact lenses on vision and eyestrain. Eye & Contact Lens. 2019;45:28-33. 21. Wiggins NP, Daum KM. Visual discomfort and astigmatic refractive errors in VDT use. JAm Optom Assoc.1991;62:680-684. 22. In a prospective, randomized, controlled, double-masked bilateral crossover clinical study; n=113; Alcon data on file, 2021. 23. In a clinical trial to evaluate on-eye performance of TOTAL30® for Astigmatism lenses where n=69; Alcon data on file, 2021. 24. n a clinical trial to assess overall performance of DAILIES TOTAL1® for Astigmatism lenses where n=134 patients; Alcon data on file, 2021. * >0,75D in ten minste één oog. ** Gebaseerd op metingen in vitro van ongedragen lenzen. *** Gebaseerd op lensbeweging, centrering en rotatie bij de eerste aanpassing. **** ≤5 oscillatie bij elke oogknippering ***** PRECISION1™ contactlenzen hebben meer dan 80% water aan het oppervlak, en DAILIES TOTAL1™ en TOTAL30™ contactlenzen hebben bijna 100% water aan het oppervlak. Voor indicaties, contra-indicaties en waarschuwingen verwijzen wij u naar de gebruiksaanwijzing van het betreffende product. Contactlenzen zijn medische hulpmiddelen. De aanpassing van contactlenzen in België is voorbehouden aan optometristen/orthoptisten zoals beschreven in het Koninklijk Besluit van 7 oktober 2022. Alcon kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor enig ongeoorloofd gebruik. μ: Resultaat individueel afhankelijk en kan beïnvloed worden door voorafbestaande aandoeningen. © 2024 Alcon Inc. BNLX-T3A-2400014, 10/2024
DE OPTICIEN NR 5 2024 18 KORT NIEUWS De nieuwe campagne, getiteld Good Luck, verkent het concept van geluk als een fascinerend mysterie en een bron van onverwachte vreugde. De campagne nodigt ons uit om na te denken over de momenten in ons leven die door geluk zijn beïnvloed – van een onverwachte koffie in je favoriete café tot een spontane uitnodiging voor een feest, of zelfs een upgrade bij het inchecken voor een vlucht. Enkele hoogtepunten binnen de collectie De nieuwe VANGUARD-modellen vallen op door zorgvuldig vervaardigde verlopen, moderne en delicate silhouetten en verfijnde details die de grenzen van conventioneel ontwerp verleggen. Een ander hoogtepunt binnen de collectie is de introductie van een XL-versie van het ICONS-model Brooks, nu voor het eerst beschikbaar als zonnebril. Deze uitbreiding biedt een praktische en stijlvolle oplossing voor verschillende behoeften en voorkeuren. De MEN’s Optical-lijn biedt een vernieuwende benadering van de klassieke pilotenstijl, met moderne accenten die deze tijdloze look een frisse draai geven. GIGI STUDIOS presenteert met trots de nieuwe herfst-/wintercollectie voor 2024/2025, die uitblinkt in gedurfde, hedendaagse ontwerpen en de kernwaarden van avant-garde design, duurzaamheid en creatieve expressie belichaamt. Deze collectie biedt een verfrissende blik op mode en laat zien hoe stijl en functionaliteit elkaar ontmoeten. GIGI STUDIOS ONTHULT GEDURFDE COLLECTIE: EEN ODE AAN GELUK Daarnaast presenteert GIGI STUDIOS warme, aardse kleurpaletten met zachte accenten in de XS-modellen en een innovatief randloos ontwerp in de LABcollectie, dat minimalisme en functionaliteit combineert op een manier die zowel stijlvol als praktisch is. Meer informatie: GIGI STUDIOS www.gigistudios.com RAY-BAN CHANGE: MONTUREN DIE VAN KLEUR VERANDEREN MET LICHT Sinds 1937 combineert Ray-Ban® tijdloos design met geavanceerde technologie. Nu introduceert het merk Ray-Ban Change, een montuur dat reageert op licht, ontwikkeld in samenwerking met Transitions®. R ay-Ban Change biedt een nieuwe interpretatie van de klassieke Original Wayfarer en de moderne Wayfarer® Oval. Beide modellen zijn verkrijgbaar in zonnebril- en optische versies met unieke gepigmenteerde patronen. De Original Wayfarer®, geïntroduceerd in 1952, staat bekend om zijn iconische vierkante vorm en tijdloze stijl. De Wayfarer® Oval is een veelzijdig model dat past bij verschillende stijlen, van chique tot casual. Ray-Ban Change maakt gebruik van Transitions® technologie, waarmee de monturen zich aanpassen aan lichtomstandigheden. De kleuren en patronen veranderen onder invloed van UV-licht, waardoor elk montuur een uniek uiterlijk krijgt. Binnen enkele seconden wordt het montuur donkerder in de zon en vervaagt het weer binnenshuis. Transitions® GEN S™ Lenzen De nieuwe Transitions® GEN S™ lenzen reageren snel op licht en bieden bescherming tegen UV-straling. Deze lenzen filteren ook blauw-violet licht, wat gunstig is voor langdurig gebruik in diverse lichtomstandigheden. De lenzen zijn beschikbaar in acht kleuren, waaronder het nieuwe “Ruby”. Ze bieden een optimale kleurweergave, zowel binnenshuis als buiten, waardoor ze makkelijk te combineren zijn met verschillende montuurkleuren. Meer informatie: EssilorLuxottica Tel. +31 (0)316 580 580 (Essilor CS) www.essilor.nl
POWERED BY TECHNOLOGY OF DON’T LET PRESBYOPIA SLOW YOU DOWN NEEM VOOR MEER INFORMATIE CONTACT OP MET UW ACCOUNT MANAGER: Customer Care NL: 0800 023 2029 Customer Care BE: 0800 799 18 E: klantenservice@markennovy.com
DE OPTICIEN NR 5 2024 21 ACHTER DE SCHERMEN Wie zijn deze vertegenwoordigers? Hoe hebben zij hun weg gevonden naar de optiekbranche? Wat zijn de hoogtepunten en uitdagingen geweest tijdens hun carrière? En, misschien wel het belangrijkste, wat drijft hen elke dag om het beste te bieden aan de zelfstandige opticiens en hoe doen zij dat in de huidige, snel veranderende branche? Eén ding is zeker: al deze individuen delen een passie voor optiek, maar bovenal voor mensen. Deze keer gaan we in gesprek met Mark Terwisscha, Accountmanager Instruments bij EssilorLuxottica. Wie ben je en hoe ben je in deze branche terechtgekomen? Mijn naam is Mark Terwisscha en 25 jaar geleden ben ik via een voetbalvriend bij Essilor Nederland aan de slag gegaan. Ik begon mijn carrière op de verkoopbinnendienst, waar ik verantwoordelijk was voor optische instrumenten en het voorbereiden en inslijpen van glazen. In 2004 introduceerde Essilor een buitendienstfunctie gericht op de verkoop van instrumenten. Met een korte onderbreking ben ik sindsdien werkzaam in deze functie en daarnaast ben ik als manager verantwoordelijk voor de verkoopbinnendienst van de instrumentenafdeling. Wat spreekt je aan in deze functie? Wat me aantrekt in deze rol is het adviseren van klanten. Het delen van productinformatie, klanten enthousiasmeren en uiteindelijk een verkoop realiseren, vormen voor mij een uitdagende en boeiende combinatie. Mijn doel is om langdurige samenwerkingen op te bouwen. Bij EssilorLuxottica ligt de nadruk op advisering, trainingen, service en aftersales. We beschikken over een uitgebreide service-organisatie, ‘Optic Works’, waardoor we klanten snel en efficiënt kunnen helpen. De trainingen worden gegeven door optometristen, zodat klanten ook met specifieke casussen bij ons terecht kunnen. Wat zijn de uitdagingen in jouw functie en hoe ga je daarmee om? Er zijn natuurlijk diverse commerciële uitdagingen en doelstellingen. Door de voortdurend veranderende marktomstandigheden verschuift de focus steeds meer naar een adviserende rol. Dit verschilt per klant, wat het uitdagend maakt, maar wat ook juist mooi aan ons vak is. In welke mate is de rol van de adviseur in de afgelopen jaren veranderd? In de 20 jaar dat ik als accountmanager werk, is de rol zeker veranderd. Er is nu veel meer focus op advisering en ondersteuning, met name op het gebied van marketing, producttraining en connectiviteit. Aftersales is ook steeds belangrijker geworden, een instrument gaat ten slotte lang mee. Wat klanten van ons mogen verwachten, is dat we altijd als sparringpartner kunnen meedenken met de optiekondernemer. Er is een grote diversiteit aan instrumentenmerken op de Nederlandse optiekmarkt. Hoe zorg je ervoor dat jouw merk opvalt bij de opticien? Er zijn inderdaad veel instrumentenleveranciers op de markt. Omdat Essilor en Topcon zeer innovatieve merken zijn, kan ik de opticiens en optometristen adviseren en uitdagen om nieuwe technologieën beter in te zetten en de bestaande situatie te vernieuwen. Dit stelt hen in staat zich te onderscheiden en hun bedrijf sneller te laten groeien. Denk hierbij aan AI, delegeren en snelheid. In de rubriek ‘In gesprek met…’ richten wij een schijnwerper op de gezichten achter de bedrijven en merken binnen de optiekbranche en geven we een uniek inzicht in het leven en de ervaringen van de professionals die dagelijks de deuren van zelfstandige optiekzaken binnentreden. IN GESPREK MET… MARK TERWISSCHA, ACCOUNTMANAGER INSTRUMENTS BIJ ESSILORLUXOTTICA
22 RONDETAFELGESPREK DE OPTICIEN NR 5 2024 RONDETAFELGESPREK MENICON: UITDAGINGEN EN KANSEN MET BETREKKING TOT MYOPIE Onlangs kwamen diverse opticiens, contactlensspecialisten, optometristen, orthoptisten en optiekeigenaren samen voor een rondetafelgesprek georganiseerd door Menicon. Onder leiding van myopiespecialist Anthoinette Jothmann en Evert Aaij, Manager van de Commerciële afdelingen bij Menicon, werd er gediscussieerd over de uitdagingen en kansen binnen myopie management. Het gesprek bracht uiteenlopende ervaringen en visies samen van professionals die zich dagelijks inzetten om de groeiende myopie-epidemie in Nederland te beheersen. Voorafgaand aan de discussie gaf Evert een terugblik op de lancering van Menicon Bloom in 2019, een behandelplan specifiek ontwikkeld voor kinderen met myopie. Hij lichtte toe: “Myopie is de meest voorkomende oogafwijking ter wereld. De voorspellingen zijn zorgwekkend: tegen 2050 zal naar verwachting 50% van de wereldbevolking een vorm van myopie hebben. Dit is problematisch omdat een hoge minsterkte het risico op ernstige oogaandoeningen zoals glaucoom, myopische maculadegeneratie en netvliesloslating aanzienlijk vergroot. In het ergste geval kan dit zelfs leiden tot blijvend zichtverlies. Daarom is vroege interventie van groot belang. Met het Menicon Bloom behandelplan richten we ons op het beheersen van myopie en het vertragen van de groei van het oog, waarbij we gebruikmaken van onze speciaal ontwikkelde lenzen.” Ervaringen uit de praktijk Na de inleiding van Evert deelden de aanwezigen hun praktijkervaringen met myopie management en Menicon Bloom. Bianca de Kooter, werkzaam bij Danel Optiek in Enschede, trapte af: “Ik geniet van het werken met kinderen. We waren al actief met Nachtlenzen, maar sinds we Menicon Bloom gebruiken, werken we veel gestructureerder en dat werpt zijn vruchten af.” Orthoptist Roxanne Saarberg, werkzaam bij Riens Gort Optiek in Alblasserdam en Boon Optiek Stadspolders in Dordrecht, beaamde dit: “Ik werk dagelijks met kinderen. Kinderen voelen zich in een optiekzaak vaak veel meer op hun gemak dan in een ziekenhuis, wat kansen biedt voor opticiens. Ons gezamenlijke doel als oogzorgprofessionals is om goed zicht te bieden aan zoveel mogelijk mensen, nu en in de toekomst. Kinderen spelen hierin een cruciale rol. Optiekzaken moeten hierop anticiperen.” Nica van der Mijden, optometrist bij BB Optiek, bevestigde de toenemende aandacht voor myopie management: “De groei van myopie bij kinderen is een belangrijk aandachtspunt in de samenleving. Als zelfstandige optiekzaak kunnen we hierop inspelen. De afgelopen jaren hebben we daarom flink geïnvesteerd in het opzetten van een myopieplan.” David Buist, haar collega bij BB Optiek, voegde toe: “Als relatief kleine optiekzaak onderscheiden we ons door onze specialisatie en geavanceerde apparatuur voor myopie management. Hoewel de drukte toeneemt, biedt het ons ook de kans om dit probleem effectief aan te pakken.” Jennifer Meerding van Optiek Verkerk in Amersfoort, die al jaren ervaring heeft met myopie management, ziet ook volop kansen op dit gebied. Ze benadrukt echter vooral het belang van ouderbewustwording: “Het is essentieel dat ouders begrijpen hoe belangrijk goed zicht is voor hun kind en wat zij kunnen doen om te zorgen dat hun kind ook in de toekomst goed blijft zien.” Paul Mol, mede-eigenaar van Sandmann Optiek in Apeldoorn, erkende de uitdaging van ouderbetrokkenheid: “Ik ben steeds meer bezig met myopie management, maar ben nog zoekende en wil hierin verder groeien. De vraag is: wie moet je benaderen? Ouders? Scholen? En hoe pak je dat aan?” Pauls opmerkingen onderstrepen de essentie van dit rondetafelgesprek: het delen van inzichten, vragen en uitdagingen om gezamenlijk vooruitgang te boeken. De uitdagingen van myopie management Tijdens het rondetafelgesprek werd al snel duidelijk dat myopie management geen onbekend terrein meer is. Alle deelnemers waren het erover eens dat het belang van myopie management binnen de optiekbranche breed wordt erkend. Anthoinette verwoordde het treffend: “Ik geloof dat iedereen in de optieksector inmiddels de ernst van myopie inziet. Dit blijkt ook uit de snelle toename van innovaties op dit gebied. De uitdaging ligt nu niet meer in het bewustmaken van opticiens, maar in het vergroten van de bekendheid bij het brede publiek.” Deze uitspraak benadrukt een belangrijke verschuiving: de focus moet nu worden verlegd van interne bewustwording naar het actief informeren en betrekken van de samenleving. Ondersteuning Maar hoe pak je dat aan? “Dat kun je als zelfstandige natuurlijk niet alleen”, benadrukt Anthoinette. “Het is onze verantwoordelijkheid om opticiens te
DE OPTICIEN NR 5 2024 23 ondersteunen bij het onder de aandacht brengen van myopie management.” Menicon biedt verschillende vormen van ondersteuning. “We leveren instore promotiemateriaal en organiseren zowel fysieke als social media campagnes om de juiste doelgroep naar de zelfstandige optiekzaak te trekken. Het draait om het starten van het gesprek op een toegankelijke en duidelijke manier en onze marketingtools helpen daarbij.” Een voorbeeld van zo’n initiatief is Het Grote Menicon Bloom Vakantie Doeboek voor kinderen. “Dit boek zit vol puzzels, spelletjes, kleurplaten en raadsels, en de reacties zijn zeer positief”, vertelt Anthoinette. Ook de Back to Schoolcampagne speelt een belangrijke rol in de bewustwording rondom myopie. “Deze campagne benadrukt het belang van goede oogzorg en scherp zicht. De materialen zijn zo ontworpen dat ze op een laagdrempelige manier de aandacht van jongeren, kinderen en hun ouders trekken. Iedereen kan zelf bepalen waarop ze de focus leggen en hoe ze de materialen inzetten.” Over scholen gesproken, Menicon heeft ook speciale schoolpakketten ontwikkeld om bewustwording rondom myopie te vergroten op de scholen. Iedere professional die met Menicon Bloom werkt, kan zo’n pakket aanvragen. Jennifer van Optiek Verkerk in Amersfoort gebruikte het pakket bij haar gastlessen op scholen. “Wat me vooral opviel, was dat veel docenten zich niet bewust waren van de risico’s van myopie. Ik hoorde vaak uitspraken als: ‘Is het echt zo erg als kinderen veel op hun scherm kijken?’ Dat is natuurlijk zorgwekkend en maakt duidelijk dat we er nog lang niet zijn.” David haakte hierop in met de vraag: “Maar hoe zorg je ervoor dat die informatie niet alleen bij de docenten en kinderen, maar ook bij de ouders terechtkomt?” Jennifer antwoordde: “We deden visusmetingen bij de kinderen en gaven bij een afwijkende visus een brief mee voor de ouders. Daarnaast vroegen we de scholen om het in hun nieuwsbrief te vermelden.” Jennifer kreeg de kans om haar expertise op een school te delen, maar uit de groep bleek dat scholen vaak huiverig zijn voor dit soort initiatieven. “Door te benadrukken dat het om gezondheid en zintuigen gaat, en bijvoorbeeld een gastles bij biologie aan te bieden, zijn scholen vaak meer bereid mee te werken. Het maakt niet uit waar de kinderen hun ogen laten testen, zolang ze het maar doen. Dit moet duidelijk worden gemaakt om meer kansen te creëren om bij scholen binnen te komen”, legt Jennifer uit. Anthoinette voegt hieraan toe: “Veel scholen geven er de voorkeur aan om de informatie zelf te verspreiden, wat natuurlijk prima is. De schoolpakketten zijn hiervoor ook ontworpen. Het belangrijkste is dat het gesprek over myopie wordt aangegaan.” Creatieve ideeën Tijdens de bijeenkomst deelden de opticiens ook zelf creatieve oplossingen om myopie management bespreekbaar te maken in de winkel. Nica vertelde over de ‘eierwekker’ voor de 20-20-2-regel: “Deze wekker, oorspronkelijk bedacht door Camps Optiek, herinnert kinderen eraan om na 20 minuten schermtijd 20 seconden naar iets in de verte te kijken en om minimaal 2 uur per dag buiten te spelen. Dit soort eenvoudige hulpmiddelen kan een grote impact hebben op het bewustzijn en de naleving van myopiepreventieregels.” De rol van vergoeding in myopie management Tijdens de bijeenkomst werd ook de rol van vergoedingen in myopie management besproken, een onderwerp dat veel zorgen oproept. Anthoinette benadrukte: “Vergoeding binnen de zorg is een belangrijk knelpunt, vooral omdat niet alle behandelingen voor myopie worden vergoed. Atropine wordt bijvoorbeeld wel vergoed, maar veel andere effectieve oplossingen niet.” Bianca voegde hieraan toe: “Ouders komen vaak met een medische verklaring van de oogarts en verwachten dat de behandeling wordt vergoed. Wanneer dat niet gebeurt, ervaren ze dat als oneerlijk.” De beperkte vergoedingen beïnvloeden de keuzes die ouders maken voor de behandeling van hun kinderen, wat de zorg kan bemoeilijken. Roxanne benadrukte echter dat dit geen belemmering mag zijn om ouders goed te informeren: “Hoewel het soms lastig is om door de beperkte vergoedingsmogelijkheden de optimale oplossing te bieden, blijft het onze verantwoordelijkheid om ouders eerlijk en volledig te informeren. De nadruk moet altijd liggen op de best mogelijke zorg voor het kind, zonder commerciële belangen op de voorgrond te plaatsen. Uiteindelijk is het aan de ouders om te beslissen welke keuze zij maken voor hun kind.” Samenwerking met andere oogzorgprofessionals Tot slot kwam de samenwerking tussen verschillende oogzorgprofessionals aan bod. Anthoinette: “Op dit moment volgen oogzorgprofessionals niet allemaal hetzelfde myopieprotocol. Hoewel er landelijke pogingen zijn om uniformiteit te bereiken, is dat nog niet gerealiseerd.” Ze raadde daarom aan om proactief contact te leggen met collega’s en om ervaringen en expertise uit te wisselen. Veel professionals volgen dit advies al op. David vertelde: “We onderhouden goed contact met optiekzaken in de regio. Ook met ketens hebben we contact. Soms sturen ze klanten naar ons door omdat wij gespecialiseerd zijn in myopie management. Hoe mooi is dat?” Deze positieve ervaringen werden gedeeld door andere deelnemers. Bianca vertelde: “Wij werken ook samen met andere opticiens en overleggen regelmatig hoe zij met bepaalde kwesties en vraagstukken omgaan.” Hoewel de samenwerking tussen opticiens onderling meestal goed verloopt, is dat niet altijd het geval met oogartsen. Evert merkte op: “De samenwerking varieert per regio, zoals blijkt uit de ervaringen van onze klanten. Veel opticiens ontdekken echter dat zij een belangrijke rol kunnen spelen door zelf contact te zoeken met oog- en huisartsen. Het is bemoedigend om te zien hoe effectieve samenwerking de oogzorg kan verbeteren. We hebben allemaal hetzelfde doel: de beste zorg voor de patiënt. Het is essentieel dat we blijven samenwerken om dit doel te bereiken.” Conclusies en toekomstperspectieven Het rondetafelgesprek maakte duidelijk dat er al veel stappen zijn gezet op het gebied van myopie management, maar dat er ook nog aanzienlijke uitdagingen zijn. De volgende stap vereist volgens de aanwezigen een intensievere samenwerking tussen alle betrokken partijen. Anthoinette vatte het treffend samen: “Alleen door als oogzorgprofessionals gezamenlijk op te treden en informatie breed te delen, kan de groeiende myopie-epidemie effectief worden bestreden en kunnen we zorgen voor een betere visuele toekomst voor de volgende generaties.” Meer informatie: Menicon Tel. +31 (0)591 610 640 | info@menicon.nl www.menicon.nl
www.gpmedia.nlRkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4