De Opticien nr6-2021 Online

D e O p t i c i e n n r 6 2 0 2 1 16 C a m p a g n e DE OOGMEETWEKEN CAMPAGNE ZORGT VOOR NIEUWE KLANTEN BIJ DE ZELFSTANDIGE OPTICIENS BEGIN DIT JAAR HERINTRODUCEERDE OPTITRADE RETAIL MARKETING DE OOGMEETWEKEN IN SAMENWERKING MET 9 OPTITRADE LEVERANCIERS. EEN CAMPAGNE WAARMEE WE GROOTS DOOR NEDERLAND ZIJN GEGAAN. DE UNIEKE MOKKENSETS VAN BLOND AMSTERDAM DIE SPECIAAL WAREN ONTWORPEN VOOR DEZE CAMPAGNE ZIJN MASSAAL OVER DE TOONBANK GEGAAN ALS GESCHENK BIJ AANKOPEN VAN EEN BRIL OF LENZEN. MEER DAN 36000 MOKKEN VONDEN HUN WEG NAAR BRIL- EN CONTACTLENSDRAGERS DIE HIER ERG ENTHOUSIAST OP REAGEERDE. KOPENDE RESPONS VAN 8,1% Gedurende deze campagneperiode is er een gemiddelde kopende respons gemeten van 8.1% onder de opticiens die meededen aan de Oogmeetweken en een dataconnectie hebben. Ook kwamen er veel nieuwe klanten bij die groep zelfstandige opticiens die ook daadwerkelijk een bril en of contactlenzen kochten. De campagne heeft een gigantisch bereik opgeleverd door o.a. meer dan 97.000 direct mailings, 150.000 emails, 158.000 Huis aan Huismagazines en meer dan 1400 clicks op online advertenties voor bijna 100 zelfstandige opticiens. Elke verzonden direct mail heeft gemiddeld €37,- omzet opgeleverd voor de opticiens die meegedaan hebben met de Oogmeetweken. Daarnaast heeft de campagne voor een wervelwind aan gesprekken, likes maar vooral aandacht gezorgd via social media. Niets is mooier dan een klant die aan andere potentiële klanten laat zien hoe blij ze zijn met hun aankopen bij uw winkel. En dat is wat er gebeurde bij deze campagne. VIER NIEUWE CAMPAGNES Dit succesverhaal vraagt om een vervolg en dat gaat er komen. In het nieuwe jaar worden er vier nieuwe campagnes opgezet via het Open Marketing Platform. Daarbij is gelet op timing, creativiteit en vooral bereik. Want ook als het druk is in uw winkel blijft zichtbaarheid belangrijk, niet alleen in de winkelstraat maar ook online en vooral nu bij de mensen thuis. De campagnes zijn gericht op multifocale dragers, de zomerperiode, de Oogmeetweken en het einde van het jaar. Binnenkort vertellen we u meer wat we precies gaan doen. TOCH LIEVER OP EEN ANDER MOMENT EXTRA AANDACHT? De vier campagnes worden gepland op een vast moment in het jaar. Nu kan het zijn dat u juist op een ander moment uw bereik wil vergroten. Daarvoor hebben we de flexcampagnes bedacht. Ideaal als u bijvoorbeeld een jubileum wil vieren, gaat verbouwen of een nieuwe collectie onder de aandacht wil brengen. Waarom zelf het wiel uitvinden als u met een paar aanpassingen een mooie strakke campagne neer kunt zetten, waarbij de resultaten ook nog eens meetbaar zijn? Wilt u meer weten over de marketingcampagnes van Optitrade Retail Marketing? Mail dan naar retailmarketing@optitrade.nl of informeer bij uw accountmanager over de mogelijkheden. ELISABETH WEILAND-PAP, FIELD SALES MANAGER BIJ OPTITRADE “Tijdens mijn bezoek aan de opticiens zie ik vaak enthousiaste ondernemers die wel na willen denken over marketing, maar daar niet de tijd voor hebben. Er komt zoveel kijken bij het ondernemerschap en marketing is dan niet altijd de eerste prioriteit. Toch loont het zeker om daar juist wel tijd in te investeren. De oogmeetweken van dit jaar zijn daar een goed voorbeeld van. Je ziet dat daardoor een nieuwe doelgroep in de winkels verschijnt. Het behoud van uw huidige klantenbestand is natuurlijk minstens zo belangrijk als het aantrekken van nieuwe klanten, maar uiteindelijk heeft u die nieuwe klanten wel nodig. Met alleen de aanwezigheid van een winkelpand en een paar marketingacties red je het tegenwoordig niet meer. Gelukkig zijn er volop mogelijkheden om uw zichtbaarheid te vergroten zodat uw klanten u (blijven) bezoeken.” Elisabeth Weiland-Pap

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4