De Opticien nr6-2021 Online

D e O p t i c i e n n r 6 2 0 2 1 77 Een interieurverbouwing is (gemiddeld eens in de tien jaar in onze branche) hét moment om gelijk ook aan ‘vergroening’ te denken. En dan bedoel ik iets meer dan de groene olijfkleur die nu trendy is. Nee, het gaat hier om verantwoord materiaalgebruik en afvalbeperking. Een deel-aanpassing van een winkelinrichting kán een uitgangspunt zijn om met een beperkt budget al verschil te maken. Laat de winkel eens extern beoordelen door middel van een ‘quickscan’. Kortom, laat je winkel met een professionele en onafhankelijke blik beoordelen om van daaruit een efficiënt interieur te ontwerpen met het milieu in het achterhoofd. Het duidelijkste voorbeeld hiervan is LED verlichting. Dit is qua besparing hét grote voorbeeld in de laatste jaren. Maar weet dat hier nogal wat verschil in kwaliteit bij komt kijken. Nieuwe, online gekochte, LED-lichtbronnen in twintig jaar oude halogeenarmaturen en bedrading is het nét niet. Ook hier kan een onafhankelijk adviseur, die lichtadviezen ontwerpt, u goed in begeleiden. Zo’n partij is op de hoogte van de laatste technieken en mogelijkheden. Milieuvriendelijk werken aan en in je interieur kent vele aspecten én voordelen. Investeren in besparen loont, zeker ook in deze tijden. Mijn grote voorbeeld Philippe Starck zei ooit eens: “ECHT goede vormgeving mag best van kunststof zijn. Maar ontwerp het dan zo perfect, mooi en goed, dat het nooit meer weggegooid hoeft te worden en generaties doorgegeven wordt”. Ook dat is duurzaam. “IK WIL MET ONZE OPTIEKZAAK OOK DUURZAAM DENKEN, DUS AAN VERGROENING EN MILIEU. WAAROP MOET IK HIERBIJ OP LETTEN QUA INTERIEUR?” JOS BAIJENS Jos is met zijn Bureau Baijens (interieurarchitecten en ont- werpers) al meer dan 25 jaar expert op het gebied van interieurcommunicatie voor optiekwinkels. Bij Bureau Baijens staat onafhankelijkheid voorop. Jos denkt graag met u mee. Van dit soort vragen word ik net zo blij als van mijn werk. Het korte antwoord is dat ik opticiens leer om woorden te geven aan hun intuïtieve briladviezen. Daardoor kunnen ze sneller en efficiënter brillen adviseren en verkopen. Je leert in vier stappen je briladvies te onderbouwen. Vanuit je ervaring als opticien weet je precies wat bij je klant past. Tijdens een training leer je dat te benoemen naar je klant. Waarom staat die ene kleur beter dan de andere? Waarom past een bepaalde vorm beter bij de lijnen van de wenkbrauwen en de kaaklijn? Hoe stem je de proporties van een montuur af op de persoonlijke kenmerken van de klant? Een passende bril werkt als een natuurlijke botox! Als jij kunt benoemen op welke manier de bril goed staat, neemt je klant sneller een beslissing. En zo kun je dus efficiënter werken, terwijl elke klant de aandacht krijgt die hij of zij verdient. Mijn vernieuwende methode is vergelijkbaar met een oogmeting. Daardoor is hij geschikt voor zowel technisch gerichte als modische opticiens. Uit ervaring weet ik dat deelnemers na een training snel vervallen in hun oude, vertrouwde aanpak. Daarom heb ik de Stylingbox ontwikkeld. Een mooie box met tools waarmee jij en je team elke klant makkelijk een compleet advies kunnen geven volgens de innovatieve methode. Ook als het erg druk is in de winkel. Nieuwsgierig geworden? Wil jij ook efficiënter werken, structuur aan te brengen in de verkoop en advies, de skills van je team naar een hoger niveau brengen en je onderscheiden van de grote ketens of de saaie optiekzaken? Ik ga graag met je in gesprek. MARIJE GERDES Marije Gerdes is De Brillenstylist: opticien én stylist. Met haar ken- nis gaat er een wereld voor je open. Ontdek de geheimen van kleur, stijl, vorm en gezichtsken- merken, stel de klant centraal en word nog beter in je vak! www.debrillenstylist.nl “OP INSTAGRAM EN JE WEBSITE ZIJN WIJ NIEUWSGIERIG GERAAKT NAAR JE AANPAK EN WERKWIJZE. KUN JIJ DAAR MEER OVER VERTELLEN?”

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4