De Opticien nr6-2022 Online

DE OPTICIEN NR 6 2022 44 INTERVIEW VAKMANSCHAP BLIJFT STERK IN DIGITAAL TIJDPERK: EXPERTS OVER DE HYBRIDE OPTIEKWERELD NIEUWE TRENDS, NIEUWE MOGELIJKHEDEN Voor wie relevant wil blijven, is stilstaan geen optie. Consumenten verwachten almaar meer innovatieve en gepersonaliseerde oplossingen. Nieuwe trends bieden dan ook nieuwe mogelijkheden, àls je ze met beide handen durft te grijpen. Toch merkt Bart van Vervaet Optiek in Axel op dat de optiekwereld er eentje is die te vaak aan oude gewoontes vasthoudt. “Onze optiek bevindt zich in een traditionele stad waar lenzen niet snel van de grond kwamen. Consumenten hadden er zogezegd geen behoefte aan. Als je dan niet proactief te werk gaat en nieuwe oplossingen aanreikt, ben je je klant niet écht aan het helpen.” Bert Boon stemt in. “De taak van de opticien is om gepaste keuzes voor te schotelen en niet om iedereen met één aanbod van dienst te zijn. Door écht te luisteren zal je klant zich meer gehoord voelen en daardoor vaker bij je terugkomen.” HET OPTIEKLANDSCHAP VERANDERT ELKE DAG. CONSUMENTEN HEBBEN NIEUWE EISEN, HET AANBOD GROEIT DAGELIJKS EN 'VANDAAG BESTELD, MORGEN IN HUIS’ WERD DE NIEUWE NORM. LENSONLINE SCHOOF AAN TAFEL MET ENKELE OPTICIENS OM HET UITGEBREID OVER DE TRANSFORMATIE VAN DE SECTOR TE HEBBEN. WAT DOE JE OM BIJVENDE MEERWAARDE TE BIEDEN AAN JE KLANT? HOE GA JE OM MET TRENDS? EN WELKE FUNCTIE VERVULLEN DIGITALE KANALEN TEGENOVER FYSIEKE? DAT VROEGEN WE LENSONLINE CEO BERT BOON, ACCOUNTMANAGER LIANNE KOKKEN, PROJECT MARKETING MANAGER ESTHER STUURMAN, JAN VAN LEEUWEN VAN VAN LEEUWEN OPTICIENS EN BART VERVAET VAN VERVAET OPTIEK. Het groeiende succes van daglenzen bevestigt deze aanpak. “Toen daglenzen net nieuw waren, was er geen enkele vraag naar. Toch beantwoordden ze een grotere onderliggende nood die we ontdekten in klantenonderzoek”, zegt LensOnline marketeer Esther Stuurman. “Er zijn steeds meer maandlens-dragers die switchen naar daglenzen nadat ze een gratis testdoosje probeerden. Goed begeleide klanten staan duidelijk wél open voor nieuwe oplossingen.” SCHOENMAKER, BLIJF BIJ JE LEEST Maar hoe spot je potentieel? Advies van experten kunnen helpen groeikansen van jouw zaak bepalen. “Om inzicht te geven in markttrends bieden we gepersonaliseerde rapporten aan”, aldus LensOnline Accountmanager Lianne. “We vergelijken de bestellingen bij jouw optiekzaak met de bestellingen bij andere partners op landelijk niveau en wat klanten via onze LensOnline webshop kopen. Dat is vaak een eye-opener. We werken vervolgens samen met Bart, Esther, Jan, Lianne en Bert

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4