De Opticien nr 6-2023 Online

DE OPTICIEN NR 6 2023 10 INTERVIEW “PLEZIER IN ZAKENDOEN, DAT IS ONS DNA” In de wereld van contactlensvloeistoffen en oogverzorging is er sinds juni 2023 een bedrijf tot de markt toegetreden dat niet alleen producten levert, maar ook een glimlach. SMEYEL, de officiële distributeur van Avizor oogzorgproducten voor de optiekmarkt in Nederland en België, is een naam die niet alleen synoniem staat voor hoogwaardige producten, maar ook voor een warme en persoonlijke benadering richting zijn klanten. De redactie van vaktijdschrift De Opticien gaat op bezoek bij SMEYEL in Elst, waar oprichter en eigenaar Alex Lamse ons meer vertelt over de totstandkoming van SMEYEL, maar vooral over de plannen voor volgend jaar. En die zijn veelbelovend. De naam SMEYEL is niet zomaar willekeurig gekozen. Het is een reflectie van de visie en missie van Alex Lamse. "Het zakendoen met een lach, dat vind ik ontzettend belangrijk", zegt hij. "Ik wil het afstandelijke, onpersoonlijke zakendoen omdraaien. Samenwerken moet leuk zijn, nietwaar?" Alex heeft een rijke achtergrond in de optiekwereld en werkte lange tijd met plezier voor een contactlensfabrikant, maar na verloop van tijd begon hij te verlangen naar een nieuwe uitdaging, een kans om zijn eigen ideeën en visie te realiseren. "Ik wil dingen bedenken, opzetten, ideeën tot uiting brengen, en ik had op den duur het gevoel dat ik daardoor binnen het bedrijf waar ik werkzaam was niet helemaal meer op mijn plek zat", zegt Alex. Dus besloot hij een nieuwe weg in te slaan en richtte SMEYEL op. “Na een korte pauze na mijn vorige werk heb ik gereisd en niet veel later kwam Avizor op mijn pad. Ik had al een sterke band met de mensen binnen Avizor opgebouwd gedurende mijn carrière en was onder de indruk van de kwaliteit van hun producten en de betrokken en persoonlijke samenwerking. Toen Avizor besloot om van distributeur te veranderen, besloot ik om het gesprek met hen aan te gaan en de producten te distribueren in Nederland en België. Zo werd uiteindelijk SMEYEL geboren.” Avizor Op de vraag wat hem zo aanspreekt in het merk, antwoordt Alex: “Avizor is al jarenlang een gerenommeerd bedrijf dat zich richt op de productie van contactlensvloeistoffen en oogdruppels van hoge kwaliteit. Alle producten worden geproduceerd in hun moderne fabriek in Madrid. Met een krachtige internationale aanwezigheid zijn de producten van Avizor momenteel verkrijgbaar in meer dan tachtig landen. Hoe zij deze positie hebben verworven? Avizor kenmerkt zich door een sterke toewijding aan het bieden van innovatieve oplossingen op het gebied van oogverzorging, zowel in het heden als met het oog op de toekomst." Kortom, Alex was volledig overtuigd van de potentie van Avizor in Nederland en België. Maar voordat hij kon beginnen, moest hij alles van de grond af opbouwen. Dit omvatte het opzetten van een kantoor, het implementeren van systemen en het regelen van de boekhouding. “De oprichting van SMEYEL ging natuurlijk niet over één nacht ijs, maar het gaf mij enorm veel energie en dat was precies de reden waarom ik deze stap had gezet. Al snel werd Paike van den Eijnde aan het team toegevoegd en niet veel later ook Helmut Santing.” Het DNA Bij binnenkomst in het kantoor werd de bedrijfscultuur van SMEYEL onmiddellijk duidelijk door het hartelijke ontvangst van Paike, Helmut en Alex. Bij SMEYEL draait alles om plezier, zowel onderling als in de omgang met klanten. "Wij hechten enorm veel waarde aan persoonlijk contact, of dat nu via de telefoon verloopt of via een persoonlijk bezoek. Het draait erom dat we oprecht geïnteresseerd zijn in onze klanten. Persoonlijk contact maakt het samenwerken niet alleen prettiger, maar ook veel leuker.” De persoonlijke service vormt een onderscheidend kenmerk van SMEYEL, hoewel Alex erkent dat steeds meer bedrijven beweren hier de nadruk op te leggen. Maar beweringen zijn één zaak, daadwerkelijke vervulling is een andere. Alex benadrukt: "Iedereen spreekt over hoogwaardige service, en dat is begrijpelijk, want het is van cruciaal belang. Maar maken ze dat ook waar? Dat is een andere kwestie. Bovendien, wat bedoelen we eigenlijk met service? Voor mij betekent service niet alleen het nakomen van afspraken en het onmiddellijk oplossen van problemen, maar ook het bieden van advies. We beloven bestellingen die op werkdagen 's ochtends geplaatst worden nog dezelfde dag via PostNL te

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4