De Opticien nr 6-2023 Online

DE OPTICIEN NR 6 2023 39 BEDRIJFSPROFIEL In de vroege jaren, net voor het uitbreken van de burgeroorlog in 1861, bracht Bausch + Lomb een revolutie teweeg in de wereld van brilmonturen door zeer gebruiksvriendelijke rubberen monturen te introduceren. Harry legt uit: “Ze bedachten het idee om monturen te vervaardigen van gevulkaniseerd rubber, waardoor ze geschikt waren voor eenvoudige plaatsing van glazen. Deze monturen waren niet alleen kostenefficiënter, maar ook aanzienlijk duurzamer dan de toen gangbare materialen, zoals ivoor en edelmetalen zoals goud. Als gevolg daarvan werden deze monturen al snel een groot succes.” In 1872 begon Bausch + Lomb met de productie van microscopen, wat resulteerde in internationale erkenning en prijzen. “Veel ziekten werden ontdekt dankzij het gebruik van de microscopen van Bausch + Lomb”, aldus Harry. Ruim twintig jaar later, in 1893, begon het bedrijf met de vervaardiging van verrekijkers en telescopen. “Tegen 1903 had het bedrijf octrooien verworven voor microscopen, verrekijkers en zelfs een camerasluiter gebaseerd op de reactie van het oog op licht. Als fabrikant van brillenglazen, fotolenzen, microscopen, verrekijkers en andere optische instrumenten genoot Bausch + Lomb een welverdiende reputatie voor het leveren van de hoogste kwaliteitsstandaarden.” HET SUCCESVERHAAL VAN BAUSCH + LOMB: 170 JAAR INNOVATIE, KWALITEIT EN VAKMANSCHAP Dit jaar markeert het 170-jarig bestaan van Bausch + Lomb. De geschiedenis van dit Amerikaanse bedrijf vindt zijn oorsprong in het jaar 1853, toen het werd opgericht door John Jacob Bausch. Deze Duitse opticien was in 1850 naar de Verenigde Staten geëmigreerd en begon een kleine winkel voor optische producten in Rochester, New York. In 1854 leende John $60 van zijn vriend Henry Lomb om te investeren in zijn onderneming, met de afspraak dat Henry een partner zou worden als het bedrijf zou groeien. Het bedrijf floreerde, Henry werd inderdaad partner, en zo ontstond Bausch + Lomb. Vandaag de dag is het een van de oudste continu operationele bedrijven in de Verenigde Staten, een prestatie waar Bausch + Lomb met recht trots op is. We brachten een bezoek aan het European Logistics Center van Bausch + Lomb in Amsterdam, waar Harry Dickhoff, Professional Relations Manager, ons meenam door de geschiedenis van het bedrijf en de toekomstplannen. Nog meer focus op oogzorgproducten Met een grotere nadruk op oogzorgproducten gedurende de twintigste eeuw, bleef Bausch + Lomb toonaangevend op het gebied van technologische innovatie in de optische industrie. Harry legt uit: “Het bedrijf produceerde als eerste optisch kwaliteitsglas in de Verenigde Staten. Ze bleven voortdurend innoveren en brachten in 1920 de Ray-Ban op de markt, een revolutionaire zonnebril ontwikkeld voor het leger tijdens de Eerste Wereldoorlog. In 1937 introduceerde Ray-Ban de pilotenbril voor het grote publiek, wat een enorm succes werd.” 1853 J. J. Bausch opent optiekwinkel in Rochester, New York

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4