De Opticien nr6-2024 Online

de opticien Tweemaandelijks Vaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708170) Vaktijdschrift voor de totale optiek- en contactlensbranche | November 2024 | 24e jaargang no. 6 | Prijs € 10,50 special Contactlenzen & Vloeistoffen Coverstory STYLE22

Upgrade jouw praktijk met de RS-330 DUO SCAN2 OCT! Met de Nidek RS-330 Duo Scan2 OCT verhoog je de zorg voor je klanten door oogaandoeningen vroegtijdig te detecteren. De Nidek RS-330 combineert een High-Definition OCT met een krachtige 12-megapixel funduscamera. De Wide field OCT maakt opnamen van 12 x 9 mm en heeft 9 scanpatronen voor het achter-segment en biedt de mogelijkheid om de Disc Map en Macula Map in één scan vast te leggen. Waarom is de Nidek RS-330 essentieel voor jouw praktijk? • Beter klantenzorg met hoogwaardige technologie. • Versnel wachttijden en detecteer vroegtijdig oogproblemen. • Efficiënt werken dankzij autotracking en auto-capture. We zijn trots om deze innovatieve OCT nu aan te bieden met een exclusieve prijsverlaging. EYEVINCI BV T 088 600 87 00 info@eyevinci.nl www.eyevinci.nl WWW.EYEVINCI.NL NEEM CONTACT OP VOOR EEN OFFERTE. LEASEN IS OOK MOGELIJK.

3 Vaktijdschrift voor de optiek- en contactlenzenbranche Verantwoordelijke uitgever Nederland: GPmedia BV Van Schaeck Mathonsingel 8 6512 AP Nijmegen, The Netherlands Telefoon: +31 (0)24 3 246146 E-mail: info@gpmedia.nl Internet: www.gpmedia.nl www.deopticien.biz Verantwoordelijke uitgever België: GPmedia BV Postbus 10000 2300 Turnhout (B) Uitgever: Peter Peeters Redactie: Guusje Arts (hoofdredacteur) g.arts@gpmedia.nl Sales: GPmedia BV Gerdo van de Peppel (verkoopleider) g.peppel@gpmedia.nl Lisan van den Bosch (media-adviseur) l.bosch@gpmedia.nl Alle orders worden afgesloten en uitgevoerd conform de Regelingen voor het Advertentiewezen, gedeponeerd ter griffie van de Arrondissementsrechtbanken en bij de Kamer van Koophandel. Vaktijdschrift De Opticien heeft het HOI Keurmerk. Dit betekent dat de oplage is gegarandeerd en gecontroleerd. Abonnementen: www.gpmedia.nl of via info@gpmedia.nl Per jaar € 42,- Losse verkoop € 10,50 Het abonnement kan elk gewenst moment ingaan. Vormgeving: GPmedia BV Telefoon: +31 (0)24 3 246146 Internet: www.gpmedia.nl Druk: PRinterface ISSN: 1872-9363 © Copyright 2024 Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie microfilm of welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. De Opticien besteedt de grootst mogelijke aandacht aan de juistheid van de informatie die in het vaktijdschrift wordt opgenomen. Fouten zijn echter niet volledig uit te sluiten. De uitgever en de auteurs zijn dan ook op geen enkele wijze verantwoordelijk voor schade, van welke aard ook, die is ontstaan als gevolg van handelingen en/ of beslissingen die gebaseerd zijn op de bedoelde informatie. De Visie In onze vorige editie hebben we uitgebreid stilgestaan bij myopie management, een belangrijk onderwerp dat niet langer genegeerd kan worden. Maar soms lijken we door alle aandacht omtrent dit onderwerp te vergeten dat er ook nog een ander probleem is dat om onze aandacht vraagt: presbyopie. De vergrijzing van de bevolking en de veranderende visuele behoeften bieden enorme kansen voor oogzorgprofessionals om met multifocale oplossingen in te spelen op deze uitdaging. In een gesprek met Richard Backx, sinds oktober Relations Manager bij Bausch + Lomb, verkennen we de kansen die multifocale lenzen bieden. Deze worden vaak over het hoofd gezien als effectieve oplossing, omdat bij presbyopie al snel wordt gedacht aan multifocale brillenglazen in plaats van contactlenzen. Over lenzen gesproken: Menicon Nederland heeft onlangs een indrukwekkende mijlpaal bereikt. Het bedrijf bestaat namelijk 50 jaar. Bart van der Linden, directeur van Menicon Nederland en al 26 jaar werkzaam bij het bedrijf, deelt met trots de belangrijke successen die het bedrijf in de afgelopen decennia heeft behaald. Ook met Jeffrey van Beek blikken we terug op de geschiedenis, maar dan op die van UCO Contactlenzen. Het oer-Hollandse bedrijf, opgericht in 1968 door drie pioniers in de contactlensindustrie, heeft de afgelopen jaren onder leiding van Ed Beijer en René Perton een stevige basis gelegd. Sinds kort waait er echter een frisse wind door het bedrijf, nu Jeffrey van Beek de leiding heeft overgenomen, terwijl Ed en René als adviseurs betrokken blijven. Benieuwd naar de impact van deze veranderingen op het bedrijf in Wieringerwerf en de ambities voor de toekomst? Lees dan het interview op pagina 10 en 11. de opticien Tweemaandelijks Vaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708170) Vaktijdschrift voor de totale optiek- en contactlensbranche | November 2024 | 24e jaargang no. 6 | Prijs € 10,50 special Contactlenzen & Vloeistoffen Coverstory STYLE22 COLOFON EN DE VISIE VAAK ZEGGEN WE: BEHANDEL ANDEREN ZOALS JE ZELF BEHANDELD WILT WORDEN. MAAR IS DAT WEL DE BESTE BENADERING? “ “ Guusje Arts Hoofdredacteur vaktijdschrift De Opticien g.arts@gpmedia.nl Tot slot iets heel anders dan contactlenzen. In een gesprek met Magali Somers en Hans Zwijsen, oprichters van STYLE22, horen we het verhaal van een bedrijf dat is ontstaan uit een gedeelde passie voor exclusieve monturen, maar bovenal het opbouwen van waardevolle relaties met onafhankelijke opticiens. Wat in 2016 begon, is inmiddels uitgegroeid tot een belangrijke speler op de Europese optiekmarkt. Het succes van STYLE22 is het resultaat van verschillende factoren, maar wat er naar mijn idee echt uitspringt, is de betrokkenheid bij hun klanten. Uiteindelijk draait een relatie met je klanten om de manier waarop je met elkaar omgaat. Dit geldt niet alleen voor de interactie tussen leveranciers en opticiens, maar ook tussen opticiens en hun klanten. Het boek ‘Omringd door idioten’ biedt waardevolle inzichten die hierbij helpen. Onlangs woonde ik een presentatie bij van Vincent Molkenboer van Alcon, die het boek aanraadde. In ‘Omringd door idioten’ legt Thomas Erikson uit hoe mensen in vier verschillende persoonlijkheidstypes vallen, elk met unieke voorkeuren in gedrag en communicatie. Het boek biedt praktische tips om deze types te herkennen, zodat je je communicatie kunt afstemmen op wat de ander nodig heeft in plaats van te reageren vanuit je eigen voorkeuren. Vaak zeggen we: behandel anderen zoals je zelf behandeld wilt worden. Maar is dat wel de beste benadering? Dit boek laat zien dat je mensen juist moet benaderen zoals zij behandeld willen worden – en daarvoor moet je begrijpen hoe iemand in elkaar zit. Als je nog een cadeau zoekt voor Sinterklaas of Kerstmis: dit boek is absoluut een aanrader! DE OPTICIEN NR 6 2024

4 DE OPTICIEN NR 6 2024 INHOUD P. 10 GROOT INTERVIEW In 1968 werd UCO Contactlenzen, de oer-Hollandse contactlensfabrikant, opgericht door drie specialisten in de contactlensindustrie. Sinds 1998 waren Ed Beijer en René Perton de eigenaren van UCO. Inmiddels heeft Jeffrey van Beek de leiding overgenomen, terwijl Ed en René als adviseurs zeer nauw betrokken blijven. Recent is Bianca Schut het team komen versterken als Technisch Product Specialist. P. 16 COVERSTORY STYLE22 In 2016 sloegen Magali Somers en Hans Zwijsen de handen ineen om hun gedeelde visie voor de optiekbranche werkelijkheid te maken met de oprichting van STYLE22. Wat begon met een passie voor exclusieve monturen en het creëren van waardevolle relaties met onafhankelijke opticiens, is inmiddels uitgegroeid tot een krachtige speler op de Europese optiekmarkt. P. 26 BAUSCH + LOMB Richard Backx is een bekend gezicht in de optiekbranche en brengt inmiddels meer dan twintig jaar ervaring met zich mee. Sinds begin oktober is hij werkzaam als Professional Relations Manager bij Bausch + Lomb, waar hij zich inzet om de relatie met klanten en partners verder te versterken en de productinnovaties in de optiekwinkels te integreren. We spreken met hem over zijn carrièrepad, zijn visie op de toekomst en de missie die hij uitdraagt bij Bausch + Lomb. P. 29 MENICON Dit jaar viert Menicon Nederland een indrukwekkend jubileum: 50 jaar toewijding aan de ontwikkeling van hoogwaardige contactlenzen en innovatieve oogzorgoplossingen. Directeur Bart van der Linden, al 26 jaar werkzaam bij het bedrijf, deelt met trots de bijzondere reis en mijlpalen van Menicon Nederland. “Onze focus op technologie, gezondheid en comfort heeft ons gebracht waar we nu zijn”, zegt hij enthousiast. 10 16 26 29

DE OPTICIEN NR 6 2024 5 P. 48 ERCON CONTACTLENZEN & CONSULTANCY ERCON Contactlenzen & Consultancy heeft onlangs de Kerasoft® AV geïntroduceerd, een maandlens die speciaal is ontworpen om keratoconus en andere corneale ectasieën te corrigeren. Er bestaat nog steeds verwarring over de prevalentie van keratoconus. Waar men vroeger dacht dat 1 op de 1800 mensen deze aandoening had, heeft onderzoek van Daniel Godefrooij in 2017 aangetoond dat keratoconus in werkelijkheid bij ongeveer 1 op de 377 mensen voorkomt. P. 58 J.F. REY J.F. REY heeft met trots zijn nieuwste collectie gelanceerd: UNCOVER, een serie gekleurde metalen optische monturen die speciaal is ontworpen voor vrouwen. Deze collectie valt op door een scherp, gedurfd en verfijnd ontwerp, waarin elegantie wordt gedefinieerd door zowel kleur als structuur. P. 52 JULBO Het Franse sportbrillenmerk Julbo staat aan de vooravond van een nieuwe fase, zowel in leiderschap als in productinnovatie. De benoeming van Damien Guillobez als nieuwe CEO volgt op het pensioen van Christophe Beaud, die na veertig jaar het stokje overdraagt. Onder Guillobez’ leiding blijft Julbo vasthouden aan zijn kernwaarden en zet het bedrijf zijn missie voort om prestaties, technologie en duurzaamheid in de sportoptiek te combineren. P. 72 OPTIEK IN BEELD: DAAN’S OPTIEK Sinds de oprichting in 2009 heeft Daan’s Optiek zich altijd op de toekomst gericht. Wat begon als een vooruitstrevende winkel aan de Dorpsstraat in Bergschenhoek, groeide al snel uit tot een toonaangevend bedrijf dat klanten trekt van buiten de regio. Onlangs vierde het bedrijf zijn 15-jarig jubileum, een mooie aanleiding voor vaktijdschrift De Opticien om een bezoek te brengen aan de winkel. 48 58 72 52

DE OPTICIEN NR 6 2024 6 KORT NIEUWS EEN SAMENWERKING VAN CONTACTLENSFABRIKANTEN TIJDENS OPTI: TOMORROW VISION Negen vooraanstaande fabrikanten van contactlenzen hebben de handen ineengeslagen om gezamenlijk de zichtbaarheid van contactlenzen te vergroten met een speciaal ontwikkeld concept. Onder het motto ‘Contactlenzen zijn de toekomst van de optiek’ presenteren Alcon, Bausch + Lomb, CooperVision, Hecht, Hetych, Menicon, MPG&E, SwissLens en Wöhlk hun producten. Tijdens de opti in 2025 zullen bezoekers het bijna 200 vierkante meter grote TOMORROW VISION-gebied kunnen verkennen. Dit gebied is gericht op het informeren van opticiens over de voordelen van contactlenzen. Opticiens krijgen een presentatie te zien die de mogelijkheden van contactlensverkoop belicht, met als referentie landen als Scandinavië, het VK en Zwitserland, waar het percentage contactlensdragers rond de tien procent ligt - ongeveer het dubbele van het percentage in Duitsland. Initiatiefneemster Cathleen Kabashi, Exhibition Director van opti, organiseerde in de zomer een gezamenlijke workshop voor de fabrikanten. Het doel was om een strategie te ontwikkelen die de zichtbaarheid van contactlenzen als productgroep maximaliseert, zowel tijdens opti 2025 als in de toekomst. Cathleen Kabashi verklaart: “Contactlenzen hebben een groot potentieel, vooral omdat elke fabrikant zijn expertise en toewijding in productontwikkeling steekt. Door onze krachten te bundelen, kunnen we deze potentie versterken. Het presenteren van contactlenzen als een geïntegreerde productgroep tijdens opti is een logische stap, wat wordt bevestigd door de positieve reacties op ons initiatief.” Het TOMORROW VISION-gebied bevindt zich in Hal C4, waar bezoekers de gezamenlijke presentatie van deze negen fabrikanten kunnen ervaren. Het programma biedt een mix van informatieve en praktische inhoud die de veelzijdigheid van contactlenzen benadrukt. Daarnaast is er informatie over specifieke merken beschikbaar op de aangrenzende exposantenstands. Meer informatie: opti Tel. +49 89 189 149 166 | nissum@ghm.de www.opti.de/en De nieuwe Lyford-zonnebril maakt deel uit van de uitgebreide eyewearcollectie van Paul Smith, die zowel zonnebrillen als optische monturen omvat. Deze collectie weerspiegelt de onmiskenbare persoonlijkheid en esthetiek van het merk. Elk stuk wordt met zorg vervaardigd in Italië en is gemaakt van hoogwaardig acetaat. Het vakmanschap en de aandacht voor detail zijn duidelijk zichtbaar in het opvallende ontwerp van de Lyford, dat uitblinkt door zijn unieke vorm en gedurfde kleurgebruik. Lyford Lyford is een opvallende unisex zonnebril, gemaakt van premium acetaat. De veren zijn versierd met het kenmerkende strepenmotief van de ontwerper, dat is vernieuwd met een uniek glanzend en mat contrast, gerealiseerd door laser gravure. Het ‘handgeschreven’-logo van Paul Smith voegt de perfecte finishing touch toe aan dit onderscheidende ontwerp. PAUL SMITH EYEWEAR INTRODUCEERT OPVALLENDE ZONNEBRIL Paul Smith Eyewear presenteert met trots de Lyford-zonnebrillen, die de gewaagde esthetiek en verfijnde details belichamen waar het merk om bekendstaat. De Lyford is meer dan alleen een zonnebril; het is een stijlvol en eigentijds accessoire dat een krachtig statement maakt. De Lyford-zonnebril is beschikbaar in verschillende transparante kleurvarianten, waaronder khaki, groen en bordeaux, evenals in tijdloze kleuren zoals zwart en havana. Meer informatie: Marchon Eyewear Tel. +31 (0)20 581 5000 | benelux@marchon.com | www.marchon.com

PENNANDINKEYEWEAR | PENNANDINK-EYEWEAR.COM

DE OPTICIEN NR 6 2024 8 KORT NIEUWS MIDO BRENGT JE OP DE HOOGTE VAN DE LAATSTE TRENDS EN ONTWIKKELINGEN IN DE MARKT MIDO vindt plaats van 8 tot 10 februari 2025 in Fiera Milano Rho. Deze beurs biedt opticiens en andere professionals een platform om de nieuwste markttrends te verkennen, variërend van technologische innovaties tot design en onderzoek. Met 1.200 exposanten en 40.000 bezoekers uit 160 landen in 2024 belooft MIDO ook in 2025 weer de gehele toeleveringsketen samen te brengen. Van instrumenten en lenzen tot monturenfabrikanten en gevestigde merken, evenals opkomende ontwerpers, biedt de beurs een uitgebreid overzicht van wat de markt te bieden heeft. Ook zonnebrillen zullen een prominente rol spelen op de beurs, met een focus op nieuwe ontwikkelingen zoals duurzame materialen, genderneutrale en vintage modellen, en een variëteit aan vormen en kleuren. In de OTTICLUB, de ruimte voor training en informatiesessies, worden seminars, workshops, conferenties en netwerkevenementen georganiseerd, specifiek gericht op professionals in de brillenindustrie. Dit stelt deelnemers in staat om kennis te delen en ervaringen uit te wisselen, wat de groei en ontwikkeling binnen de sector bevordert. Kortom, bezoekers krijgen de kans om inzicht te krijgen in mondiale ontwikkelingen in de sector en nieuwe oplossingen te ontdekken die inspelen op de veranderende behoeften van consumenten. HEAD EN CHARMANT KONDIGEN SAMENWERKING AAN De Japanse brillenproducent CHARMANT heeft een exclusieve, wereldwijde licentieovereenkomst gesloten met het premium sportmerk HEAD voor de ontwikkeling en distributie van optische monturen en zonnebrillen. Deze overeenkomst weerspiegelt de gedeelde toewijding van beide bedrijven aan hoogwaardig design, innovatie en technologie, die hen in staat stelt uit te blinken in hun vakgebied. De eerste producten die uit deze samenwerking voortkomen, worden in het najaar van 2025 gelanceerd. HEAD behoeft nauwelijks een introductie. Als internationale pionier in sporttechnologie is het bedrijf al sinds de late jaren ‘40 een begrip en inspireert het de wereld met innovatieve ski- en tennisuitrustingen. Tegenwoordig blijft HEAD voorop lopen en is het toonaangevend in de ontwikkeling van hoogwaardige winter-, racket- en zwemuitrustingen. Het bedrijf is tevens partner van topatleten in de wereld van high-performance alpinesport en tennis. Koji Horikawa, President en CEO van CHARMANT, vertelt: “We zijn enthousiast over ons nieuwe partnerschap met HEAD - een opmerkelijk wereldwijd bedrijf dat onze kernwaarden deelt: passie voor innovatie, vakmanschap en hoge kwaliteit. De collectie van HEAD, als een prestigieus en iconisch sportmerk, vult ons portfolio aan en vormt een waardevolle uitbreiding van ons brillenassortiment.” Michael Huber, Vice President Licensing bij HEAD, voegt hieraan toe: “We zijn verheugd om samen te werken met CHARMANT, een bedrijf dat staat voor uitzonderlijk vakmanschap en innovatie in de optiekbranche. We delen dezelfde filosofie en hoge normen als het gaat om design, functionaliteit, innovatie en prestaties. In de loop van onze gesprekken zijn we elkaar gaan waarderen, vooral door onze gedeelde passie voor sport. Deze samenwerking brengt het beste van beide werelden samen. We zijn ervan overtuigd dat nieuwe HEAD- monturen- en zonnebrillencollectie zal voldoen aan de hoge verwachtingen van zowel sporters als modebewuste consumenten. We kunnen niet wachten om de collectie tot leven te zien komen en wereldwijd uit te breiden.” Meer informatie: CHARMANT Europe Tel. +31 (0)348-416646 | www.charmant.com Voor meer informatie en om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws, bezoek de website www.mido.com en volg MIDO op sociale media: Instagram (@mido_exhibition), Facebook (@MIDOExhibition), X (@MIDOExhibition) en LinkedIn.

KLAAR VOOR EEN SPRANKELENDE LOOK? De nieuwe kleuren zijn vanaf nu beschikbaar.

DE OPTICIEN NR 6 2024 10 INTERVIEW UCO CONTACTLENZEN: VERNIEUWING ONDER NIEUWE EIGENAAR, MAAR BEHOUD VAN ESSENTIE In 1968 werd UCO Contactlenzen, de oer-Hollandse contactlensfabrikant, opgericht door drie specialisten in de contactlensindustrie. Vijf jaar later verhuisde het bedrijf van de Keizersgracht in Amsterdam naar Wieringerwerf, waar het tot op de dag van vandaag gevestigd is. Sinds 1998 waren Ed Beijer en René Perton de eigenaren van UCO. Een paar jaar geleden deed Ed een stap terug, en in maart 2024 verkocht René het bedrijf. Inmiddels heeft Jeffrey van Beek de leiding overgenomen terwijl Ed en René als adviseurs zeer nauw betrokken blijven. Recent is Bianca Schut het team komen versterken als Technisch Product Specialist. ▲ Bianca Schut en Jeffrey van Beek

11 UCO is vanaf het begin gespecialiseerd in het produceren van op maat gemaakte zachte en vormstabiele contactlenzen voor klanten met zowel gangbare als minder gebruikelijke oogafwijkingen. Alle lenzen worden met de grootste zorg vervaardigd in het eigen laboratorium in Wieringerwerf. Deze toewijding aan kwaliteit heeft geleid tot een stabiel bedrijf, met de nodige kansen voor de toekomst. Voor Jeffrey was dat een van de belangrijkste redenen om UCO in maart over te nemen samen met zijn compagnon Christian Bout. “Na jaren op interim-basis als verandermanager te hebben gewerkt, wilde ik meer vastigheid en iets voor mezelf opbouwen”, vertelt hij. “Met UCO voelde dat meteen goed. Het draait hier om de klanten. Ons doel is om onze klanten te zien, en hún klanten goed te kunnen laten zien, en dat past goed bij mij.” Een warm welkom in de sector Na het eerste gesprek met voormalig eigenaar René Perton besloot Jeffrey om de uitdaging aan te gaan. “De klik met René was er meteen. Hij wilde het bedrijf overdragen aan iemand die de kwaliteit, visie en service zou waarborgen. Wat hij absoluut niet wilde, was dat UCO opgeslokt zou worden door de grote multinationals. Dat sluit goed aan bij mijn visie.” Jeffrey beschrijft zijn introductie in de optieksector als intensief, maar superleerzaam: “René heeft me een spoedcursus ‘hoe maak ik een contactlens’ bij UCO gegeven. Ik leerde alles over het maken van contactlenzen en hoe het bedrijf opereert. Het inwerktraject duurde drie maanden, puur op de werkvloer, wat aantoont hoeveel expertise er in dit bedrijf zit”, zegt hij met een glimlach. Hoewel Jeffrey inmiddels veel kennis heeft opgedaan over het productieproces, de bedrijfsvoering en de producten, ligt zijn focus vooral op de aansturing van het bedrijf. “Mijn prioriteit is om samen met het team kansen te benutten door hun individuele kwaliteiten te versterken. Zij zijn de motor achter onze producten en kwaliteit, elk met hun eigen unieke kracht.” Een van die drijvende krachten is ook Bianca Schut, die sinds een half jaar werkzaam is binnen UCO Contactlenzen. “Ed en René hebben een schat aan productkennis, maar zij trekken zich steeds meer terug. Daarom zijn we ontzettend blij met Bianca als Technisch Product Specialist. Haar ervaring als optometrist/contactlensspecialist in het veld, evenals haar achtergrond als trainer en docent, is van onschatbare waarde”, zegt Jeffrey. Bianca voegt toe: “Het is geweldig om deel uit te maken van een organisatie met zo’n solide basis en rijke geschiedenis. Ik kijk er enorm naar uit om bij te dragen aan de verdere ontwikkeling van het bedrijf.” Kansen binnen de markt Jeffrey en Bianca zijn er allebei van overtuigd dat er volop kansen liggen voor UCO. “De oud-eigenaren hebben jarenlang een solide basis gelegd, maar waren niet uit op verdere groei”, vertelt Jeffrey. “Onze klanten zijn trouw en waarderen onze kwaliteit, snelle levertijden en goede service. Deze kwaliteiten geven ons nu de mogelijkheid om het bedrijf verder uit te bouwen. Dit willen we doen door meer te communiceren over ons brede productportfolio. We hebben zoveel te bieden dat we voor veel klanten echt een one-stop-shop zijn. Daarnaast willen we klanten ondersteunen met passingsgerichte vraagstukken, zodat de stoeltijd kan worden verminderd. Ons doel is niet alleen om zelf te groeien, maar ook om onze klanten te ondersteunen in hun groei. En vanzelfsprekend blijven we daarbij focussen op de hoge kwaliteit van onze lenzen, snelle leveringen en uitstekende service.” Breed assortiment Bij UCO staat het brede assortiment centraal. Hoewel het bedrijf vaak geassocieerd wordt met specialty contactlenzen, bieden ze ook een uitgebreid aanbod van reguliere contactlenzen aan, zoals zachte lenzen en vormstabiele sferische, randasferische en volasferische lenzen. “Al deze lenzen worden uiteraard op maat gemaakt voor iedere cliënt, in de gewenste sterkte, basiscurve en diameter”, legt Bianca uit. “Ook specifieke aanpassingen, zoals fenestraties, afwijkende diktes of een aangepast randprofiel, kunnen we zonder probleem verzorgen.” Voor cliënten met een irregulaire cornea, zoals bij keratoconus of na een laseroperatie, heeft UCO een breed scala aan oplossingen beschikbaar. Zo omvat het assortiment onder andere de zachte NovaKone-lenzen, vormstabiele lenzen uit de Rose K-serie en sclerale contactlenzen. Deze worden in Wieringerwerf geproduceerd en vaak al binnen twee werkdagen verzonden. Bianca: “Voor elk type oog hebben wij een geschikte lens in ons portfolio; je moet echt goed zoeken om een oog te vinden waarvoor wij geen passende lens kunnen leveren.” Modernisering Volgens Jeffrey is het brede portfolio een belangrijke succesfactor, maar er zijn meer factoren die essentieel zijn om het bedrijf toekomstbestendig te maken. “Het draait niet alleen om een uitgebreide catalogus, maar ook om een nog meer servicegerichte dienstverlening. Om dat te realiseren, moeten we intern moderniseren”, legt hij uit. “De komende maanden gaan we daarom investeren in deze veranderingen, zodat we onze klanten nog beter kunnen bedienen.” Samenwerking met klanten Dat is namelijk waar het volgens Jeffrey om draait: klanten optimaal bedienen. Op de vraag hoe ze dat bij UCO doen, antwoordt Bianca: “Als we merken dat klanten hulp of advies nodig hebben, ga ik ze bezoeken. We willen een echte partner zijn voor onze klanten en hen ondersteunen bij hun uitdagingen.” Ze benadrukt ook het belang van klantfeedback: “We zijn voortdurend in gesprek met onze klanten over hun behoeften en wat er ontbreekt in ons assortiment. Dankzij die feedback kunnen we snel schakelen, omdat we de productie in eigen huis hebben. Dit zorgt voor korte lijnen en stelt ons in staat snel aanpassingen door te voeren. We streven naar een echte samenwerking met onze klanten.” Teamwork Het woord ‘samenwerking’ komt ook sterk naar voren binnen het team. “Het teamgevoel is voor ons bij UCO ontzettend belangrijk”, vertelt Jeffrey. “Zo heeft het team in de vakantieperiode samen de kantine opgeknapt, wat heeft geleid tot een gezellige lunchruimte. Dit is pas het begin; er staan nog veel meer verbeteringen op de planning.” Jeffrey benadrukt dat het belangrijkste is dat het team zich goed voelt bij de beslissingen die worden genomen. “Ik heb weliswaar ambities, maar zij moeten daar ook achter staan. We moeten dit echt samen doen.” Toekomstplannen Kortom, er waait weer een frisse wind door UCO, wat voelbaar is binnen het hele bedrijf. “We willen de naam UCO Contactlenzen opnieuw meer bekendheid geven in de optiekwereld, want dat verdient het bedrijf”, zegt Jeffrey. De twee belangrijkste pijlers voor het succes van UCO in de afgelopen jaren zijn kwaliteit en service, en die zullen altijd behouden blijven. Jeffrey legt uit: “We willen stap voor stap verder groeien. Onze focus ligt op snelle levering en het waarborgen van de kwaliteit die onze klanten van ons verwachten. Te snelle groei kan leiden tot kwaliteitsverlies, en dat willen we absoluut voorkomen.” Bianca voegt daaraan toe: “Ik zie zoveel kansen binnen de markt. Er is veel vraag naar onze producten en diensten, en wij zijn er om dat te faciliteren. Samen met ons team gaan we ervoor zorgen dat UCO een prominente speler wordt in de contactlensindustrie.” ONZE FOCUS LIGT OP SNELLE LEVERING EN HET WAARBORGEN VAN DE KWALITEIT DIE ONZE KLANTEN VAN ONS VERWACHTEN DE OPTICIEN NR 6 2024

DE OPTICIEN NR 6 2024 12 KORT NIEUWS NIEUWE COLLECTIE MAXMARA DRAAIT OM VROUWELIJKE ELEGANTIE MaxMara presenteert de nieuwe brillencollectie waarbij de vrouwelijke elegantie centraal staat. Deze nieuwe collectie volgt de stijl van de afgelopen seizoenen en is geïnspireerd door twee hedendaagse vrouwelijke iconen: Eileen Gray en Lee Miller. De architectonische eenvoud van het werk van Eileen Gray inspireert het ontwerp van nieuwe stijlen met zuivere geometrische vormen en verfijnde, strakke lijnen. De silhouetten kenmerken zich door buisvormige veren en voorkanten met scherpe sneden. Ook de gedurfde, veelzijdige persoonlijkheid van Lee Miller zien we terug in de collectie. Monturen met vloeiende ontwerpen, beschermende vormen en verfijnde geometrische lijnen vallen op door hun constructieve details. Het acetaat is aangepast met oppervlaktetexturen en kleuren die herinneren aan de stoffen van MaxMara. Meer informatie: Marcolin Benelux Tel. +31 (0)70 362 48 88 www.marcolin.com Het assortiment omvat producten van bekende fabrikanten zoals Alcon, CooperVision, Oté, Bausch+Lomb, Ercon (voorheen TrueBlue), mark’ennovy en recentelijk toegevoegd Menicon. Momenteel maakt ongeveer 85% van de Centrop-leden gebruik van deze producten, wat getuigt van de landelijke dekking en acceptatie. The Comfort Club blijft innoveren en uitbreiden. Recent zijn de volgende nieuwe producten aan de lijn toegevoegd: The Comfort Club KURO Maandlenzen: de KURO-lenzen, ontwikkeld met Menicon® Miru®-technologie, bieden uitstekende zuurstofdoorlaatbaarheid en hydratatie dankzij de MeniSilk™ technologie. De NanoGloss™- oppervlaktetechnologie zorgt voor een glad oppervlak, optimale bevochtiging en bacterieresistentie, wat bijdraagt aan het algehele draagcomfort. The Comfort Club PURPLE Torische en Multifocale Daglenzen: met de toevoeging van torische en multifocale varianten aan de PURPLE lijn (Alcon DAILIES® AquaComfort Plus®), biedt The Comfort Club nu een breder scala aan daglenzen. De ‘Blink-Activated Moisture’-technologie zorgt voor een constante bevochtiging en een comfortabele gebruikerservaring gedurende de dag. Ter ondersteuning van de verkoop zijn handige sleeves verkrijgbaar om deze daglenzen als 90-pack (3x30-pack) aan te bieden aan jouw klanten. THE COMFORT CLUB BREIDT ASSORTIMENT UIT The Comfort Club biedt een uitgebreid assortiment contactlenzen, vloeistoffen, brillenglazen, monturen en oogzorgproducten van gerenommeerde merken tegen competitieve prijzen. Dit maakt The Comfort Club een waardevolle aanvulling voor jouw optiekbedrijf. The Comfort Club SKY Maatwerk Maandlenzen: de SKY lenzen (mark’ennovy® Saphir RX) zijn volledig op maat te maken, afgestemd op de individuele zichtbehoefte van de cliënt. De SKY lenzen, verkrijgbaar in meer dan 3 miljoen mogelijke parameters in alle geometrieën, combineren de voordelen van de nieuwste generatie silicone hydrogel met een hoog watergehalte en randafwerking voor een uitstekend draagcomfort. Voor meer informatie over de producten en mogelijkheden van The Comfort Club, neem contact op via tel. 026 364 80 48 of stuur een e-mail naar info@thecomfortclub.nl

13 INSTRUMENTEN ESSILORLUXOTTICA BRENGT OOGZORG NAAR DE OPTIEKZAAK MET TOPCON NW500 De vraag naar fundusscreening, waarbij het netvlies wordt gefotografeerd om aandoeningen te detecteren, neemt wereldwijd sterk toe. Deze groei wordt onder andere gedreven door de toename van chronische aandoeningen zoals diabetes, die vaak gepaard gaan met complicaties in de ogen, zoals diabetische retinopathie. Daarnaast zorgen veranderingen in de demografie en infrastructuur van de gezondheidszorg ervoor dat de behoefte aan screening buiten traditionele oogzorgomgevingen, bijvoorbeeld in optiekzaken, toeneemt. Dat is precies waar EssilorLuxottica op inspeelt met de Topcon NW500, een funduscamera met AI. In veel landen wordt tegenwoordig een preventief screeningsbeleid ingevoerd. Momenteel wordt hiervoor vaak gebruikgemaakt van 2- of 3-veld fundusfotografie met niet-mydriatische camera’s. Deze technologieën kennen echter enkele beperkingen. Zo is het essentieel om duidelijke beelden te maken door kleine pupillen, maar de meeste camera’s werken pas goed bij een pupilgrootte van minimaal 4 mm, wat niet altijd geschikt is voor niet-mydriatische toepassingen. Aangezien de pupilgrootte afneemt met de leeftijd, moeten vooral oudere patiënten vaak pupilverwijding (dilatatie) ondergaan, wat tijd kost en voor hen vaak minder comfortabel is. Topcon NW500 De introductie van de NW500 funduscamera biedt een oplossing voor deze uitdagingen. Met deze nieuwe technologie kunnen oogscreenings nu eenvoudig en snel in de optiekzaak worden uitgevoerd. De NW500 levert haarscherpe beelden, zelfs bij kleinere pupillen en in goed verlichte ruimtes. Dankzij de innovatieve spleetscantechnologie kan de camera beelden maken door pupillen van slechts 2,0 mm. Hierdoor is pupilverwijding niet meer nodig en kan de opticien met slechts één druk op de knop zelf de screening uitvoeren. Oogzorg met behulp van AI De NW500 is uitgerust met geavanceerde AI-software die automatisch en direct aangeeft of er mogelijk sprake is van aandoeningen zoals diabetische retinopathie, maculadegeneratie of glaucoom. Wanneer er tijdelijk geen optometrist beschikbaar is, kan de opticien met hulp van de AI deze screening zelfstandig in de winkel uitvoeren. Het proces verloopt snel, waardoor binnen korte tijd van iedere klant een fundusfoto gemaakt kan worden. Dit maakt het mogelijk om direct te bepalen of doorverwijzing naar een specialist nodig is. Kortom, opticiens kunnen eenvoudig hoogwaardige screenings uitvoeren waardoor de workflow in de winkel wordt geoptimaliseerd. Annalie van Aerle van Van Aerle Optiek in Heyhuysen is erg enthousiast over deze innovatie. “Wij willen meer service en oogzorg verlenen en hebben daarom de Topcon NW500 aangeschaft. Je kunt foto’s maken in goed verlichte ruimtes, wat het meten veel makkelijker maakt, omdat je de kamer niet hoeft te verduisteren. De gekoppelde AI werkt daarnaast echt ontzettend goed en eenvoudig.” Wilt u meer informatie of alvast een demo inplannen, het zelf ervaren en uw eigen fundusfoto maken? Neem dan contact op via 088-0888160 Panorama breedbeeld fotografie Netvlies Bloeding Glaucoom Diabetische Retinopathie DE OPTICIEN NR 6 2024

14 DE OPTICIEN NR 6 2024 KORT NIEUWS TIJDLOOS EN URBAN CHIC – ONTDEK DE NIEUWE ZONNEBRILLEN VAN PENN&INK N.Y EYEWEAR Penn&Ink N.Y Eyewear lanceert voor komend seizoen tien nieuwe modellen voor de zonnebrillencollectie. De stijl van deze lijn kan worden omschreven als tijdloos en urban chic, gecombineerd met een vleugje vrouwelijke nonchalance. De modellen variëren van oversized ontwerpen in klassiek zwart en havana tot opvallende uitvoeringen in bordeauxrood, dé trendkleur van het seizoen. Naast de iconische statement-brillen in tortoise en warme bruintinten met subtiele gouden accenten, bevat de collectie ook vernieuwende interpretaties van de evergreen pilotenbril. Deze zijn uitgevoerd in warme acetaatkleuren en verfijnd met details zoals een subtiele gouden rand aan de binnenzijde van het montuur. Meer informatie: Agent Noord Nederland: Agent Zuid Nederland Raymond Busscher Harriette Sciarone Tel. +31 6 46 74 43 10 Tel. +31 6 25 33 37 43 LJ800S: Dit zonnebrillenmodel uit de Oval Monogram-lijn is vervaardigd van duurzaam bio-geïnjecteerd plastic en heeft een cat-eye ontwerp met verloopglazen. Beide veren zijn voorzien van het Oval Monogram in een ton-sur-ton emaille afwerking. Dit model wordt gepresenteerd in zwart, met optionele kleuren Melk, Roest en Petrol. LJ2811: Dit optische montuur uit dezelfde lijn is geschikt voor dagelijks gebruik en combineert een rechthoekige voorkant met bio-geïnjecteerd plastic voor lichtheid en comfort. Het monogram op de veren heeft dezelfde ton-sur-ton emaille afwerking. In de campagne is dit model te zien in Schildpad/Bruin, maar het is ook verkrijgbaar in Zwart, Petrol, Violet en Roze. Meer informatie: Marchon Eyewear Tel. +31 (0)20 581 5000 benelux@marchon.com www.marchon.com Liu Jo presenteert zijn nieuwe brillencollectie, geïnspireerd door de nieuwste accessoires van het merk. De collectie combineert kenmerkende stijlelementen met duurzame materialen en aandacht voor pasvorm en comfort. De Oval Monogram-monturen, centraal in de campagne, zijn beschikbaar als zowel zonnebrillen als optische brillen. LIU JO HAALT INSPIRATIE UIT ACCESSOIRES

Vrijheid in een maandlens Nu verkrijgbaar

DE OPTICIEN NR 6 2024 16 COVERSTORY STYLE22: PARTNERSCHAPPEN MET PASSIE EN PERSOONLIJKHEID ALS DRIJFVEREN In 2016 sloegen Magali Somers en Hans Zwijsen de handen ineen om hun gedeelde visie voor de optiekbranche werkelijkheid te maken met de oprichting van STYLE22. Wat begon met een passie voor exclusieve monturen en het creëren van waardevolle relaties met onafhankelijke opticiens, is inmiddels uitgegroeid tot een krachtige speler op de Europese optiekmarkt. STYLE22 biedt zorgvuldig geselecteerde, high-end merken waarmee onafhankelijke opticiens zich in de markt kunnen onderscheiden. “Vanaf het begin was ons doel helder”, vertelt Hans. “We wilden een bedrijf creëren dat verder gaat dan de traditionele leverancier en dat echt samenwerkt met opticiens, niet alleen als leverancier, maar als waardevolle partner.” Met een portfolio dat bestaat uit gevestigde distributeursmerken zoals MASUNAGA 1905, MASUNAGA│K三 en MASUNAGA MOC, evenals complementaire agentschappen in de Benelux voor l.a.Eyeworks, Lapima, L.G.R, Bevel en Weareannu, positioneert STYLE22 zich als een complete, vertrouwde partner voor opticiens. “We zijn ontzettend trots op ons diverse aanbod. Elk merk heeft unieke kenmerken die elkaar perfect aanvullen, waardoor we een breed scala aan klanten kunnen bedienen”, zegt Hans. Het bedrijf, dat zijn hoofdkantoor in Breda heeft, organiseert en beheert vanuit hier alle aspecten van klantenservice, distributie en marketing. “We willen uitmuntende service leveren, die de verwachtingen overstijgt”, vertelt Magali. “En het liefst met een persoonlijke touch – de klant moet zich écht gezien en gehoord voelen.” Hans Zwijsen en Magali Somers

17 Passie en persoonlijkheid als fundament Magali en Hans vullen elkaar op unieke wijze aan, wat onder meer de sleutel tot hun succes is. Hans beschikt over jarenlange ervaring als ondernemer in de optiek en heeft met de oprichting van OptiClip in 1994 zijn stempel op de sector gedrukt. Zijn scherpe blik voor strategie, creativiteit en cijfermatige kennis zorgen ervoor dat STYLE22 op lange termijn kan blijven groeien en innoveren. Magali daarentegen heeft haar expertise in de optiekbranche opgebouwd als agent, door jarenlang de weg op te gaan en relaties met klanten en leveranciers op te bouwen. Met haar oog voor details en gevoel voor mode en esthetiek tilt ze STYLE22 naar een hoger niveau. “Die dynamiek werkt ontzettend goed voor ons”, vertelt Hans. “Ik ben het creatieve brein, kijk naar de cijfers en de lange termijn, terwijl Magali de trends en collecties door en door kent en nauw contact onderhoudt met onze klanten en leveranciers. We begrijpen elkaar, meestal, uitstekend, vullen elkaar goed aan en weten wat én wie onze klanten nodig hebben om het beste uit hun optiekzaak te halen.” Magali vult aan: “We streven ernaar dat onze klanten net zo enthousiast worden van onze merken en collecties als wij dat zelf zijn. Persoonlijkheid speelt daarbij een essentiële rol – het gaat erom dat we niet zomaar een product leveren, maar samen kijken naar wat de opticien nodig heeft om zich te onderscheiden. Dáár proberen wij het verschil te maken. En dat gaat verder dan alleen de merkkeuze; het draait ook om de presentatie in de winkel. Dankzij onze in-house marketing expertise ondersteunen wij onze partners met promotiemateriaal en denken wij actief mee over hoe onze merken het best onder de aandacht kunnen worden gebracht. Kortom, we fungeren echt als sparringpartner.” Hans: “We zien onszelf niet als leverancier, maar als partner die het succes van de opticien net zo belangrijk vindt als dat van ons eigen bedrijf.” Persoonlijkheid staat bij STYLE22 niet alleen centraal in de samenwerking met opticiens, maar ook met de leveranciers waarmee ze werken. “We selecteren merken niet alleen op basis van exclusiviteit of kwaliteit,” legt Magali uit. “Het is voor ons essentieel dat de mensen achter de merken dezelfde passie en visie delen. Dit betekent dat we ons graag ook sterk inzetten voor langdurige relaties met onze leveranciers. Alleen wanneer er een echte connectie is met de mensen achter het merk, kunnen we diezelfde passie en kwaliteit doorgeven aan onze klanten.” Deze filosofie heeft geleid tot samenwerkingen met merken als MASUNAGA 1905, MASUNAGA│K三, MASUNAGA MOC, l.a.Eyeworks, Lapima, L.G.R, Bevel en Weareannu. “De leveranciers begrijpen hoe belangrijk het is om elkaar te inspireren en te motiveren”, aldus Hans. “Daarom werkt het zo goed – we tillen elkaar naar een hoger niveau.” “Daarnaast is het gewoon een stuk leuker als je dezelfde passie deelt en een sterke vertrouwensband hebt”, vult Magali aan. “Natuurlijk moeten we allemaal onze boterham verdienen, maar werken mag toch ook leuk zijn, nietwaar?” Het plezier binnen STYLE22 is altijd voelbaar, maar tijdens de beurzen is dat gevoel nog sterker. “We vinden het geweldig om samen met ons team aan deze evenementen deel te nemen”, vertelt Hans enthousiast. “Het geeft ons nieuwe energie, stimuleert creativiteit en biedt de kans om veel klanten te ontmoeten. Natuurlijk draait het ook om het presenteren van nieuwe collecties, maar er is zoveel meer. Zoals Magali al zei: werken moet wat ons betreft ook leuk zijn, zodat we er energie uit putten en dat ook kunnen blijven uitstralen naar onze klanten. En dat merken we zeker in ons dagelijks werk, maar tijdens de beurzen nog een beetje extra.” Internationale blik en lokale inzichten Een andere reden waarom Hans en Magali zoveel plezier halen uit (internationale) beurzen, is de mogelijkheid om klanten uit verschillende landen te verwelkomen. STYLE22 levert als distributeur van MASUNAGA 1905, MASUNAGA│K三 en MASUNAGA MOC namelijk niet alleen aan opticiens in de Benelux, maar ook aan Frankrijk, Duitsland, Portugal en het Verenigd Koninkrijk. Bovendien leveren ze met OptiClip klanten binnen heel Europa. Deze internationale dekking biedt Hans en Magali waardevolle inzichten in verschillende markten en helpt hen de trends en uitdagingen te herkennen die in elk land spelen. “De optiekmarkt is continu in beweging en we zien dat opticiens in verschillende landen met unieke uitdagingen en mogelijkheden te maken hebben”, legt Hans uit. “Het is niet alleen ontzettend interessant om andere markten en culturen te ontdekken, maar ook enorm waardevol. Doordat we internationaal opereren, weten we goed wat er elders in Europa speelt, en dat kunnen we vertalen naar de Benelux-markt.” Toekomstige groei en ambities In de afgelopen acht jaar heeft STYLE22 een loyaal klantenbestand opgebouwd in de Benelux en daarbuiten, maar toch zien Magali en Hans nog groeikansen. Hans legt uit: “We willen graag uitbreiden, maar nooit ten koste van de kwaliteit van onze service of onze aandacht voor bestaande klanten. Onze focus ligt vooral op het verdiepen van de relaties die we al hebben en op het toevoegen van meerwaarde met ons diverse aanbod van prachtige merken.” Hoewel Hans en Magali het gezicht van STYLE22 vormen, benadrukken ze dat ze dit absoluut niet alleen doen. “STYLE22 voelt als een familie. We verwachten en zien dezelfde passie en toewijding bij ons team en bij de mensen met wie we samenwerken. Dat inspireert ons om elke dag het beste van onszelf te geven en om steeds nieuwe, ambitieuze stappen te zetten”, besluit Magali. Meer informatie: STYLE22 Tel. +31 (0)76 2059029 www.style22.eu DE OPTICIEN NR 6 2024

18 DE OPTICIEN NR 6 2024 ZONNEBRILLEN De nieuwe damescollectie van MOREL draait om stijl, elegantie en comfort. Het pronkstuk van deze collectie is het Kea-model. Met zijn dikke lijnen en oversized silhouet straalt de Kea zelfvertrouwen en elegantie uit, verder versterkt door de diepe, betoverende tinten. Dit gedurfde ontwerp geeft een moderne draai aan klassieke vormen, waardoor het een must-have is voor iedereen die wil opvallen. Een ander opvallend model is de Thasos. Het presenteert trendy rechthoekige vormen die een hedendaagse touch aan elke outfit geven. De 100% acetaatconstructie garandeert duurzaamheid en comfort, terwijl de subtiele ZONNEBRILLENCOLLECTIE MOREL IS TRENDSETTER VOOR DE ZOMER Met de lancering van haar nieuwste zonnebrillencollectie blijft MOREL de grenzen van brillendesign verleggen. Deze collectie biedt voor ieder wat wils, variërend van ultratrendy vormen en gedurfde lijnen tot verfijnde mannelijkheid. De zonnebrillen zijn meer dan alleen accessoires. Ze zijn een uitdrukking van persoonlijkheid, ontworpen om een statement te maken. collage op de veren en het verfijnde kleurenschema de aantrekkingskracht van het montuur verder verhogen. De Thasos staat voor trendy, waarbij minimalistisch design samenkomt met opvallende details voor degenen die moderne, fashionable eyewear waarderen. Voor de heren presenteert MOREL de modellen Amorgos en Keros, die voor kracht en verfijning staan. Het Amorgos-model is gedefinieerd door de dikke acetaatconstructie en de kenmerkende pantosvorm. Decoratieve klinknagels accentueren het schildpadpatroon op de brede veren, wat een vleugje vintage toevoegt aan dit montuur. Het is een moderne herinterpretatie van een klassiek ontwerp, perfect voor de hedendaagse man. In tegenstelling tot de Amorgos omarmt het Keros-model transparantie om elk detail van het montuur te verlichten. Het licht stroomt door de lagen van het montuur, waardoor een effect ontstaat dat de levendige kleuren en het strakke ontwerp versterkt. Meer informatie: MOREL Nederland Tel. +31 (0)73 6901777 | info@morel-ned.nl | www.morel-ned.nl Kea Keros Amorgos Thasos

WERKT IN HET DONKER NIEUW! UNIEKE NACHTLENZEN® CAMPAGNE: Doe mee met onze nieuwe Nachtlenzen®-campagne, compleet met marketingmaterialen, consumentenactie en marketingondersteuning. Kijk voor meer informatie op onze website of neem contact op met je accountmanager! KOOP NACHTLENZEN® TUSSEN 1 NOVEMBER 2024 EN 31 JANUARI 2025 ONTVANG EEN GRATIS BIOSCOOPBON! Nachtlenzen® werkt in het donker! Dus daarom voor u het leukste cadeau in het donker! Koop tussen 1 november 2024 en 31 januari 2025 Nachtlenzen® en ontvang een nationale bioscoopbon ter waarde van €15! Vraag hier je bioscoopbon aan! Zo vraagt u uw bioscoopbon aan: Stap 1 • Ga naar nachtlenzen.nl en ga naar de bioscoopbon actiepagina Stap 2 • Lees de actievoorwaarden Stap 3 • Stuur een e-mail naar nachtlenzen@menicon.nl inclusief: - Uw naam - Adres en woonplaats - Uw Nachtlenzen factuur Stap 4 • Uw ontvangt uw bon binnen 4 tot 6 weken in uw brievenbus Ontdek de vrijheid van Nachtlenzen® Speciale aanbieding: Koop jouw Nachtlenzen® tussen november 2024 en januari 2025 en ontvang een gratis bioscoopbon! Nachtlenzen bieden je de ultieme vrijheid, of je nu sport, op vakantie bent, of gewoon geen gedoe wilt met een bril of lenzen overdag. Terwijl je slaapt, corrigeren Nachtlenzen je zicht door lichte druk uit te oefenen op het hoornvlies. Door dit drukverschil verandert de vorm van je oog tijdelijk, waardoor je overdag scherp ziet zonder bril of lenzen. Het e ect is volledig omkeerbaar en biedt daarmee een veilig alternatief voor het laseren van ogen. Daarnaast zijn Nachtlenzen ideaal als je last hebt van droge ogen of hooikoorts, omdat je overdag geen lenzen hoeft te dragen. Zo geniet je elke dag van scherp zicht en maximale vrijheid. Benieuwd of Nachtlenzen® voor jou geschikt zijn? Kom gerust langs in onze winkel voor meer informatie en persoonlijk advies! NACHTLENZEN® WERKT IN HET DONKER KOOP NU NACHTLENZEN® EN ONTVANG EEN GRATIS BIOSCOOPBON! HET LEUKSTE CADEAU IN HET DONKER

DE OPTICIEN NR 6 2024 20 VLOEISTOFFEN “Als ik het betrek op onze multi-purpose solutions, die veelal in combinatie met zachte lenzen gebruikt worden, dan zou de logische opbouw als volgt zijn: ‘Goed’: Unica, ‘Beter’: Alvera en ‘Best’: Regard. En ja, ook hier is ‘Goed’ het voordeligst en voor ‘Best’ moet je het diepst in de buidel tasten. Maar is deze opbouw ook te verantwoorden als er niet naar de prijs gekeken zou worden? Het antwoord is; ja. Laten we de producten onder de loep nemen.” Goed: Unica is een vloeistof die doet wat hij moet doen. Het is een vloeistof die je kunt gebruiken om te spoelen, voor inzetten en natuurlijk bewaren. “Uiteraard reinigt en desinfecteert de Unica de lenzen op een vriendelijke wijze. Er zit namelijk een lage concentratie conserveringsmiddel in deze vloeistof, waardoor deze als erg zacht wordt ervaren. De Unica is niet alleen zacht voor de ogen, maar ook voor de portemonnee. Ondanks alle goede kwaliteiten die dit merk vloeistof beschikt, is deze zeer vriendelijk in prijs. En het mooie van alles is dat de Hyalurolan voor deze prijs is inbegrepen, want ook dit is een bestandsdeel dat de Unica rijk is.” SMEYEL: GOED, BETER, BEST Beter: Alvera biedt alles wat de Unica ook biedt. Spoelen, inzetten, bewaren, reinigen en desinfecteren, de Alvera doet het allemaal. Waar zit de meerwaarde dan in? Fabian legt uit: “De Alvera bevat bestandsdelen van, je raadt het al, aloë vera. Deze beroemde plant heeft zijn bekendheid verworven door zijn helende en verzachtende werking. Zo ook in deze unieke contactlensvloeistof. De aloë vera beschermt het hoornvlies tegen irriterende stoffen. Daarbij is Alvera effectief tegen schimmels acanthamoeba en bacteriën.” Best: Regard is een unieke vloeistof die een net zo hoog ontsmettingsniveau biedt als een waterstofperoxide. Dit komt door de gepatenteerde actieve zuurstofformule die zorgt voor de desinfectie. “Regard zorgt er ook voor dat proteïne effectief bij het lens oppervlak wordt weggetrokken. Zo vermindert deze vloeistof de proteïneopbouw bij lensdragers. De Regard is echt een multi-purpose vloeistof, hij is namelijk voor zowel zachte lenzen als RGP-lenzen te gebruiken. De Regard is net zoals een waterstofperoxide conserveringsmiddelvrij, maar in tegenstelling tot een waterstofperoxide veel zachter voor de ogen. Sterker nog, je kunt de Regard zelfs rechtstreeks op het oog aan brengen indien gewenst zonder enige vorm van prikkende sensatie te voelen.” Kortom, ook in het SMEYEL-assortiment geldt het “goed, beter, best”- principe en is er een logische opbouw te vinden welke aansluit op elke type contactlensdrager. “Met dit trio op het schap kun je elke klant naar behoefte bedienen met de juiste prijs-kwaliteitverhouding”, besluit Fabian. Meer informatie: SMEYEL Tel. +31 (0)481 700219 www.smeyel.com We hebben vast allemaal wel eens gehoord van de “goed, beter, best”-trap van vergelijking. ‘Goed’ wordt dan vaak afgeschilderd als prijsvechter van prima kwaliteit en ‘Best’ is dan het summum van wat er op de markt te koop is. Meestal is dit ook de meest prijzige optie. Maar geldt dit ook op het gebied van contactlensvloeistoffen? We vragen het na bij SMEYEL, de distributeur van Avizor vloeistoffen in de Benelux. “Ja, ook hier zou je een “goed, beter, best”-systeem op kunnen loslaten”, zegt Fabian Jansen, product specialist bij SMEYEL.

+31 72 5 72 32 09 - info@jfreyholland.nl

22 DE OPTICIEN NR 6 2024 ONDERZOEK Meer dan 2 miljoen mensen (14% van de volwassen Nederlanders) melden dat ze onder behandeling staan bij een oogarts of regelmatig worden gecontroleerd vanwege een oogaandoening. Dit aantal is aanzienlijk hoger dan verwacht en komt uit een representatief onderzoek onder Nederlanders van 18 jaar en ouder, uitgevoerd door Ipsos I&O in opdracht van het Oogfonds. Veel Nederlanders (24%) maken zich zorgen over hun ooggezondheid, vooral naarmate ze ouder worden. Een aanzienlijk deel van deze groep is bereid om leefstijlveranderingen door te voeren ter bescherming van hun ogen, zoals het aanpassen van hun voeding (8%) of stoppen met roken (14%). Toch blijft een groot aantal mensen ondanks deze maatregelen onder behandeling van een oogarts voor een oogaandoening. “Het onderzoek wijst uit dat zeer veel mensen een oogprobleem ervaren”, aldus Meta Neeleman, directeur van het Oogfonds. “Daarbij is het belangrijk om te vermelden dat onder deze twee miljoen dus niet de mensen vallen die ‘gewoon’ een bril of lenzen hebben. De vraag was of mensen een oogaandoening hebben waarvoor ze onder behandeling zijn bij een oogarts. Daar komt een pittig percentage uit! Daarbij is het ook nog eens zo dat de kinderen en jongeren onder de achttien jaar met een oogaandoening hier niet bij zitten.” Het Oogfonds maakt zich ernstige zorgen over de ooggezondheid in Nederland. “We kunnen er op basis van dit onderzoek van uitgaan dat er meer mensen een oogaandoening hebben dan we dachten. En met de toename van de bevolking en de vergrijzing zal het aantal oogaandoeningen alleen maar stijgen, omdat op hogere leeftijd een aantal oogziektes vaker voorkomen, zoals leeftijdsgebonden maculadegeneratie, glaucoom en diabetische retinopathie. En als de trend doorzet dat 30% van de hoog bijziende jongeren van nu op latere leeftijd blind of slechtziend wordt, zullen de cijfers over een tiental jaren nog verder pieken; er komen dan nog veel meer blinden en slechtzienden bij. Met alle persoonlijke en maatschappelijke gevolgen van dien.” Samen met wetenschappers en andere betrokkenen in de oog- en jeugdzorg, wijst het Oogfonds er al geruime tijd op dat het veelvuldig gebruik van beeldschermen door jonge kinderen bijdraagt aan een toenemende bijziendheid. Inmiddels is ongeveer de helft van de jongeren onder de achttien bijziend. Bijziendheid vanaf een sterkte van -3 vergroot de kans op complicaties, zoals netvliesloslating. Bovendien neemt de kans op glaucoom, myope maculadegeneratie en bloedingen onder het netvlies toe bij ogen die langer zijn dan 26 mm, wat doorgaans het geval is bij een sterkte van -6 of hoger. Meer onderzoek nodig Het Oogfonds zet zich in voor het bestrijden van blindheid en slechtziendheid door het financieren van wetenschappelijk oogonderzoek en het geven van voorlichting. “De ooggezondheid is een ondergeschoven kindje in Nederland. Hoewel Nederland wereldwijd vermaarde oogwetenschappers van topniveau heeft, is er onvoldoende budget om alle belangrijke onderzoeksvraagstukken op te pakken”, aldus Neeleman. “Het Oogfonds werkt er hard aan om meer budget te realiseren.” “Er zijn natuurlijk veel gezondheidsaspecten die de aandacht vragen, maar het gezichtsvermogen wordt door Nederlanders wel heel belangrijk gevonden, zo blijkt maar weer eens uit dit onderzoek. Blind of slechtziend zijn heeft een enorme impact op de kwaliteit van leven. Daar is echt meer aandacht voor nodig. Zeker omdat we weten dat meer dan de helft van de gevallen van blindheid of slechtziendheid vermijdbaar is door tijdige behandeling.” Over het onderzoek Het onderzoek ‘Ooggezondheid in Nederland’ is uitgevoerd door Ipsos I&O in opdracht van het Oogfonds onder 1.235 Nederlanders van 18 jaar en ouder. Onderzoeksperiode: september/oktober 2024. Het doel van het onderzoek was inzicht te krijgen in de kennis en houding in Nederland ten opzichte van ooggezondheid. Meer informatie: Oogfonds | www.oogfonds.nl RUIM TWEE MILJOEN VOLWASSENEN MELDEN EEN OOGAANDOENING Zicht is veruit het belangrijkste zintuig voor Nederlanders. Uit onderzoek blijkt dat 75% van de Nederlanders van 18 jaar en ouder het verlies van gezichtsvermogen als ernstiger beschouwt dan het verlies van andere zintuigen. Gehoor komt op de tweede plaats, met 11% die dit het belangrijkste zintuig vindt. Toch is een goede ooggezondheid zeker niet vanzelfsprekend. DE OOGGEZONDHEID IS EEN ONDERGESCHOVEN KINDJE IN NEDERLAND

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4