Fietszaken nr1-2023 Online

FIETSZAKEN NR 1 2023 17 Wij maken het op maat Betronic werkt samen met verschillende merken. Dat begon in 2008 met Gazelle, omdat de eerste generatie e-bikes van het Nederlandse merk met veel problemen kampte. Betronic hielp met de ontwikkeling van de tweede generatie, waarna ze in totaal bijna 400.000 systemen aan Gazelle hebben geleverd. Ondertussen is Betronic samenwerkingen aangegaan met onder andere Phatfour, Stella, Veloretti en Mokumono. Vonk: “Voor Veloretti verzorgen we zelfs de geluids- en lichteffecten op de fiets. De naam van Betronic staat nergens op, we zitten altijd ‘ergens in’. De klant kiest zelf wat op de componenten komt te staan. Dat kan de naam van het merk zijn, of iets heel anders. Als de klant aangeeft wat hij wil, maken wij het op maat.” Meuwese zegt daarover: “Opkomende merken die dicht bij zichzelf willen blijven, zetten niet alleen maar in op design en looks. Rijgedrag is net zo belangrijk tegenwoordig. Betronic voegt het stukje rijbeleving toe. Als Phatfour bijvoorbeeld een fatbike met een robuust rijgevoel wil, zorgen wij daarvoor. We gaan zitten met de klant om het profiel te ontwikkelen dat past bij hun specifieke doelgroep. Of we gaan voor verschillende profielen, zodat de consument zelf kan kiezen.” Eenvoudig proces De rest van het implementatieproces is minder lang en ingewikkeld dan je misschien zou denken. “Het begint allemaal met een oriëntatiegesprek.”, zegt Meuwese. “Samen bespreken we hoe de klant zich wil positioneren in de markt. Vervolgens vertalen wij dat in hard- en software.” Vonk: “We gaan daar heel gemakkelijk mee om. Je zet een fiets bij ons neer, wij bouwen die om op de manier waarvan we denken dat die het beste bij je past. Je haalt de fiets op, fietst er even op, waarna wij ter plekke de rij-eigenschappen aanpassen. De klant neemt de fiets mee naar huis om hem te testen en twee weken later komen we bij elkaar voor de finetuning. Het proces is vrij simpel en kan binnen een paar weken afgerond zijn.” Betronic is ambitieus. Vonk en Meuwese benadrukken dat Bosch met afstand marktleider is, maar dat Betronic een grotere rol moet gaan spelen in de markt voor e-bike-systemen. “Op dit moment bedient Bosch 70 procent van de markt”, besluit Vonk. “Van de overige 30 procent bedienen wij 80 procent. We willen er uiteindelijk voor zorgen dat niemand om ons heen kan. Als je op zoek bent naar kwaliteit van Nederlandse bodem en wil afwijken van de standaard, moet je bij ons zijn. Fietsmerken willen bovendien steeds meer een eigen entiteit. Ze willen eigenaar zijn van het product, hebben behoefte aan flexibiliteit, specifieke rijeigenschappen en een partij die de kwaliteit van de techniek bewaakt. Betronic kan daar als geen ander bij helpen.” Meer informatie: Betronic B.V. Tel. +31 (0)20 30 38 500 | sales@betronic.nl | www.betronic.nl

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4