Fietszaken nr1-2023 Online

33 FIETSZAKEN NR 1 2023 Accu achter zitbuis Het ontwerpproces van de KOGA Vectro omvatte talloze uitdagingen. Een cruciaal aspect was het vinden van de juiste plek voor de accu, waarbij rekening werd gehouden met het behoud van een stijf frame en natuurlijk rijgedrag. De keuze om de accu achter de zitbuis te plaatsen, bleek een slimme oplossing te zijn, omdat dit een compacte fiets oplevert, zonder in te leveren op prestaties en efficiëntie. Hierdoor kunnen fietsers volop genieten van het rijplezier en hoeven ze zich geen zorgen te maken over de actieradius. “KOGA liet zich inspireren door de klapschaats bij het ontwikkelen van een mechanisme om de accu gemakkelijk te kunnen verwijderen”, vertelde Veltkamp. “Een klapzadel maakt het mogelijk om de accu achterlangs omhoog te trekken als die uit de fiets moet worden gehaald.” Shimano, dat altijd gericht is op systeemontwikkeling, heeft ook bijgedragen aan andere belangrijke onderdelen van de e-bike. De EP6-aandrijving, die de nieuwste sensortechnologieën bevat, is uitgerust met vijf sensoren: een krachtsensor, cadanssensor, snelheidssensor, hellingshoeksensor en een crankpositiesensor. Deze combinatie van sensoren biedt een soepele en natuurlijke rijervaring, waarbij de ondersteuning aansluit bij de inspanningen van de fietser. Shimano’s visie is altijd geweest dat de e-bike de fietser moet ondersteunen in plaats van de controle overneemt. Deze benadering komt duidelijk tot uiting in de KOGA Vectro. De samenwerking tussen Shimano en KOGA is een voorbeeld hoe Shimano de e-bike-industrie vooruit wil helpen. Door nauw samen te werken met toonaangevende fietsmerken kan Shimano zijn technologieën verbeteren en aanpassen aan de behoeften van de markt. Shimano heeft vergelijkbare partnerschappen met andere fietsfabrikanten in verschillende delen van de wereld. Deze samenwerkingen zorgen ervoor dat de expertise van Shimano wordt uitgebreid en de ontwikkeling van hoogwaardige e-bikes wordt gestimuleerd. Shimano’s inzet op het gebied van e-bikes komt ook tot uiting in hun trainingsfaciliteiten, zoals de Shimano Training Centers in Nunspeet en Mechelen. Deze centra bieden technische trainingen aan dealers, fabrikanten en iedereen die meer wil weten over Shimano's technologieën en systemen. Zo werden dealers dit jaar volop getraind in het gebruik van de EP6-aandrijving. Door deze trainingen kunnen professionals hun kennis bijspijkeren en zich vertrouwd maken met de nieuwste ontwikkelingen in de e-bike-industrie. Rondrit Al met al laat de samenwerking tussen Shimano en fietsmerken als KOGA zien dat het Japanse bedrijf serieus inzet op e-bikes en een grote rol speelt in de ontwikkeling van e-biketechnologieën. Door samen te werken met fietsmerken kan Shimano zijn expertise delen en de e-bike-industrie naar nieuwe hoogten tillen. En dat heeft onze redactie geweten. Want tijdens de perspresentatie van de KOGA Vectro maakten de mensen van KOGA, Shimano en alle aanwezige journalisten een rondrit door de Limburgse heuvels. Eerlijk is eerlijk: als je op de Vectro fietst, voel je nauwelijks dat je ondersteund wordt. Voordat je het in de gaten hebt, ben je 50 kilometer verder en zul je de fantastische omgeving in Valkenburg niet snel vergeten. Meer informatie: Shimano Benelux | www.lifestylebike.shimano.com Foto's: Shimano

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4