Fietszaken nr1-2025 Online

14 FIETSZAKEN NR 1 2025 TERUGBLIK VELOFOLLIES Er klonken positieve geluiden op de beurs vanuit zowel exposanten als bezoekers; de hoop en positieve insteek voor een beter jaar waren duidelijk voelbaar. Op de laatste dag hoorden we van vele bezoekers en exposanten dat zij Velofollies hebben ervaren als dé fietsbeurs voor de branche. Dit kwam door de gezellige sfeer in de hallen, de goede ligging, betaalbare en voldoende parkeergelegenheid en vooral de vele fietsinnovaties die op één plek samenkwamen. Ondanks de bewogen jaren zien we dat de branche niet stil heeft gezeten. Hoewel er minder nieuwe modellen werden gelanceerd dan voorheen, blijven merken innoveren. Er waren opvallende nieuwe trends, waaronder trendkleuren, met dit jaar de kleur paars die opviel, en talloze innovaties op het gebied van zichtbaarheid, veiligheid en technische functies. 2024, jaar van verandering Naast nieuwe modellen en snufjes op Velofollies vonden er ook diverse presentaties en workshops plaats. Traxio Velo, de beroepsvereniging van Belgische fietshandelaren, blikte terug op 2024. “Het was een eigenaardig jaar met verschillende faillissementen in de branche. Maar de fiets is en blijft de toekomst”, sprak Frank Glorieus uit tijdens het evenement. Frank laat weten niet bang te zijn dat de branche aan het instorten of verminderen is. Hij is van mening dat de sector gewoon aan het veranderen is. Christophe van het marktstudiebureau GFK Christophe van het marktonderzoeksbureau GFK deelde interessante cijfers over de markt in 2024. “Onze data worden verzameld via een samenwerking met honderden Belgische retailers die wekelijks hun verkoopcijfers aanleveren. We analyseren kenmerken zoals merken, motortypes en prijscategorieën, waardoor we een goed beeld hebben van de Belgische markt,” legt Christophe uit. Hij benadrukt dat de Belgische consument in 2024 gemiddeld €3.900 uitgaf aan een elektrische fiets en €1.550 aan een traditionele fiets. Dit ligt aanzienlijk hoger dan in Nederland, waar stads- en toerfietsen domineren. In België is er een groter aandeel sportfietsen, zoals racefietsen, gravelbikes en mountainbikes, die gewoon duurder zijn. Toen de presentatrice vroeg of consumenten in 2025 nog steeds fietsen zullen kopen, antwoordde Christophe vol vertrouwen: “Ja.” Uit Belgisch onderzoek onder 2.000 consumenten blijkt dat 40% binnen afzienbare tijd een nieuwe fiets wil kopen. Daarbij geeft 74% de voorkeur aan aankoop in een fysieke winkel, met als belangrijkste reden dat het vlakbij is en ze er goede raad en kennis kunnen ophalen. “Je koopt dan ook het liefst een product bij een vrouw of man die het onderhouden kan.” Acht tips voor 2025 Tijdens de persvoorstelling van Traxio presenteerde Lars van het consultantbureau Brightworld acht tips met groeikansen voor de fietsenwinkels. “We hebben onderzocht wat fietsenwinkels succesvol maakt en, vooral, welke factoren daarbij een doorslaggevende rol spelen. Deze inzichten hebben we vertaald naar een achtstappenplan”, legt hij uit tijdens de persvoorstelling. 1. Een sterke digitale aanwezigheid Steeds meer fietsenwinkels hebben een website en dit blijkt erg efficiënt. Hoewel consumenten nog weinig fietsen online kopen, dient een website als een digitale etalage. Voordat ze aanzetten tot een aankoop doen ze online onderzoek. Ben je goed zichtbaar en kunnen ze al wat voorwerk doen zullen ze ook sneller bij jou in de winkel langskomen. 74% van de fietsers koopt z’n fiets het liefst in een fietshandel en 31% informeert zich eerst online. 2. Excellente klanten service Klanten verwachten een goede service, zowel tijdens als na hun aankoop. Denk hierbij ook eens aan creatieve extra’s, zoals workshops over fietsveiligheid of onderhoud. 3. Strategische locatie Een centrale ligging of een plek met veel voorbijgangers vergroot de verkoopkansen van een fietswinkel. Plekken waar de concurrentie groter is bieden meer uitdaging voor ondernemers. Ben je van plan om in 2025 een nieuwe winkel te openen doe dan goed onderzoek naar de buurt.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4