36 FIETSZAKEN NR 1 2025 WERKPLAATS- EN WINKELINRICHTING Peter’s passie voor fietsen en ondernemerschap begon jaren gelden. “In 2011 opende ik een fietsenwinkel in Maassluis, die ik twaalf jaar heb gerund. Na de verkoop van die winkel startte ik samen met een compagnon het merk Huyser Fietsen”, vertelt hij. “Ik begon het runnen van een winkel en het directe contact met klanten toch te missen.” Die wens bracht hem in contact met de vorige eigenaar van de fietsenwinkel Guus van Buuren. “Hij wilde zijn winkel verkopen en na een aantal bakjes koffie zijn we er snel uitgekomen. Ik verhuisde de winkel naar een nieuwe locatie, nam het bestaande personeel mee en gaf het een nieuwe moderne uitstraling met behulp van Presto.” In dezelfde periode is Peter uit het BV. Huyser Fietsen gestapt. Het merk groeide in korte tijd enorm, vooral tijdens de corona periode. Helaas ging het merk vorig jaar failliet. “Inmiddels heb ik Huyser Fietsen kunnen helpen doorstarten en ben daar nu naast de winkel druk mee bezig”, vertelt de ondernemer. Vanuit Huyser Fietsen kwam Peter in contact met Presto. “Presto heeft destijds ons kantoor in Dordrecht ingericht. Deze samenwerking verliep zo goed dat ik hen ook bij mijn nieuwe winkel wilde betrekken”, vertelt hij. Peter nodigde twee partijen uit om een ontwerpvoorstel te maken, maar Presto sprong er volgens hem uit. “Presto was voor mij de beste keuze, omdat ze vanaf het begin goed begrepen wat ik wilde. Ze luisterden naar mijn wensen en zetten die meteen om in een duidelijk, praktisch ontwerp.” Aandachtspunten Peter had duidelijke ideeën over hoe de winkel eruit moest zien. “Van tevoren heb ik een moodboard gemaakt met winkels die ik mooi vond. De ruimte moest overzichtelijk worden ingericht, zodat iedere fiets goed tot zijn recht komt en de juiste aandacht krijgt. Er stonden vier grote ronde palen in het pand waar ik me aan stoorde. Presto heeft deze echter op zo’n manier verwerkt dat ze nu echt onderdeel zijn van het interieur. Daarnaast vond ik het belangrijk dat de winkel een warme uitstraling heeft, zodat klanten zich welkom voelen. Samen hebben we gekeken naar de nieuwste interieurtrends en grijstinten, taupe en een warme zalmkleur gebruikt. De werkplaats moest goed geïntegreerd worden in de winkel, zodat de monteurs, terwijl ze aan het werk zijn, ook de winkel in de gaten kunnen houden”, legt hij uit. Om de relatief kleinere ruimte een groots gevoel te geven, is de ruimte gevuld met grote elementen zoals stellingen, fietsopstellingen en grote foto’s. Het plafond is hoog gehouden om het gevoel van ruimte te vergroten. Toekomst Voor Peter is de winkel in Berlicum een zelfstandige onderneming. “Mijn focus ligt straks vooral bij Huyser, waar ik mijn energie in ga steken. MODERNE FIETSWINKEL BIEDT NIEUW HOOFDSTUK VOOR PETER SMITS Peter Smits heeft een indrukwekkende carrière van 22 jaar in de fietsenbranche. Na het runnen van een fietsenwinkel in Maassluis, zette hij het merk Huyser Fietsen op. Recent opende hij zijn nieuwe fietsenwinkel in Berlicum, Guus van Buuren. De winkel is volledig vernieuwd en heeft een moderne uitstraling, gerealiseerd in samenwerkte met Presto. We spraken met Peter over zijn keuzes en waarom hij een nieuwe winkel wilde openen.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4