Fietszaken nr1-2025 Online

42 FIETSZAKEN NR 1 2025 INTERVIEW “Schijfremmen hebben op het moment een overhand in de werkplaatsen en dat is natuurlijk hartstikke mooi”, zegt hij. “Ze doen fantastisch werk, maar ze zorgen ook voor veel extra werk in de werkplaatsen.” Dit extra werk wordt deels veroorzaakt door de consument zelf, maar volgens Edwin speelt de monteur hierin een belangrijke rol. “In onze dagelijkse routine sluipen vaak kleine fouten die grote gevolgen kunnen hebben. Dit zijn uren die je niet kunt factureren en die invloed hebben op de efficiëntie van de werkplaats. Het professionaliseren van de monteur kan veel onnodig werk voorkomen.” Werkplaatsroutines Het professionaliseren kan al door kleine aanpassingen in je werkroutine. “Alle monteurs hebben een bepaalde werkroutine, deze is voor iedereen verschillend. Door deze routines zijn er zaken die we onbewust over het hoofd zien, doordat we dit altijd al zo deden”, legt hij uit. “Als je met schijfremmen werkt heb je te KLEINE DETAILS MAKEN GROTE IMPACT maken met een aantal factoren.” Een belangrijk punt van Edwin is het gebruik van spuitbussen in de werkplaats. “Spuitbussen met schoonmaakmiddelen worden vaak gebruikt, maar kunnen remblokjes en schijven onbedoeld vervuilen. Een monteur die aan het werk is gaat met een spuitbus de fiets schoonmaken. Of de buurman gaat, terwijl hij aan de rem bezig is, de fiets schoonmaken met een spuitbus met bijvoorbeeld siliconenspray of een andersoort poetsmiddel. De spray komt onbedoeld op de remblokjes en de schijven terecht en dat kan onnodig geluid veroorzaken tijdens het fietsen.” Edwin geeft een makkelijke tip om dit tegen te gaan: “Als je een spuitbus gebruikt, spuit deze direct op een doek, dit is veel efficiënter en voorkomt onnodige reparaties. Of verbied ze helemaal in je werkplaats.” Daarnaast waarschuwt Edwin voor het aanraken van remblokjes met vieze handen. “Monteurs hebben vaak te maken met vieze handen, logisch bij dit werk. Maar door ‘even snel’ de remblokjes uit de remklauw te halen kan er olie of vuil op de blokjes terechtkomen. Dit kan geluid en andere problemen veroorzaken. Een remblokje even snel op de werkbank leggen is daarbij ook iets waar je op moet letten. Er kan viezigheid op de remblokjes terecht komen, zonder dat we er ergen in hebben. Dit leidt tot geluiden en andere problemen die eenvoudig te voorkomen zijn.” Hij raadt aan om je werkbank voor te bereiden en de remblokjes op een schone doek te leggen en deze doek dicht te vouwen. “Wanneer je de remblokjes terugplaatst, schuur ze dan even schoon en zorg dat je schone handen hebt. Dit zijn simpele stappen die we onszelf moeten aanleren, het is een kwestie van gewenning.” In een openhartig gesprek met Edwin Hofstee, Area Sales Manager bij MBPS, bespreken we de uitdagingen en verantwoordelijkheden die fietsmonteurs dagelijks tegenkomen. Hij benadrukt waarom het cruciaal is om kritisch te zijn, zowel in de werkplaats als naar de klant toe en hoe monteurs met kleine aanpassingen zich kunnen professionaliseren.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4