Fietszaken nr1-2025 Online

FIETSZAKEN NR 1 2025 43 Ontluchten en inremmen “Veel remmen worden nog steeds direct op de fiets ontlucht, terwijl de remklauw en schijven gemonteerd blijven. Dit vergroot het risico dat olie ontsnapt en op plekken terechtkomt waar het niet hoort.” Edwin benadrukt het belang van het volgen van de fabrikantinstructies: “Haal de remklauw van de fiets tijdens het ontluchten. Het kost misschien iets meer tijd, maar het voorkomt extra werk en ontevreden klanten.” Ook bij het inremmen van schijfremmen worden soms stappen overgeslagen. “Monteurs slaan dit proces weleens over omdat het tijd kost, maar zonder goede inremprocedures ontstaan sneller geluiden en hebben de remmen minder kracht. Gebruik een inremmachine of neem de tijd om de remmen handmatig in te rijden. Deze kleine investering in tijd voorkomt veel klachten achteraf.” Educatie voor de klant Veel problemen met schijfremmen worden onbedoeld door de gebruiker zelf veroorzaakt. Maar wordt er wel genoeg aan de klant uitgelegd over wat je wel en niet mag doen met de remmen? Edwin legt uit: “Wat minstens zo belangrijk is, is de rol van de verkoper bij het uitleveren van de fiets. We leggen al veel uit aan de klant: hoe het elektrische systeem werkt, hoe je op- en af moet stappen, noem maar op. Maar we vertellen niet hoe iemand op een goede manier moet remmen, of wat hij zelf kan doen om problemen te voorkomen. En dat zijn vaak hele simpele dingen.” Volgens Edwin begint het al bij de voorbereiding: “Als je terloops uitlegt dat een verzekering 300 euro kost, dan houden mensen daar rekening mee bij het afrekenen. Maar leg je dat pas op het laatste moment uit, dan schrikken ze. Hetzelfde geldt voor onderhoud: als je in het verkoopgesprek al vertelt dat de fiets onderhoud nodig heeft, dan creëer je bewustzijn. Dat kan je ook toepassen bij de remmen. Vertel de klant bijvoorbeeld dat het hydraulische systeem onderhoud nodig heeft. En leg bij het uitleveren van de fiets uit: ‘Als het weer slechter wordt en de remmen maken geluid, rem dan een paar keer stevig. Dat komt omdat remblokjes kunnen verglazen door zachtjes remmen.’ Door uit te leggen hoe en waarom dingen ontstaan en hoe de klant ze zelf kan oplossen, voorkom je misschien weer een aantal onnodige werkplaatsbezoeken.” Edwin wijst ook op eenvoudige, maar veelvoorkomende problemen. “Veel mensen zetten hun fiets in een schuur, vaak in de buurt van een frituurpan, of spuiten WD-40 op de schijven om piepende geluiden te verhelpen. Dit gebeurt uit onwetendheid en daar ligt voor ons een kans om klanten beter te informeren. Dit zijn dingen die je makkelijk bij de aflevering van de fiets kunt vertellen.” Door de klant mee te nemen in dit proces bespaar je jezelf tijd en leg je ook een deel van de verantwoordelijkheid bij de klant. Edwin vat het mooi samen: “We verkopen niet alleen fietsen, maar ook een stukje veiligheid en dat begint met een goede uitleg aan de klant.” Meer informatie: MAGURA Bosch Parts & Services Tel. +31 (0)621381260 (Edwin Hofstee) | Tel. +31 (0)653787729 (Steffen Raven) welcome@mbps.eu | www.mbps.eu | Standnummer B2B Festival: E.14 WE VERKOPEN NIET ALLEEN FIETSEN, MAAR OOK EEN STUKJE VEILIGHEID EN DAT BEGINT MET EEN GOEDE UITLEG AAN DE KLANT

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4