Fietszaken nr1-2025 Online

50 FIETSZAKEN NR 1 2025 Toch lijkt het alsof we de afgelopen vijf jaar in de fietsbranche graag willen vergeten, of dat in elk geval proberen. Maar hoe makkelijk is het eigenlijk om niet meer achterom te kijken? Tijdens de coronacrisis keken fabrikanten en sommige dealers vooral vooruit. De enorme vraag naar fietsen en de beperkte beschikbaarheid zorgden voor een optimistische blik: de verkopen leken eindeloos door te kunnen gaan. Dit leidde tot ambitieuze plannen en massale bestellingen. De gevolgen van deze overmoed zijn afgelopen jaar pijnlijk duidelijk geworden in diverse dagbladen en online media. Het ene na het andere fietsmerk ging failliet en hoewel sommige fabrikanten in afgeslankte vorm een doorstart konden maken, heeft dit het vertrouwen in de branche aanzienlijk beschadigd. En hoe staat het eigenlijk met het vertrouwen van de consument? Zullen klanten opnieuw kiezen voor merken die failliet zijn gegaan en daarna opnieuw op de markt verschijnen? Neem bijvoorbeeld Stella. Zou een Stella-klant nogmaals een fiets van dat merk aanschaffen? De fietsen die ze nu bezitten, zijn vaak lastig te laten onderhouden. Hoewel fietsenmakers bereid zijn te helpen, kunnen ze dat vaak niet omdat Stella eigen onderdelen gebruikte. Herinnert dit niet aan een vergelijkbare situatie? Denk aan VanMoof, een ander merk dat ook alles zelf wilde doen en daarbij uiteindelijk ten onder ging. Als Stella-klanten in de toekomst weer terecht kunnen bij een Stella-winkel met hun fiets, zullen ze waarschijnlijk teleurgesteld worden. De nieuwe eigenaar heeft immers geen verplichtingen ten aanzien van garanties uit het verleden. Dit is een realiteit die niet alleen voor Stella geldt, maar voor elk merk dat een doorstart maakt. De vraag is dan ook of consumenten het vertrouwen in dergelijke merken kunnen behouden. Alleen de tijd zal leren hoe deze situatie zich ontwikkelt. De branche heeft de afgelopen tijd zeker een deuk opgelopen, mede door het bakfietsdebacle en de aanhoudende discussie over fatbikes en hun gebruikers. Hoewel er uiteindelijk geen speciale regels voor fatbikes worden ingevoerd, konden consumenten in vrijwel elke krant lezen dat fatbikes dankzij hun brede banden en lage instap juist veiliger zouden zijn dan gewone e-bikes. Dergelijke berichtgeving draagt echter niet bij aan het vertrouwen in de tweewielerbranche. Consumenten lezen wat ze willen lezen en vormen daarop hun mening. Het is nu aan ons als professionals om het imago en het vertrouwen in de branche te herstellen. Dat kunnen we alleen bereiken door onze expertise en vakmanschap te laten zien. Laat het mooie weer en de consumenten maar komen! Wij staan klaar voor iedereen en doen ons uiterste best om iedere fiets te repareren waar dat mogelijk is. Daarnaast blijven we trouw aan de merken waarin wij als dealer vertrouwen hebben. Dit was mijn laatste column. Ik heb ze met veel plezier geschreven en mijn visie op de branche gedeeld. Ik hoop de pen te kunnen doorgeven aan een schrijver met een sterke mening en een frisse blik. Het allerbeste gewenst – voor jullie én voor de branche! COLUMN VERTROUWEN Het was een koude zondag, 19 januari jongst- leden. Tijdens mijn bezoek aan Velofollies viel één ding op: overal waren blije gezichten te zien, bij fabrikanten, dealers en consumenten. De hoop op betere tijden – en zeker op beter weer – was duidelijk voelbaar. Jeroen Hoogduijn is ondernemer bij Hoogduijn Tweewielers en laat in zijn columns zijn licht schijnen op de fietsbranche. Jeroen Hoogduijn Gezocht nieuwe columnist! Deel je graag jouw visie, mening en ideeën over de fietsbranche? Stuur jouw column naar m.mols@gpmedia.nl en wordt columnist in de volgende editie van Fietszaken

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4