Fietszaken nr1-2025 Online

fietszaken Tweemaandelijks Vaktijdschrift - Erkenningsnummer (P929639) Vaktijdschrift voor de totale fietsbranche | Februari 2025 | 3e jaargang no. 1 | Prijs € 10,50 Special VELOFOLLIES & B2B FESTIVAL Coverstory CyclOn

GEEF JOUW LOOPBAAN EEN BOOST! OOMT is er voor jou. Haal meer uit je talenten en geef richting aan je carrière. Met gratis coaching van OOMT bl�f je jezelf ontwikkelen. Zo houd je plezier in je werk en pak je kansen in de wereld van mobiliteit. SCHAKEL NU EEN OOMT-COACH IN!

FIETSZAKEN NR 1 2025 3 Vaktijdschrift voor de totale fietsbranche. Verantwoordelijke uitgever Nederland: GPmedia BV Van Schaeck Mathonsingel 8 6512 AP Nijmegen, The Netherlands Telefoon: +31 (0)24 3 246146 E-mail: info@gpmedia.nl Internet: www.gpmedia.nl www.fietszaken.biz Verantwoordelijke uitgever België: GPmedia BV Postbus 10000 2300 Turnhout (B) Uitgever: Peter Peeters Redactie: Meike Mols (hoofdredacteur) m.mols@gpmedia.nl Sales: GPmedia BV Gerdo van de Peppel (verkoopleider) g.peppel@gpmedia.nl Yannick van Campenhout (media-adviseur) y.campenhout@gpmedia.nl Alle orders worden afgesloten en uitgevoerd conform de Regelingen voor het Advertentiewezen, gedeponeerd ter griffie van de Arrondissementsrechtbanken en bij de Kamer van Koophandel. Abonnementen: www.gpmedia.nl of via info@gpmedia.nl Per jaar € 42,- Losse verkoop € 10,50 Het abonnement kan elk gewenst moment ingaan. Vormgeving: GPmedia BV Telefoon: +31 (0)24 3 246146 Internet: www.gpmedia.nl Druk: PRinterface ISSN: 1872-9363 © Copyright 2025 Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie microfilm of welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. Fietszaken besteedt de grootst mogelijke aandacht aan de juistheid van de informatie die in het vaktijdschrift wordt opgenomen. Fouten zijn echter niet volledig uit te sluiten. De uitgever en de auteurs zijn dan ook op geen enkele wijze verantwoordelijk voor schade, van welke aard ook, die is ontstaan als gevolg van handelingen en/of beslissingen die gebaseerd zijn op de bedoelde informatie. Afgelopen maand bezocht ik Velofollies. Voor de bezoekers die het nog niet wisten, vooral de Nederlandse lezers: velo betekent fiets en follies betekent dwaasheden, oftewel fietsgekken in het Frans. Een goed gekozen naam voor deze fietsbeurs, wat mij betreft. Dit jaar voelde ik een hele positieve sfeer op de Velofollies – iedereen lijkt vol goede moed aan het nieuwe jaar begonnen te zijn. Tijdens Velofollies woonde ik een persvoorstelling bij waarin werd teruggeblikt op 2024 en vooruitgekeken naar 2025. Drie Belgische experts spraken verrassend positief over de toekomst van de fietsindustrie. Volgens hen is de sector niet aan het krimpen, maar aan het veranderen. Wat ik interessant vond was hun boodschap over de enorme kansen voor zelfstandige ondernemers in 2025. Ze onderstreepten hoe belangrijk het is om je als ondernemer te onderscheiden en iets te bieden wat anderen niet doen. Ik ben het volledig met de mannen eens. Je moet je onderscheiden met je winkel. Door je persoonlijkheid in je winkel te verwerken en iets unieks te bieden aan je klanten, zoals workshops of evenementen. Maar zonder een sterke collectie haal je het niet. Je collectie moet niet alleen passen bij wie jij als ondernemer bent en wat je wilt uitstralen, maar ook bij de doelgroep die je wilt bereiken. Klinkt logisch, toch? Maar hoe vind je de juiste merken en collecties in die eindeloze zee van mogelijkheden? Colofon en De Visie fietszaken Tweemaandelijks Vaktijdschrift - Erkenningsnummer (P929639) Vaktijdschrift voor de totale fietsbranche | Februari 2025 | 3e jaargang no. 1 | Prijs € 10,50 Special VELOFOLLIES & B2B FESTIVAL Coverstory CyclOn DE VISIE IK VOELDE EEN HELE POSITIEVE SFEER. IEDEREEN LIJKT VOL GOEDE MOED AAN HET NIEUWE JAAR BEGONNEN TE ZIJN Meike Mols Hoofdredacteur vaktijdschrift Fietszaken m.mols@gpmedia.nl Als je het mij vraagt, is een beursbezoek daarbij essentieel. Niet per se om direct in te kopen, maar wel om je te oriënteren. Wat zijn de trends qua kleuren, vormen en materialen en wat past bij jouw zaak? Daarnaast ontmoet je op een beurs ook de mensen achter de merken, de mensen waarmee je langdurige relaties gaat opbouwen. Hoe waardevol is het om daar samen te sparren over de kansen en uitdagingen in de markt? Daarnaast is het sparren met andere fietsondernemers ook enorm waardevol tijdens een beurs. Zo staan onder andere het B2B Festival, Cyclingworld in maart en Eurobike in juni op de planning. En hoe mooi is het dat je ook reacties kunt zien van consumenten op een beurs, zoals bij Velofollies en Cyclingworld? Hier lopen fietsgekken – jouw potentiële klanten – rond om te zien wat er nieuw is. Dat kan inspiratie en inzichten geven in wat hen beweegt. In deze editie blikken we terug op Velofollies en geven we alvast een voorproefje van wat je te wachten staat op het B2B Festival en Cyclingworld. Veel lees plezier!

4 FIETSZAKEN NR 1 2025 INHOUD P.8 Voorbeschouwing B2B FESTIVAL De aanloop naar de derde editie van het B2B FESTIVAL is vol ingezet. Op 9 en 10 februari 2025 openen de deuren van wat de grootste editie tot nu toe belooft te worden. Met meer dan 150 exposanten in een nieuw onderkomen in Hal 1 van de Brabanthallen in ’s-Hertogenbosch. P.13 Terugblik Velofollies Op 17, 18 en 19 januari vond Velofollies weer plaats. Hier werden nieuwe trends, innovaties en alles wat met fietsen te maken heeft gepresenteerd door zo’n 320 standhouders. Daarnaast werden er workshops en lezingen georganiseerd. Waar beroepsvereniging Traxio Velo terugblikte op hoe de fietsensector het afgelopen jaar heeft gepresteerd en hoe fietsenwinkels zich optimaal kunnen voorbereiden op 2025. P.11 Cycling Media Het is geen geheim dat sociale media tegenwoordig een cruciale rol spelen bij het aantrekken van klanten en het opbouwen van merkbekendheid. We spraken met Wouter Nieboer, eigenaar van Cycling Media, over waarom social media essentieel zijn voor bedrijven en hoe hij fietsenwinkels helpt om online zichtbaar te zijn. P.25 Coverstory Het oer-Nederlandse familiebedrijf CyclOn bestaat dit jaar veertig jaar. In 2024 hebben ze het pand ernaast betrokken en hebben ze de productie- en magazijnruimte verdubbeld. “Er is een volledig nieuwe praktijkruimte ingericht voor cursussen voor de mechaniekers van onze klanten en de ploegen die we ondersteunen”, vertelt Paul Boers, eigenaar van CyclOn. 8 13 11 25

FIETSZAKEN NR 1 2025 5 P.30 Cyling World Van 28 tot 30 maart opent Cyclingworld Europe opnieuw haar deuren voor fiets- en e-bike enthousiastelingen. Dit evenement is uitgegroeid tot een bijna symbolisch startschot voor het nieuwe seizoen en heeft ondertussen een vaste plaats veroverd op de beurskalender voor zowel branchespecialisten, fiets- en e-bikefanaten als voor het hele gezin. P.42 Interview Magura In een openhartig gesprek met Edwin Hofstee, Area Sales Manager bij MBPS, bespreken we de uitdagingen en verantwoordelijkheden die fietsmonteurs dagelijks tegenkomen. Hij benadrukt waarom het cruciaal is om kritisch te zijn, zowel in de werkplaats als naar de klant toe en hoe monteurs met kleine aanpassingen zich kunnen professionaliseren. P.36 Presto en Guus van Buuren Peter Smits zette na het runnen van een fietsenwinkel in Maassluis, het merk Huyser Fietsen op. Recent opende hij zijn nieuwe fietsenwinkel in Berlicum, Guus van Buuren. De winkel is volledig vernieuwd en heeft een moderne uitstraling, gerealiseerd in samenwerkte met Presto. We spraken met Peter over zijn keuzes en waarom hij een nieuwe winkel wilde openen. P.48 Fietszaak in beeld Het familiebedrijf Joop Harmans, opgericht door de grootvader van de huidige eigenaren, heeft zich ontwikkeld tot een begrip in de regio. Vorig jaar verhuisde de winkel naar een nieuw pand, wat nieuwe mogelijkheden biedt om door te groeien. Maar één ding staat vast: “Joop Harmans moet Joop Harmans blijven. Naast het verkopen van fietsen, hebben we ook nog een maatschappelijke functie.” 30 42 36 48

6 FIETSZAKEN NR 1 2025 KORT NIEUWS SINTER SMART BEDDING MACHINE EN REMBLOKKEN NU IN NEDERLAND EN BELGIË Sinter Brakes Benelux introduceert de innovatieve Sinter Smart Bedding Machine op de Benelux-markt. Deze geavanceerde inremmachine, samen met de hoogwaardige organische remblokken van Sinter, biedt mechaniekers en fietsliefhebbers een nieuwe standaard in gebruiksgemak en prestaties. De Sinter Smart Bedding Machine maakt het inremmen van de remmen eenvoudiger en efficiënter dan ooit. Dankzij een gebruiksvriendelijk digitaal display begeleidt de machine mechaniekers stap voor stap door het proces. De vooraf geprogrammeerde instellingen voor verschillende remsystemen zorgen voor optimale nauwkeurigheid. De technologie van de Sinter Smart Bedding Machine maakt het inremmen een volledig geautomatiseerd proces, waardoor zelfs minder ervaren gebruikers uitstekende resultaten behalen. De belangrijkste functies: • Sensor-gestuurde bandwissel: Wissel eenvoudig tussen voor- en achterbanden door met je voet langs een sensor te bewegen. • Compatibiliteit: Geschikt voor banden van 20 tot en met 29 inch. • Visuele ondersteuning: Een lichtbalk geeft aan of de rem hard genoeg wordt ingeknepen en wanneer je moet knijpen of loslaten. Superieure controle en stabiliteit Naast de Smart Bedding Machine introduceert Sinter Brakes Benelux de high-end organische remblokken van Sinter. Deze remblokken bieden tal van voordelen voor professionele en recreatieve fietsers. De remblokken hebben een betere warmteverdeling. Organische remblokken geleiden warmte minder snel dan metalen varianten, waardoor remenergie in het remblok en de rotor wordt vastgehouden. Dit zorgt voor een stabieler remsysteem met betere remkracht. Sinter remblokken zijn compatibel met vrijwel elk remsysteem. Het merk produceert sinds 1969 remblokken van wereldklasse, met consequent uitstekende resultaten in onafhankelijke testen. Zowel de organische remblokken als de geavanceerde Smart Bedding Machine worden geproduceerd in Slovenië, waar Sinter al meer dan vijftig jaar expertise combineert met hoogwaardige productie. Meer informatie: Sinter Smart Bedding Machine Sales@sinter.cc | @sinterbrakes_benelux BUSYBEE BIKE PRODUCTS EXCLUSIEVE DISTRIBUTEUR VAN HJC FIETSHELMEN IN DE BENELUX BusyBee Bike Products, bekend om zijn uitgebreide aanbod in fietsaccessoires, heeft een exclusieve samenwerking gesloten met HJC Sports, specialist in fietshelmen. Met deze nieuwe samenwerking mag BusyBee de toonaangevende helmen van HJC exclusief leveren in Nederland, België en Luxemburg. HJC Sports, onderdeel van het wereldberoemde HJC Helmets, heeft meer dan 53 jaar ervaring in het beschermen van fietsers en motorrijders. Het Koreaanse merk staat bekend om zijn innovatieve technologie, aerodynamica, comfort en veiligheid. Voor de Benelux-markt slaan HJC en BusyBee de handen ineen, een combinatie die perfect aansluit bij de strategie van beide bedrijven: HJC’s sterke producten en BusyBee’s focus op fysieke winkels en groeiambities. Assortiment Het assortiment dat BusyBee zal aanbieden, varieert van topmodellen zoals de nieuwste FURION3 aerohelm, deze helm wordt gedragen door UCI ProTeam Total Energies, tot een groot aantal opties voor recreatief gebruik en sport. “We zijn ervan overtuigd dat zowel professionele en recreatieve fietsers, als ook forenzen en urban fietsers deze helmen fantastisch zullen vinden,” zegt Erik Gruyters, van BusyBee. “BusyBee is dé ideale partner voor ons in de Benelux,” zegt Richard Todd, Sales en Brand Director van HJC Sports. “Hun expertise in de fietsenbranche en sterke netwerk maken hen de perfecte keuze om ons merk in deze regio verder op de kaart te zetten. Samen willen we fietsers in de Benelux het allerbeste bieden op het gebied van bescherming en prestaties.” De samenwerking is per direct van start gegaan. Meer informatie: BusyBee Bike Products B.V. Tel. +31 (0)642297351 | info@busybee.nl | www.busybee.nl

FIETSZAKEN NR 1 2025 7 E-BIKE Bafang M210 De versnellingsnaaf heeft een eenvoudigeis de M210 ontworpen om uit te blinken in alle soorten stadsritten. Het gaat verder dan alleen het begrijpen van de wegomstandigheden. De M210 anticipeert ook op de bedoelingen van de fietser, waardoor de juiste ondersteuning wordt geleverd terwijl het maximale koppel 75N.m kan bereiken. Naadloos gecombineerd met de G300A 3-versnellings automatische versnellingsnaaf, een van de Bafang GVT-serie, zorgt de M210 voor een soepele stadsrit. BAFANG: INNOVATIEVE EBIKE-OPLOSSINGEN Bafang G300A Ervaar een revolutie in het fietsen met de Bafang 3-versnellings automatische versnellingsnaaf. Met een gewicht van slechts 1,7 kg maakt het je rit moeiteloos door de behoefte aan extra schakelaars en kabels te elimineren. De versnellingsnaaf heeft een eenvoudige installatie en werking, of je nu door de stad cruiset of op een e-trekking avontuur gaat. Met precieze schakelmomenten bij 25 km/u of 32 km/u, ervaart de rijder de vrijheid van een rit zonder afleiding, met comfort als prioriteit en versterkte veiligheid. Bafang DP C080 Het DP C080-display heeft een alles-in-één ontwerp met geïntegreerd scherm en knoppen, ontworpen met ergonomie in gedachten voor eenvoudige bediening en weerstand tegen onbedoelde aanrakingen tijdens het rijden. Het 1,9" volledig gelamineerde TFT-scherm biedt een duidelijke weergave en intuïtieve toegang tot informatie, zelfs onder de zwaarste weersomstandigheden. Maak verbinding met de BAFANG GO+ APP voor veelzijdigheid, van stadsritten tot buitenavonturen. Meer informatie: Bafang Electric Motor Science-Technology B.V. Tel. +31 (0)85-2737102 | www.bafang-e.com | Standnummer B2B Festival: E.18 Bafang zet zich in om meer mensen de vreugde van het fietsen te laten ervaren. Dit doen ze al meer dan twintig jaar met hun diepgaande kennis en ervaring in de ontwikkeling en productie van eBike-aandrijfsystemen. Het uitgebreide productportfolio van Bafang omvat motoren, sensoren, batterijen, HMI's, controllers, GVT-versnellingsnaven, etc.

8 FIETSZAKEN NR 1 2025 VOORBESCHOUWING B2B FESTIVAL DERDE B2B FESTIVAL DRAAIT WARM VOOR SEIZOENSSTART De aanloop naar de derde editie van het B2B FESTIVAL is vol ingezet. Op zondag 9 en maandag 10 februari 2025 openen de deuren van wat de grootste editie tot nu toe belooft te worden. Met meer dan 150 exposanten in een nieuw onderkomen in Hal 1 van de Brabanthallen in ’s-Hertogenbosch. Veel exposanten hebben ervoor gekozen om grotere stands te reserveren en er is ruimte gemaakt voor nieuwe namen. Bedrijven die dit jaar voor het eerst deelnemen zijn onder andere Accell Group, Stromer, QWIC, Jan Janssen en Oneway Bike (CUBE). “We gaan weer voor een fantastische sfeer en dus veranderen we nauwelijks iets aan ons concept. Dat betekent dus gratis parkeren, kopje koffie met een Bossche bol bij binnenkomst en gratis gebruik maken van de catering bij de foodtrucks”, licht organisator Rick Hackmann toe. “De BOVAG organiseert weer een ledenbijeenkomst, alleen deze keer op maandagochtend, en ons grote XXL Happy Hour, met drankjes, snacks en muziek op zondagmiddag, houden we zeker in stand. Als we ergens heel veel positieve feedback over ontvangen hebben, dan is het wel over de gemoedelijke sfeer op de beursvloer. Daarom doen we er alles aan om die in stand te houden. Dat is één van de redenen dat we het B2B FESTIVAL niet té groot te laten worden. Met de wachtlijst die we hebben, is het verleidelijk om er nog een kleinere hal aan te koppelen, maar daar hebben we bewust niet voor gekozen.” Volboeken ging niet vanzelf De inschrijving voor de editie van 2025 begon in maart, kort nadat het B2B FESTIVAL 2024 werd afgesloten. Hal 1, waar deze editie plaats zal vinden, is groter dan Hal 3 en 4 waar de editie in 2024 plaatsvond. “Omdat het dit jaar in een andere, grotere hal plaatsvindt, moest er weer van nul af aan ingetekend worden, want exposanten konden niet dezelfde plaats claimen. We hadden de inschrijving geopend op een dag in maart om 12:00 uur. Het grappige was dat sommigen al vroegen of ze vooraf de plattegrond konden inzien. Toen de e-mail eruit was ging het meteen hard”, herinnert Rick zich. “Ik kreeg mailtjes, appjes, telefoontjes, van alles tegelijk. Heel bijzonder allemaal, maar superleuk. In juni was het al volgeboekt.” Toch ging het proces niet volledig zonder horten of stoten. Als gevolg van de actuele marktomstandigheden was een aantal exposanten toch genoodzaakt om te annuleren. Uiteindelijk bleek de wachtlijst en de interesse groot genoeg te zijn om toch tot een ‘uitverkocht huis’ te komen. Het B2B FESTIVAL vindt plaats op zondag 9 en maandag 10 februari 2025 in Hal 1 van de Brabanthallen in ’s-Hertogenbosch. De openingstijden zijn van 10:00-17:00 uur, op zondagavond is er aansluitend een Happy Hour XXL tot 20:00 uur. 9 & 10 Dicht Rij.2. 5 Rij.2. 6 Workshop Plein HORECA G.01 H.01 I.01 I.02 I.03 I.04 I.05 H.03 H.04 H.05 H.06 H.07 H.08 H.09 Z.01 H.02 G.03 G.12 G.02 G.05 G.06 G.10 G.07 G.11 G.08 G.18 G.25 G.15 G.28 G.17 G.16 G.20 G.19 G.21 G.22 G.23 G.27 G.26 G.24 G.13 F.02 F.01 F.04 F.03 F.05 F.10 F.06 F.09 F.07 F.08 F.13 F.16 F.21 F.20 F.15 F.14 F.17 F.18 F.19 F.11 F.12 E.01 E.04 E.11 E.05 E.06 E.09 E.08 E.12 E.13 E.14 E.17 E.18 E.21 E.20 E.22 E.26 E.25 E.24 E.19a E.19b E.16 E.15 E.07 E.03 HORECA Contactmoment extra relevant Het is algemeen bekend dat het herstel van de internationale fietsindustrie langer op zich laat wachten, dan dat iedereen verwacht had. De markt beweegt zich voorzichtig de goede kant op, maar het had wel wat sneller gemogen. Dat hebben veel fietsmerken ondervonden tijdens hun dealershows in dit najaar, waar de vakhandel toch nog voorzichtig was met het plaatsen van bestellingen, omdat ze nog voldoende hebben staan. De relatief lange en goede nazomer kwam in dat opzicht goed van pas. “Dit alles maakt wel dat een contactmoment tussen vakhandel en industrie, kort voor aanvang van het volgende fietsseizoen, extra relevant geworden is en dat het B2B FESTIVAL hier op een prettige wijze in kan voorzien”, concludeert Rick. Meer informatie: B2B Festival | www.nieuwsfiets.nu/b2b-festival

FIETSZAKEN NR 1 2025 9 STANDHOUDERS 0 FEBRUARI 2025 Rij.2. 4 Rij.2. 3 Rij.2. 2 HORECA A.01 B.01 B.03 B.10 B.13 B.14 B.15 B.16 B.17 B.19 B.21 B.24 B.22 B.23 B.25 B.29 B.30 B.26 B.07 B.06 C.09 C.01 D.09 D.01 I.06 I.07 I.08 C.03 C.02 C.08 C.04 C.05 C.07 C.06 C.10 C.11 C.12 C.13 C.15 C.16 C.20 C.17 C.22 C.18 C.14 C.21 B.05 A.02 A.03 A.04 A.05 A.06 A.07 A.08 A.09 A.10 A.11 A.12 D.02 D.04 D.05 D.06 D.07 D.10 D.11 D.16 D.13 D.15 D.14 D.17 C.19 D.18 D.12 D.19 D.08 D.03 entree tegrond B2B FESTIVAL 9 & 10 FEBRUARI 2025 Rij.2. 4 Rij.2. 3 Rij.2. 2 Rij.2. 5 HORECA HORECA A.01 B.01 B.03 B.10 B.13 B.14 B.15 B.16 B.17 B.19 B.21 B.24 B.22 B.23 B.25 B.29 B.30 B.26 B.07 B.06 C.09 C.01 D.09 D.01 04 I.05 I.06 I.07 I.08 E.01 E.04 E.11 E.05 E.06 E.09 E.08 E.12 E.13 E.14 E.17 E.18 E.21 E.20 E.22 E.26 E.25 E.24 E.19a E.19b E.16 E.15 E.07 E.03 C.03 C.02 C.08 C.04 C.05 C.07 C.06 C.10 C.11 C.12 C.13 C.15 C.16 C.20 C.17 C.22 C.18 C.14 C.21 B.05 A.02 A.03 A.04 A.05 A.06 A.07 A.08 A.09 A.10 A.11 A.12 D.02 D.04 D.05 D.06 D.07 D.10 D.11 D.16 D.13 D.15 D.14 D.17 C.19 D.18 D.12 D.19 D.08 D.03 entree Rij.2. 4 Rij.2. 3 Rij.2. 2 Rij.2. 5 Rij.2. 6 A.01 B.01 B.03 B.06 C.09 C.01 D.09 D.01 G.01 H.01 I.01 I.02 I.03 I.04 I.05 I.06 I.07 I.08 G.03 G.02 F.02 F.01 F.04 F.03 E.01 E.03 C.03 C.02 B.05 A.02 D.02 D.03 ent 2Moso - C.03 2Move 2Wheel - D.15 5-sterrenspecialist - C.16 ABUS Nederland – B.01 Action Sports – D.07 Advanced Ebike – B.26 AGU – D.09 Airolube – g.24 Altena Bike B.V. – E.16 Ananda – C.14 ANWB – F.17 Astonic – A.08 AXA – F.13 Azor Bike B.V. – C.05 Bafang – E.18 Bakfiets.nl – C.05 Basil B.V. – B.06 Batavus – B.13 BBB Cycling – K.13 Beaufort – F.02 Bemoov – I.08 Bergamont – E.05 Beta – E.20 Betronic – B.17 Bike Butler – D.05 Bikeboxer – E.13 Bikkel Bikes – G.01 BiQuest B.V. – A.07 Bobike – A.12 Bohlt – C.10 Bovag – F.05 Brekr – F.06 BSP – F.07 Burgers – C.09 Busch & Müller – E.15 Butchers & Bicycles – B.03 Buzaglo B.V. – B.21 By, Schulz – C.06 Bypoint – A.01 Ca Go – B.26 Cairn – A.10 Cangoo – F.07 Casco – A.10 Cheng Shin Holland BV – G.22 Christiania Cargobikes Nederland – I.01 Ciclofan – I.05 Coloroo – A.02 Comate – F.01 Comodule – D.16 Continental – D.15 Coolmobility – A.05 Cortina – B.16 Cratoni – B.03 CycleSoftware – B.23 Cycletech – A.06 CyclOn B.V. – H.01 Cykell – G.27 Desiknio – A.09 Diablo Bikes – B.07 Dutch Cycling Week – B.20 Dutch Perfect – B.10 Elan – H.03 Elvedes Cable Systems B.V. – B.29 ENRA Verzekeringen B.V. – F.10 Eurocarplate – A.04 Eurofender – A.12 Fatbikeskopen.nl – D.12 Fietsdigitaal – E.24 Fietszaken – G.21 Fietszeker – G.24 Fit E-bike System Integration – E.19 Freebike – A.03 Gates – E.19b Gransier B.V. – C.07 Granville – D.08 Gudereit – G.07 HelmetPlus – B.18 Hercules Bikes – F.16 Herrmans – A.12 Hesling – G.25 Hoheacht – D.03 Huyser – C.18 i:SY GmbH & CO.KG – A.11 ICC – D.01 In2SportBrands – A.10 Jan Janssen – C.20 Joiny – C.04 Julbo – E.26 Juncker – B.14 Kingpolis – C.08 KMC – E.07 Knaap – G.08 Koga- B.13 KTM Fahrrad GmbH – I.07 LeaseFiets – D.10 LeaseGemak – C.15 Levante Bikes – C.11 Louis Verwimp B.V. – G.03 Magura – E.14 Marwi Europe B.V. – D.06 Merida – D.17 & D.18 Messingschlager – E.17 MIK – C.01 MOEVS – E.12 Motinova – G.11 MP Mijnen Pieper BV – F.20 Nalini – E.13 Neodrives – I.02 New Looxs – H.08 NieuwsFiets Media & Events – E.25 Norta NV – C.19 Oneway – G.16 OOMT – E.03 Oxford Bikes – H.09 Panasonic – F.03 Pedal Plate – G.19 Pendlr – B.15 Pinion – E.19b Polisport – A.12 Popal – F.07 Present creatieve ruimtemakers – B.25 Qibbel – H.07 Qwic – B.05 RAD 15 – H.03 Reany – B.26 RIH – E.09 Rohloff – H.03 RS Bicycles & Components B.V. – B.03 Scalato – C.22 Schwalbe – B.19 SCOTT – E.04 Selle Monte Grappa – G.12 Serea – G.18 Serial 1 – C.12 Shimano – B.22 & B.30 Simplon – I.03 Simson – D.02 SKS Germany – D.11 Sparta – B.13 Sports Basics – E.13 Squirt – G.19 Stealth Wheels – F.08 Stevens – F.09 Stoer Bikes – G.13 StoreLinkr – F.21 Stromer – A.09 Sturmey-Archer – E.11 Sunrace – E.11 Superior – G.02 Tannus – G.28 Tenways Technovation Europe B.V. – E.22 The Plus Company B.V. – I.06 Tracefy – D.13 Tragar – C.04 Trenergy – G.15 Tweewieler Academy – G.06 Twindis – F.12 Tworby – I.04 Urban Iki – C.13 Urban Jungle – D.08 Urban Proof – B.10 Ursus – A.12 Van Dijck Mobility – D.14 VAUDE – C.18 VDW Bikes – E.01 VELO DE VILLE – B.24 Vendit B.V. – G.05 Verduin Agency B.V. – A.12 Vivi – C.02 Viking – G.19 Vittoria – E.21 Vlechtservice.nl – H.06 Vogue Bike – B.07 Volare Bicycles – H.04 Vyber – F.19 & G.23 Widek B.V. – H.07 Willex – F.18 Wilmar Info Systems – G.26 Wolvenberg – C.17 XLC – B.14 Zuidewind – G.20

INTENSITY AUGMENTED VISION, INTENSELY LIGHT #MOREWAYSTORIDE INTENSITY Deze nieuwe toevoeging aan het assortiment is speciaal ontworpen voor de meest veeleisende fiets- en trailrunning avonturen van vandaag. Perfect om je tempo op te voeren, is ultralicht en uitzonderlijk ondersteunend, en verkrijgbaar met onze fotochromatische REACTIV-lens, SPECTRON en nieuwe SPECTRON HD 3 lenzen, om te voorzien in alle behoeften en toepassingen. VOLLEDIG LICHTGEWICHT DESIGN PASVORM STEVIGE PASVORM EN ONDERSTEUNING OPTIMALE LUCHTSTROOM EN AANDAMP REDUCTIE RICHTINGAANWIJZERS VOOR ALLE E-BIKES TURNTEC® NIEUW: DUBBELE VEILIGHEID. Beide handen altijd veilig aan het stuur Goed zichtbaar van voor en achter Ervaar meer op bumm.de/nl Goedgekeurd volgens StVZO en UN-regels Ook goedgekeurd voor gewone fietsen (geschikte accu noodzakelijk) 9 - 10 FEB 2025 BOOTH E15 MEET US AT

FIETSZAKEN NR 1 2025 11 SOCIAL MEDIA Zelf begon Wouter ooit bij een fietsenwinkel. “Ik werkte daar als bijbaantje en kreeg de kans om de social media op te pakken. Dat beviel me zo goed dat ik besloot verder te gaan op dat pad. Uiteindelijk ben ik voor mezelf begonnen en heb ik Cycling Media opgericht.” Het idee achter Cycling Media is simpel: bedrijven ondersteunen met professionele socialmediabeheer, fotografie en videografie. Fietsenwinkels hebben hier veel baat bij volgens Wouter: “Veel ondernemers willen zichtbaar zijn online, maar hebben er simpelweg geen tijd voor. Daar help ik bij.” We vroegen Wouter waarom sociale media zo belangrijk zijn. Zijn antwoord is duidelijk: “Het gaat om continuïteit. Je moet regelmatig aanwezig zijn op social media, maar het gaat niet alleen om de aanwezigheid zelf, de kwaliteit van je content waaronder je foto’s en video’s moeten ook goed zijn.” Eigen, herkenbare foto’s Naast socialmediabeheer biedt Wouter ook fotografie en bedrijfsvideo’s aan. “Veel merken bieden standaard content aan voor hun dealers, zoals productfoto’s en promotiemateriaal. Dat is handig, maar je ziet vaak dat deze content minder goed presteert. Het mist een lokaal en herkenbaar gevoel. Wanneer je foto’s maakt in je eigen winkel, fietsend door je buurt of herkenbare plekken in de stad, zien klanten direct dat het over hún omgeving gaat. Dat werkt veel beter. Ook foto’s van medewerkers of mensen uit de buurt doen het ontzettend goed.” Voor ondernemers die tijd willen besparen, biedt Cycling Media een fotografie-optie vanaf €249 per fotoshoot. “Ik maak dan zo’n 16 tot 24 foto’s. Die kunnen ze gebruiken voor maanden aan content en voor hun eigen website of andere uitingen”, legt Wouter uit. We spraken met Nick de Groot van Century Velodroom Groningen over zijn samenwerking met Cycling Media. “Ik werk al jaren samen met Wouter, hij verzorgt onze social media, schrijft en plaatst berichten en doet de fotografie. Er zijn een hoop bedrijven die content kunnen creeëren, maar wat echt belangrijk is, is dat iemand affiniteit heeft met de producten en weet waar hij over schrijft. Dat is vooral in deze branche erg belangrijk. Wouter heeft dat.” Basispakket Cycling Media biedt al een basispakket aan vanaf €99 per maand als je je voor 31 maart aanmeldt. Wouter legt uit wat klanten Het is geen geheim dat sociale media tegenwoordig een cruciale rol spelen bij het aantrekken van klanten en het opbouwen van merkbekendheid. We spraken met Wouter Nieboer, eigenaar van Cycling Media, over waarom social media essentieel zijn voor bedrijven en hoe hij fietsen- winkels helpt om online zichtbaar te zijn. CYCLING MEDIA: HOE SOCIAL MEDIA JE OMZET VERHOGEN hiervoor krijgen: “Voor €99 per maand krijg je elke week een socialmediapost. Voorbeelden van berichten zijn leuke weetjes en tips, zoals wat moet je met je accu doen in de winter? Ik kaart onderwerpen aan die consumenten leuk en handig vinden om te weten. Alles gaat via een gebruiksvriendelijk platform waar je zelf je accounts kunt koppelen, zoals Instagram, Facebook en LinkedIn. Ik maak de berichten klaar, inclusief foto’s of video’s en de klant kan deze met één klik goedkeuren. De tekst kan nog aangepast worden als ze willen.” Naast de standaardberichten biedt Wouter ook aanvullende diensten, zoals het aanleveren van maandelijkse contentkalenders of de statistieken en meer wekelijkse posts, het beheren van stories. Alles gebeurt in samenspraak. “Het is een flexibele samenwerking, zonder opzegtermijn, maar ik adviseer wel om het minimaal drie tot zes maanden te proberen. Dan zie je pas echt resultaat”, laat hij weten. Wouter sluit af: “Ik wil het laagdrempelig houden. Social media kan echt het verschil maken. Ik help ondernemers graag om dat te ontdekken.” Meer informatie: Cycling Media Tel. +316 46 55 02 13 | hallo@cyclingmedia.nl www.cyclingmedia.nl | Instagram: @cyclingmedia.nl

12 FIETSZAKEN NR 1 2025 KORT NIEUWS VERNIEUWDE E-BIKEPORTFOLIO VAN QWIC OP VELOFOLLIES QWIC presenteerde op Velofollies een vernieuwde e-bikeportfolio. Bezoekers konden kennis maken met de nieuwste innovaties van het merk en de samenwerking met het recent overgenomen AGU. De e-bikes van QWIC kunnen klanten dankzij de ‘Ride Your Style’-optie volledig afstemmen op hun eigen voorkeuren, met een ruime keuze uit diverse zadels, handgrepen en snelbinder. Het nieuwe assortiment van QWIC combineert stijl, gebruiksgemak en de mogelijkheid tot personalisatie. “Met ons vernieuwde aanbod creëren we fietsen die niet alleen functioneel zijn, maar ook persoonlijk.” Het assortiment is overzichtelijker ingedeeld, met technische verbeteringen die bijdragen aan een betere rijervaring en het assortiment is uitgerust met duidelijkere modelnamen, wat de herkenbaarheid vergroot. QWIC en AGU presenteerde zich dit jaar gezamenlijk op Velofollies. AGU, bekend om zijn fietskleding en accessoires sluit mooi aan bij het assortiment van QWIC. Op de gezamenlijke stand konden bezoekers ontdekken hoe beide merken elkaar versterken en samen een totaaloplossing bieden voor de moderne fietser. Meer informatie: www.qwic.nl Standnummer B2B Festival: B.05 ALL SEASON WAX VAN AIROLUBE COMBINEERT DE VOORDELEN VAN OLIE EN WAX Fietsers worden dagelijks geconfronteerd met wisselende weers- omstandigheden zoals regen, modder, sneeuw en zon. Het vinden van een smeermiddel dat onder al deze omstandigheden consistent presteert, kan een uitdaging zijn. Airolube introduceert een oplossing die zowel de prestaties als de duurzaamheid van de fietsketting verbetert: de Airolube All Season Wax. Deze kettingwax combineert de voordelen van twee technologieën: de waterbestendigheid van kettingolie en de vuilafstotendheid van traditionele kettingwax. Het resultaat is een ketting die langer schoon blijft, minder onderhoud vereist en soepel blijft draaien, ongeacht de weersomstandigheden. Na anderhalf jaar uitgebreid testen door wielerprofessionals en mechaniekers heeft de All Season Wax zijn effectiviteit bewezen. Tijdens internationale wielerwedstrijden en mountainbikemarathons droeg deze wax bij aan meerdere overwinningen en podiumplaatsen, wat de geschiktheid voor veeleisende gebruikers onderstreept. De All Season Wax legt niet alleen de nadruk op prestaties, maar ook op duurzaamheid. De plantaardige formule is vrij van PTFE, microplastics en andere schadelijke stoffen. De wax is biologisch afbreekbaar en verpakt in gerecycled plastic. Zo draagt de Airolube All Season Wax niet alleen bij aan de fietsketting, maar ook aan een duurzamere wereld. “De All Season Wax is ontworpen om fietsers zorgeloos te laten genieten, ongeacht het weer. Het biedt langere prestaties, minder onderhoud en betrouwbare werking in diverse omstandigheden, met gebruik van plantaardige ingrediënten. Dit maakt deze wax uniek”, aldus Henk Jaap Moorlag, Product Manager bij Airolube. Meer informatie: Airolube Tel. +31 (0)599 74 50 44 | www.airolube.nl | Standnummer B2B Festival: G.24

FIETSZAKEN NR 1 2025 13 TERUGBLIK VELOFOLLIES INNOVATIES, TRENDS EN GROEIKANSEN VOOR 2025: VELOFOLLIES IN EEN VOGELVLUCHT Op 17, 18 en 19 januari vond Velofollies weer plaats, de beurs voor de echte fietsfanaten en liefhebbers. Hier werden nieuwe trends, innovaties en alles wat met fietsen te maken heeft gepresenteerd door zo’n 320 standhouders. Daarnaast werden er workshops en lezingen georganiseerd. Waar beroepsvereniging Traxio Velo terugblikte op hoe de fietsensector het afgelopen jaar heeft gepresteerd en hoe fietsenwinkels zich optimaal kunnen voorbereiden op 2025. Lees verder op de volgende pagina >>

14 FIETSZAKEN NR 1 2025 TERUGBLIK VELOFOLLIES Er klonken positieve geluiden op de beurs vanuit zowel exposanten als bezoekers; de hoop en positieve insteek voor een beter jaar waren duidelijk voelbaar. Op de laatste dag hoorden we van vele bezoekers en exposanten dat zij Velofollies hebben ervaren als dé fietsbeurs voor de branche. Dit kwam door de gezellige sfeer in de hallen, de goede ligging, betaalbare en voldoende parkeergelegenheid en vooral de vele fietsinnovaties die op één plek samenkwamen. Ondanks de bewogen jaren zien we dat de branche niet stil heeft gezeten. Hoewel er minder nieuwe modellen werden gelanceerd dan voorheen, blijven merken innoveren. Er waren opvallende nieuwe trends, waaronder trendkleuren, met dit jaar de kleur paars die opviel, en talloze innovaties op het gebied van zichtbaarheid, veiligheid en technische functies. 2024, jaar van verandering Naast nieuwe modellen en snufjes op Velofollies vonden er ook diverse presentaties en workshops plaats. Traxio Velo, de beroepsvereniging van Belgische fietshandelaren, blikte terug op 2024. “Het was een eigenaardig jaar met verschillende faillissementen in de branche. Maar de fiets is en blijft de toekomst”, sprak Frank Glorieus uit tijdens het evenement. Frank laat weten niet bang te zijn dat de branche aan het instorten of verminderen is. Hij is van mening dat de sector gewoon aan het veranderen is. Christophe van het marktstudiebureau GFK Christophe van het marktonderzoeksbureau GFK deelde interessante cijfers over de markt in 2024. “Onze data worden verzameld via een samenwerking met honderden Belgische retailers die wekelijks hun verkoopcijfers aanleveren. We analyseren kenmerken zoals merken, motortypes en prijscategorieën, waardoor we een goed beeld hebben van de Belgische markt,” legt Christophe uit. Hij benadrukt dat de Belgische consument in 2024 gemiddeld €3.900 uitgaf aan een elektrische fiets en €1.550 aan een traditionele fiets. Dit ligt aanzienlijk hoger dan in Nederland, waar stads- en toerfietsen domineren. In België is er een groter aandeel sportfietsen, zoals racefietsen, gravelbikes en mountainbikes, die gewoon duurder zijn. Toen de presentatrice vroeg of consumenten in 2025 nog steeds fietsen zullen kopen, antwoordde Christophe vol vertrouwen: “Ja.” Uit Belgisch onderzoek onder 2.000 consumenten blijkt dat 40% binnen afzienbare tijd een nieuwe fiets wil kopen. Daarbij geeft 74% de voorkeur aan aankoop in een fysieke winkel, met als belangrijkste reden dat het vlakbij is en ze er goede raad en kennis kunnen ophalen. “Je koopt dan ook het liefst een product bij een vrouw of man die het onderhouden kan.” Acht tips voor 2025 Tijdens de persvoorstelling van Traxio presenteerde Lars van het consultantbureau Brightworld acht tips met groeikansen voor de fietsenwinkels. “We hebben onderzocht wat fietsenwinkels succesvol maakt en, vooral, welke factoren daarbij een doorslaggevende rol spelen. Deze inzichten hebben we vertaald naar een achtstappenplan”, legt hij uit tijdens de persvoorstelling. 1. Een sterke digitale aanwezigheid Steeds meer fietsenwinkels hebben een website en dit blijkt erg efficiënt. Hoewel consumenten nog weinig fietsen online kopen, dient een website als een digitale etalage. Voordat ze aanzetten tot een aankoop doen ze online onderzoek. Ben je goed zichtbaar en kunnen ze al wat voorwerk doen zullen ze ook sneller bij jou in de winkel langskomen. 74% van de fietsers koopt z’n fiets het liefst in een fietshandel en 31% informeert zich eerst online. 2. Excellente klanten service Klanten verwachten een goede service, zowel tijdens als na hun aankoop. Denk hierbij ook eens aan creatieve extra’s, zoals workshops over fietsveiligheid of onderhoud. 3. Strategische locatie Een centrale ligging of een plek met veel voorbijgangers vergroot de verkoopkansen van een fietswinkel. Plekken waar de concurrentie groter is bieden meer uitdaging voor ondernemers. Ben je van plan om in 2025 een nieuwe winkel te openen doe dan goed onderzoek naar de buurt.

FIETSZAKEN NR 1 2025 15 4. Unique selling proporcition Stel jezelf de vraag: wat doe ik anders dan de rest? Richt je bijvoorbeeld op een specifiek type fiets of doelgroep. Of creer een unieke winkelbeleving, zoals een speelhoek voor de kinderen als je een gezinsassortiment aanbiedt of een testbaantje. 5. Stabiele inkomsten Je kunt veel extra verkopen, neem je klanten mee in een stukje veilig op pad. Je verkoopt zo sneller een fietshelm, sloten en onderhoudsproducten. Maar dit kan ook op een andere manier zoals een bike fitting voor klanten of een fietscafé waarbij je klanten en langskomend fietsverkeer een kopkoffie kunnen drinken. 6. Winstgevende aftersales Het is vaak lastig om reparatie/onderhoud winstgevend te maken. Dit is vaak doordat monteurs een goede service willen leveren aan zijn klanten. Monteurs zijn vaak langer bezig met een fiets dan dat ze uiteindelijk verrekenen aan de klant. Door efficiënt te werken en de kosten van te voren transparant te communiceren kun je reparatie en onderhoud winstgevend maken. 7. Gedisciplineerd financieel management Door de markt van afgelopen jaren is het belangrijk dat je focust op het winstgevend maken van je bestaande winkel. 2025 is misschien niet het jaar om een tweede winkel te openen, maar wel om een solide financiële basis te leggen van je bestaande winkel. 8. Efficiënter werken Digitaliseer zoveel mogelijk processen, zoals voorraadbeheer en vacatureplaatsing. Dit bespaart een hoop tijd en kosten. Meer informatie: Velofollies Tel. +32 (0)56 24 11 11 | velofollies@xpogroup.com www.velofollies.be

16 FIETSZAKEN NR 1 2025 KORT NIEUWS HERCULES SUCCESVOL OP VELOFOLLIES EN KIJKT UIT NAAR B2B FESTIVAL Het Duitse merk Hercules heeft ook dit jaar indruk gemaakt tijdens de beurs Velofollies in Kortrijk. Bezoekers konden kennismaken met innovatieve nieuwe modellen zoals de Hercules I-P9 met geavanceerde Pinion-aandrijving en de lichte Hercules Futura SL-modellen, uitgerust met de krachtige Bosch SX-motor. Daarnaast trok de Montfoort I-F7, een model dat zich onderscheidt door zijn veelzijdigheid, veel aandacht. Deze modellen zullen ook te zien zijn tijdens het aankomende B2B Festival in Den Bosch. Hercules is trots om vanaf de eerste editie van dit evenement een vaste deelnemer te zijn en kijkt ernaar uit om wederom haar nieuwste ontwikkelingen en technologieën te delen. Meer informatie: Hercules GmbH Tel. +49 (0) 4473-926 17-0 info@hercules-bikes.de www.hercules-bikes.de Standnummer B2B Festival: F.16 Advertentie

SUPREME DUTCH LANCEERT DUURZAME AIRLESS BAND VOOR STEDELIJKE MOBILITEIT Supreme Dutch heeft onlangs de volgende generatie airless fietsband gelanceerd, specifiek ontwikkeld voor deelfiets-, bezorgfiets- en cargobike-markten. Dit gepatenteerde product is ontworpen om de mobiliteit in stedelijke omgevingen te transformeren, waar betrouwbaarheid, duurzaamheid en minimaal onderhoud essentieel zijn. Met meer dan tien jaar ervaring in onderzoek en ontwikkeling is Supreme Dutch een voorloper in airless oplossingen voor (elektrische) stedelijke mobiliteit. De nieuwe geavanceerde airless fietsband elimineert de noodzaak voor luchtdruk en is voorzien van een robuuste microcelstructuur, die zorgt voor optimale rijbetrouwbaarheid en uitstekende schokabsorptie. Gemaakt van duurzame, recyclebare materialen, is de band bestand tegen extreme wegomstandigheden zonder het risico op lekrijden. Dit maakt de band uitermate geschikt voor intensief gebruik in stedelijke gebieden, terwijl het onderhoud voor vlootbeheerders aanzienlijk wordt vereenvoudigd. Belangrijkste voordelen - Lekbestendig ontwerp: De airless bandstructuur, bestaande uit duizenden mini-luchtkussens, elimineert het risico op platte banden, wat resulteert in minder stilstand en lagere reparatiekosten. - Comfortabele rit: De airless band biedt rijcomfort vergelijkbaar met traditionele luchtbanden van 3,5 BAR (+/- 51 PSI). Het extreem elastische materiaal zorgt voor een soepele en stabiele rit. - Langere levensduur: De airless binnenband heeft een levensduur van ongeveer 20.000 km. In combinatie met een reguliere buitenband ontstaat een bijzonder slijtvast systeem met uitstekende grip. Bovendien verlengt de constante ‘druk’ de levensduur van de buitenband met 30%. - Milieuvriendelijke materialen: Supreme Dutch maakt gebruik van duurzame en recyclebare materialen, wat perfect aansluit bij de toenemende vraag naar milieuvriendelijke oplossingen in de stedelijke mobiliteit. Perfecte oplossing voor stedelijke mobiliteit “De structuur en materialen van de band zijn grondig getest om frequent gebruik op ruwe stadsstraten te weerstaan, waardoor een soepele rit en betrouwbare prestaties gegarandeerd zijn”, zegt mede-oprichter Kevin Kesteloo. “De duurzaamheid van de band maakt het bovendien de ideale keuze voor intensief gebruik in deelfietsen en bezorgdiensten, waar stilstand de servicekwaliteit en winstgevendheid negatief beïnvloedt.” Compatibiliteit en veelzijdigheid Een opvallend kenmerk van de innovatie van Supreme Dutch is de brede compatibiliteit met diverse merken van buitenbanden, waardoor de airless binnenband wereldwijd beschikbaar is. De band is ontworpen voor wielmaten van 20 tot 28 inch en ETRTO-breedtematen van 40 tot 55 mm, met opties van 60-65 mm die binnenkort beschikbaar zullen zijn. Deze veelzijdigheid stelt vlootbeheerders in staat om de airless technologie wereldwijd naadloos te integreren, zonder ingrijpende aanpassingen aan hun bestaande systemen. Ondersteuning voor duurzame stedelijke mobiliteit De lancering van de airless fietsband is onderdeel van een bredere verschuiving naar duurzame oplossingen voor stedelijk vervoer. Mede-oprichter Neil van den Haak verklaart: “Door de behoefte aan frequente vervangingen te verminderen en recyclebare materialen te gebruiken, voldoen we niet alleen aan de efficiëntiebehoeften van stedelijke fietsoperators, maar verkleinen we ook de milieu-impact van traditionele banden. Voor steden die milieuvriendelijk transport willen bevorderen en voertuigcongestie willen verminderen, vormen airless banden een praktische en duurzame oplossing.” Hulpmiddelen voor eenvoudige installatie Supreme Dutch biedt tevens speciaal ontworpen tools en machines aan die de installatie van de banden vereenvoudigen. Deze tools zijn beschikbaar via flexibele huurovereenkomsten of aankoopopties, waardoor de drempel voor bedrijven die deze geavanceerde technologie willen implementeren, aanzienlijk wordt verlaagd. Meer informatie: Supreme Dutch www.supremedutch.com FIETSBANDEN FIETSZAKEN NR 1 2025 17

18 FIETSZAKEN NR 1 2025 BEURSNIEUWS Koplampen De Briq-S is helder, klein en betaalbaar en is het nieuwste lid van de LUMOTECfamilie van Busch + Müller. Ondanks zijn kleine formaat levert het licht een indrukwekkende 60 lux. Het is verkrijgbaar in versies voor dynamo-aandrijving of voor E-bikes, waarbij het rechtstreeks op de boordvoeding wordt aangesloten. De ongewone vorm van de Briq-S is niet toevallig gekozen, maar het resultaat van de uitgebreide expertise van de lichtechnici in Meinerzhagen. Slim gebruik van de bredere spiegelreflector, gecombineerd met een krachtige LED, zorgt voor een uitzonderlijk goed lichtbeeld dat breed en gelijkmatig over de gehele weg is verdeeld. Briq-S Premium In het najaar van 2023 introduceerde Busch+Müller de Briq-S koplamp, dit seizoen zijn er twee nieuwe leden toegevoegd aan de koplampfamilie. Een daarvan is de Briq-S Premium. Deze krachtige lamp straalt 110 lux uit, wat zorgt voor een zeer brede en volledig uniforme verlichting van het pad. Naast de opvallend brede reflector beschikt de nieuwe premiumversie over verlichtingstechnologie die aanzienlijk krachtiger en efficiënter is dan die van het basismodel. Om INNOVATIEVE FIETSVERLICHTING EN ACCESSOIRES OP VELOFOLLIES EN B2B FESTIVAL Busch+Müller, de Duitse specialist in fietsverlichting, presenteert op Velofollies een ruim assortiment aan koplampen, achterlichten en accessoires die de fietservaring veiliger en efficiënter maken. Ook zullen ze op het B2B Festival staan met deze innovaties. hierbij aan te sluiten, is de ultracompacte Briq-S Premium-module uitgerust met een aluminium koellichaam. Bovendien zorgen de volledig automatische, sensorgestuurde dagrij-LED's standaard voor extra veiligheid. De Briq-S Premium is exclusief ontworpen voor e-bikes. Briq- XL Wanneer je de Briq-XL van Busch+Müller voor het eerst inschakelt, merk je direct de nieuwe benadering van fietslampen, met een lichtbeeld dat breder en gelijker is dan eerdere modellen. Een van de meest indrukwekkende functies van de Briq-XL is het veranderende lichtpatroon. Bij het nemen van een bocht past de koplamp zich automatisch aan door een digitale bochtverlichtingsfunctie te activeren. De bocht wordt verlicht terwijl het licht aan de verre kant van de bocht wordt gedimd. Dit voorkomt verblinding van tegemoetkomend verkeer en verhoogt de veiligheid. De Briq-XL biedt ultiem gebruiksgemak dankzij een stuurknop en een Bluetoothapp. Met één druk op de knop activeer je een krachtige grootlichtfunctie, die extra breed licht biedt. Daarnaast zorgen drie zijwaartse lichtopeningen voor zichtbaarheid vanuit alle hoeken. Via de bijbehorende app kun je het lichtpatroon volledig personaliseren. Vooraf ingestelde modi zoals City, Road en Offroad zijn geoptimaliseerd voor verschillende situaties. Met de functie "Mijn Mode" kun je instellingen zoals lichtbreedte, bereik, dagrijverlichting en grootlichtprogressie naar wens aanpassen. De koplamp is bevestigd aan het stuur met een robuuste metalen beugel, die ook kan worden omgekeerd voor montage onder het stuur. Core 2 De Core 2 is een nieuwe oplaadbare koplamp van Busch + Müller, een opvolger op de populaire Core. De innovatieve verlichtingstechnologie van de Core 2 verlicht Briq- XL

FIETSZAKEN NR 1 2025 19 het pad gelijkmatig en breed met een krachtige 70 lux, maar biedt bovenal een ongeëvenaarde langeafstandsverlichting, die vooral snelle fietsers een maximaal veiligheidsgevoel geeft. Tegelijkertijd zorgt deze technologie ervoor dat de lichtbundel tegenliggers niet verblindt. In de hoogste van drie helderheidsniveaus, die duidelijk worden weergegeven door blauwe LED’s (evenals het laadniveau), brandt de Core 2 volledig opgeladen 2,5 uur lang. Daarna schakelt hij over op een lager helderheidsniveau voor nog eens 2,5 uur, om een veilige reis naar huis te garanderen. In de laagste stand biedt de koplamp ongeveer 15 lux voor meer dan 18 uur. De Core 2 kan worden opgeladen via USB-C en met de bijgeleverde snellader in slechts 1,5 uur. Onderweg kan dezelfde USB-C-poort worden aangesloten op apparaten van derden, zodat de Core 2 in zijn secundaire functie als draagbare powerbank kan worden gebruikt om ze op te laden. IQ-XL De IQ-XL brengt een krachtige 300 lux in dimlichtmodus. Het uitgebreide lichtveld is breed, lang en homogeen, maar zoals bij elke koplamp die is goedgekeurd voor gebruik op de openbare weg, is de licht-donkergrens scherp afgebakend. Met een druk op de ergonomische stuurknop verdwijnen alle grenzen: met 250 lux schijnt het grootlicht verder en hoger. De maximale helderheid in de dimlichtmodus wordt bereikt bij snelheden vanaf 25 km/u. De grootlichtfunctie is beschikbaar vanaf een snelheid van slechts 10 km/u. Een sensor-gestuurd dagrijlicht zorgt overdag voor optimale zichtbaarheid. De grootlichtknop op het stuur licht groen op in dimlichtmodus en blauw in grootlichtmodus. Deze kan op alle sturen worden gemonteerd en gecombineerd met geschikte Magura- en Tektro-remhendels om ruimte te besparen in het cockpitgebied. Achterlicht Kite is het nieuwe achterlicht van Busch + Müller. Het achterlicht is ontworpen met lichtlijnen die een driehoekige beugels naar de zijkanten vormen, wat zorgt dat de fietser goed zichtbaar is ook van de zijkanten. Kite is speciaal ontwikkeld voor moderne, smalle bagagedragers. De Kite heeft als optie om met de BREX remlichtfunctions en noodrem-signaal gecombineerd te worden. Bij een standaard remprocedure licht het centrale BREX-lichtgedeelte op om het manoeuvre aan het achteropkomend verkeer te signaleren. Bij een noodstop knippert dit BREX-gebied als een visueel alarm naar achteren, waarschuwt andere weggebruikers en helpt ernstige ongevallen te voorkomen. Richtingaanwijzersysteem TURNTEC is een richtingaanwijzersysteem dat ervoor zorgt dat je als fietser je hand niet meer hoeft uit te steken. De TURNTEC indicatormodules zijn goed zichtbaar en bieden een duidelijke richtingaanwijzersysteem. De twee voorste modules kunnen onder het stuur worden gemonteerd en de achterste modules kunnen worden bevestigd aan de bagagedrager, links en rechts van de gebruikelijke achterlichtbevestiging. De ergonomische afstandsbediening wordt eveneens op het stuur gemonteerd, binnen gemakkelijke duimafstand. Indien een claxon of grootlichtkoplamp aanwezig is, kan deze schakelaar ook beide functies overnemen om het cockpitgebied overzichtelijker te maken. Signaal- en voedingskabels worden via handige plug-and-play kabelbomen tussen de boord-voeding, schakelaar en indicatormodules geleid. Vanuit technisch oogpunt kan het op elke E-bike worden gemonteerd die een 12V DC-voeding levert wanneer het voertuig is ingeschakeld. Meer informatie: Busch+Müller Tel. 49 (0) 23 54-91 5-6000 info@bumm.de www.bumm.de Standnummer B2B Festival: E.15 TURNTEC Core 2 Briq-S Premium

20 FIETSZAKEN NR 1 2025 BEURSNIEUWS Het zijn uitdagende tijden in de fietsbranche, vooral voor de verkoop van fietsen. Maar, veel mensen hebben wel een fiets en gebruiken die steeds vaker, niet alleen sportief maar vooral voor de dagelijkse verplaatsingen, zoals boodschappen doen, kinderen wegbrengen en voor het woon-werkverkeer. En die fiets heeft sowieso onderhoud nodig. Tevens, gezien het gebruik en belang van deze fiets toeneemt, zij het nu transport fiets, e-bike, bakfiets, vouwfiets of ander type van micromobiliteit vervoermiddel, laat men ook vaker onderhoud plegen en heeft men er meer budget voor over. Plus, men wil veilig, comfortabel en vlot kunnen fietsen en daartoe gaat men op zoek naar allerlei accessoires. PENDLR HELPT KANSEN GRIJPEN IN DE MICROMOBILITEIT MARKT Dus in de after-sales market liggen heel wat kansen. En PENDLR helpt om die kansen te grijpen, met een uitgebreid assortiment. Merken portfolio In 2024 sloot PENDLR weer heel wat nieuwe en bijzondere merken aan. Denk aan Kinekt, deze zet zich al meer dan 15 jaar in om fietsen comfortabeler te maken door pijn en vermoeidheid te verminderen en de controle en prestaties te verbeteren. En Tradekar, pionier in slimme en toegankelijke fietsendragers. Zo ook Airolube, die veilige, schone producten ontwikkelen voor het reinigen, smeren, onderhouden en beschermen van fietsen. Of Vici, de fiets die gemakkelijk meegroeit met hard groeiende kinderen. En een merk dat al veel aandacht heeft getrokken, is Ziemi, hun fietsverlichting maakt bewegende benen zichtbaar vanaf de voor- en zijkant, waardoor jij herkenbaar bent als fietser en 5 keer veiliger in het verkeer bent. Deze en veel andere merken kon men in België bewonderen op Velofollies en ze zijn binnenkort in Nederland te bewonderen op het B2B festival. Meer informatie: www.pendlrmobility.com | Standnummer B2B Festival: B.15 PENDLR, groothandel van Kruitbosch, was samen met zusje Cortina in België op Velofollies en staat te popelen voor deelname aan het B2B festival. Je kan de vele nieuwe merken en het brede assortiment ontdekken op de stand alsook advies inwinnen bij de experts van PENDLR. Ze weten als geen ander dat het uitdagende tijden zijn, met toch ook nog heel veel kansen die voor het grijpen liggen.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4