Fietszaken nr2 2023

FIETSZAKEN NR 2 2023 15 NA EEN PAAR MINUTEN IN 100 DECIBEL ZIT JE AL AAN JE DAGDOSIS AAN GELUID Vergelijk het met een paraplu. Met een paraplu boven je hoofd ben je beschermd tegen de regen. Haal je die paraplu een paar seconden weg, dan ben je helemaal nat. Hetzelfde geldt voor je gehoor als je in een kroeg met 100 decibel staat en je oordoppen een paar minuten uitdoet. Na enkele minuten zit je dan al aan je dagdosis aan geluid.” Fietsbranche In fietszaken lijkt het geluidsniveau volgens Vink op het eerste gezicht niet altijd hoog te zijn. Toch kunnen zelfs incidentele geluiden (denk aan het gebruik van luchtdrukapparatuur, machines, en gereedschap) het gehoor schaden. Vink benadrukt dat lichte filters in dit geval vaak voldoende zijn, vooral omdat het belangrijk is om in contact te blijven met de omgeving. “Meet met een app op je telefoon het geluid in de werkplaats en ga ermee aan de slag. Demp niet te veel, want je moet je niet rot schrikken als er ineens iemand in de winkel of werkplaats staat. Je wil in verbinding blijven met je omgeving en je collega’s of klanten normaal kunnen verstaan. Als je bewust een luid apparaat tijdelijk even aan hebt staan en het de rest van de tijd relatief rustig is, dan kan het advies zijn om alleen op het moment dat je de machine gebruikt de gehoorbescherming te dragen. De benodigde demping is dan sterk afhankelijk van de luidheid van de machine.” Elacin, het bedrijf waar Vink werk, sponsort ongeveer 75 wielrenners van de DSM-wielerploeg met communicatie-oortjes en slaapdoppen. Dit geeft aan dat ook professionele wielrenners baat kunnen hebben bij gehoorbescherming. Zelfs recreatieve fietsers kunnen er wat aan hebben. “Een Amerikaanse studie* toont aan dat bij een fietssnelheid van 16 km/u het geluidsniveau van windruis al kan oplopen tot 85 decibel, en bij 24 km/u zelfs tot 90 decibel. Rijden op een speedpedelec met een snelheid van 45 km/u kan resulteren in geluidsniveaus boven 100 decibel, met een risico op gehoorschade binnen slechts vier minuten. Hier moet wel bij opgemerkt worden dat je doorgaans niet de hele dag op de fiets zit en je gehoor niet constant dezelfde windstoten te verduren krijgt.” Bewustwording Zoals Vink al eerder benadrukte, is gehoorbescherming de laatste stap. Het is volgens hem belangrijk om allereerst de werkomgeving te evalueren en te kijken of er slimmere manieren zijn om geluidsoverlast te verminderen. “Dit kan variëren van het plaatsen van geluiddempende elementen op machines tot het verbeteren van de akoestiek van de werkruimte met behulp van akoestische panelen”, besluit Vink. “Bewustwording is hierbij het sleutelwoord. We hebben het nu veel over gehoorbeschermers gehad, maar kijk eerst of die wel nodig zijn. Kijk of je slimmer kunt werken en onthoud dat gehoorbescherming verdergaat dan de werkvloer. Want ook thuis, bij een concert of in de kroeg kun je te maken krijgen met lawaai.” * Bron: "Evaluation of Noise Exposure Secondary to Wind Noise in Cyclists" by Michael Seidman, Anna G. Wertz et al. (henryford.com) Meer informatie: Elacin International B.V. Tel. +31 (0)88 20 80 600 customerservice@elacin.com www.elacin.com

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4