Fietszaken nr2 2023

FIETSZAKEN NR 2 2023 28 WERKPLAATS- EN WINKELINRICHTING Presto Company is gespecialiseerd in het ontwerpen en realiseren van fietswinkels. Deze tweede tak binnen het bedrijf ontstond zeven jaar geleden en sindsdien biedt Presto een volledig pakket aan diensten. Daarbij gebruikt Presto geen uniforme sjablonen of modules, maar in plaats daarvan legt het de nadruk op de ondernemer zelf. “We kijken naar welk type ondernemer iemand is, wat zijn of haar persoonlijke stijl is en wat voor soort winkel diegene voor ogen heeft”, vertelt Jansma. “Op basis van deze inzichten creëren we op maat gemaakte ontwerpen die aan hun specifieke behoeften voldoen. Onze betrokkenheid bij projecten is uitgebreid en we beheren vrijwel alle aspecten. Van vloeren, muren, looproutes en de plek van de werkplaats tot toonbanken, afrekenpunten en bouwvergaderingen. We bieden ook expertise in verlichting, stellingsystemen en de inrichting van werkruimtes. Hoewel we af en toe afzonderlijke delen van winkels ontwerpen, creëren we voornamelijk complete winkelervaringen.” ‘KNAP OM TE ZIEN HOE PRESTO IN WEINIG TIJD KAN TOVEREN MET EEN RUIMTE’ Presto Company legt zich toe op het creëren van unieke, op maat gemaakte winkelinrichtingen voor fietszaken. Daarbij draait alles om het realiseren van ontwerpen die perfect aansluiten op de specifieke behoeften van de ondernemer. Vaktijdschrift Fietszaken sprak met Presto-eigenaar Kees Jansma en Thomas Vanderhoydonck van Fietsen De Geus uit België over de samenwerking tussen beide partijen. “Er is een duidelijke combinatie van respect voor het verleden en durf richting de toekomst”, aldus Vanderhoydonck. Zo heeft Presto een bijzonder project in België gerealiseerd, namelijk voor twee van de vijf winkels van Fietsen De Geus, die eigendom zijn van Thomas Vanderhoydonck. “Een zeer dynamische ondernemer”, zo stelt Jansma. “Een project begint met de vraag aan een ondernemer wat zijn voorkeuren zijn, wie zijn doelgroep is en welke producten hij wil verkopen. Bij Thomas hebben we dit op precies die manier gedaan. Het leuke hieraan was dat voor beide winkels die gebouwd moesten worden er totaal verschillende antwoorden op diezelfde vragen kwamen.” Verbinden van mensen Jansma vervolgt: “De eerste winkel in het hart van Antwerpen, die volledig nieuw is, moest een professionele racefietswinkel worden en die hebben wij gerealiseerd. Daarnaast hebben we een grotere winkel in Schoten aangepakt, waarbij de elementen van hun verschillende winkels samenkomen in een grote flagship-store. Voor Thomas gaat het niet alleen om fietsen verkopen, maar vooral om het creëren van een community en het verbinden van mensen. Dit doen ze bijvoorbeeld met initiatieven als video’s die laten zien hoe je met een bakfiets filevrij de kinderen naar school kunt brengen in Antwerpen. Maar ook leiden ze jongeren en nieuwkomers met een afstand tot de arbeidsmarkt op met het project ‘De Geus Plus’. De inzet en maatschappelijke betrokkenheid van Thomas resulteerden in de winst van KMO van het Jaar 2023 in Antwerpen en hij belandde zelfs in de landelijke finale.” De uiteindelijke transformaties zijn indrukwekkend. “De winkel in Schoten was best klein, maar nu staat er een winkel van 1.000 vierkante meter. Dat komt doordat er veel losse ruimtes achter de winkel lagen, die nu bij elkaar zijn gevoegd. De vernieuwde winkel van Fietsen De Geus in Schoten

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4