Fietszaken nr2 2023

FIETSZAKEN NR 2 2023 6 KORT NIEUWS De reparatie aan de accu kost gemiddeld het meeste (76 euro). Op ruime afstand volgt de basisonderhoudsbeurt (48 euro). De onderhoudskosten voor verlichting (9 euro) en remmen (19 euro) zijn de laagste. De totale uitgaven aan basisonderhoud zijn de hoogste (63%) in vergelijking met andere soorten onderhoud. Op afstand volgen reparaties aan de accu (11%) en banden (10%) van de fiets. Alle andere vormen van onderhoud, zoals motorreparaties, remreparaties, verlichting, keuringen en ander onderhoud, vertegenwoordigen samen 16% van de onderhoudsmarkt. Zeven op de tien mensen (70%) met elektrische stadsfietsen gaan naar een fietsenwinkel voor onderhoud. Minder vaak voert de fabrikant (11%), de eigenaar (10%) of een particulier (2%) het onderhoud uit. In 7% van de gevallen vindt er geen onderhoud plaats aan de elektrische stadsfiets. E-BIKER BESTEEDT GEMIDDELD 39 EURO PER JAAR AAN ONDERHOUD De jaarlijkse onderhoudsmarkt voor elektrische fietsen bedraagt 217 miljoen euro, waarbij de eigenaren van de fietsen gemiddeld 39 euro per jaar aan onderhoud besteden. Het grootste deel van de omzet (63%) gaat naar de basisonderhoudsbeurt. Slechts 7% van de eigenaren van elektrische stadsfietsen laat geen onderhoud uitvoeren aan de fiets. Dit blijkt uit de derde editie van de E-bike Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 5.000 Nederlanders. Meer informatie: Multiscope Tel. +31 (0)73-6212122 info@multiscope.nl www.multiscope.nl Het ICBF is een nieuwe weg ingeslagen door samen te werken met Fully Charged LIVE Europe. Fully Charged LIVE richt zich voornamelijk op de consumentenmarkt, met de nadruk op elektrisch rijden en thuisenergie. Voor het ICBF biedt deze samenwerking een kans om de zakelijke fiets- en bakfietsmarkt te betrekken bij het evenement. Naast bakfietsproducenten nemen ook e-bike- en andere ‘velomotive’-producenten deel, zoals Tenways, byAr, Gocycle, Lemmo en Brekr. De vloeroppervlakte in de RAI Amsterdam is uitgebreid van 10.000 naar 30.000 vierkante meter, met een verwacht bezoekersaantal van 15.000 tot 20.000. Naast Nederlandse fabrikanten zullen ook buitenlandse exposanten aanwezig zijn, waaronder bedrijven uit China, Taiwan, India en Hongarije. Opvallend is de aanwezigheid van bedrijven die inspelen op de groeiende cargobikemarkt met specifieke producten, evenals de deelname van instanties als de Dutch Cycling Embassy en RVO. Het ICBF biedt ook lezingen met nationale en internationale onderzoeken en bespreekt Europese ontwikkelingen in de fietslogistiek. Meer informatie: International Cargo Bike Festival info@cargobikefestival.com www.cargobikefestival.com INTERNATIONAL CARGO BIKE FESTIVAL BIJNA VOLGEBOEKT Terwijl de organisatoren van het International Cargo Bike Festival (ICBF), Jos Sluijsmans en Tom Parr, eind september deelnamen aan het ‘2o Encontro Carioca de Bicicletas de Carga’ (Tweede Cargo Bike Festival in Rio), bleven de aanmeldingen voor hun eigen event in de RAI Amsterdam binnenkomen. Met de registratie van een delegatie van vijf bedrijven uit India zit het festival, dat op 24 tot en met 26 november plaatsvindt, bijna vol.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4