Fietszaken Nr 2-2024 Online

FIETSZAKEN NR 2 2024 39 BRANCHENIEUWS De fatbikemerken kondigen in een convenant een pakket maatregelen aan. Belangrijkste is de boycot van verkooppunten die zich niet houden aan de wettelijke regels. Niels Willems van Brekr: “De import door andere partijen van fatbikes die niet voldoen aan de bestaande wet- en regelgeving moet stoppen. De illegale fatbikes worden opgevoerd en dit brengt veiligheids- en financiële risico's met zich mee voor consumenten.” Voorlichting Tweede speerpunt van het opgerichte samenwerkingsverband is voorlichting aan de consument via een speciale voorlichtingswebsite. Willems: “Consumenten zijn zich niet altijd bewust van de mogelijke gevolgen van het opvoeren van een fatbike. Ook al lijkt dit op het eerste gezicht relatief onschuldig, er kleven aanzienlijke risico's aan.” Wanneer een e-bike wordt opgevoerd, wordt deze feitelijk een motorvoertuig, waardoor andere wettelijke eisen van kracht worden, zoals het dragen van een helm, het voeren van een kenteken en het hebben van een rijbewijs en aansprakelijkheidsverzekering. De risico's zijn aanzienlijk, zoals boetes die opgeteld ver boven de duizend euro uitkomen of een strafblad. En het allerbelangrijkste risico dat moet worden genoemd: “Een hogere snelheid door het opvoeren van de fiets kan bij een ongeval leiden tot ernstiger letsel.” Rol overheid De overheid heeft ook een belangrijke rol in de ogen van de fabrikanten. Het nieuwe platform van fabrikanten boycot dealers met illegale praktijken, maar FATBIKEFABRIKANTEN STARTEN OFFENSIEF TEGEN OPGEVOERDE FATBIKES De vier Nederlandse fatbikefabrikanten Brekr, Phatfour, Doppio en Knaap gaan de strijd aan met illegale elektrische fietsen op de weg. De geïmporteerde fatbikes die massaal en eenvoudig worden opgevoerd door fietsendealers moeten van de weg af, vindt het samenwerkingsverband Veilige Fatbikes Nederland. de overheid kan zorgen dat ze ook daadwerkelijk stoppen. Door controles van Inspectie Leefomgeving en Transport, de douane en nieuwe wetgeving kan de instroom van illegale fatbikes gestopt worden. En nieuwe wetgeving. “Het voeren van opvoersetjes op een e-bike strafbaar maken zou een goede eerste stap zijn. Deze sets zijn met een knop uit te zetten als een politiecontrole in het zicht komt. Maar na die controle gaan ze weer net zo hard. Ongeacht of het nu aan- of uitgeschakeld is, deze sets moeten verboden worden.” DE ILLEGALE FATBIKES WORDEN OPGEVOERD EN DIT BRENGT VEILIGHEIDS- EN FINANCIËLE RISICO'S MET ZICH MEE VOOR CONSUMENTEN Van links naar rechts: Robin Cats (Knaap), Peter Eiselin (Doppio), Niels Willems (Brekr) en Pieter van Beusekom (Phatfour) De maatregelen die de overheid kan nemen, moeten gelden voor alle elektrische fietsen en niet alleen voor fatbikes, zo stellen de fabrikanten. Een fatbike is een e-bike met dikke banden, maar het is geen aparte categorie voor de wet. “Stel dat je enkel maatregelen neemt tegen fatbikes? Dan verplaatsen de problemen zich naar de e-bikes met dunne banden die nu ook al veel opgevoerd worden”, besluit Willems. Meer informatie: Veilige Fatbikes Nederland info@veilige-fatbikes.nl | www.veilige-fatbikes.nl

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4