Fietszaken Nr 2-2024 Online

42 FIETSZAKEN NR 2 2024 Wat krijgen consumenten daarvoor terug en wat moeten ze ervoor doen? Als ze hun fiets ‘gewoon’ op slot zetten, krijgen ze tot nu toe het aankoopbedrag terug. Of de fiets nu veel of weinig gebruikt is, beschadigd is of een pareltje, het maakt niet uit. Als ze de originele sleutels inleveren, krijgen ze een nieuwe vergelijkbare fiets zonder afschrijving. De meeste consumenten vinden dit mooi, maar is het nog realistisch in een tijd waar georganiseerde misdaad dure e-bikes zonder veel moeite steelt? Waar ligt de verantwoordelijkheid om dit tegen te gaan? Is het de fietsfabrikant die op een fiets van duizenden euro’s een simpel ringslotje zet om kosten te drukken? Is het aan ons als verkopers om consumenten te informeren over goede sloten en ze aan te moedigen de fiets altijd aan een vast object vast te maken, al dan niet met een tweede slot? Of ligt de verantwoordelijkheid bij de eigenaar zelf, die moet beseffen dat het normaal is om je spullen te beschermen met een extra slot of een gps-tracker? De KOGA van Mark Rutte Waarschijnlijk komt er een eigen risico voor schade én diefstal, want het kan niet zo zijn dat alles afschrijft behalve je e-bike, die na 4,5 jaar nog steeds 100% van zijn nieuwwaarde heeft. Maar ook de overheid heeft een rol. Naar mijn mening neemt de overheid fietsdiefstal niet serieus genoeg. Het zal ook een kwestie zijn van geld, mankracht en prioriteit, maar je kunt er zeker van zijn dat er wel actie wordt ondernomen als de KOGA van Mark Rutte bij het Torentje wordt gestolen. Maar alle gekheid op een fietsie. We zijn met z’n allen groot geworden door onze klanten te ontzorgen met onze service. Of het nu gaat om het direct vervangen van een batterij in het achterlicht terwijl ze wachten of het uitlenen van een fiets, we staan altijd voor ze klaar. Maar er zijn grenzen. We adviseren over wat een fietsverzekering inhoudt en vertellen wat ze moeten doen. Ze moeten zich bewust zijn van de financiële risico’s van fietsdiefstal. Dit bewustzijn ontbreekt nog te vaak, maar ik beschouw mezelf niet als de boodschapper van slecht nieuws. Eerder als iemand die ze een spiegel voorhoudt. Ontzorgd worden kost wat en dat heet in dit geval eigen risico. Jeroen Hoogduijn is ondernemer bij Hoogduijn Tweewielers en laat in zijn columns zijn licht schijnen op de fietsbranche. Jeroen Hoogduijn COLUMN Na een geslaagd B2B Festival, waar we goed werden ontzorgd, is het nu weer onze beurt om de consument te ontzorgen. Want daar zijn we zo goed in, vinden wij rijwielzaken zelf. Maar hoe ver moeten we daarin gaan? Laten we eens naar fietsverzekeringen kijken. Als tussenpersoon van verzekeraars zijn wij hun gezicht en doen we ons best om consumenten te adviseren een verzekering af te sluiten. ONTZORGEN

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4