Fietszaken Nr 2-2024 Online

Licht je je klant in over preventief onderhoud, met als gevolg minder omzet in de werkplaats, maar wel een tevreden klant? Of houd je stiekem je mond, riskeer je een ontevreden klant, maar verdient de werkplaats wel meer? Het is een herkenbaar probleem. Aan een klant die een dure fiets koopt, wordt veel meer tijd besteed dan aan een klant die een budgetfiets heeft uitgekozen. Terwijl die laatste klant over het algemeen veel meer voorlichting kan gebruiken. In de huidige tijd van duurzaamheid en hergebruik is er een omslag nodig richting betere voorlichting, meer aandacht voor preventief onderhoud en een langere levensduur van fietsen en onderdelen. Het is niet meer uit te leggen dat een ketting binnen duizend kilometer versleten is en dat daar ook een nieuwe 12-speed cassette van honderden euro’s bij hoort. Minder druk op de werkplaats is juist een zegen. Je hebt minder personeel – dat toch niet te vinden is – nodig en kunt je meer richten op je assortiment en klanttevredenheid. Je winst blijft overeind, je hebt het minder druk en bovendien minder klagende klanten over de vloer. Wie wil dat nou niet? En heb je toch nog tijd of personeel over, dan kun je van preventief onderhoud nog een verdienmodel maken in de vorm van schoonmaakdiensten of workshops. Chris Vermeer is oprichter van Cycleaning, specialist in het schoonmaken van fietsen. Chris Vermeer COLUMN Het gros van de fietsgerelateerde ondernemingen in Nederland richt zich op verkoop en reparatie. Waarbij de grootste uitdaging zit in het gevuld houden van de werkplaats. Daar staat namelijk duur en schaars personeel dat constant bezig moet zijn. Daarom kiest men er vaak voor om twee keer te verdienen aan dezelfde klant. De eerste keer bij aanschaf van een nieuwe fiets, de tweede keer in de werkplaats. Ontevreden klanten keren daar vaak veel te snel terug, omdat ze te weinig onderhoud plegen. Dat zorgt in veel zaken voor een dilemma. KENNIS DELEN OF NIET? FIETSZAKEN NR 2 2024 9

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4