Fietszaken nr 2 2025

FIETSZAKEN NR 2 2025 11 BRANCHENIEUWS PROMOTEN VAN VRIJWILLIG GEBRUIK VAN DE FIETSHELM De Nederlandse overheid zet in op het stimuleren van het vrijwillig dragen van een fietshelm. Dit moet bijdragen aan een betere verkeersveiligheid en ernstig letsel bij ongelukken voorkomen. Onderzoek toont aan dat fietsers met een helm 60% minder kans hebben op ernstig hoofdletsel en ongeveer 70% minder kans op dodelijk hersenletsel dan fietsers zonder helm. Toch draagt momenteel slechts 5% van de Nederlanders een helm. Waarom dragen Nederlanders geen helm? Wat kan er gedaan worden? En hoe belangrijk is die helm? We spraken erover met een neuroloog-intensivist. Lees verder op de volgende pagina >> Marcel Aries, neuroloog-intensivist (arts met kennis van hersenen, ruggenmerg, zenuwen en spieren) in het academisch ziekenhuis in Maastricht, werkzaam op de afdeling intensive care en kartrekker bij Artsen voor Veilig Fietsen, ziet dagelijks de gevolgen van ernstige neurologische letsels na een ongeval. “Wat ons opvalt, is dat de meeste slachtoffers die wij zien geen automobilisten meer zijn, zoals tien jaar geleden, waarbij mensen vaak met alcohol achter het stuur zaten of omdat ze de gordel niet omhadden, maar dat het fietsers zijn.” Dit is volgens Aries te verklaren door de verbeterde veiligheid in auto's, zoals airbags, gordels en kreukelzones, in combinatie met effectieve overheidscampagnes zoals ‘BOB’ en ‘MONO’. Daarnaast wordt er meer gefietst dan ooit maar wel met verschillende type voertuigen (red. gewone fiets, E-bike, speedpedelec of fatbike) en verschillende (hoge) snelheden.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4