Fietszaken nr 2 2025

FIETSZAKEN NR 2 2025 13 Zichtbaarheid Met de nieuwe strategie is het probleem natuurlijk nog niet opgelost, vertelt Aries. “We moeten ons wel realiseren dat we het vrijwillig gebruik van de fietshelm aan het promoten zijn en dat het lang kan duren voordat het de nieuwe norm wordt. Want de Nederlander is toch vrij eigenwijs”, lacht hij. Een belangrijke stap is volgens Aries dat de helm steeds vaker gezien gaat worden. “We hebben ooit premier Rutte gevraagd of hij een helm wilde dragen om een goed voorbeeld te geven. Je zag hem met een appel in de hand op de fiets. Een heel goed voorbeeld, denk ik, van hoe je voor kleine ritjes de fiets kunt pakken, maar dan helaas zich niet bewust zijn van het feit dat ook hij kan vallen of aangereden kan worden.” “We merken al dat 55-plussers de helm wel aan schaffen en ook heel regelmatig dragen, zeker bij de zondagse tochtjes of op de lange fietsroutes. Dat is goed nieuws. Het enige is dat we die groep dan nog zover moeten krijgen dat ze gewoon altijd hun helm dragen. Ook voor dat ritje naar de supermarkt”, vertelt hij. Zo noemt hij een voorbeeld van een patiënt die ze binnenkregen die vertelde: ‘Ik ben gevallen. De helm zat in de fietstas achterop.’ “Hopelijk helpt de strategie van het ministerie bij die bewustwording.” Wat kan de fietszaak doen? De fietsbranche speelt een cruciale rol in de acceptatie van de fietshelm. Aries noemt enkele initiatieven die al werken: “In mijn dorp verkoopt de fietsenmaker geen fiets meer zonder helm. Het zit in een pakketprijs: bij de fiets krijg je een slot, fietsverlichting, bel en een helm. En als je de helm niet wilt? Dan krijg je de fiets niet mee.” Natuurlijk snapt hij dat het niet haalbaar is voor iedereen, maar hij benadrukt wel het belang om elke klant bij de aankoop van een fiets bewust te maken van het nut van het dragen van een fietshelm. Daarnaast tipt hij ook dat fietsenwinkels de helm kunnen promoten door in alle reclame-uitingen – op de website, social media en in een advertentie in het lokale krantje – fietsers mét helm te tonen. “Zo wordt de helm het nieuwe normaal. Het zou natuurlijk helemaal mooi zijn als alle fietszaken een breed aanbod aan fietshelmen kunnen aanbieden. Voor kinderen, ouders en ouderen in diverse aantrekkelijke designs en prijscategorieën.” Op 16 april is de landelijke ‘Dag van de Fietshelm’. “Een perfecte kans om extra aandacht te besteden door een paar helmen in de etalage te plaatsen, advertentiemateriaal te verspreiden of misschien zelfs met een kortingsactie op de helmen.” Samenwerking met organisaties Aries beseft zich maar al te goed dat we het samen moeten doen om verandering te gaan zien. “De strategie hing al een tijdje in de lucht bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, maar er was eigenlijk geen geld voor. Als Artsen voor Veilig Fietsen hebben we eigenwijs gezegd: ‘dan beginnen we zelf wel’. Het werd zo groot dat we het als vrijwilligers, naast ons werk, niet meer konden dragen. Nu bouwt het ministerie voort op wat we in gang hebben gezet samen met een hoop organisaties en bedrijven. Laten we er samen voor zorgen dat we letsel of zelfs erger in de toekomst gaan voorkomen door het aandringen op het dragen van een fietshelm”, sluit hij af. “Hersenen zijn ons belangrijkste orgaan. Die wil en moet je gewoon beschermen!” De volgende partijen hebben aangegeven achter de fietshelmstrategie te staan en waar mogelijk bereid te zijn een bijdrage te leveren aan de uitvoering hiervan: ANWB, Artsen voor Veilig Fietsen, vele ziekenhuizen, Vereniging Fietsveilig, BOVAG, Gazelle, PON, Hersenstichting, Hersenstrijd fonds, Interpolis, Provincie Drenthe, Provincie Flevoland, Provincie Friesland, Provincie Groningen, Provincie Limburg, Provincie Brabant, Provincie Gelderland, RAI vereniging, TeamAlert, Urban Arrow, Veilig Verkeer Nederland, de Verbond van Verzekeraars, VeiligheidNL, SWOV, en de Vervoerregio Amsterdam. Deze partijen zullen op hun eigen manier en via eigen kanalen een bijdrage leveren. Het rapport, Strategie voor het promoten van het vrijwillig gebruik van de fietshelm, is te lezen op de site van Rijksoverheid: www.rijksoverheid.nl HERSENEN ZIJN ONS BELANGRIJKSTE ORGAAN. DIE WIL EN MOET JE GEWOON BESCHERMEN!

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4