Fietszaken nr 2 2025

22 FIETSZAKEN NR 2 2025 COVERSTORY SHOP-IN-SHOP CONCEPT VAN ABUS: ‘GOEDE PRODUCTPRESENTATIE HELPT VERKOPERS EN KLANTEN BIJ DE JUISTE KEUZE’ Bij Broers Fietsreparateurs in Amersfoort speelt ABUS een belangrijke rol in de verkoop. Het merk biedt niet alleen displays, maar ondersteunt de dealer ook met advies en trainingen. “Wij geloven in concepten en assortimenten, boven producten alleen. Als je producten goed presenteert, helpt dit zowel verkopers als klanten bij het maken van de juiste productkeuzes”, vertelt Maarten Spanjaart, Sales Director MoSi Nederland bij ABUS. Vaktijdschrift Fietszaken bracht een bezoek aan Broers Fietsreparateurs en ging in gesprek met eigenaar Tamor Hartog. Twee jaar geleden zette ABUS een grote stap met een nieuw shop-inshopconcept. “We hebben een compleet nieuw team en nieuwe leveranciers waarmee we een volledig shop-in-shopconcept hebben uitgerold. We zijn overgestapt naar een standaardmodule, waarmee ondernemers hun klanten beter kunnen informeren en de producten aantrekkelijker kunnen presenteren”, vertelt Maarten. Eigenaar Tamor runt al tien jaar zijn winkel, Broers Fietsreparateurs in Amersfoort, en heeft een tweede vestiging in Soest. In de afgelopen jaren zag Tamor steeds vaker klanten de winkel langskomen voor een slot of helm. “Het tweede slot is belangrijker dan ooit. Er kwamen zelfs klanten doelgericht onze winkel inlopen voor een ABUS-slot - deze hadden ze vaak gezien op een consumenten beurs of de ANWB-testen. Sinds anderhalf jaar hebben we daarom besloten om een speciale ABUS-wand te plaatsen. Naast kettingsloten verkopen we ringsloten, vouwslot en helmen. We zien het als een verplichting om klanten te vertellen over het risico op fietsendiefstal en verkeersveiligheid. Een helm of goed slot hoort bij een verkoopgesprek, net zoals het kiezen van de juiste fiets.” Handige tools Om het juiste slot te kiezen heeft ABUS een keuzewijzer toegevoegd aan de display. “We hebben gemerkt dat consumenten vaak niet goed weten welk slot ze nodig hebben”, legt Maarten uit. “Daarom hebben we op het B2B FESTIVAL in februari een keuzewijzer gelanceerd, meer gesegmenteerd. Er is een aparte keuzewijzer voor kettingsloten en een aparte voor ringsloten (etc.), waarmee je het goed-beter-beste-principe kunt hanteren. De keuzewijzer vertaalt het security level op de verpakking naar de praktijk: Hoe hoog is het diefstalrisico? Waar zet je je fiets neer? Zo kunnen klanten in één oogopslag zien welk slot bij hun situatie past.” Tamor heeft naast de keuzewijzer nog een aantal handige tools op de ABUSdisplay in zijn winkel, zoals de highlighters. “De highlighters hangen op ooghoogte en zorgen dat een specifiek item eruit springt. Bij ons is Yardo bijvoorbeeld zo een highlighter”, vertelt hij. Andere handige toevoegingen aan de display zijn de sfeerbeelden en de spiegels. Het zijn vrij simpele middelen, maar ontzettend handig in de praktijk voor de ondernemer, vertelt Maarten. Stad versus dorp Na drie jaar in Amersfoort een winkel te hebben, opende Tamor er nog een in Soest. “We hebben een gratis haal- en brengservice in Amersfoort en merkten dat er veel vraag uit Soest kwam. Dus bedachten we: ‘Waarom beginnen we daar niet een fysieke winkel?’ Blijkbaar is daar markt.” De winkel in Soest bestaat nu zeven jaar en heeft sinds kort ook een ABUS-display. “In Soest merk je dat de helm al verder genormaliseerd is. Soest is een dorp, dicht bij de polder. Mensen fietsen vaker in het donker waardoor ze anders kijken naar veiligheid. In Amersfoort zien we die bewustwording nu langzaam groeien”, vertelt hij. Tamor merkt ook een zichtbaar verschil in diefstalpreventie. “In het dorp wordt er meer gelet op wat er in de omgeving gebeurt.” Zo ziet hij soms een stroom klanten die een fietsslot komen kopen, bijvoorbeeld nadat de fiets van de buurvrouw is gestolen. In de stad daarentegen, wordt sneller gedacht: 'Als het mij overkomt, koop ik wel iets nieuws.' Stijging van 220% in verkoop “Sinds december 2024 staat de wand in beide winkels. Het heeft een prominente plek gekregen, waar klanten langslopen en bewust worden van de helmen en sloten. We zien een stijging van 64% in de verkoop van alleen sloten en 220% in ABUS-producten.”

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4