FIETSZAKEN NR 2 2025 23 Samen met de vertegenwoordiger van ABUS is de display samengesteld. “We hebben gekeken welke producten er bij mijn assortiment passen en welke ik zelf zou kopen. Daarop hebben we een assortiment gebaseerd. We hebben vier verschillende soorten sloten: kettingsloten, vouwsloten waarvan een korte en lange en ringsloten. Voor de helmen hebben we verschillende opties, zoals een met magnetisch klipje, zodat het makkelijker is om de helm vast te zetten, ook voor mensen die last hebben van hun handen bijvoorbeeld. Omdat we het assortiment zelf konden samenstellen en er volledig achter staan, is het makkelijk om het aan klanten uit te leggen. Zo verkopen we nu sneller een duurder slot.” En wat verkoopt het beste? “Het Ivy-kettingslot is ontzettend populair. Ook het nieuwe fingerprintslot, Yardo - die de innovatie prijs van de Fiets Innovatie van het Jaar 2025 ontving - doet het goed. Het is een duurder slot, maar als je je klanten uitlegt wat het allemaal kan en ze geen gedoe meer hebben met sleutels - gewoon je vinger erop en klaar – dan is dat voor veel klanten een makkelijke optie en vinden ze het geld waard.” ‘Kan er nog anderhalve meter bij?’ Het shop-in-shop concept blijkt een succes. “We zien dealers die eerst met een klein assortiment beginnen en ons na een paar weken bellen: ‘Kan ik er nog anderhalve meter bij krijgen? Ik wil meer toevoegen’.” Volgens Maarten is dat tekenend voor ondernemers die echt in het concept stappen. “ABUS, investeert 70 procent van de kosten. Aan de dealer vragen we een bijdrage van 30 procent. Dit zorgt voor een wisselwerking: zij investeren in de display, uiteindelijk trekt dit klanten in de winkel. Als verkoper wordt het een vast onderdeel in een verkoopgesprek. Dat creëert een positieve spiraal waarin zowel leverancier als klant baat hebben. We laten onze dealers niet aan hun lot over: we bouwen de displays samen op, trainen de verkopers en nodigen ze uit voor een fabrieksbezoek.” Ondersteuning van ABUS Ook Tamor is naar de fabriek in Duitsland geweest. “Met de dealerdagen ga je echt de diepte in. Hoe is een slot opgebouwd? Wat maakt het zo veilig? Wat voor keuringen worden er gedaan? Het is veel makkelijker om een product te verkopen als je het met je eigen ogen gezien hebt.” Daarnaast biedt ABUS promotiemateriaal en online ondersteuning. Tamor vertelt: “Wij doen veel online. Het is een ander publiek dat je trekt, ze maken andere keuzes. We plaatsen onze producten op de socials, maar geven ook een advies, zoals in de winter over het slotspray van ABUS, zodat je slot niet vastvriest. De jongeren, die je vaak online trekt, denken vaak: ‘Boodschappen zijn tegenwoordig duurder dan een fietsslot, dus laten we die er maar gelijk bij kopen, dan staat mijn fiets tenminste veilig op slot’.” Zoals Maarten al liet weten laten ze de dealer niet aan hun lot over. “De vertegenwoordiger van ABUS komt regelmatig langs om te overleggen over wat goed loopt en wat niet. Waarom we bepaalde producten niet verkopen en andere wel. Dit kan soms liggen aan het personeel, dat extra uitleg nodig heeft. Dat wordt dan meteen geregeld.” Maarten sluit af: “Het goedkoopste slot verkopen kan iedereen. Maar om het beste slot te verkopen, moet je de juiste tools hebben. Wij zorgen dat ondernemers die in handen krijgen.” Meer informatie: ABUS Tel. 0342 462112 info@abus.nl www.abus.com
RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4