FIETSZAKEN NR 2 2025 3 Vaktijdschrift voor de totale fietsbranche. Verantwoordelijke uitgever Nederland: GPmedia BV Van Schaeck Mathonsingel 8 6512 AP Nijmegen, The Netherlands Telefoon: +31 (0)24 3 246146 E-mail: info@gpmedia.nl Internet: www.gpmedia.nl www.fietszaken.biz Verantwoordelijke uitgever België: GPmedia BV Postbus 10000 2300 Turnhout (B) Uitgever: Peter Peeters Redactie: Meike Mols (hoofdredacteur) m.mols@gpmedia.nl Sales: GPmedia BV Gerdo van de Peppel (verkoopleider) g.peppel@gpmedia.nl Yannick van Campenhout (media-adviseur) y.campenhout@gpmedia.nl Alle orders worden afgesloten en uitgevoerd conform de Regelingen voor het Advertentiewezen, gedeponeerd ter griffie van de Arrondissementsrechtbanken en bij de Kamer van Koophandel. Abonnementen: www.gpmedia.nl of via info@gpmedia.nl Per jaar € 42,- Losse verkoop € 10,50 Het abonnement kan elk gewenst moment ingaan. Vormgeving: GPmedia BV Telefoon: +31 (0)24 3 246146 Internet: www.gpmedia.nl Druk: PRinterface ISSN: 1872-9363 © Copyright 2025 Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie microfilm of welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. Fietszaken besteedt de grootst mogelijke aandacht aan de juistheid van de informatie die in het vaktijdschrift wordt opgenomen. Fouten zijn echter niet volledig uit te sluiten. De uitgever en de auteurs zijn dan ook op geen enkele wijze verantwoordelijk voor schade, van welke aard ook, die is ontstaan als gevolg van handelingen en/of beslissingen die gebaseerd zijn op de bedoelde informatie. Ik woon in een omgeving waar alles binnen fietsbereik is: de supermarkt, de padelbaan, het terras en het station. Voor korte afstanden pak ik dan ook standaard mijn fiets. Supergoed, toch? Maar eerlijk is eerlijk: ook ik zet mijn fietshelm niet op voor die kleine stukjes. Ik ben niet de enige die hierin tekortschiet. Uit onderzoek van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat blijkt dat slechts 5 procent van de Nederlanders een fietshelm draagt. Veel mensen vinden een helm ‘gedoe’ en laten hem daarom achterwege. In deze uitgave bespreken we de nieuwe strategie van het ministerie om het vrijwillige gebruik van de fietshelm te promoten. We spraken met een neuroloog over het belang van een helm en hoe we er samen voor kunnen zorgen dat deze vaker wordt gedragen. Dat veel fietsers in Nederland zonder helm de weg op gaan, is een gemiste kans voor hun eigen veiligheid - maar misschien ook voor jouw winkel. Misschien biedt deze strategie van het ministerie kansen voor je rijwielzaak? Wanneer consumenten bewust worden gemaakt van het nut van een helm en deze vaker zullen zien op tv, reclameborden op straat en online, wordt de fietshelm steeds vanzelfsprekender. Consumenten zijn al bereid om te investeren in comfort en veiligheid vertelde Paul Vreeburg, voorzitter van de Sectie Fietsen bij de RAI Vereniging tijdens de uitreiking van de Fiets Awards 2025. Kijk maar naar de e-bikes, waarvan de prijs is gestegen omdat consumenten kiezen voor een rijkere uitrusting. Waarom zou een helm daar niet standaard bij horen? Colofon en De Visie DE VISIE DAT VEEL FIETSERS IN NEDERLAND ZONDER HELM DE WEG OP GAAN, IS EEN GEMISTE KANS VOOR HUN EIGEN VEILIGHEID - MAAR MISSCHIEN OOK VOOR JOUW WINKEL Meike Mols Hoofdredacteur vaktijdschrift Fietszaken m.mols@gpmedia.nl Tamor, eigenaar van Broers Fietsreparateurs, deelt deze mening. “We zien het als een verplichting om klanten te vertellen over het risico op verkeersveiligheid en fietsendiefstal. Een helm of goed slot hoort bij een verkoopgesprek, net zoals het kiezen van de juiste fiets.” ABUS, die deze editie op de cover staat, biedt mogelijkheden om in je winkel de helm en het fietsslot extra onder de aandacht te brengen bij klanten. De fietshelm is, zoals u misschien al geraden heeft, een van de hoofdthema’s van deze editie. Daarnaast duiken we in de wereld van de sport met een interview met de broers Van de Voorde over het merk Olmo, bespreken we hoe Cosmic Sports de exclusieve distributeur is geworden van Crankbrothers en nemen we de nieuwste fietskleding onder de loep. Ook blikken we terug op het B2B FESTIVAL en uiteraard vindt u in deze uitgave van Fietszaken een hoop ander nieuws wat relevant is voor de fietsbranche in Nederland en Vlaanderen. Veel leesplezier!
RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4