FIETSZAKEN NR 2 2025 35 PDC Bikes is erkend als Polini Service Center. “Als je belt, krijg je bijna altijd Steven aan de telefoon. Mocht er een lastigere technische vraag zijn, komen die bij mij terecht. Doordat we de praktijkkennis hebben, lossen we problemen vaak snel op. En als we het niet direct weten, waarderen dealers het dat ze iemand spreken die hen begrijpt en weet wat er speelt”, weet Kristof. “Goed technisch personeel is tegenwoordig overal een probleem. Het feit dat dealers ons kunnen bellen of mailen en we hun vraag kunnen beantwoorden of we ze op weg kunnen helpen, is vaak al voldoende. We zijn geen klassieke verkopers; we weten wat belangrijk is voor een dealer. Soms hebben ze een vraag over wat anders en kunnen we gewoon even sparren. Dat wordt op prijs gesteld”, aldus Steven. E-BRO 3.0 en E-GRIT 2.0 Tijdens ons bezoek aan de broers laten ze trots hun nieuwe modellen zien: E-BRO 3.0 en E-GRIT 2.0. De E-BRO 3.0 is dé favoriet van beide mannen, een nieuw model dat sinds januari 2025 verkrijgbaar is. De E-GRIT 2.0 en E-BRO 3.0 zijn volledig personaliseerbaar met tweeëntwintig kleurenopties, een matte of glanzende afwerking en stickers in zwart, wit of grijs. Het vernieuwde frame is beschermd door Olmo. “Een uniek Italiaans design.” Het frame is lichter dan de vorige versie, met de Special Edition onder de 15 kg. De E-BRO 3.0 en E-GRIT 2.0 zijn uitgerust met de nieuwste Polini EP3+ GP-motor (80 Nm). De Italiaanse motor is duurzaam en makkelijk te onderhouden. Het vetten van de motor zorgt voor een langere levensduur en stillere motor. Daarnaast is elk onderdeel van het Polini-systeem individueel vervangbaar. Het lithiumion batterijsysteem is met zijn 2620 gram extreem licht. Dankzij de 500 Wh en het leveren van het ‘perfecte’ koppel, beheerd door software Polini Dynamic Control, is de autonomie van de batterij ‘uitstekend’. De capaciteit kan verhoogt worden naar 750Wh voor langere ritten met een optionele extra flesbatterij. De fietsen hebben een geïntegreerde display met Bluetooth-connectiviteit en kunnen gekoppeld worden aan de Polini-app voor gepersonaliseerde instellingen, zoals hartslaglimieten. “Wat betreft de wielkeuze zijn er carbon of aluminium wielen, met opties voor E-GRIT om te variëren in bandenmaat van 40 tot 50C en de E-BRO 3.0 van 30 tot 35C. De fietsen worden met de hand gebouwd, waardoor maatwerk mogelijk is, zoals verschillende cranklengtes en een carbon cockpit.” De broers zien met de E-BRO 3.0 en E-GRIT 2.0 ook een oplossing voor de oudere fietsers die om gezondheidsredenen niet meer op de traditionele sportfiets kunnen rijden. “Deze mensen verliezen hun fiets, maar vooral hun hobby. Met een sportieve e-bike kunnen ze blijven meefietsen met hun vrienden en hun hobby behouden. De markt voor deze sportieve e-bikes staat nog in de kinderschoenen, maar wij zien een enorm potentieel. We vergelijken het met de opkomst van de stads e-bike 15 à 20 jaar geleden. Wat toen een niche was, groeide uit tot een enorme markt, en we verwachten dat deze evolutie zich herhaalt.” Plannen en veranderingen De broers bezochten de fabriek van Olmo in Italië. “Olmo is een grote fietsproducent met een enorme voorraad en productiecapaciteit, maar nog steeds een echt familiebedrijf. De eigenaar is 67 en werkt nog volop in het bedrijf, zijn dochter werkt op kantoor en zijn zoon in de montage. Je voelt hun trots voor het bedrijf en de producten.” Steven vult aan: “Voor ons is het geen leverancier, maar echt een partner. Als we een idee hebben, wordt er meteen iets mee gedaan. De verstelbare stuurpennen zijn bijvoorbeeld ontstaan uit een gesprek.” Er zitten nog meerdere ontwikkelingen in de pijplijn. “De Full Suspension Mountainbike komt in carbon en is volledig aanpasbaar. Daarnaast geloven we sterk in de toekomst van een e-bike met een Polini-motor. Een duurzamer alternatief, aangezien de motor opengemaakt kan worden en elk onderdeel vervangbaar is.” Kristof merkt in zijn winkel dat consumenten verwachten dat een e-bike jarenlang meegaat. “Als we na zes jaar zeggen dat een nieuwe fiets voordeliger is dan reparatie, geloven ze dat niet. Een e-bike is een flinke investering en mensen verwachten daar lang plezier van te hebben. Duurzaamheid wordt steeds belangrijker en wij geloven dat Polini hierin een sterke troef is.” Het produceren en testen van nieuwe producten kost natuurlijk veel tijd, vertellen de broers. Maar ze kijken uit naar wat de toekomst ze biedt. Samenwerking met retailers De samenwerking met dealers speelt een cruciale rol voor het merk, waarbij de broers focussen op persoonlijke aandacht. “Als je jarenlang met een product werkt, weet je wat het waard is en wil je niet dat het opgaat in de massa. Daarom geven we elke dealer een exclusief gebied, zodat zij zich kunnen onderscheiden. Onze voorganger heeft hier fantastisch werk in geleverd en voor ons was dit het juiste moment om het over te nemen.” De komende maanden staan in het teken van het opbouwen van relaties met de Nederlandse en Belgische dealers. “We willen de retailer goed kennis laten maken met ons en de fietsen. Het is een product dat je moet testen om de kwaliteit en het rijcomfort echt te begrijpen. Rijden is overtuigen”, aldus Kristof. “Wij hebben geen minimumafnameplichten. We zijn gewoon van: zet wel iets in de winkel, want als je het niet ziet, gaat het ook niet verkopen. We adviseren een core-model, meestal de E-BRO en dan krijgen ze van ons een color-exhibitor. Afhankelijk van wat we overleggen zetten we ook de E-GRIT in de winkel en eventueel een Slalom als testfiets.” Heb je vragen over Olmo of wil je graag dealer worden? Kristof en Steven komen graag in contact. Meer informatie: PDC Bikes Tel. +32 (0)479 500 500 info@olmo-bikes.eu
RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4