42 FIETSZAKEN NR 2 2025 COLUMN Maar laten we vooral niet vergeten dat een fiets - en de ervaringen die mensen daarmee beleven - boven alles een extreem emotioneel product is. Mensen houden van hun fiets, zijn trots op hun fiets, ze verwennen hun fiets en bouwen er mooie herinneringen mee op. Wat doe jij in de winkel om dat voor ze te ondersteunen? Spreek je diezelfde taal met emotie, of praat je veel in de boutjes en moertjes? Jon Woodroof, de kleurrijke eigenaar van PR bureau Twotone en werkzaam voor meerdere merken in de fietsbranche, heeft de gevleugelde uitspraak "Never sacrifice style for speed". Nou is Jon een enorme stijlmeester, maar die oneliner helpt me altijd weer beseffen dat we het sausje emotie niet mogen vergeten. Soms mag je best een tandje minder efficiënt (speed) zijn, om wat meer emotie (style) te hebben. Een mooi RVS bidonhoudertje van een merk dat je zelf importeert. Je klant speels verleiden tot een mooie upgrade die meer met esthetiek te maken heeft, dan met functionele argumenten. Wat zijn de dingen waar je zelf nog op aangaat in het fietsen? Kan een klant die zijn vijfentwintig jaar oude stalen schoonheid nauwkeurig bijhoudt, bij jou in de zaak rekenen op bewondering of bijval? Of halen jullie eigenlijk je neus ervoor op, omdat hij hoognodig eens wat nieuws zou moeten kopen? Wij maken er een gerichte gewoonte van om mensen een complimentje te geven over hun fiets. Zelfs als die oud en versleten is, kan je nog iets zeggen als: die heeft een hoop mooie avonturen beleefd! Of een klant voor te stellen om voor het nét iets duurdere stuurlint te gaan, gewoon omdat het extra mooi is. We voeden die emotie met een paar unieke producten die we zelf uit het buitenland halen (wat een on-efficiënt hoofdpijnproject is, kan ik je vertellen!), maar ook producten waar we zelf heel warm voor lopen, en een extra stukje sjeu toevoegen aan de fiets die iemand heeft gekocht. En als dat onder de streep soms even niet de efficiëntie oplevert die we zouden willen, maakt het in ieder geval ons werk een heel stuk leuker! NEVER SACRIFICE SPEED FOR STYLE Heb je als fietsretailer ook wel eens het gevoel dat je te ver doorschiet in alles verder te optimaliseren? Strakkere inrichting in de winkel, efficiënte slatwall om alles snel en netjes te displayen, etc. etc. Als ik wel eens winkels van collega’s binnenloop, kan ik me niet helemaal aan de indruk onttrekken dat alle emoties rondom fietsen soms iets teveel zijn platgemaaid in deze drang naar winkelefficiëntie. En die efficiëntie is vooral goed voor ons, het stelt ons in staat een meer winstgevend bedrijf te runnen, en stapje voor stapje de marge te verbeteren en finetunen. Bas Rotgans was al jarenlang fietsliefhebber en fanatiek bikepacker voordat hij zes jaar geleden Wheelrunner begon. Een speciaalzaak voor sportfietsen in de Amsterdamse binnenstad. Net verhuisd naar een nieuwe locatie, is hij hard aan het klussen om zijn nieuwe winkel voor het seizoen klaar te krijgen. Bas Rotgans
RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4