fietszaken Tweemaandelijks Vaktijdschrift - Erkenningsnummer (P929639) Vaktijdschrift voor de totale fietsbranche | april 2025 | 3e jaargang no. 2 | Prijs € 10,50 Special SPORT, HELMEN EN KLEDING Coverstory ABUS
June 25–29, 2025 Messe Frankfurt, Germany EUROBIKE Festival: June 28 – 29 Join the global platform for cycling and ecomobility Hello Future
FIETSZAKEN NR 2 2025 3 Vaktijdschrift voor de totale fietsbranche. Verantwoordelijke uitgever Nederland: GPmedia BV Van Schaeck Mathonsingel 8 6512 AP Nijmegen, The Netherlands Telefoon: +31 (0)24 3 246146 E-mail: info@gpmedia.nl Internet: www.gpmedia.nl www.fietszaken.biz Verantwoordelijke uitgever België: GPmedia BV Postbus 10000 2300 Turnhout (B) Uitgever: Peter Peeters Redactie: Meike Mols (hoofdredacteur) m.mols@gpmedia.nl Sales: GPmedia BV Gerdo van de Peppel (verkoopleider) g.peppel@gpmedia.nl Yannick van Campenhout (media-adviseur) y.campenhout@gpmedia.nl Alle orders worden afgesloten en uitgevoerd conform de Regelingen voor het Advertentiewezen, gedeponeerd ter griffie van de Arrondissementsrechtbanken en bij de Kamer van Koophandel. Abonnementen: www.gpmedia.nl of via info@gpmedia.nl Per jaar € 42,- Losse verkoop € 10,50 Het abonnement kan elk gewenst moment ingaan. Vormgeving: GPmedia BV Telefoon: +31 (0)24 3 246146 Internet: www.gpmedia.nl Druk: PRinterface ISSN: 1872-9363 © Copyright 2025 Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie microfilm of welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. Fietszaken besteedt de grootst mogelijke aandacht aan de juistheid van de informatie die in het vaktijdschrift wordt opgenomen. Fouten zijn echter niet volledig uit te sluiten. De uitgever en de auteurs zijn dan ook op geen enkele wijze verantwoordelijk voor schade, van welke aard ook, die is ontstaan als gevolg van handelingen en/of beslissingen die gebaseerd zijn op de bedoelde informatie. Ik woon in een omgeving waar alles binnen fietsbereik is: de supermarkt, de padelbaan, het terras en het station. Voor korte afstanden pak ik dan ook standaard mijn fiets. Supergoed, toch? Maar eerlijk is eerlijk: ook ik zet mijn fietshelm niet op voor die kleine stukjes. Ik ben niet de enige die hierin tekortschiet. Uit onderzoek van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat blijkt dat slechts 5 procent van de Nederlanders een fietshelm draagt. Veel mensen vinden een helm ‘gedoe’ en laten hem daarom achterwege. In deze uitgave bespreken we de nieuwe strategie van het ministerie om het vrijwillige gebruik van de fietshelm te promoten. We spraken met een neuroloog over het belang van een helm en hoe we er samen voor kunnen zorgen dat deze vaker wordt gedragen. Dat veel fietsers in Nederland zonder helm de weg op gaan, is een gemiste kans voor hun eigen veiligheid - maar misschien ook voor jouw winkel. Misschien biedt deze strategie van het ministerie kansen voor je rijwielzaak? Wanneer consumenten bewust worden gemaakt van het nut van een helm en deze vaker zullen zien op tv, reclameborden op straat en online, wordt de fietshelm steeds vanzelfsprekender. Consumenten zijn al bereid om te investeren in comfort en veiligheid vertelde Paul Vreeburg, voorzitter van de Sectie Fietsen bij de RAI Vereniging tijdens de uitreiking van de Fiets Awards 2025. Kijk maar naar de e-bikes, waarvan de prijs is gestegen omdat consumenten kiezen voor een rijkere uitrusting. Waarom zou een helm daar niet standaard bij horen? Colofon en De Visie DE VISIE DAT VEEL FIETSERS IN NEDERLAND ZONDER HELM DE WEG OP GAAN, IS EEN GEMISTE KANS VOOR HUN EIGEN VEILIGHEID - MAAR MISSCHIEN OOK VOOR JOUW WINKEL Meike Mols Hoofdredacteur vaktijdschrift Fietszaken m.mols@gpmedia.nl Tamor, eigenaar van Broers Fietsreparateurs, deelt deze mening. “We zien het als een verplichting om klanten te vertellen over het risico op verkeersveiligheid en fietsendiefstal. Een helm of goed slot hoort bij een verkoopgesprek, net zoals het kiezen van de juiste fiets.” ABUS, die deze editie op de cover staat, biedt mogelijkheden om in je winkel de helm en het fietsslot extra onder de aandacht te brengen bij klanten. De fietshelm is, zoals u misschien al geraden heeft, een van de hoofdthema’s van deze editie. Daarnaast duiken we in de wereld van de sport met een interview met de broers Van de Voorde over het merk Olmo, bespreken we hoe Cosmic Sports de exclusieve distributeur is geworden van Crankbrothers en nemen we de nieuwste fietskleding onder de loep. Ook blikken we terug op het B2B FESTIVAL en uiteraard vindt u in deze uitgave van Fietszaken een hoop ander nieuws wat relevant is voor de fietsbranche in Nederland en Vlaanderen. Veel leesplezier!
4 FIETSZAKEN NR 2 2025 INHOUD P. 8 Kingpolis Kingpolis heeft in samenwerking met Wertgarantie een speciale verzekering ontwikkeld voor e-bikes: E-Zeker Plus. “Er verandert een hoop en daarmee ook de verzekeringsbehoeften”, zegt Peter Grobben, directeur Wertgarantie Nederland. “Tien jaar geleden liepen stadsfietsen het grootste risico op diefstal of schade, nu zijn dat e-bikes.” Het nieuwe verzekeringsproduct, speciaal voor e-bikes, biedt een vaste premie in heel Nederland. P. 17 Ananda “We zijn al jaren een betrouwbare partner in de eBike-industrie, en nu is het tijd om ons verhaal te vertellen”, zegt Ruben Brinkman, marketingspecialist Europa bij Ananda. De eBike-industrie groeit snel en steeds meer aanbieders betreden de markt. Eén van die bedrijven die al even meedraait is Ananda, dat toegankelijke eDrive-systemen levert met een sterke focus op kwaliteit. P. 11 Promotie fietshelm De Nederlandse overheid zet in op het stimuleren van het vrijwillig dragen van een fietshelm. Onderzoek toont aan dat fietsers met een helm 60% minder kans hebben op ernstig hoofdletsel. Toch draagt momenteel slechts 5% van de Nederlanders een helm. Waarom dragen Nederlanders geen helm? Wat kan er gedaan worden? En hoe belangrijk is die helm? We spraken erover met een neuroloog-intensivist. P. 18 Louis Verwimp Onlangs bezocht vaktijdschrift Fietszaken de huisshow van Louis Verwimp. Van zondag 16 maart tot en met dinsdag 18 maart werd het magazijn in Valkenswaard vrijgemaakt voor de huisshow, met een feestelijk tintje ter ere van hun 55-jarig bestaan. Bij binnenkomst wandel je door het magazijn, waar de inpakkers druk bezig zijn, nu ingericht als huisshow. 8 17 11 18
FIETSZAKEN NR 2 2025 5 P. 22 coverstory ABUS “Wij geloven in concepten en assortimenten, boven producten alleen. Als je producten goed presenteert, helpt dit zowel verkopers als klanten bij het maken van de juiste productkeuzes”, vertelt Maarten Spanjaart, Sales Director MoSi Nederland bij ABUS. Vaktijdschrift Fietszaken bracht een bezoek aan Broers Fietsreparateurs en ging in gesprek met eigenaar Tamor Hartog. P. 34 Olmo “Als je zo bang bent, doe het zelf, hè.” Met een lach herinnert Kristof van de Voorde zich de woorden die alles in beweging brachten. Jarenlang verkocht hij in zijn fietszaak Olmo-fietsen, tot hij hoorde dat het Italiaanse merk over te nemen was. Sinds 2019 is PDC Bikes officieel invoerder van Olmo en sinds 1 januari 2025 zijn de broers de nieuwe eigenaren van PDC Bikes. P. 28 Fiets Awards 2025 Op 4 maart 2025 vond de uitreiking van de Fiets Awards 2025 plaats, een jaarlijks evenement georganiseerd door de RAI Vereniging. De juryvoorzitters Jack Duis en Theo Rietkerk maakten de winnaars bekend. Uit dertig inzendingen koos de jury de meest innovatieve, duurzame, veilige en comfortabele fietsen en fietsinnovaties. P. 40 Fietszaak in beeld Tijdens de coronaperiode begon Robert Groot samen met zijn compagnon Iza van Bree met het verkopen van wielrenfietsen en brommers via Marktplaats. Samen zette het duo de stap tot het openen van hun eigen fietsenzaak: Groot Tweewielers. Nu, twee jaar later, brengt de redactie van vaktijdschrift Fietszaken een bezoek aan de 25-jarige ondernemers. 22 34 28 40
6 FIETSZAKEN NR 2 2025 Key-features • Compact en lichtgewicht: Slechts 120 gram, ideaal voor onderweg. • Maximale druk van 8,3 bar: Geschikt voor verschillende soorten fietsbanden. • Auto-stop functie: De pomp stopt automatisch zodra de gewenste druk is bereikt. • Real-time drukmonitoring: Schakel eenvoudig tussen BAR en PSI. • Draadloos en snel opladen: Oplaadbaar via USB-C in 30 minuten. • Meerdere ventieladapters: Geschikt voor Presta, Schrader en Dunlop ventielen. What's in the box? De INFLATA Pro S elektrische bandenpomp komt samen met meerdere ventieladapters voor verschillende ventielen, een USB-C oplaadkabel voor snelle oplading en een gebruiksaanwijzing om direct aan de slag te gaan. Wilt u INFLATA in uw winkel? Neem dan snel contact op via info@inflata.eu of via de exclusieve distributeur voor Benelux DuHo Sports via: info@duhosports.com KORT NIEUWS INFLATA: DE ULTRACOMPACTE ELEKTRISCHE BANDENPOMP VOOR FIETSERS EN MEER De INFLATA Pro S is een nieuwe handige tool voor fietsers. De elektrische bandenpomp biedt fietsers een compacte, lichtgewicht pomp voor het snel en eenvoudig oppompen van banden. Het apparaat weegt slechts 120 gram, bereikt een maximale druk van 8,3 bar en biedt een gebruiksvriendelijke ervaring. De universele klem op de fietsliften van Ezoord kunnen zowel op de zadelpen als het frame geplaatst worden, waardoor je elke fiets stevig en veilig kan vastzetten, ongeacht het materiaal of de constructie. Ezoord biedt vier verschillende type liften: de standaard-, heavy duty- en cargolift, waardoor er met de Ezoord fietsliften gewerkt kan worden aan alle type fietsen, van lichte gravelbikes tot longtailbikes en zelfs bakfietsen. De fietslift heeft een 3600 draaifunctie die de fiets in elke gewenste positie kan plaatsen, met het achterwiel omhoog of zelfs volledig ondersteboven, waardoor onderhoud aan bijvoorbeeld de motor gemakkelijk wordt. Ook de werkhoogte en -hoek kunnen eenvoudig worden versteld waardoor overbelasting kan worden voorkomen en je werkplaatspersoneel altijd in een comfortabele houding kan werken, zowel zittend als staand. Daarnaast is een groot voordeel van de fietslift dat deze verplaatsbaar is. Je hoeft hem dus niet vast te installeren, zodat de werkruimte optimaal benut kan blijven. Technische specificaties • Onderste bevestigingspunt vanaf de vloer: 640 mm. • Maximale bevestigingspunt vanaf de vloer: 1590 mm. • Laag geluidsniveau door speciaal tandwiel. Automatische bewegingssnelheid: 35mm/s. • 3 jaar garantie. • Kan tot 110 kg liften/heffen. ERGONOMISCHE FIETSLIFT VAN EZOORD: VERPLAATSBAAR, VERSTELBAAR EN 3600 DRAAIFUNCTIE Een goede werkhouding tijdens het werken in de werkplaats is super belangrijk. Of je nu een e-bike, bakfiets of racefiets onder handen hebt, de fietsliften van Ezoord zijn geschikt voor elk type fiets. De lift is op verschillende manieren verstelbaar zodat je de fiets in elke gewenste positie kan plaatsen. Meer informatie: Eurocarplate | www.eurocarplate.com
FIETSZAKEN NR 2 2025 7 TERUGBLIK B2B FESTIVAL Zondag was al een goed bezochte dag voor de beurs. De maandag begon zelfs met een rij bij de ingang die tot buiten stond, een veelbelovend teken. In totaal verwelkomde de beurs 4.215 bezoekers, een stijging van zo’n 700 ten opzichte van vorig jaar. Een belangrijk pluspunt voor veel bezoekers is dat parkeren, entree en zelfs het eten en drinken volledig gratis zijn. Dit maakt het extra aantrekkelijk voor ondernemers en hun personeel om in hun beperkte tijd toch even langs te komen en de nieuwste ontwikkelingen in de branche te ontdekken. Innovaties op de beursvloer De beurs bood een breed scala aan producten en diensten. Opvallend was de toenemende aandacht voor het inremmen. Hoewel inremapparateur nog relatief nieuw zijn, worden ze steeds vaker gebruikt door fietsmonteurs. Dit jaar zagen we dan ook meer van deze apparaten op de beurs verschijnen. Accell, dat onder meer de merken Batavus, Koga en Sparta in hun portfolio heeft, stond voor het eerst op het festival. Verder presenteerden fabrikanten en leveranciers hun nieuwste e-bikes, bakfietsen, fietssloten en accessoires. Ook verzekeraars en aanbieders van kassasystemen waren goed vertegenwoordigd. De sportieve fietssegmenten waren minder nadrukkelijk aanwezig, maar de focus op de dagelijkse fietser was duidelijk zichtbaar. Ook de redactie van vaktijdschrift Fietszaken stond op de beurs met een stand. “We vonden het super om iedereen te ontvangen op de stand. Bedankt voor jullie enthousiasme, vragen en ideeën. Tot volgend jaar!” Brabantse gastvrijheid Koffie, thee en frisdrank stonden de hele dag klaar, samen met een smakelijke lekkernij. Met natuurlijk de iconische Bossche bol die in Den Bosch niet mocht ontbreken. In de middag werd de catering uitgebreid met goed belegde broodjes en versgebakken snacks. Volgende editie We spraken Rick Hackmann, organisator van het B2B FESTIVAL, op de beursvloer. Hij vertelde dat de sfeer boven verwachting was. “We merken echt dat de exposanten de energie mee naar de beurs brengen. Ze staan hier met zoveel enthousiasme en dat voel je direct als bezoeker op de beursvloer, dat is iets wat wij niet in de hand hebben”, vertelt hij. “Natuurlijk waren er een paar kleine verbeterpunten, waar we inmiddels alweer druk mee bezig zijn voor de volgende editie. Deze vindt plaats op 8 en 9 februari 2026.” En hoe ziet de beurs er volgend jaar uit? “Hetzelfde concept, in dezelfde hal, mét gratis entree, parkeren en natuurlijk de Bossche bollen. We willen er gewoon weer een gezellig en inspirerend weekend van maken als start van het nieuwe fietsseizoen!” Meer informatie: B2B FESTIVAL Tel. +31 (0)640 48 27 22 | rick@nieuwsfiets.nu | www.nieuwsfiets.nu EEN INSPIREREND WEEKEND ALS START VAN HET NIEUWE FIETSSEIZOEN Het B2B FESTIVAL bewees opnieuw zijn succes op zondag 9 en maandag 10 februari. Groter is niet altijd beter en dat bewees de beurs met één hal in de Brabanthallen in Den Bosch waar de passie van branchegenoten en het enthousiasme op de beursvloer overduidelijk voelbaar was. De goede sfeer, sterke opkomst en laagdrempelige opzet maakten het evenement tot een succes. De volgende editie van het B2B FESTIVAL vindt plaats op zondag 8 en maandag 9 februari 2026
8 FIETSZAKEN NR 2 2025 INTERVIEW KINGPOLIS LANCEERT E-ZEKER PLUS: E-BIKE VERZEKERING MET VASTE PREMIE IN NEDERLAND Kingpolis heeft in samenwerking met Wertgarantie een speciale verzekering ontwikkeld voor e-bikes: E-Zeker Plus. “Je moet meegaan met de ontwikkelingen in de branche en de behoeften van de consument. Er verandert een hoop en daarmee ook de verzekeringsbehoeften”, zegt Peter Grobben, directeur Wertgarantie Nederland. “Tien jaar geleden liepen stadsfietsen het grootste risico op diefstal of schade, nu zijn dat e-bikes.” Het nieuwe verzekeringsproduct, speciaal voor e-bikes, biedt een vaste premie in heel Nederland. Op het kantoor van Kingpolis in Heerenveen spraken we met Peter Grobben en Stefan Pellicaan, salesmanager bij Kingpolis. Een onderscheidend element van E-Zeker Plus is dat er voor de premie niet meer wordt gekeken naar waar je woont. “Bij de verzekering kijken we naar de locatie waar de fiets gestolen is. Als een fiets gestolen wordt in een regio met een hoog diefstalrisico, zoals regio 3 of 4, dan ligt het eigen risico op 10 procent, terwijl dat in regio 1 of 2 slechts 5 procent is. Dat is een eerlijkere manier van verzekeren”, aldus Stefan. “E-Zeker Plus creëert ook bewustwording bij fietsers. Wanneer iemand de fiets parkeert in een hoger risicogebied, zoals Amsterdam, zal diegene twee keer nadenken hoe goed hij deze vastzet en dat hij de accu eruit haalt, omdat zijn eigen risico hoger ligt.” De fietsverzekering is met alle verschillende regio’s, dekkingen en voorwaarden best ingewikkeld geworden. “Wij maken dit zo eenvoudig mogelijk voor zowel de klant als de rijwielzaak”, vertelt Stefan. “Bij de meeste verzekeraars is de premie afhankelijk van de woonplaats van de verzekerde; bij E-Zeker Plus niet. Het tweede slot is bij E-Zeker Plus altijd verplicht, ongeacht de waarde van de fiets. Een track & trace-systeem is niet verplicht. De verkoper hoeft daardoor niet meer te kijken naar wat de fiets kost met de accessoires erbij en uit te rekenen of deze dan een track & trace-systeem moet hebben of niet. Dat maakt het product eenvoudiger en transparanter om te verkopen”, aldus Peter. De klant kan kiezen om de accu extra mee te verzekeren met de Plus dekking op de E-Zeker Plus. Deze unieke aanvullende verzekering dekt onder andere slijtage, garantie, vervanging bij 60 procent van de aanvangscapaciteit, vocht- en elektronische schade, en constructie-, materiaal- en productiefouten na afloop van de garantieperiode, voor vijf euro extra per maand. Reacties uit de markt – 2Wielercentrum Heerenveen “We merken dat dealers echt zaten te wachten op een product als dit”, vertelt Stefan. “Door de premieverhoging bij alle verzekeringen zochten winkels soms naar een extra oplossing voor klanten die een verzekering zochten binnen hun budget. We zijn maandag 10 maart live gegaan met E-Zeker Plus. Een week eerder belde een dealer ons al om te vragen wanneer de verzekering beschikbaar zou zijn, omdat hij een klant had die hij dit product graag wilde aanbieden. Dat is natuurlijk fantastisch om te horen.”
FIETSZAKEN NR 2 2025 9 Slechts een paar minuten rijden van het hoofdkantoor van Kingpolis bevindt zich fietswinkel 2Wielercentrum in Heerenveen. Onze redacteur ging langs bij de broers Robin en Sander Brouwer, die in 2017 op 19- en 22-jarige leeftijd de zaak van hun vader overnamen. Hun vader, Sikko Brouwer, richtte zich op een nieuwe rijwielzaak in Joure, 12 kilometer verderop. De broers runnen de winkel in het Friese dorp inmiddels met zeven medewerkers. Ze verkopen een groot assortiment aan stadsfietsen, race- en mountainbikes en bieden een ruime keuze aan e-bikes. “Als fietswinkel vinden we het belangrijk dat onze klanten tevreden de deur uitgaan. Op die manier komen ze ook terug”, zegt Robin. “We zijn gaan werken met de verzekeringen van Kingpolis en verkopen eigenlijk bij elke e-bike een verzekering. Tijdens de verkoop leg ik de voordelen van een fietsverzekering uit. Sommige klanten zeggen: ‘Ik heb al een verzekering’ of ‘het hoeft niet’. Toch zie ik ze vaak terugkomen, omdat ze hier voordeliger uit zijn of zich na wat online onderzoek bedenken. Het is fijn dat we ze dan toch bewust hebben gemaakt van de voordelen. Mocht er iets gebeuren, dan regelen wij alles – of het om schadeherstel of een gestolen fiets gaat. Wij zorgen voor de reparatie of een nieuwe fiets, Kingpolis voor de administratieve afhandeling. Voor ons is het fijn dat een klant bij ons terugkomt, voor een klant nog beter, omdat we hen volledig ontzorgen.” Over E-Zeker Plus, die op het moment van het bezoek twee dagen live is, zegt Ruben: “Ik heb het al in ons systeem zien staan. Het klinkt eenvoudig, zowel voor mijzelf en de jongens in de winkel als voor de klant.” E-Zeker Plus is alleen via een rijwielzaak af te sluiten, wat een voordeel is voor rijwielzaken, laat Stefan weten. Hij vertelt: “We zien in onze cijfers dat een aantal rijwielzaken kansen laten liggen. Dit komt doordat consumenten de verzekering soms rechtstreeks bij ons afsluiten. In de opmerkingen zien we vermeld dat ze via hun rijwielzaak bekend zijn met de verzekering. Dit had een mooie kans kunnen zijn voor de dealer om klanten aan zich te binden. Ons advies: informeer je klanten goed over de verzekering, neem de tijd om alles uit te leggen en als je zelf vragen hebt, neem contact op met je accountmanager. Die helpt je graag.” Over Wertgarantie Wertgarantie is een Duits bedrijf dat sinds 1963 actief is in de nichemarkt van verzekeringen voor apparaten met een stekker of accu, waaronder e-bikes, smartphones, gehoortoestellen en huishoudelijke apparaten. Het bedrijf is actief in acht landen en heeft ongeveer 1300 medewerkers. “We bedienen de fietsindustrie al 25 jaar en de consumentenelektronica-industrie al ruim 60 jaar”, vertelt Peter. De samenwerking met Kingpolis begon in 2020. “In 2021 startten we samen met een accuverzekering als losse feature. Het werd een langdurige samenwerking, waarbij we al snel van idee naar introductie gingen met E-Zeker Plus. We wilden echt iets anders bieden dan wat we zelf en de concurrentie hadden: een product waar zowel de consument als rijwielzaak behoefte aan hebben. Dat het product nu beschikbaar is betekent niet dat we het nu tien jaar lang ongemoeid kunnen laten. Regio’s en trends veranderen, dus we blijven onze verzekeringen evalueren. Dankzij onze samenwerking met Kingpolis kunnen we profiteren van hun sterke netwerk”, aldus Peter. Stefan vult aan: “Kingpolis profiteert op zijn beurt van de expertise die Wertgarantie al jaren heeft in verschillende branches. Hierdoor kunnen we waardevolle ideeën en inzichten meenemen naar de fietsbranche.” “Voor meer informatie neem contact op met onze dealerdesk of één van de accountmanagers. Deze komt graag langs voor extra uitleg en informatie.” Meer informatie: Kingpolis Tel. +31 (0)85 7441651 | dealer@kingpolis.nl | www.kingpolis.nl Het team van 2Wielercentrum Heerenveen Peter Grobben en Stefan Pellicaan E- Zeker ☑ Alleen voor E-bike ☑ Casco- + diefstalschade ☑ 24/7 Pechhulp in Europa ☑ 3 Jaar nieuwwaarde ☑ Geen track & trace verplichting ☑ Maximaal verzekerde bedrag is 15.000,- ☑ Eén premie voor alle regio’s ☑ Alleen af te sluiten via de rijwielzaak Er is keuze uit 2 dekkingen: E-Zeker en Plus Plus ☑ Slijtage ☑ Garantie voor elk type accu ☑ Vervangende accu bij 60% van de aanvangscapaciteit ☑ Vocht- en elektronische schade ☑ Constructie-, materiaal en productiefouten na afloop van de garantieperiode ☑ Bij diefstal of total loss na 36 maanden 75% vergoeding ☑ Bij diefstal of total loss na 48 maanden 50% vergoeding ☑ Eigen risico bij diefstal 5% bij diefstal binnen de postcodes van regio 1 en 2 met minimum van € 50,- ☑ Eigen risico bij diefstal 10% bij diefstal binnen de postcodes van regio 3 en 4 met een minimum van € 50,- EXTRA MEE TE VERZEKEREN Overige kenmerken: Voor slechts € 5,- per maand extra
FIETSZAKEN NR 2 2025 11 BRANCHENIEUWS PROMOTEN VAN VRIJWILLIG GEBRUIK VAN DE FIETSHELM De Nederlandse overheid zet in op het stimuleren van het vrijwillig dragen van een fietshelm. Dit moet bijdragen aan een betere verkeersveiligheid en ernstig letsel bij ongelukken voorkomen. Onderzoek toont aan dat fietsers met een helm 60% minder kans hebben op ernstig hoofdletsel en ongeveer 70% minder kans op dodelijk hersenletsel dan fietsers zonder helm. Toch draagt momenteel slechts 5% van de Nederlanders een helm. Waarom dragen Nederlanders geen helm? Wat kan er gedaan worden? En hoe belangrijk is die helm? We spraken erover met een neuroloog-intensivist. Lees verder op de volgende pagina >> Marcel Aries, neuroloog-intensivist (arts met kennis van hersenen, ruggenmerg, zenuwen en spieren) in het academisch ziekenhuis in Maastricht, werkzaam op de afdeling intensive care en kartrekker bij Artsen voor Veilig Fietsen, ziet dagelijks de gevolgen van ernstige neurologische letsels na een ongeval. “Wat ons opvalt, is dat de meeste slachtoffers die wij zien geen automobilisten meer zijn, zoals tien jaar geleden, waarbij mensen vaak met alcohol achter het stuur zaten of omdat ze de gordel niet omhadden, maar dat het fietsers zijn.” Dit is volgens Aries te verklaren door de verbeterde veiligheid in auto's, zoals airbags, gordels en kreukelzones, in combinatie met effectieve overheidscampagnes zoals ‘BOB’ en ‘MONO’. Daarnaast wordt er meer gefietst dan ooit maar wel met verschillende type voertuigen (red. gewone fiets, E-bike, speedpedelec of fatbike) en verschillende (hoge) snelheden.
12 FIETSZAKEN NR 2 2025 De cijfers liegen er niet om. “In Nederland komen jaarlijks meer dan 70.000 fietsslachtoffers op de spoedeisende hulp en dat zijn alleen al de serieuzere fietsongevallen. Iemand die valt en een flinke schaafwond heeft en naar de huisarts gaat, die zien wij niet. Van de slachtoffers hebben 13.000 tot 16.000 hersenletsel, waarvan ik durf te zeggen dat ze daar nog jarenlang last van hebben. Dit geldt voor alle leeftijden. Dan ga je nadenken: ‘wat hebben deze mensen dan gemeen?’ Wat ons opvalt, zeker op de intensive care, is dat de mensen die ernstig letsel oplopen of zelfs overlijden vaak geen helm droegen.” Deze hoge cijfers en het zware letsel van patiënten zijn ook de reden geweest dat Aries samen met andere artsen Artsen voor Veilig Fietsen heeft opgezet. Deze organisatie wil het gebruik van de fietshelm bevorderen door middel van publieke bewustwording, het verzamelen van data en actieve campagnes. Daarnaast steunen ze initiatieven om verkeersgedrag en infrastructuur te verbeteren. “Ongelukken voorkomen en persoonlijke bescherming gaan daarbij hand in hand”, aldus Aries. “Wij zetten ons zo in voor de fietshelm omdat de fietser deze ‘morgen’ al kan gaan dragen. Simpel en effectief.” Waarom dragen we geen helm? Ondanks de bewezen voordelen van het dragen van een fietshelm, zijn er verschillende redenen waarom Nederlandse fietsers geen helm dragen. In 2023 zijn vier specifieke onderzoeken uitgevoerd naar de drijfveren en gedragskeuzes van Nederlandse fietsers. 1 Laag gevoel van urgentie De meeste fietsers weten dat een helm helpt om hoofd- en hersenletsel te voorkomen bij een ongeluk. Meer dan 80% van hen die geen helm bezit, is overtuigd van de beschermende werking van de helm. Ook het risicobesef is vrij hoog: een op de drie fietsers schat de kans op hoofdletsel groot in wanneer ze een ongeval zouden krijgen en daarbij geen helm dragen. Toch voelen weinig mensen de noodzaak om er zelf een te dragen. Dit komt doordat ze vertrouwen hebben in hun eigen fietsvaardigheid en het risico op een ongeluk laag inschatten. Aries: “Volwassenen kunnen, denk ik, de beslissing bewust nemen. Die zouden kunnen zeggen: ‘Ik neem dat risico, om levenslang beschadigd door het leven te gaan mocht het goed mis gaan.’ Waarbij je je wel kan afvragen of ze de gevolgen van dat besluit goed kunnen overzien. Maar je kind ervoor beschermen is toch wel heel belangrijk. En hoe kun je dat het beste doen? Door als ouder het goede voorbeeld te geven.” 2 Sociale norm In Nederland is fietsen zonder helm de norm. Omdat bijna niemand een helm draagt, voelt het onnatuurlijk om er wel een te dragen. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wil binnen 10 jaar de helmdracht naar 25% brengen. Vanaf dat moment zal door het veranderend straatbeeld, de rest van Nederland snel volgen is de verwachting. In Denemarken heeft deze promotiecampagne goed gewerkt en draagt 95% van de kinderen en 50% van de volwassen een fietshelm in het dagelijks fietsverkeer. 3 Praktische bezwaren Veel fietsers verwachten ‘gedoe’, ongemak, gebrek aan comfort en een negatieve uitstraling van het dragen van een helm en praktische problemen bij het opbergen van de helm. Daarnaast hechten ze waarde aan eigen keuzevrijheid zonder overheidsdruk. “We werken samen met scholen aan innovatieve ontwerpen, zoals een simpel helmopbergsysteem op de fiets. Net zoals een airbag, die je ook niet los onder je arm draagt als je een winkel binnenloopt, biedt dit systeem een geïntegreerde opbergfunctie voor de helm.” Fietsverlichting is al een goed voorbeeld, legt Aries uit. “We merken met z'n allen dat er veel minder fietsers zonder licht rondrijden. Dat is door die elektrische fiets waardoor we nu minder met lege of kapotte verlichting rondfietsen. Nu zien we fietshelmen met knipperlichten. Je kunt je afvragen hoe fancy het allemaal moet worden, maar ik ben blij met al die nieuwe g'tjes die het fietsen veiliger maken. Een consument houdt ook van dergelijke ontwikkelingen.” Strategie voor de fietshelm Het ministerie wil fietsers op verschillende manieren bewuster maken van de voordelen van een helm. De uitvoering richt zich op drie thema’s: aandacht, aanbod en aantrekkingskracht. De focus ligt daarbij op drie doelgroepen: ouders van kinderen tot 12 jaar, forensen van 25-65 jaar en ouderen boven de 65 jaar. Aandacht Het ministerie en minister Barry Madlener wil fietsers bewuster maken van de voordelen van een helm door middel van landelijke en lokale media en probeeracties om daarmee de acceptatie verhogen. Aanbod Daarnaast willen ze het aanbod van moderne en comfortabele helmen zichtbaar maken, het aanbod makkelijk beschikbaar stellen en het opdoen van praktijkervaring met het dragen van een helm faciliteren. Dit willen ze doen door middel van probeeracties bij lokale fietsenhandelaren, kortingsacties, aansluitend bij fietsgerelateerde promotieactiviteiten en evenementen op landelijk en regionaal niveau, zoals de fietsvierdaagse evenementen in verschillende regio’s en het VVN-fietsexamen in groep 8 van de basisschool. Aantrekkingskracht De industrie kan een rol spelen door helmen in alle prijscategorieën aan te bieden, met aantrekkelijke vormgeving en verpakkingen. Helmproducenten werken aan het verbeteren van ontwerp, comfort en gebruiksgemak. Het ministerie zal de branche ondersteunen door partijen bij elkaar te brengen om dit proces te versterken, bijvoorbeeld door gezamenlijk gebruikersonderzoek te starten en de probeeracties te faciliteren. De eerste pilots worden opgezet in de provincie Friesland en Flevoland. BRANCHENIEUWS
FIETSZAKEN NR 2 2025 13 Zichtbaarheid Met de nieuwe strategie is het probleem natuurlijk nog niet opgelost, vertelt Aries. “We moeten ons wel realiseren dat we het vrijwillig gebruik van de fietshelm aan het promoten zijn en dat het lang kan duren voordat het de nieuwe norm wordt. Want de Nederlander is toch vrij eigenwijs”, lacht hij. Een belangrijke stap is volgens Aries dat de helm steeds vaker gezien gaat worden. “We hebben ooit premier Rutte gevraagd of hij een helm wilde dragen om een goed voorbeeld te geven. Je zag hem met een appel in de hand op de fiets. Een heel goed voorbeeld, denk ik, van hoe je voor kleine ritjes de fiets kunt pakken, maar dan helaas zich niet bewust zijn van het feit dat ook hij kan vallen of aangereden kan worden.” “We merken al dat 55-plussers de helm wel aan schaffen en ook heel regelmatig dragen, zeker bij de zondagse tochtjes of op de lange fietsroutes. Dat is goed nieuws. Het enige is dat we die groep dan nog zover moeten krijgen dat ze gewoon altijd hun helm dragen. Ook voor dat ritje naar de supermarkt”, vertelt hij. Zo noemt hij een voorbeeld van een patiënt die ze binnenkregen die vertelde: ‘Ik ben gevallen. De helm zat in de fietstas achterop.’ “Hopelijk helpt de strategie van het ministerie bij die bewustwording.” Wat kan de fietszaak doen? De fietsbranche speelt een cruciale rol in de acceptatie van de fietshelm. Aries noemt enkele initiatieven die al werken: “In mijn dorp verkoopt de fietsenmaker geen fiets meer zonder helm. Het zit in een pakketprijs: bij de fiets krijg je een slot, fietsverlichting, bel en een helm. En als je de helm niet wilt? Dan krijg je de fiets niet mee.” Natuurlijk snapt hij dat het niet haalbaar is voor iedereen, maar hij benadrukt wel het belang om elke klant bij de aankoop van een fiets bewust te maken van het nut van het dragen van een fietshelm. Daarnaast tipt hij ook dat fietsenwinkels de helm kunnen promoten door in alle reclame-uitingen – op de website, social media en in een advertentie in het lokale krantje – fietsers mét helm te tonen. “Zo wordt de helm het nieuwe normaal. Het zou natuurlijk helemaal mooi zijn als alle fietszaken een breed aanbod aan fietshelmen kunnen aanbieden. Voor kinderen, ouders en ouderen in diverse aantrekkelijke designs en prijscategorieën.” Op 16 april is de landelijke ‘Dag van de Fietshelm’. “Een perfecte kans om extra aandacht te besteden door een paar helmen in de etalage te plaatsen, advertentiemateriaal te verspreiden of misschien zelfs met een kortingsactie op de helmen.” Samenwerking met organisaties Aries beseft zich maar al te goed dat we het samen moeten doen om verandering te gaan zien. “De strategie hing al een tijdje in de lucht bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, maar er was eigenlijk geen geld voor. Als Artsen voor Veilig Fietsen hebben we eigenwijs gezegd: ‘dan beginnen we zelf wel’. Het werd zo groot dat we het als vrijwilligers, naast ons werk, niet meer konden dragen. Nu bouwt het ministerie voort op wat we in gang hebben gezet samen met een hoop organisaties en bedrijven. Laten we er samen voor zorgen dat we letsel of zelfs erger in de toekomst gaan voorkomen door het aandringen op het dragen van een fietshelm”, sluit hij af. “Hersenen zijn ons belangrijkste orgaan. Die wil en moet je gewoon beschermen!” De volgende partijen hebben aangegeven achter de fietshelmstrategie te staan en waar mogelijk bereid te zijn een bijdrage te leveren aan de uitvoering hiervan: ANWB, Artsen voor Veilig Fietsen, vele ziekenhuizen, Vereniging Fietsveilig, BOVAG, Gazelle, PON, Hersenstichting, Hersenstrijd fonds, Interpolis, Provincie Drenthe, Provincie Flevoland, Provincie Friesland, Provincie Groningen, Provincie Limburg, Provincie Brabant, Provincie Gelderland, RAI vereniging, TeamAlert, Urban Arrow, Veilig Verkeer Nederland, de Verbond van Verzekeraars, VeiligheidNL, SWOV, en de Vervoerregio Amsterdam. Deze partijen zullen op hun eigen manier en via eigen kanalen een bijdrage leveren. Het rapport, Strategie voor het promoten van het vrijwillig gebruik van de fietshelm, is te lezen op de site van Rijksoverheid: www.rijksoverheid.nl HERSENEN ZIJN ONS BELANGRIJKSTE ORGAAN. DIE WIL EN MOET JE GEWOON BESCHERMEN!
�� RECYCLISTS SHARE THE GREEN DREAM Get there
FIETSZAKEN NR 2 2025 15 GASTCOLUMN De wielerploegen en de fietsbranche in zijn algemeenheid ontwaken uit een collectieve winterslaap op het gebied van cranklengte. Jarenlang (en nu nog) is hetzelfde deuntje gedraaid: 170 mm, 172,5 mm, 175 mm. Standaard crankmaten waarmee gedacht werd optimale prestaties of comfort te kunnen behalen ondanks enorme fysieke verschillen tussen fietsers, wielrenners en ploegmaten. Of we het nu hebben over de cranklengte waarmee e-bikes afgemonteerd worden of de cranklengte op racefietsen die in de winkel staan, het verschil in cranklengte tussen de grootste en kleinste maat fiets bedraagt vaak maar 5mm, in enkele gevallen 10 mm. Een situatieschets: Mevrouw A met een lengte van 168 cm en een binnenbeenlengte van 73 cm krijgt een maat S of XS fiets met een 170 mm crank. Meneer B met een lengte van 185 cm en een binnenbeenlengte van 88 cm krijgt een maat L of XL fiets met een 175 mm crank. Mevrouw A haar cranklengte past 4,29 keer in haar binnenbeenlengte (73/17 = 4,29). Meneer B zijn cranklengte past 5,02 keer in zijn binnenbeenlengte (88/17,5 = 5,02). Een enorm scheve verhouding. Mevrouw A heeft met deze verhouding een vergrote kans op knieklachten, onderrugklachten, zadelklachten en nekklachten. Ook problemen in de doorbloeding liggen op de loer. En dan hebben we het nog niet eens over de enorm verminderde prestatie als gevolg van een beweging die uit verhouding is. Een ‘factor 5’ in de verhouding van cranklengte tot binnenbeenlengte acht ik voldoende om te voorkomen dat er klachten ontstaan gerelateerd aan cranklengte. Als mevrouw A in deze veilige marge wil belanden heeft ze een aanzienlijk kortere crank nodig: 73/ 14,5 = 5,03. Oftewel een cranklengte van 145 mm. In dit voorbeeld heb ik het over volwassen mensen zonder grote fysieke ongemakken. Echter, in het geval van kinderen ligt dit alles nog gevoeliger. Ik zie helaas regelmatig jeugdrenners die reeds onnatuurlijke vormen in hun ruggengraat hebben gekregen door jarenlang het gebruik van een verkeerde cranklengte. Iets wat enorm makkelijk te voorkomen zou zijn met meer kennis en bewustzijn op het gebied van cranklengte in de fietsbranche en wielersport. Streef dus minimaal naar die factor 5 bij kinderen, het liefst nog meer… Verandering komt nooit zonder slag of stoot. Er zullen aan de voorkant al grote aanpassingen gedaan moeten worden aan fietsen bij de fabrikanten, óf naderhand in de winkel. Kortere cranks zullen beter beschikbaar moeten worden. Voorlichting in winkels, wielerverenigingen en andere professionals zal moeten verbeteren. Dankzij de aanpassingen van Pogacar, van Aert en Vingegaard is het momentum nu daar om aandacht te geven aan dit belangrijke onderdeel. Al kun je over de verhouding in cranklengte waar Vingegaard en van Aert momenteel mee rondfietsen nog interessante gesprekken voeren…… CRANKLENGTE, TIJD VOOR VERANDERING! Waar Pogacar vorig jaar al de overstap maakte, volgen van Aert en Vingegaard dit jaar. De heren profwielrenners stappen massaal over op kortere cranks. Dat dit gebeurt is niet zo’n verrassing. Het is vooral verrassend dat het nu pas gebeurt. Aron Kremer ziet dagelijks wielrenners, toerfietsers en triatleten tijdens bikefittings. Met zijn bedrijf de Biomechanieker richt hij zich op het zo ergonomisch mogelijk afstellen van de fiets voor de persoon in kwestie. Aron Kremer
16 FIETSZAKEN NR 2 2025 KORT NIEUWS ‘DE FIETSWINKEL KAN NIET MEER ZONDER DE E-BIKE’ Tijdens de uitreiking van de Fiets Awards presenteerde Frits van Bruggen, algemeen voorzitter RAI Vereniging, de marktcijfers van 2024. Afgelopen jaar daalde de fietsverkoop in Nederland licht: er werden 858.126 nieuwe fietsen verkocht, 7% minder dan in 2023. De gemiddelde prijs per fiets steeg naar €1.809, wat resulteerde in een totale omzet van €1,55 miljard. Daarbij blijven E-bikes de motor achter de markt en nemen een steeds belangrijkere positie in. Dit blijkt uit onderzoek van Koninklijke RAI Vereniging en BOVAG, uitgevoerd door GFK. Met een aandeel van 48% in de nieuwverkoop en 72% van de totale omzet blijft de e-bike dominant. “Bij de vakhandel is dat zelfs nog wat hoger. Daar is 82% van de omzet afkomstig uit e-bikeverkoop. Wat dat betreft kan de fietswinkel niet meer zonder de e-bike. En dat geldt niet alleen voor de verkoop, maar ook voor onderhoud. Op dat vlak heeft de e-bike een kleine revolutie teweeggebracht”, aldus van Bruggen. De gemiddelde prijs steeg met 5% naar €2.719, terwijl het aantal verkochte e-bikes iets afnam. “De prijsstijging van de e-bikes is niet omdat de fabrikanten de prijzen verhogen, maar omdat consumenten ervoor kiezen om een rijkere fiets te kopen. Dus dat veroorzaakt in de mix een hogere gemiddelde prijs”, legt Paul Vreeburg uit, voorzitter Sectie Fietsen van RAI Vereniging. Fatbikes maken 13% van de nieuwverkoop uit, met 111.033 verkochte exemplaren in 2024. Ondanks de toenemende diversiteit aan e-bikes blijven traditionele modellen – populair voor woon-werkverkeer en recreatie – de ruggengraat van de markt. Stadsfietsen behouden eveneens een belangrijke rol en vormen 20% van de nieuwverkoop. Online verkoop Naast fysieke winkels blijft online verkoop een belangrijke factor, al daalde deze in 2024 met 7% naar 165.625 stuks. “Waar het wat beter gaat met de vakhandel, gaat het wat minder met de online verkoop. Dat is logisch, als je kijkt naar de boodschap die wij als industrie naar buiten brengen, waar we de klant de waarde van service en advies laten inzien. Dat waardeert de consument en dat zie je in de cijfers van verkochte fietsen in de winkel terug.” Prijsontwikkeling en distributie De gemiddelde verkoopprijs van een nieuwe fiets steeg in 2024 met 3% naar €1.809. E-bikes en racefietsen behoren tot de duurdere fietsen. Tweederde van alle nieuwe fietsen wordt verkocht via fietsspeciaalzaken, waar e-bikes inmiddels goed zijn voor 63% van de verkochte fietsen en 82% van de omzet. Meer informatie: Koninklijke RAI Vereniging | www.raivereniging.nl NIEUWE READY-KINDERHELM VAN WOOM BIEDT MEER VEILIGHEID Woom komt met de READY-kinderhelm in drie maten voor kinderen van 1 tot en met 14 jaar. De helm biedt nog meer veiligheid, comfort en fietsplezier. De nieuwe READY-kinderhelm van woom is in drie maten ontworpen, met elke maat een eigen, op leeftijd afgestemde binnenschaal. De helm is te verstellen met een verstelsysteem rondom het hele hoofd met een nieuwe stevige verstelknop. Er zit geen druk op de gevoelige grote fontanel bij jongere kinderen en de schedelnaad bij oudere kinderen. De helm heeft een energieabsorberende klep ter bescherming tegen zon, regen en verwondingen in het gezicht bij het vallen. Er is meer zichtbaarheid toegevoegd door reflecterende onderdelen – logo aan beide kanten, twee koordjes en een sticker op de verstelknop – plus een optioneel ledachterlicht. De magneetsluiting is eenvoudiger gemaakt, waarbij de koordjes niet meer kunnen verdraaien en de huid niet tussen kan komen. Meer informatie: Woom www.woom.com Marktsegmenten 2024
FIETSZAKEN NR 2 2025 17 INTERVIEW ANANDA: KWALITATIEVE EBIKE-AANDRIJVINGEN TOEGANKELIJK VOOR IEDEREEN “We zijn al jaren een betrouwbare partner in de eBike-industrie, maar nu is het tijd om ons verhaal te vertellen”, zegt Ruben Brinkman, marketingspecialist Europa bij Ananda. De eBike-industrie groeit snel en steeds meer aanbieders betreden de markt. Eén van die bedrijven die al even meedraait is Ananda, dat toegankelijke eDrivesystemen levert met een sterke focus op kwaliteit. Dit wordt al gewaardeerd door merken als Accell, PMG en Vogue. Nu zet het bedrijf een volgende stap: investeren in meer lokale servicecentra om dealers en merken nog beter te ondersteunen. Hoewel Ananda een vaste waarde is onder industrieprofessionals, is het minder bekend bij het grote publiek. Daar wil het bedrijf verandering in brengen. “Ananda is geen nieuwe speler, maar we zijn altijd wat onder de radar gebleven. De meeste merken kennen ons al, maar er heerst soms een stigma rondom Chinese bedrijven. Daarom is het belangrijk om uit te dragen dat we professioneel en een serieuze speler zijn. Dat is essentieel voor zowel dealers als gebruikers”, vertelt Ruben. Ananda heeft een heldere missie: eBikes toegankelijker maken voor iedereen. “In veel Europese landen begint een eBikes bij €3.000 - €4.000, wat een flinke investering is. Ons doel is om eBikes bereikbaar te maken voor iedereen, terwijl we een geweldige rijervaring garanderen met hoogwaardige motoren, displays en meer.” Productielocaties Al meer dan tien jaar produceert Ananda aandrijfsystemen voor eBikes, eMotorcycles, eScooters en andere elektrische voertuigen. Het assortiment omvat naafmotoren, middenmotoren, controllers, sensoren en HMI’s voor een compleet eDrive-systeem. Ananda heeft drie productielocaties in China, een nieuwe fabriek in Vietnam en een faciliteit en servicecentrum in Hongarije. Sinds 2013 is het bedrijf ook actief in Arnhem, Nederland, met extra servicemedewerkers en een callcenter. “Als er bijvoorbeeld een probleem is met een motor, kunnen dealers terecht bij nabijgelegen servicepunten, waardoor lange verzendtijden naar een fabriek worden voorkomen. In Nederland kunnen motoren bijvoorbeeld lokaal worden verwerkt voor snelle service. Onze servicepunten ondersteunen voornamelijk dealers en hebben essentiële onderdelen op voorraad, motorreparaties of vervangingen worden uitgevoerd in onze faciliteit in Hongarije. Hierdoor kunnen we onze partners snel en efficiënt helpen”, vertelt Ruben. Nieuwe ontwikkelingen en oplossingen Ananda werkt nauw samen met bekende fietsmerken. “In onze productielocaties voeren we uitgebreide tests uit, tot en met de eindcontrole. Geen enkel product verlaat de fabriek zonder goedkeuring van onze Quality Control-afdeling. We werken samen met bekende fietsmerken en ontwikkelen producten samen met onze onderzoek en ontwikkelingsafdelingen. We onderzoeken en ontwikkelen nieuwe producten en technologieën, werken samen met merken om op maat gemaakte oplossingen te bieden en leveren een volledige service”, aldus Ruben. Flexibiliteit met open platform Een belangrijk voordeel van Ananda is het open systeem. Ruben zegt hierover: “Vaak wil een fietsmerk met zijn eigen batterijleverancier werken. Omdat wij een open systeem hebben, kunnen we alles eenvoudig integreren. Als een merk bijvoorbeeld een eigen slim systeem, sleutelslot of een andere specifieke oplossing wil, kunnen wij dat mogelijk maken dankzij onze technische kennis. Dit onderscheidt ons van concurrenten, die vaak met gesloten systemen werken.” Het merk biedt een breed scala aan eBike-aandrijfsystemen en aanvullende producten. “Sommige van onze partners willen hun eigen display, app of specifieke hardware- of softwareaanpassingen. Dankzij onze ervaring ervaring, onderzoek en ontwikkeling-expertise kunnen wij een grote meerwaarde bieden”, voegt Ruben toe. “We helpen merken om zich te onderscheiden in een concurrerende markt. Dit is een groot voordeel en we doen dit al lange tijd. Onze expertise in systeemintegratie geeft ons een voorsprong.” Nieuw product 2025/2026 – De R900 Dit jaar introduceert Ananda de R900, een 3-versnellingen automatisch schakelsysteem in een geïntegreerde naafmotor. Volgens Ananda zal dit systeem eBikes toegankelijk maken voor een nog breder publiek. Het geïntegreerde R900-versnellingssysteem wordt elektronisch aangestuurd, heeft een hoge koppel van 50 Nm, biedt een intuïtieve rijervaring en elimineert complexe versnellingssystemen. Dit maakt het ideaal voor uiteenlopende terreinen en zware belasting. Meer informatie: Ananda | Tel. +31 (0)24 2049 583 | www.ananda-drive.com Ruben Brinkman
18 FIETSZAKEN NR 2 2025 HUISSHOW LOUIS VERWIMP: 55 JAAR EEN GROOTHANDEL, 55 JAAR EEN FAMILIE Onlangs bezocht vaktijdschrift Fietszaken de huisshow van Louis Verwimp. Van zondag 16 maart tot en met dinsdag 18 maart werd het magazijn in Valkenswaard vrijgemaakt voor de huisshow, met een feestelijk tintje ter ere van hun 55-jarig bestaan. Bij binnenkomst wandel je door het magazijn, waar de inpakkers druk bezig zijn, nu ingericht als huisshow. Louis senior verwelkomt ons bij binnenkomst. We feliciteren hem met het 55-jarig bestaan en vragen hem waarom hij denkt dat het bedrijf al zoveel jaar succesvol is in de Benelux. Vol trots vertelt hij: “We zijn een bedrijf zonder gekkigheid, gewoon open en eerlijk.” Lewis van den Boom, Marketing manager bij Louis Verwimp, vult aan: “Dat Louis Senior hier op 90-jarige leeftijd rondloopt en een hoop mensen nog kent en begroet, laat zien hoe hij het bedrijf heeft opgebouwd. Het is echt een familiair bedrijf.” 55 jarig-jubileum In de hal staat een tijdlijn met de geschiedenis van het bedrijf, met het speciaal aangepast logo ter ere van het jubileum. We nemen je een stukje mee in hun geschiedenis: in 1970 startte H.O. Louis Verwimp in de Bakkerstraat te Valkenswaard. Het familiebedrijf breidde zich snel uit en bouwde vanaf 1980 verder aan de toekomst op het huidige adres aan de Vest. In 2000 werd een nieuw magazijn gerealiseerd en werd het bedrijf verder geautomatiseerd. Het was ook het jaar waarin Louis Senior officieel afscheid nam van het bedrijf. Ondanks dat hij niet meer werkzaam is, loopt hij op festiviteiten nog altijd rond, zoals ook vandaag. In 2024 werd het magazijn uitgebreid met een nieuwe fietsenhal. In 55 jaar tijd heeft Louis Verwimp zich bewezen als betrouwbare leverancier en partner van de vakhandel in de Benelux. Dat was ook te merken aan de drukte op de huisshow. Workshop, koopjeshoek en introductie Verwimp Plus Naast alle vaste leveranciers die aanwezig waren en hun producten presenteerde, was er dit jaar ook een koopjeshoek, waar bezoekers direct spullen konden kopen en meenemen. Daarnaast gaf Bikkel Bikes een workshop waar dealers direct hun vragen konden stellen. Op de huisshow introduceerde de fietsengroothandel: “Verwimp Plus”, een loyaliteitsprogramma. Voor slechts €12,50 per maand kunnen klanten profiteren van voordelen zoals gratis verzending, extra marge, speciale aanbiedingen en voorrang bij nieuwe productlanceringen. 'In het begin kwamen we er elke week om spullen op te halen' “In deze huidige wereld van de fietsenbranche zijn we maar een kleintje, maar dat is prima voor ons. De winkel bestaat al sinds 1937. Al vanaf het begin zijn we klant bij Verwimp. We gingen altijd naar Louis toen ze startten in een klein schuurtje op de Bakkerstraat waar ze hun spullen verkochten. En nu komen we nog steeds. Als je hier dan weer komt en Louis weer ziet, dat is nog steeds heel mooi. Toen ik bevallen was van onze oudste dochter stond hij na drie dagen met een driewieler op de stoep. ‘Hier gaat ze vast nog op fietsen’, zei hij. Dat is gewoon Verwimp. In het begin kwamen we er elke week om spullen op te halen, dat was elke keer weer een leuk uitje.” Tweewieler Wieringa - Eindhoven
FIETSZAKEN NR 2 2025 19 Meer informatie: Louis Verwimp | Tel. +31 (0) 40 204 15 15 | bestel@verwimp.nl | www.verwimp.nl 'We komen om te ontdekken en goeiedag te zeggen' “We komen eigenlijk altijd wel naar de huisshows van Verwimp. Meestal op zondag, deze keer eens op een maandag. We komen hier echt om nieuwe dingen te zien en om een keer goeiedag zeggen tegen Louis. Ik vind het altijd frappant dat hij je altijd weer herkent. Je ziet hem maar één keer per jaar, maar hij komt altijd even goeiedag zeggen. Dat is het gemoedelijke van Verwimp, het Brabantse dat we hier hebben. Vanaf het begin dat ‘ouwe’ Louis bij ons kwam met zijn groene busje, ken ik hem al. Vanuit dat busje verkocht hij zijn spullen aan mijn ouders. Ik was toen een jaar of zes. Ik ben dus echt met Verwimp opgegroeid. Vanuit daar krijg je een klik en ben je, zal ik maar zeggen, familie. Ja, je houdt het niet voor niets zo lang vol. Er is overal wel eens iets, maar hier wordt het altijd keurig opgelost, dat is heel belangrijk. De prijs is niet altijd zalig, maar het gaat niet om een kwartje waardoor ik naar een ander ga. Daarvoor hebben we een blindelings vertrouwen opgebouwd. Vroeger was het met een belletje en werd alles geleverd. Tegenwoordig gaat het natuurlijk allemaal via de computer en wordt het nog steeds geleverd naar volle tevredenheid. Daar mag ik niet over klagen!” Rijwielhandel Coen van Buuren – Sint-Michielsgestel “Bij het abonnement krijg je altijd gratis verzending. Als je nog wat wilt nabestellen of iets vergeten bent, betaal je dus geen verzendkosten. Na twee bestellingen heb je het er al uit”, vertelt Lewis. “We willen telkens weer iets nieuws toevoegen aan Verwimp Plus, denk bijvoorbeeld aan een kijkje bij een leverancier.” Gezellige sfeer Het was een drukke dag, mensen genoten van hun gratis drankjes en lunch. De huisshow was niet alleen voor de zakelijke bezoekers; op zondag waren ook de kinderen welkom. “Op zondag was het zelfs drukker dan normaal”, vertelt Louis. “We hadden een springkussen en een knutselhoek met kinderjuffrouw, zodat ouders hun kinderen konden meenemen.” Dat is ook precies wat het bedrijf is en wil uitstralen: een écht familiebedrijf. Alle vaste leveranciers waren aanwezig met een stand. “Het is een soort kleine beurs, maar dan extra gezellig”, laat een leverancier weten. De opstelling is beter dan vorig jaar horen we onder de leveranciers. “Het kost meer werk en moeite, maar dat is het helemaal waard. Het is heel gemoedelijk op deze manier.” Ook Louis Junior laat weten blij te zijn met de huisshow: “Het is weer een huisshow zoals vroeger!”
RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4