Fietszaken nr3-2024 Online

FIETSZAKEN NR 3 2024 24 WERKPLAATS- EN WINKELINRICHTING In de tweewielerbranche koopt tachtig procent de fiets nog steeds in een winkel, zo stelt Ronnie van Bindsbergen (relatiemanager bij Decoproject). Onder meer doordat de complexiteit van een fiets en de gemiddelde prijs van het product toenemen. Daarbij is een fiets servicegevoelig. De verwachting is dat het aantal fietsenwinkels de komende jaren niet hard toeneemt, wel zijn ze aan het professionaliseren. Het niveau en de kwaliteit van fietsenwinkels nemen toe. Statusobject De fiets is steeds meer een statusobject, net als een auto. Ook neemt de gemiddelde prijs van een fiets toe. “In 2010 was de gemiddelde prijs 920 euro en in 2020 betaal je gemiddeld 1.550 euro voor een fiets”, laat Van Bindsbergen weten. “Daarom is het belangrijk dat de consument tijdens het aankoopproces vertrouwen krijgt in zowel de fiets als de winkel. Een passende winkeluitstraling kan zorgen voor de bevestiging die de consument zoekt. De juiste presentatie van fietsen en bijbehorende accessoires verhoogt de omzet significant. Winkelpresentaties zijn dus zeker de moeite waard om in te investeren. Daarbij heeft het in- ‘KIJKEN, KIJKEN EN WÉL KOPEN’ De opkomst van het internet heeft veel invloed gehad op de manier hoe consumenten winkelen. Consumenten beginnen tegenwoordig hun zoektocht en oriëntatieproces naar de perfecte fiets vaak online, maar verplaatsen zich uiteindelijk naar een fysieke fietszaak. Daar testen én kopen ze vaak de fiets. Maar hoe trek je consumenten naar jouw winkel? Decoproject, ontwikkelaar van innovatieve interieurconcepten en belevingen, helpt je erbij. vloed op meer dan alleen de omzet. Ook kun je nieuwe klanten én medewerkers aantrekken, klantloyaliteit verhogen en de algehele winkelbeleving verbeteren.” Decoproject benadrukt dat het bij de etalage en de gevelsigning begint. “Dit kan de overtuigende factor zijn voor een consument om een winkel binnen te stappen. Daarnaast is de algehele winkelbeleving van belang: zijn de indeling en de looprichting prettig? Hoe voelt de sfeer? Kan de consument vinden wat hij zoekt door duidelijke navigatie? Het gaat erom dat de winkelervaring positief is en dat een winkel zich kan onderscheiden van concurrenten. Zo wordt de kans op aankoop vergroot.” Tijd en geld besparen Het is ook belangrijk voor de ondernemer dat het retailconcept de efficiëntie van de winkel bevordert. “Dit kan door een logische routing, goede afstand van winkel naar magazijn, ruimte voor ontvangen en afhalen van reparatiefietsen en door de verkoopbalie en informatiepunten op goede plekken te plaatsen. Hierdoor kunnen werknemers efficiënter werken, wat tijd én geld bespaart. Al meer dan vijftien jaar bedenkt, ontwerpt en bouwt Decoproject voor de tweewielerbranche retailconcepten die een aanvulling zijn op de identiteit van een fietsenwinkel en/ of merk. De toekomstvisie, strategie en doelstellingen van de organisatie staan centraal. Hierdoor is elk ontwerp anders.” Meer informatie: Decoproject Tel. +31 (0)314 392 685 info@decoproject.com www.decoproject.com

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4