Fietszaken nr3-2024 Online

FIETSZAKEN NR 3 2024 42 VAB BIKE OF THE YEAR De toegenomen populariteit van de fietsbranche in de voorbije tien jaar betekende ook dat VAB haar werkterrein moest verleggen. Er werd niet meer enkel naar auto’s gekeken, maar ook naar tweewielers. “Het team van ondertussen meer dan 350 wegenwachters moest daartoe uiteraard zijn kennis grondig uitbreiden”, geeft Vergauwen aan. “In 2019 werd het idee uitgewerkt om pechverhelpers, gespecialiseerd in specifieke fietsproblemen, te werven. De eerste examens daarvoor werden georganiseerd in oktober 2019. Maar ook een wegenwachter, gespecialiseerd in wagens en motoren, krijgt bij aanvang van zijn traject nog steeds een dag fietsopleiding waarin hij de basics krijgt aangeleerd. Aanvullend is er twee keer per jaar een periodieke training fietsherstelling. Met andere woorden: elke VAB-wegenwachter heeft dus een fietsopleiding genoten.” Dat alles resulteert in dat 81 procent van de pechgevallen ter plekke wordt opgelost. Meer dan acht op de tien pechgevallen wordt dus door VAB ter plekke opgelost. Een cijfer dat in al die jaren onveranderd bleef. “Het VAB-personeel gaat mee met de tijd én met de technische evoluties”, gaat Vergauwen verder. “Bovendien biedt VAB aan die overige 19 procent de service om hen naar huis te brengen. Het is geen toeval dat VAB ondertussen de kaap van 250.000 fietsen ‘DE VAB BIKE OF THE YEAR IS EEN LEIDRAAD VOOR CONSUMENTEN MET KEUZESTRESS’ Voor de tiende keer organiseerde de Belgische mobiliteitsorganisatie VAB begin mei de verkiezing van ‘Bike of the Year’. Deze vakwedstrijd is inmiddels een vaste waarde in de fietsbranche en producenten doen er dan ook maar wat graag aan mee. Met de verkiezing wil VAB consumenten helpen bij de keuze voor een nieuwe elektrische (lease) fiets of speedpedelec. Mich Vergauwen (woordvoerder bij VAB) geeft uitleg over de achtergrond van de verkiezing, gevolgd door de winnaars met de bijbehorende juryrapporten. die op haar pechverhelping kunnen rekenen, overschreden heeft. Wat nog niet veranderde in al die jaren, is de top vijf van het soort herstellingen dat onze pechverhelpers moesten uitvoeren. Het meest voorkomende pechgeval is en blijft hetzelfde: de band, zowel bij de gewone fiets en de elektrische fiets als de speedpedelec. Dit is vaak een gevolg van gebrekkige, vuile of versleten infrastructuur, zo blijkt. En met infrastructuur bedoelen we zowel het wegdek als slecht onderhouden fietsonderdelen.” Top 5 fietspechgevallen 1. Banden: 74% 2. Aandrijving: 12,5% (ketting, wielbevestiging, versnellingen) 3. Varia: 4,3% 4. Elektriciteit: 2,7% 5. Onderstel: 2,7% Vergauwen vervolgt: “Als mobiliteitsorganisatie ziet VAB het als taak om de consument te helpen bij de keuze van een goede elektrische (lease)fiets of speedpedelec. Met de verkiezing van Bike of the Year wil VAB een leidraad geven aan wie met keuzestress bij de fietshandelaar binnenwandelt. Wat de verkiezing van Bike of the Year uniek maakt, is dat de titel ook wordt gekozen door de mensen die er uiteindelijk mee gaan rijden: de gewone consument. Naast de mening van de professionele jury, bestaande uit fietsjournalisten en mensen uit de fietsleasesector, is hun oordeel even belangrijk. Aan de hand van een syllabus met technische specificaties die elk jurylid kreeg, werden de fietsen gewikt en gewogen. Dat gebeurde op basis van verschillende criteria als stuurgedrag en wendbaarheid, ergonomie, veiligheid, trapondersteuning en de prijs-kwaliteitverhouding.” Meer informatie: VAB | Tel. +32 (0)3 253 61 30 | contact@vab.be | www.vab.be

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4