Fietszaken nr 3 2025

48 FIETSZAKEN NR 3 2025 FIETSZAAK IN BEELD WHEELRUNNER: ‘EEN RESTAURANT MET OPEN KEUKEN’ Op een zonnige ochtend spreken we Bas Rotgans op het terras in Amsterdam, op een paar deuren van zijn fietswinkel Wheelrunner. In de vorige editie stelde hij zich voor als nieuwe columnist van vaktijdschrift Fietszaken, maar wie is Bas? We spraken hem over hoe hij als ondernemer voortdurend blijft sleutelen aan zijn werkplaats, zijn werkwijze en de community rondom zijn winkel. Al jaren is Bas een fanatiek fietser. Hij doet aan bikepacken en reed bike races in Marokko, Kirgizië en Ijsland, deelde zijn avonturen op social media en werkte jaren in de sportmarketing. Toch bleef er iets knagen. “Ik was klaar met de laptop. Ik wilde dingen met mijn handen maken”, vertelt hij. “Na een fietsersbijeenkomst waar mensen klaagden over het gebrek aan goede fietsmonteurs in Amsterdam, wist ik: hier ligt een kans. Mensen zitten niet te wachten op een fietsenwinkel, ze zitten te wachten op een hele goede werkplaats.” Zes jaar geleden opende Bas Wheelrunners in De Pijp. “Ik dacht: mijn echte droom - fietsen custom-made maken en verkopen - komt nog wel. Maar na drie maanden stond de eerste klant al op de stoep voor een costum-made fiets.” Open keuken Na zes jaar groeide Wheelrunner uit z’n jasje. Bas vond een nieuw pand aan de Rijnstraat in Amsterdam, dat sinds begin april geopend is. “Het vorige pand was geen gepolijste winkel. Juist de grit van die locatie straalde uit dat er gave dingen gemaakt werden. Een goede vriend zei ooit: ‘Jullie zijn de fietsvariant van een restaurant met een open keuken. Dat moet je nooit verliezen.’ In het nieuwe pand zag ik meteen hier, voor het raam, moet de werkplaats. We hebben regelmatig dat er oude mannetjes met hun handen op hun rug staan te kijken hoe wij sleutelen”, lacht Bas. “Mensen kunnen zien wat we doen en ik heb het vertrouwen dat wij dat kunnen laten zien, omdat we gewoon goed werk leveren.” Samen met een team ontwerpers richtte Bas de winkel in. “Een van hen kende ik via het fietsen, hij kwam met goede ideeën en bracht me in contact met een timmerman – ook een fanatiek fietser. Het is cool hoe fietsen verbindend werkt. De winkel is nog niet helemaal af, we blijven sleutelen aan wat in de praktijk het beste werkt, maar we zijn superblij met het resultaat!”, vertelt hij trots. Goede werkplaats Bas werkt met een klein, hecht team. “Ik vind het belangrijk dat monteurs ook een goed gesprek met klanten kunnen voeren. Iedereen hier is eigenlijk een beetje overqualified voor het werk, maar ze vinden het gewoon ontzettend leuk om sleutelen.” Hij heeft één fulltime medewerker en twee monteurs die daarnaast nog studeren of elders werken. “We hebben echt een heel tof team.” Die monteurs zijn hard nodig, want de aanvragen voor onderhoud en reparatie stromen binnen. “Schade en schande hebben ons wijzer gemaakt. Jarenlang werkten we zonder vaste pakketten. Uiteindelijk hebben we de stap gezet om wél met pakketten te werken. Klanten weten nu: dit gaat minimaal 100 of 200 euro kosten. Dat geeft rust en maakt plannen makkelijker”, legt hij uit. Waar voorheen iedereen kon binnenlopen, werkt Wheelrunner nu op afspraak. “Toen het drukker werd, liepen we vast. Nu plannen we alles strak in, al blijven we daar nog op finetunen.” Het ophalen van fietsen is een ander punt van aandacht. “Sommige klanten laten hun fiets gerust een week staan. Daar hebben we de ruimte niet voor. We zoeken naar manieren om klanten vriendelijk doch dringend te vragen hun fiets snel op te halen, zonder dat we als zeikerds overkomen. Straffen met stallingskosten? Daar geloof ik eigenlijk niet zo in. Het lost het probleem niet op, en ik wil niet verzuipen in de fietsen.”

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4