Fietszaken nr 3 2025

fietszaken Tweemaandelijks Vaktijdschrift - Erkenningsnummer (P929639) Vaktijdschrift voor de totale fietsbranche | juni 2025 | 3e jaargang no. 3 | Prijs € 10,50 SPECIAL EUROBIKE Coverstory TCK Sports Group breidt fietsportfolio uit met fizik

JE TOTAALAANBIEDER ...IS NU NOG BETER GEWORDEN

FIETSZAKEN NR 3 2025 3 Vaktijdschrift voor de totale fietsbranche. Verantwoordelijke uitgever Nederland: GPmedia BV Van Schaeck Mathonsingel 8 6512 AP Nijmegen, The Netherlands Telefoon: +31 (0)24 3 246146 E-mail: info@gpmedia.nl Internet: www.gpmedia.nl www.fietszaken.biz Verantwoordelijke uitgever België: GPmedia BV Postbus 10000 2300 Turnhout (B) Uitgever: Peter Peeters Redactie: Meike Mols (hoofdredacteur) m.mols@gpmedia.nl Sales: GPmedia BV Gerdo van de Peppel (verkoopleider) g.peppel@gpmedia.nl Yannick van Campenhout (media-adviseur) y.campenhout@gpmedia.nl Alle orders worden afgesloten en uitgevoerd conform de Regelingen voor het Advertentiewezen, gedeponeerd ter griffie van de Arrondissementsrechtbanken en bij de Kamer van Koophandel. Abonnementen: www.gpmedia.nl of via info@gpmedia.nl Per jaar € 42,- Losse verkoop € 10,50 Het abonnement kan elk gewenst moment ingaan. Vormgeving: GPmedia BV Telefoon: +31 (0)24 3 246146 Internet: www.gpmedia.nl Druk: PRinterface ISSN: 1872-9363 © Copyright 2025 Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie microfilm of welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. Fietszaken besteedt de grootst mogelijke aandacht aan de juistheid van de informatie die in het vaktijdschrift wordt opgenomen. Fouten zijn echter niet volledig uit te sluiten. De uitgever en de auteurs zijn dan ook op geen enkele wijze verantwoordelijk voor schade, van welke aard ook, die is ontstaan als gevolg van handelingen en/of beslissingen die gebaseerd zijn op de bedoelde informatie. Tijdens het scrollen op Instagram bleef ik hangen bij een post van het Amsterdamse streetwearmerk Patta. Samen met het Britse Rapha lanceerden ze opnieuw een collectie fietskleding. Het design is in de typische stijl dat je van Patta kent. Wat interessant is, de aandacht rijkt verder dan alleen de fietsers. Het wordt een fashion item en spreekt nieuwe doelgroepen aan. Precies dat is de kracht van het merk. Fietsen wint aan populariteit, ook op social media is dat te zien. Net als bij hardlopen ontstaat er een golf van mensen die fietsen niet alleen als sport zien, maar als onderdeel van hun levensstijl. En dat fascineert me. Het is geen hobby meer, maar iets waar je bij wilt horen. Patta probeert de sport naar een jonger en diverser publiek te brengen, door hun toffe stijlen, workshops en door middel van rolmodellen te bouwen waar klanten naar op kunnen kijken. Dat gevoel – dat je ergens deel van uitmaakt – kun je als fietswinkel ook oproepen. Niet alleen door mooie producten te verkopen, maar door een plek te bieden waar mensen zich welkom voelen, iets nieuws leren of hun fietsplezier kunnen delen met anderen. En waar ze natuurlijk graag naar terugkomen. Een winkel die dat goed weet te vertalen, is Wheelrunner in Amsterdam. We spraken eigenaar Bas Rotgans voor onze vaste rubriek ‘Fietszaak in beeld’. Bas organiseert workshops waarin klanten hun eigen fiets bouwen en weet – ook buiten die workshops – een sterke band met zijn klanten op te bouwen. Colofon en De Visie fietszaken Tweemaandelijks Vaktijdschrift - Erkenningsnummer (P929639) Vaktijdschrift voor de totale fietsbranche | juni 2025 | 3e jaargang no. 3 | Prijs € 10,50 SPECIAL EUROBIKE Coverstory TCK Sports Group breidt fietsportfolio uit met fizik DE VISIE HET IS GEEN HOBBY MEER, MAAR IETS WAAR JE BIJ WILT HOREN Meike Mols Hoofdredacteur vaktijdschrift Fietszaken m.mols@gpmedia.nl Ook Kirsten Boerrigter zorgt voor verbinding met Fietsvrouwen: een community speciaal voor vrouwen op de fiets. Wat haar opvalt? Dat de vrouwelijke fietser nog te vaak wordt overgeslagen. In veel winkels is het aanbod beperkt, volledig gericht op mannen, of simpelweg niet uitnodigend voor vrouwen. Dat moet anders. “Wie écht luistert naar deze klant, verkoopt niet alleen een product, maar wint een ambassadeur voor haar community.” Eurobike Eurobike vindt plaats van 25 juni tot 29 juni en is de plek waar de fietscommunity elk jaar samenkomt. In deze Eurobike-special lees je over de innovaties en nieuwe producten die daar te vinden zijn. Van e-bikes tot kleding, van mobiliteitsoplossingen tot accessoires.

4 FIETSZAKEN NR 3 2025 INHOUD P. 8 Voorbeschouwing Eurobike Van woensdag 25 tot en met zondag 29 juni vindt de 33ste editie van vakbeurs Eurobike plaats in Messe Frankfurt. Dit jaar opent de beurs voor het eerst haar deuren vanaf vrijdag 12 uur voor het grote publiek. De organisatoren van Fairnamic presenteren dit jaar een nog veelzijdiger programma. P. 20 OOMT Fietsshop Kuijper verhuisde onlangs naar een nieuwe winkel in het centrum van Sassenheim. “De verhuizing was niet alleen fysiek, het betekende ook een frisse start voor de samenwerking in ons team”, vertelt Melanie. Onlangs volgde het team de workshop ‘Samenwerken en communiceren’ bij OOMT. Reden genoeg voor de redactie van vaktijdschrift Fietszaken om langs te gaan. P. 15 Bedrijfsbezoek Jublo Wie Longchaumois binnenrijdt, een pittoresk dorpje midden in de heuvels van de Franse Jura, voelt het meteen: dit is geen standaard industrieterrein. Hier, verscholen in het groen, ligt het hoofdkantoor van Julbo. Het team van vaktijdschrift Fietszaken ging op bezoek en kreeg een kijkje achter de schermen van een bedrijf dat innovatie, vakmanschap en liefde voor de bergen ademt. 8 20 15 P. 19 Pendlr: PCS Fietsspecialist PCS Fietsspecialist is een echt familiebedrijf, geboren uit lef, ondernemerschap en liefde voor het vak. In de jaren tachtig begon Remco Steinz samen met zijn ouders en broer een winkel met een opvallende mix van producten: van grammofoonplaten tot spijkerbroeken, fietsen en bromfietsen. Zonder ervaring in de branche, maar met een flinke dosis toewijding, groeide het bedrijf uit tot een begrip in de regio. 19

FIETSZAKEN NR 3 2025 5 P. 25 Coverstory Lemco van Dam is Salesmanager Bike bij TCK Sports Group. Deze in Kerkrade gevestigde distributeur van zo’n 25 A-merken in de outdoor-, wintersport-, en multisport branches, breidde zes jaar geleden uit met mooie merken in de fietsbranche. Eind 2024 breidde het portfolio uit met het Italiaanse merk fizik. 25 P. 42 Presto: interview Bike Totaal Wijtman Op 1 mei opende Bike Totaal Wijtman zijn zesde winkel in Berkel en Rodenrijs. Aan het roer staan de tweelingbroers Arthur en Victor Wijtman. In gesprek met Arthur ontvouwt zich het verhaal van een familiebedrijf dat in de afgelopen decennia uitgroeide van een kleine brommerwinkel tot een keten van moderne fietswinkels. P. 30 De vrouwelijke klant De fietsenbranche wordt nog vaak gezien als een mannenwereld. Toch vormt de vrouwelijke fietser een waardevolle doelgroep voor fietszaken. De Duitse Karla Sommer, ervaren fietser en eigenaar van Velokin, waarmee zij bedrijven in de fietsbranche ondersteunt, en Kirsten Boerrigter, oprichter van Fietsvrouwen, signaleren beiden dezelfde uitdagingen: vrouwen willen (sportieve) fietsen kopen, maar voelen zich niet altijd gezien en gehoord. P. 48 Fietszaak in beeld Op een zonnige ochtend spreken we Bas Rotgans op het terras in Amsterdam, op een paar deuren van zijn fietswinkel Wheelrunner. We spraken hem over hoe hij als ondernemer voortdurend blijft sleutelen aan zijn werkplaats, zijn werkwijze en de community rondom zijn winkel. 42 30 48

6 FIETSZAKEN NR 3 2025 KORT NIEUWS MICHELIN LANCEERT CITY TOURING: MEER COMFORT EN MINDER LEKRIJDEN Michelin lanceert een nieuwe stadsband speciaal ontwikkeld voor stadsfietsen en e-bikes. De nieuwe band zorgt voor comfort, grip en betrouwbaarheid. Wat de City Touring écht bijzonder maakt? Dat begint bij de City Shield-technologie: een versterkte kroonlaag die meer bescherming biedt tegen lekrijden, zonder zware anti-leklaag waardoor de band licht is, soepel rijdt door de lage rolweerstand en makkelijk te monteren is. De City Touring is voorzien van Magi-X technologie. Deze rubbersamenstelling komt uit Michelin’s mountainbikebanden en zorgen voor extra grip, ook als het regent of de fietser over natte klinkers of tramrials rijdt. Ook het nieuwe profielontwerp is speciaal afgestemd op stedelijke ritten: van grindpaden tot hobbelige klinkerstraten. Dit biedt voor de fietser meer zekerheid in bochten of bij plotseling remmen en een stabiel en veilig gevoel op elk soort ondergrond. E-bikes stellen andere eisen aan fietsbanden, ze zijn zwaarder, sneller en worden intensiever gebruikt. Michelin houdt hier rekening mee doordat de banden een verstevigd karkas hebben voor stabiliteit, een duurzaam loopvlak dat slijtage door e-bikegebruik aankan en een goede warmteafvoer bij langdurig rijden. Ook de fietsenwinkel merkt het verschil De banden bieden een snelle montage dankzij het lage gewicht. De banden zijn voor veel soorten fietsen geschikt van e-bikes tot hybride modellen en in meerdere gangbare maten verkrijgbaar. Daarnaast heb je snel tevreden klanten, omdat ze minder kans hebben op lek rijden. CAMELBAK® INTRODUCEERT NIEUWE H.A.W.G.® 20 MTB PACK CamelBak® brengt een vernieuwde versie van de H.A.W.G.® 20 op de markt. De rugzak – oorspronkelijk geïntroduceerd in 1996 – is opnieuw ontworpen met de focus op veelzijdigheid, duurzaamheid en veiligheid, afgestemd op de eisen van de moderne mountainbiker. Duurzaam en functioneel ontwerp De rugzak is vervaardigd uit robuust Cordura RE/COR™ materiaal, geproduceerd uit gerecycled industrieel afval. Deze stof biedt zowel stevigheid als een lange levensduur en is bovendien waterafstotend. Voor extra bescherming is een DWR-coating toegevoegd. De H.A.W.G. 20 beschikt over diverse waterdichte opbergvakken. Zo zijn de zakken aan de heupriem voorzien van waterdichte ritsen en is er een toegankelijke overflow-zak met dubbele ritssluiting. De waterdichte voering aan beide zijden zorgt ervoor dat de inhoud droog blijft, ook bij slecht weer. Pasvorm en ondersteuning De uniseks rugzak is uitgerust met een verstelbare torsolengte. Het achterpaneel is ontwikkeld met Body Mapping technologie in samenwerking met de Universiteit van Connecticut en biedt een combinatie van rugsteun en ventilatie. Verstelbare harnassen, heupondersteuning en het 3L CRUX-reservoir met tube trap maken de rugzak compleet. Slimme indeling en uitbreidbaarheid De interne organisatie is vereenvoudigd en verbeterd: minder vakken, meer inhoud en betere toegankelijkheid. In totaal zijn er negen opbergopties voor essentiële uitrusting zoals voeding, gereedschap, beschermers en EHBO-materialen. Daarnaast biedt de H.A.W.G. 20 ruimte voor de optionele CamelBak Impact Protector. Deze CE-gecertificeerde bescherming (niveau 2) vangt bij een val tot 95% van de klap op en is een van de lichtste en flexibelste protectiepanelen op de markt. Voor meer informatie: CamelBak | www.camelbak.com De nieuwe HAWG is de eerste MTB-rugzak voorzien van RECCO techno- logie. In de binnenzijde is een reflector geïntegreerd waarmee reddingsdiensten wereldwijd gebruikers kunnen lokaliseren bij een ongeval of verdwalen. Hiermee speelt CamelBak in op de toenemende behoefte aan veiligheid bij offroad-avonturen. Benieuwd? Neem contact op met je accountmanager en ontdek wat de Michelin City Touring voor jouw zaak kan betekenen. Meer informatie: Michelin | www.michelin.nl

FIETSZAKEN NR 3 2025 7 BRANCHENIEUWS HERMANN HARTJE KG LANCEERT MET SUCCES NIEUWE B2B-WEBSHOP EN WEBSITE Hermann Hartje KG, een toonaangevende Europese groothandel in fietsonderdelen en accessoires, waaronder het eigen merk CONTEC en fabrikant van de fietsmerken Victoria, QiO en Conway kondigt de succesvolle lancering aan van zijn B2B-onlineportal, MeinHARTJE. Sinds de introductie begin april heeft het platform al veel positieve feedback op de gebruiksvriendelijkheid mogen ontvangen. De lancering van MeinHARTJE was een belangrijk moment voor Hermann Hartje KG, dat samenviel met de vernieuwde companywebsite, hartje.de. De reacties zijn veelbelovend, zo vertellen Ron Yanse en Pieter Coghe, Salesmanagers Nederland en België: “Het Portal is ontworpen om direct in te spelen op de behoefte aan snelheid en efficiëntie bij orderverwerking en het makkelijker zoeken. De huidige resultaten bevestigen dat we daarin geslaagd zijn.” Slimme functies en AI Ook intern is het succes van het platform al merkbaar. “Dankzij slimme functies zoals het facturenarchief en de nieuwe digitale service- en retouraanvragen kunnen we meer en efficiënter onze tijd aan de klanten besteden”, vertelt Yvo Rippen, backoffice medewerker en key-user voor MeinHARTJE. De integratie van geavanceerde technologie is een belangrijke drijfveer geweest voor de impact van MeinHARTJE. “We zien nu al dat de AI-gestuurde slimme zoekfunctie onze klanten helpt om alles wat ze nodig hebben sneller en efficiënter te kunnen vinden”, vult HARTJE Export Manager Coen Bosch aan. De nieuwe onlineomgeving is vanaf de start in zeven talen beschikbaar en daarmee toegankelijk voor een breed internationaal klantenbestand. De verbeteringen aan de achterkant zorgen er bovendien voor dat administratieve processen, zoals facturatie en service- en retouraanvragen, eenvoudiger verlopen, zowel voor klanten als voor het serviceteam van Hartje. Doorontwikkeling Hermann Hartje KG werkt continue aan de verbetering van de MeinHARTJE-portal. “MeinHARTJE is een essentiële hoeksteen van onze one-stop-shop filosofie voor fietsdealers”, laat Coen Bosch weten. Na de start is het bedrijf van plan om de komende tijd nog meer functies en servicegerichte elementen aan het systeem toe te voegen, waardoor MeinHARTJE nog sterker wordt als een onmisbare tool voor onze B2B-partners. Meer informatie: Hermann Hartje | Tel. +31 (0) 575 571 279 | zutphen@hartje.de

8 FIETSZAKEN NR 3 2025 VOORBESCHOUWING EUROBIKE VERNIEUWINGEN OP EUROBIKE: ADVENTURE AREA, NIEUWE EXPOSANTEN EN MEER Van woensdag 25 tot en met zondag 29 juni vindt de 33ste editie van vakbeurs Eurobike plaats in Messe Frankfurt. Dit jaar opent de beurs voor het eerst haar deuren vanaf vrijdag 12 uur voor het grote publiek. De organisatoren van Fairnamic presenteren dit jaar een nog veelzijdiger programma. Nieuwe markt Een andere belangrijke vernieuwing: de nieuwe Adventure Area. Hier ligt de focus op thema’s zoals gravel, bikepacking, fietstochten en outdoor. Interactieve formats, begeleide tours en live-demonstraties zorgen voor een authentieke ervaring voor zowel vakbezoekers als eindconsumenten. Ook voor het traditioneel fietsvriendelijke outdoorsegment biedt Eurobike aantrekkelijke beursformats. Volgens Fairnamic-directeur Stefan Reisinger blijft Eurobike vernieuwen: “Eurobike 2025 laat zien dat de fiets- en ecomobiliteitsindustrie zich razendsnel ontwikkelt om in te spelen op de huidige uitdagingen. Ondanks begrijpelijke economische terughoudendheid bij sommige marktpartijen zijn we op de juiste weg en zullen we de vakbeurs verder ontwikkelen. Met een mix van globale ontmoetingspunten voor besluitvormers, de geleidelijke uitbreiding Volgens Beursorganisator Fairnamic is het aantal deelnemende bedrijven uit Europa, Noord-Amerika en Azië groter. Er staan meer dan 200 startups en nieuwe exposanten uit de fiets- en ecomobiliteitssector. Dit biedt vakbezoekers volop gelegenheid om nieuwe zakenpartners te ontmoeten en technologische ontwikkelingen van dichtbij te ervaren.

FIETSZAKEN NR 3 2025 9 van het eventkarakter voor fietsliefhebbers, nieuwe trends en formats om innovatie doelgericht te stimuleren en het benutten van synergieën, zetten we richtinggevende impulsen voor de toekomst van het hele ecosysteem – van toeleveranciers, fabrikanten, merken en handel tot consumenten, media en politiek.” B2C Een primeur voor Eurobike: op de weekenddagen zaterdag 28 en zondag 29 juni kunnen bezoekers direct ter plaatse fietsen en accessoires kopen. Daarnaast openen de deuren van Eurobike al op vrijdag 12 uur voor de consumenten. De organisatoren leggen meer nadruk op het aanbod voor eindconsumenten, met een uitgebreider evenementenprogramma met workshops, demonstraties en exclusieve productpresentaties, evenals een vergrote demo-zone met langere testroutes. Vakbezoekers De Eurobike Business Days bieden een mix van inspiratie, intensief netwerken, kennisoverdracht en innovaties op de twee hoofdpodia van het Ecomobility Forum in hal 8 en de Eurobike Hub in het Portalhaus. In totaal worden er ongeveer 1500 exposanten en ruim 100 programma-items, innovatieve thema’s verwacht. “Onze belangrijkste doelgroep van vakbezoekers zijn fietsdealers, voor wie we netwerkformats, trainingsmogelijkheden en niet in de laatste plaats de kans bieden om de nieuwste innovaties van ongeveer 1.500 exposerende bedrijven te ervaren”, aldus Reisinger. De exposerende bedrijven op Eurobike 2025 zijn te vinden op: www.eurobike.com De datum voor volgend jaar is ook al bekend. Eurobike 2026 wordt gehouden op het terrein van Messe Frankfurt van 24 tot 28 juni 2026.

Meer informatie: MONTFOORT F7 Altijd op de hoogte zijn van het laatste nieuws? Meld je aan voor de nieuwsbrief door de QR-code te scannen en je gegevens in te vullen. Sca e eld je aa voor de ieuwsbrief va Fiets ake

FIETSZAKEN NR 3 2025 11 EUROBIKE STOER BIKES BEHOUDT ZIJN EIGENTIJDSE DESIGN MET DE CARGOX: DE BAKFIETS DIE DE GEZINSAUTO OVERBODIG MAAKT STOER Bikes, dat begin dit jaar de CargoX heeft gelanceerd, breidt haar verkooppunten verder uit richting de grote steden. Met deze nieuwe generatie gezinsbakfiets speelt het Nederlandse bedrijf in op de groeiende behoefte aan duurzame alternatieven voor de gezinsauto, vooral in steeds autoluwere stadscentra zoals Amsterdam. De timing van de CargoX is niet toevallig. Met de aankondiging van nieuwe autovrije zones in Amsterdam en parkeertarieven die in 2025 stijgen naar 9 euro per uur, staat menig stadsgezin voor uitdagingen. Amsterdam toont aan hoe steden wereldwijd inzetten op autoluwere binnensteden, terwijl gezinnen worstelen met de dagelijkse logistiek van kinderen naar school brengen, boodschappen doen en sportactiviteiten. “We zien een fundamentele verschuiving in hoe gezinnen zich door de stad willen bewegen”, aldus Thomas Visser, founder van STOER Bikes. “Onze visie op de toekomst van mobiliteit gaat verder dan alleen mooie fietsen maken. We ontwikkelen nieuwe ideeën en oplossingen die het leven van gezinnen vereenvoudigen en tegelijkertijd bijdragen aan leefbare steden.” Volwaardige auto-vervanging De CargoX onderscheidt zich van traditionele bakfietsen door zijn focus op het volledig vervangen van de gezinsauto. Waar andere bakfietsen vaak worden gezien als aanvulling, biedt de CargoX een compleet alternatief. Veiligheid staat hierbij voorop: met een volledig aluminium frame wordt de CargoX ook wel de SUV onder de bakfietsen genoemd. Knipperlichten en opvallende LED-verlichting zorgen voor optimale zichtbaarheid in het drukke stadsverkeer. Merkverbreding en toekomstvisie Met de CargoX toont STOER Bikes haar ambitie om uit te groeien tot een volwaardige aanbieder voor gezinnen. “Dit is meer dan een nieuwe fiets lanceren”, benadrukt Visser. “We positioneren STOER Bikes als merk dat meedenkt over de toekomst van stedelijke mobiliteit. De CargoX is onze bijdrage aan gezondere, duurzamere en leefbaardere steden.” Het bedrijf ziet Amsterdam als voorloper van een Europese trend waarin steden steeds kritischer worden op autogebruik in binnensteden. “Wat we nu in Amsterdam zien; hoge parkeertarieven, autovrije zones en focus op luchtkwaliteit, dat komt de komende jaren in veel meer Europese steden. Wij bereiden gezinnen voor op die toekomst.” Meer informatie: STOER Bikes Tel. +31 (0)20 2157199 | info@stoerbikes.com www.stoerbikes.com Standnummer Eurobike: 8.0 E20

12 FIETSZAKEN NR 3 2025 EUROBIKE PRIMEUR OP EUROBIKE: VAN RAAM LANCEERT DE THUJA Van Raam lanceert op Eurobike 2025 een revolutionaire driewieler: de Thuja. Deze innovatieve fiets is speciaal ontwikkeld voor de vitale 60-plusser die graag blijft fietsen, maar zich op een traditionele tweewieler niet altijd meer zeker voelt. De Thuja combineert comfort, stabiliteit en stijl op een manier die de overstap naar een driewieler niet alleen makkelijker, maar ook aantrekkelijker maakt. De Thuja biedt optimaal comfort met twee wielen aan de voorzijde en een zadelontwerp dat het gevoel van een gewone fiets behoudt. “We merkten dat veel mensen pas overstappen op een driewielfiets als het eigenlijk al te laat is”, zegt Jolien Heeman, directeur Product Management bij Van Raam. “Met de Thuja willen we juist eerder vertrouwen geven. Niet alleen in het fietsen, maar ook in jezelf.” Dankzij de cargo unit is er ruimte voor boodschappen of een huisdier die altijd in het zicht zijn van de fietser. Groeiende doelgroep Voor fietshandelaren biedt de Thuja niet alleen een vernieuwend product, maar ook een kans om een groeiende doelgroep aan zich te binden. Dankzij slimme innovaties zoals verwisselbare framecovers kan de fiets eenvoudig worden aangepast aan persoonlijke voorkeuren. De twee presets – Smooth Enviolo en Active Shimano – zorgen bovendien dat iedere fietser een uitvoering vindt die past bij zijn of haar ritme en rijstijl. Eurobike De Thuja is in november 2025 al bekroond met de Dynamo Retail Innovatieprijs 2025 en is nu ook genomineerd voor een Eurobike Award. De officiële lancering vindt plaats op Eurobike in juni 2025, waar de Thuja voor het eerst live te zien en te ervaren is. Meer informatie: Van Raam Tel. +31 (0)315 - 25 73 70 | info@vanraam.com | www.vanraam.com Standnummer Eurobike: 8.0 D32

FIETSZAKEN NR 3 2025 13 EUROBIKE BUSCH+MÜLLER PRESENTEERT CORE 2: KRACHTIGE OPVOLGER MET OPTIONEEL GROOTLICHT Busch+Müller breidt het assortiment accu-verlichting uit met de Core 2. Deze nieuwe koplamp is de opvolger van de succesvolle Core. Deze opvolger borduurt voort op het ontwerp, maar voegt daar vernieuwde technologie aan toe. De Core 2 heeft de roestvrijstalen uitstraling en de rondom lopende stootrand die verwijzen naar het origineel. De dynamisch gevormde behuizing en nieuwe lichttechniek maken de koplamp toekomstbestendig. De grootste innovatie zit aan de binnenkant. De koplamp verlicht de weg gelijkmatig en breed met 70 lux. Daarbij biedt de Core 2 een ver zicht, wat een meerwaarde is voor de snelle fietsers. Tegelijkertijd blijft de koplamp verblindingsvrij voor tegenliggers. Core 2 Highbeam Naast de basisversie biedt Busch+Müller ook de Core 2 Highbeam, een variant met grootlichtfunctie. Net als bij de bekende e-bike koplampen met grootlicht van Busch+Müller, opent het lichtveld zich bij activering van het grootlicht boven de licht-donkergrens, wat zorgt voor maximale zichtbaarheid. Een geïntegreerd aluminium koellichaam en slimme elektronica zorgen bij dit lichtvermogen voor de noodzakelijke temperatuurregulatie. De grootlichtfunctie is eenvoudig en veilig te bedienen via de Bluetooth®- bedieningsunit Blucon aan het stuur. Bij montage met de klem is de bedieningsunit traploos verstelbaar. Drie lichtniveaus De gebruiker kan kiezen uit drie lichtniveaus. In de High-Power stand levert de Core 2 2,5 uur maximale felheid. Daarna schakelt hij automatisch terug naar een lager niveau voor nog eens 2,5 uur brandtijd. In de Low-Power modus brandt de koplamp met 15 Lux meer dan 18 uur. Blauwe leds geven de accucapaciteit en lichtniveaus duidelijk weer. De meegeleverde snellader laadt de koplamp via USB-C binnen 1,5 uur volledig op. Voor een langere acculevensduur is ook een langzame laadmodus beschikbaar. Deze wordt geactiveerd via een dubbele druk op de knop en sluit aan bij het duurzame ontwerp van Busch+Müller. De lithiumaccu is bovendien verwisselbaar, conform de laatste regelgeving. Voor montage onder het stuur is een optionele adapter beschikbaar, een praktische oplossing voor sturen met weinig ruimte. De Core 2 is leverbaar sinds mei 2025. De Highbeam-variant volgt in oktober 2025. Meer informatie: Busch+Müller Tel. 49 (0) 23 54-91 5-6000 | info@bumm.de www.bumm.de Standnummer Eurobike: 12.1 B40

HALL 12.1 STAND D08 JUNE, 25-29 Door de motor R900 en het 3-versnellingssysteem in één behuizing te integreren, biedt Ananda een vernieuwende, natuurlijke fietservaring. Hall 8.0, I16 - Outdoor Area 11.0, E04

FIETSZAKEN NR 3 2025 15 EEN KIJKJE ACHTER DE SCHERMEN BIJ JULBO IN DE FRANSE JURA Wie Longchaumois binnenrijdt, een pittoresk dorpje midden in de heuvels van de Franse Jura, voelt het meteen: dit is geen standaard industrieterrein. Hier, verscholen in het groen, ligt het hoofdkantoor van Julbo. Het Franse merk, opgericht in 1888, ontwikkelt sportbrillen en -helmen voor sporters van elk niveau. Het team van vaktijdschrift Fietszaken ging op bezoek en kreeg een kijkje achter de schermen van een bedrijf dat innovatie, vakmanschap en liefde voor de bergen ademt. BEDRIJFSPROFIEL Lees verder op de volgende pagina >>

16 FIETSZAKEN NR 3 2025 BEDRIJFSPROFIEL Bij Julbo zit de passie voor sport diep verankerd. Tijdens ons bezoek aan het hoofdkantoor is de sportieve energie onder de medewerkers voelbaar. Moet je een fanatieke sporter zijn om hier te werken? “Zeker niet”, lacht Stéphanie. “We zijn echt niet allemaal topsporters, maar we hebben wél allemaal iets met sport. Dat kan bijna niet anders in een bedrijf dat sport in alles uitstraalt.” Veel medewerkers benutten hun lunchpauze voor een rondje fietsen, een hardloopsessie of, in de winter, een korte skitocht. “Die gedeelde passie is ontzettend waardevol. Je ziet het terug in alles wat we maken: onze liefde voor sport vertaalt zich direct naar onze producten.” Showroom Tijdens het bedrijfsbezoek namen we ook een kijkje in de showroom, waar direct duidelijk werd waar Julbo voor staat: sportieve energie en functioneel design. De collecties zijn overzichtelijk ingedeeld per segment, met categorieën als High Protection, Fast & Light, All Terrain en speciale lijnen voor kinderen (Little Heroes) en tieners (Jneration). “Hier kunnen we onze klanten echt laten zien wat we allemaal in huis hebben”, vertelt Stéphanie. Sport is het kloppend hart van het merk. “Dat zit in ons DNA”, zegt Stéphanie. “En dat zie je ook terug in onze samenwerkingen met topsporters en professionele teams.” Zo is Julbo sinds 2023 officieel sponsor van het Groupama-FDJ wielerteam, waarbij alle renners zijn uitgerust met Julbo-helmen en -sportbrillen. “Het eerste jaar van die samenwerking leverde direct waardevolle feedback op. De lijnen tussen onze ontwerpers en de wielrenners zijn kort, waardoor we snel kunnen schakelen en onze producten continu kunnen verbeteren. En het mooie is: die innovaties komen niet alleen professionals ten goede, maar juist ook recreatieve sporters, of je nu de bergen in gaat of door de stad fietst.” Geavanceerde lenstechnologie: REACTIV en SPECTRON Een goede sportbril begint bij het glas en juist daarin onderscheidt Julbo zich. Het merk ontwikkelde een reeks geavanceerde lenzen die zichtcomfort, bescherming en prestaties perfect combineren. Absolute blikvanger is de REACTIV Photochromic-serie: slimme lenzen die zich automatisch aanpassen aan veranderende lichtomstandigheden. Ze zijn lichtgewicht, krasbestendig, condensvrij, zeer optisch zuiver, en ontworpen voor topprestaties in uiteenlopende situaties. “Het REACTIV-assortiment bestaat uit meerdere varianten, afgestemd op verschillende sportbehoeften”, legt Stéphanie uit. “Zo zijn er lenzen met een extreem breed lichtdoorlatend bereik, ideaal van zonsopgang tot schemering. Andere modellen versterken juist contrasten bij weinig licht, perfect voor mountainbikers. En dan zijn er nog uitvoeringen die fotochromatisch combineren met polarisatie, wat een uitkomst is voor wie sport op het water of in de bergen. Geen sport is hetzelfde en geen oog ook. Daarom bieden we voor elk type gebruiker een passende oplossing.” Christophe Baudry en Stéphanie Dugas De roots van Julbo liggen in Morez, het historische hart van de Franse brillenindustrie. Oprichter Jules Baud startte met het maken van beschermbrillen voor kristalzoekers. Eén van de bekendste modellen uit die tijd is de Vermont Glacier-bril, met zijn kenmerkende ronde glazen en leren zijkappen. “Voor ons 125-jarig bestaan hebben we dit model opnieuw uitgebracht als de Vermont Classic”, vertelt Stéphanie Dugas, Head of Global Marketing & Communication bij Julbo. “Een ode aan ons erfgoed, maar ook perfect geschikt voor een nieuwe generatie.” Authentiek en ambitieus Wat ooit begon met beschermbrillen voor kristalzoekers, is uitgegroeid tot een wereldwijd geliefd merk onder bergbeklimmers, wielrenners, mountainbikers en andere sportliefhebbers. Door de groei van het bedrijf verhuisde Julbo in 1979 naar Longchaumois, waar het hoofdkantoor nog altijd is gevestigd. Vanuit deze groene regio in de Franse Jura groeide het merk uit tot een internationale speler in sportbrillen, later aangevuld met sporthelmen en lifestylebrillen. Toch is de kleinschalige, betrokken sfeer gebleven. Stéphanie: “We zijn de afgelopen jaren flink gegroeid, maar onze kern is nog altijd dezelfde: aandacht, betrokkenheid en een oprechte drive om het verschil te maken. Geen massaproductie, maar pure passie voor hetgeen wat we doen.”

FIETSZAKEN NR 3 2025 17 Naast REACTIV is er de SPECTRON-lijn: robuuste, lichtgewicht lenzen van polycarbonaat met een vaste tint. Ze zijn bij uitstek geschikt voor dagelijks gebruik en sporten onder stabiele lichtomstandigheden. “Deze lenzen bieden betrouwbare UV-bescherming en zijn verkrijgbaar in uiteenlopende filtercategorieën, van gemiddeld tot zeer fel licht. De SPECTRON HD-variant biedt bovendien verbeterde contrastweergave en een rustiger beeld. Sommige modellen zijn gepolariseerd, wat hinderlijke schittering, zoals op nat asfalt of wateroppervlakken, aanzienlijk vermindert.” “Met deze combinatie van geavanceerde technologieën kunnen we vrijwel elke sporter een oplossing op maat bieden”, stelt Stéphanie. “Of je nu professioneel sport of recreatief actief bent: goed zicht maakt altijd het verschil, zowel in prestaties als comfort.” Het RX Lab Sinds 2010 biedt Julbo sportbrillen op sterkte aan via het eigen RX Lab: het gespecialiseerde productiecentrum in Longchaumois. Hier worden maandelijks ruim 3.000 bestellingen verwerkt, van enkelvoudige tot multifocale glazen, vaak uitgerust met REACTIV-technologie. Tijdens ons bezoek kregen we een exclusief kijkje achter de schermen. Wat opvalt: precisie, snelheid en maatwerk gaan hier hand in hand, in een proces dat tot in de kleinste details wordt gecontroleerd. “We doen alles zelf, van recept tot montage”, vertelt Christophe Baudry, Prescription Sport Sunglasses Manager. “Zo houden we volledige controle over de kwaliteit van elk eindproduct.” Dat maatwerk het verschil maakt, bewijst het voorbeeld van profwielrenner David Gaudu van het Groupama-FDJ wielerteam. Voor hem ontwikkelde Julbo een gepersonaliseerde sportzonnebril op sterkte: de Ultimate REACTIV. “David had tot dan toe nooit een bril gevonden die zowel zijn zicht corrigeerde als optimale bescherming bood”, vertelt Christophe. “Met dit model kreeg hij een maximaal gezichtsveld, ongeacht de kijkrichting, tot wel 20% meer dan bij traditionele sportbrillen.” Christophe benadrukt hoe essentieel goed zicht is voor sporters. “Het is eigenlijk gek: wielrenners besteden enorm veel aandacht aan hun fiets, helm en schoenen, alles moet kloppen. Maar zicht wordt vaak vergeten, terwijl dat juist een enorme impact heeft. David vertelde dat hij dankzij zijn RX-bril minder snel vermoeid raakt: zijn zicht is rustiger, zijn houding stabieler. Elk beetje energie dat je bespaart, kun je inzetten op de fiets. En elk beetje telt.” Maar de voordelen zijn er niet alleen voor profs. Ook recreatieve sporters profiteren volop van de combinatie van visuele correctie, bescherming en comfort. Fietszaken kunnen de brillen op sterkte weliswaar niet zelf aanmeten, maar vormen juist daarom een waardevolle schakel richting de opticien. “Voor veel sporters met een bril op sterkte is dit echt een uitkomst”, vertelt Christophe. “Hoe mooi is het als je als fietsspecialist samenwerkt met een opticien die dit wél kan? Je biedt klanten maatwerk van topkwaliteit en versterkt je rol als adviseur. Dat zorgt niet alleen voor meerwaarde, maar ook voor meer loyaliteit.” Duurzaamheid De RX-brillen van Julbo worden volledig in eigen huis geproduceerd, maar ook de overige sportbrillen en -helmen worden grotendeels binnen Europa vervaardigd. “Een aanzienlijk deel van onze productie vindt plaats in Frankrijk en Roemenië”, vertelt Stéphanie. “Duurzaamheid staat bij ons hoog op de agenda: we gebruiken bio-gebaseerde materialen, recyclen meer dan 80% van ons water en blijven continu innoveren op het gebied van milieubewuste productie. Julbo is geboren in de natuur, in de bergen. Het is dan ook vanzelfsprekend dat we iets terugdoen voor de natuur.” Na het bezoek aan het RX Lab kregen we een kijkje in de rest van het bedrijf: van customer service tot designstudio, marketing, magazijn en logistiek. Alles is strak georganiseerd, maar de sfeer is warm en persoonlijk. “Elk product is uniek en verdient aandacht”, aldus Stéphanie. “Van de eerste schets tot het eindproduct, iedereen binnen Julbo draagt daar actief aan bij.” Die betrokkenheid voel je overal. De cultuur is familiair, maar met heldere ambities. “We zijn misschien niet het grootste merk”, zegt Christophe, “maar wel een merk met een grote missie: mensen beter laten zien en beschermen – of ze nu een berg beklimmen of op de fiets naar school gaan.” Ambities voor de toekomst In 2022 werd Julbo overgenomen door Peugeot Frères Industrie, wat het merk extra slagkracht gaf om internationaal verder te groeien. Toch blijft de basis onveranderd: kwaliteit, vakmanschap en liefde voor de bergen vormen nog altijd het fundament. “We blijven trouw aan wie we zijn”, benadrukt Stéphanie. “Wat we doen, draait uiteindelijk om vertrouwen – van ondernemers, van sporters, van klanten overal ter wereld.” Meer informatie: Bart van Driel Tel. +31 (0)6 41247376 | bart@julbo.ch | www.julbo.com Standnummer Eurobike: 11.1 B31 GEEN MASSAPRODUCTIE, MAAR PURE PASSIE VOOR HETGEEN WE DOEN

FIRST CLIK LOVE AT SCHWALBE CLIK VALVE Get there schwalbe.com/clik-valve Duurzaam Functioneel Lichtgewicht

FIETSZAKEN NR 3 2025 19 INTERVIEW ‘WE KRIJGEN STEEDS VAKER KLANTEN DIE VRAGEN OM EEN TOTAALPAKKET BIJ HUN FIETS’ PCS Fietsspecialist is een echt familiebedrijf, geboren uit lef, ondernemerschap en liefde voor het vak. In de jaren tachtig begon Remco Steinz samen met zijn ouders en broer een winkel met een opvallende mix van producten: van grammofoonplaten tot spijkerbroeken, fietsen en bromfietsen. Zonder ervaring in de branche, maar met een flinke dosis toewijding groeide het bedrijf uit tot een begrip in de regio. Vandaag de dag is ook de volgende generatie actief. Zoon Sander runt zijn eigen vestiging onder de naam PCS Fietsspecialist, met een frisse blik en focus op innovatie. Hij bracht vernieuwing in het assortiment, professionaliseerde de winkel en legde meer nadruk op elektrische fietsen en beleving. Hoewel vader en zoon ieder hun eigen winkel runnen, werken ze nauw samen. Remco brengt ervaring en stabiliteit, Sander zorgt voor nieuwe ideeën en strategie. “We vullen elkaar goed aan”, zegt Sander. “En dat maakt dat we blijven groeien.” Fietsen wordt een totaalpakket Wat Remco en Sander duidelijk merken, is dat de fiets steeds vaker de plek van de auto inneemt in het dagelijks leven. Daardoor verandert ook de vraag van de klant. Mensen willen niet alleen een goede fiets, maar een complete uitrusting die past bij hun levensstijl. “We krijgen steeds vaker klanten die vragen om een totaalpakket”, vertelt Sander. “Een stevige tas voor boodschappen, een stijlvolle helm, een slim slot, een spiegel voor veiligheid in het verkeer. Mensen zien hun fiets steeds meer echt als een volwaardige vervanging van de auto.” Remco vult aan: “Vooral met de opkomst van elektrische fietsen zie je dat mensen willen investeren in kwaliteit én comfort. Daar horen de juiste accessoires gewoon bij.” Een betrouwbare samenwerking Om klanten een compleet aanbod te kunnen bieden, werkt PCS Fietsspecialist al meer dan 25 jaar samen met PENDLR. Net als PCS Fietsspecialist is ook Kruitbosch, het moederbedrijf van PENDLR, een familiebedrijf. Die overeenkomst zorgt voor een goede klik. De samenwerking begon in de beginjaren van PCS Fietsspecialist en is in de loop der tijd alleen maar sterker geworden, vertellen de mannen. PENDLR levert een breed assortiment accessoires dat perfect aansluit bij wat Remco en Sander in hun winkels willen aanbieden: “kwalitatieve producten die bijdragen aan comfort, veiligheid en gemak voor de moderne fietser. Wat wij nodig hebben, is er gewoon”, vertelt Sander. “Dat klinkt simpel, maar het maakt in drukke periodes echt een wereld van verschil.” De continuïteit en beschikbaarheid van het PENDLR-assortiment zorgen ervoor dat PCS snel kan schakelen en klanten een compleet pakket kan aanbieden: van helm en fietsspiegel tot stevige fietstassen en betrouwbare sloten. Met vertrouwen vooruit Remco en Sander hebben voor de toekomst plannen om verder te vernieuwen, mogelijk zelfs met een gezamenlijke winkel waarin alle expertise samenkomt. Remco blijft als mentor betrokken, terwijl Sander zijn eigen koers vaart. Meer informatie: Pendlr www.pendlrmobility.com

20 FIETSZAKEN NR 3 2025 INTERVIEW INVESTEREN IN JE TEAM IS INVESTEREN IN DE TOEKOMST VAN JE BEDRIJF Fietsshop Kuijper verhuisde onlangs naar een nieuwe winkel in het centrum van Sassenheim. De fietszaak zit al generaties lang in de schoonfamilie van Melanie Kuijper, mede-eigenaar van Fietsshop Kuijper, de winkel opende in 1906. In de afgelopen jaren is het familiebedrijf flink gegroeid en is er een nieuw team opgebouwd. “De verhuizing was niet alleen fysiek, het betekende ook een frisse start voor de samenwerking in ons team”, vertelt Melanie. Onlangs volgde het team de workshop ‘Samenwerken en Communiceren’ bij OOMT. Reden genoeg voor de redactie van vaktijdschrift Fietszaken om langs te gaan. Samen met haar man Geert nam Melanie Fietsshop Kuijper over van haar schoonmoeder en schoonvader, die nog altijd graag een handje helpt in de zaak. “We zaten midden in een verhuizing, hadden een nieuw team én een nieuwe werkomgeving. Dan verandert er veel. Ik zag dat OOMT een workshop aanbood over samenwerken en communiceren. Gezien alle veranderingen dacht ik: dat is precies wat we nodig hebben.” Nieuwe dynamiek De workshop werd verzorgd door OOMT Adviseur Werkgeverschap Marie-Ellen van Schendelen OOMT coach Dymphie Woudenberg. “Het is prettig om een andere kijk te krijgen van iemand extern”, vertelt Melanie. “Marie-Ellen kwam vooraf langs om samen te kijken wat er speelde en wat het team nodig had. Zo konden ze de workshop echt afstemmen op onze situatie.” Het doel voor Fietsshop Kuijper? “Ik wilde inzichtelijk hebben wat iedereen verwacht van samenwerken, maar ook dat ze weten wat wij belangrijk vinden. Hoe spreken we een klant aan en hoe communiceren we onderling met elkaar? Het zijn bijna vanzelfsprekende dingen die we in de winkel doen, maar het is belangrijk dat dit gestroomlijnd loopt. Omdat we een nieuw team hebben hoopten we ook dat we tijdens de workshop erachter kwamen waar ieders kwaliteiten liggen.” Op de juiste plek Het team bestaat uit een mix van oude rotten in het vak en nieuwkomers. “Na een korte kennismaking was de eerste oefening van de workshop een soort spel. Hierbij was de ruimte opgedeeld in vakken met tegenstellingen als ‘introvert’ of ‘extrovert’, ‘mensgericht’ of ‘taakgericht’ Deelnemers mochten zelf gaan staan waar zij zich het meest in herkenden. Vervolgens keek de rest van het team mee: zie ik jou ook op die plek? Of past een andere plek misschien beter bij hoe ik jou zie? Zo ontstonden er gesprekken die hielpen om elkaar beter te leren kennen." "De workshop was actief en laagdrempelig”, legt Melanie uit. “Geen droge sheets of lange uitleg, maar opdrachten waardoor je echt met elkaar in gesprek gaat. Zo deden we ook een oefening waarbij het inzichtelijk werd wat voor personen we in huis hebben. Wie is waar goed in? Wat vind je leuk om te doen en wat is jouw kwaliteit? Je merkt dat mensen opbloeien als ze doen waar ze goed in zijn en wat ze leuk vinden. Iemand die voorheen vooral meedraaide in de werkplaats HET IS ALTIJD GOED OM TE KIJKEN HOE JOUW TEAM ERVOOR STAAT. WAT KAN BETER EN WAT GAAT AL GOED? Melanie Kuijper

FIETSZAKEN NR 3 2025 21 GEEN DROGE SHEETS OF LANGE UITLEG, MAAR OPDRACHTEN WAARDOOR JE ECHT MET ELKAAR IN GESPREK GAAT bleek een goede verkoper te zijn. Het is leuk om te zien dat iemand meer onverwachte kwaliteiten in huis heeft”, besluit ze enthousiast. Veranderingen toegepast Het team van Fietsshop Kuijper ging direct aan de slag met de inzichten uit de workshop. Melanie benoemt een concreet voorbeeld: “Voorheen werden klantafspraken opgeschreven in ons opschrijfboek of het werd mondeling gecommuniceerd naar elkaar. Het werkt niet efficiënt als iedereen wat anders doet. Nu verwerken we de afspraken die we maken met een klant in ons softwaresysteem. Als een klant belt of langskomt, weten we precies wie hem heeft geholpen en wat er is afgesproken. Dat werkt veel efficiënter en klantvriendelijker. Het lijkt klein, maar juist zulke verbeteringen maken het verschil wanneer iedereen op dezelfde manier werkt.” Investeren in het team Voor Melanie is de samenwerking met OOMT een waardevolle aanvulling. “Ze kennen onze branche. Dat maakt een groot verschil. Ze weten waar wij als tweewielerbedrijf tegenaan lopen. Bovendien zijn ze goed georganiseerd, van uitnodiging tot follow-up.” Na afloop van de workshop kreeg Melanie een terugkoppeling van de OOMT adviseur werkgeverschap en OOMT coach: wat viel op, wat zijn sterke punten en waar liggen nog ontwikkelkansen? “Ze kwamen echt met gerichte observaties, waar we iets mee konden.” Ook voor de toekomst ziet Melanie nog meerwaarde. “Het is altijd goed om te kijken hoe jouw team ervoor staat. Wat kan beter en wat gaat al goed? We hebben nu handvatten gekregen die we de komende tijd verder zullen doorvoeren. Maar ik denk dat het over een tijdje geen kwaad kan om een nieuwe workshop of follow-up te doen met het team. Zelf start ik binnenkort een driedaagse training ‘Leiderschap voor vrouwen’ bij OOMT.” Voor Fietsshop Kuijper is het duidelijk: investeren in het team is investeren in de toekomst. “We hebben net een mooie nieuwe winkel neergezet. Nu zorgen we dat we het samen binnen ons team verder afmaken en opbouwen.” Meer informatie: OOMT | Tel. +31 (0)800 0155 servicedesk@oomt.nl | www.oomt.nl Fietsshop Kuijper info@fietsshopkuijper.nl www.fietsshopkuijper.nl

Performance eyewear Shaped by the North.

FIETSZAKEN NR 3 2025 23 E-RIDES ASTONIC: ‘TOEKOMSTBESTENDIGE MOBILITEIT, VOOR MENSEN DIE WILLEN BLIJVEN FIETSEN’ In een markt die steeds voller raakt met fabrieksfietsen, kiest Astonic bewust voor een andere koers. “Geen pallets uit Azië, maar handgemaakte e-bikes uit onze eigen werkplaats in Nederland.” Elk model wordt met zorg gebouwd, afgestemd op de gebruiker en afgemonteerd met hoogwaardige Europese onderdelen. Het merk richt zich op een doelgroep die bewust kiest voor comfort, service en persoonlijke aandacht. Astonic werd bekend met haar kenmerkende 4 inch banden, die zorgen voor stabiliteit en comfort. “Vooral oudere fietsers en mensen met een fysieke beperking ervaren hier dagelijks het verschil van”, legt mede-eigenaar Anneke van der Velde uit. “Toch merken we dat het imago rond dikke banden verandert. Wat ooit stond voor veiligheid en rijplezier, wordt tegenwoordig te vaak geassocieerd met jongeren op opgevoerde fatbikes.” Om die reden breidt Astonic haar aanbod uit. Naast de vertrouwde Astonic Wave, die optioneel met 3 inch banden wordt geleverd, introduceert het merk de Astonic Element. Dit nieuwe model heeft een lage instap, 3 inch banden en een doordacht ontwerp. Deze uitvoering is gericht op stabiliteit, comfort en veiligheid, ontworpen voor een oudere, bewuste doelgroep. De nieuwe modellen zijn uitgerust met een krachtige middenmotor met maximale service en ondersteuning. “We zijn geen trendgevoelige hype, maar toekomstbestendige mobiliteit voor mensen die willen blijven fietsen, ook als het even niet meer zo makkelijk gaat.” Maatwerk fietsen Astonic krijgt steeds vaker aanvragen van mensen die buiten het standaardaanbod vallen. “Zoals de tandem die we op maat bouwden voor een klant met een visuele beperking, inclusief ruimte voor zijn hulphond. Of modellen voor mensen met PTSS, MS, dwerggroei, rug- of evenwichtsproblemen. Geen enkele oplossing is standaard en dat is precies waar onze kracht ligt.” Fietsspecialist: doorverwijzen met meerwaarde Niet elke fietsenwinkel heeft de capaciteit of expertise om maatwerkvragen op te pakken. Daarom biedt Astonic een interessant partnerconcept: “verwijs je klant door naar ons, dan ontvang je als vakhandelaar een nette provisie wanneer we samen een passende fiets realiseren. Zo help je je klant verder, zonder dat het jouw werkproces onderbreekt”, onderstreept Anneke. Meer weten over hoe deze samenwerking werkt? Neem gerust contact op met Anneke van der Velde via anneke@astonic-rides.nl of bel 0683116201.

24 FIETSZAKEN NR 3 2025 EUROBIKE LUNDI 20 CARGO KLEIN VAN FORMAAT GROOTS IN MOGELIJKHEDEN Volgens Moustache Bikes is de nieuwe Lundi 20 Cargo een bakfiets waarmee de auto voorgoed in de garage kan blijven staan. Deze fiets biedt een oplossing voor het drukke dagelijkse leven van je klanten. Of het nu gaat om het wegbrengen van kinderen, het doen van boodschappen of het vervoeren van andere benodigdheden: de Lundi 20 Cargo zorgt voor comfortabel en veilig transport. De fiets heeft een totale lengte van slechts 185 cm en twee kleine 20'' wielen. De Lundi past daardoor gemakkelijk in de fietsenstalling. Bovendien kan hij ook verticaal worden opgeborgen. Ondanks het compacte formaat biedt de bakfiets volop laadruimte dankzij de extra lange modulaire bagagedrager achter en een groot aantal accessoires. Slim design voor elke rijder De Lundi 20 Cargo 3 en 5 zijn voorzien van een instapframe wat het op- en afstappen vergemakkelijkt. De fiets is geschikt voor een groot aantal gebruikers – of je klant nu 1,57 m of 1,90 m lang is – dankzij de specifieke geometrie van de fiets en het iconische Moustache stuur die zorgen voor een ergonomische en comfortabele rit. Het Moustache stuur bevordert een rechte zithouding, waardoor de nek minder wordt belast. In combinatie met banden met een groot volume, die onregelmatigheden in de weg opvangen, is de rit soepel en comfortabel voor je rug. De Lundi 20 Cargo 3 en 5 modellen hebben een versterkte telescopisch geveerde voorvork die zorgt voor een soepele rit, zelfs op hobbelige wegen. Comfort voor het hele gezin Het ergonomische zadel heeft een zachte padding en een telescopisch geveerde zadelpen die het eenvoudig maken om de zadelhoogte snel aan te passen. Dit is fijn voor als er zware ladingen vervoerd moeten worden en ideaal voor snelle aanpassingen wanneer meerdere gezinsleden de fiets gebruiken. De nieuwe standaard op de Lundi 20 Cargo 3 en 5 is met het bedieningspedaal eenvoudig in te klappen en biedt stabiliteit bij uit- en inladen. Een ingebouwd slot voorkomt dat hij per ongeluk inklapt, zodat de fiets met een gerust hart blijft staan wanneer de fietser zijn kinderen bij school afzet. De Lundi 20 Cargo is uitgerust met de Bosch Performance CX Cargo Line motor die de trapkracht verviervoudigt. Daardoor wordt fietsen tegen de wind in of heuvelop, zelfs met volle belading, verrassend eenvoudig. Krachtige schijfremmen zorgen voor een uitstekende remkracht, terwijl het achterlicht aangeeft wanneer de fiets een noodstop maakt. Het voorlicht is geïntegreerd onder de bagagedrager voor extra bescherming. Reflecterende oppervlakken op het frame en de banden zorgen voor extra zichtbaarheid aan alle kanten. Voor extra veiligheid beschikken de Lundi 20 Cargo 3 en 5 over een AXA-slot op de vork om het voorwiel te blokkeren - perfect voor korte stops. Voor langere periodes kan een optionele AXA ketting de fiets aan een vast punt vastmaken. Het volledig afdekkende achterspatbord en de motorbescherming zorgen voor de veiligheid van de passagier en voorkomen ongewenste haperingen of storingen. Meer informatie: Moustache Bikes | www.moustachebikes.com/nl Standnummer Eurobike: F12 I11

FIETSZAKEN NR 3 2025 25 COVERSTORY TCK SPORTS GROUP BREIDT FIETSPORTFOLIO UIT MET HET ITALIAANSE MERK FIZIK Lemco van Dam is Salesmanager Bike bij TCK Sports Group. Deze in Kerkrade gevestigde distributeur van zo’n 25 A-merken in de outdoor-, wintersport-, en multisport branches, breidde zes jaar geleden uit met mooie merken in de fietsbranche. TCK Sports Group verkoopt rugzakken, fietstassen, zadels, schoenen, kleding en overige fietsaccessoires en equipment aan de detailhandel. Eind 2024 breidde het portfolio uit met het Italiaanse merk fizik. Volgens Lemco was het succes van Ortlieb in de fietsenmarkt, dat mede te danken was aan de aanpak van TCK Sports, voor fizik de aanleiding om eveneens met TCK in zee te gaan. “Onze uitbreiding naar de fietswereld begon zes jaar geleden doordat Ortlieb, waarvoor TCK Sports al de outdoor retail verzorgde, ons vroeg om zowel de distributie van Ortlieb Outdoor Sport als Ortlieb Bike op ons te nemen”, blikt Lemco terug. “Daarmee werden er 1100 adressen toegevoegd aan ons klantenbestand. Mij is toen gevraagd bij TCK Sports te komen werken als Salesmanager voor de divisie Bike.” Lemco is zelf ook fervent fietser; hij stapte altijd al graag op de racefiets en mountainbike. Dat laatste verschuift nu richting de populaire gravelbike. Met de komst van Ortlieb zette de distributeur achter de schermen de businesscase klaar; inkoop, marketing, customer service en natuurlijk de sales strategie voor de waterdichte fietstassen moesten opgezet en ingericht worden voor deze nieuwe groep afnemers. “We hebben in die tijd heel veel winkels bezocht, gekeken waar Ortlieb past en gesprekken gevoerd. Om uiteindelijk een passende en succesvolle sales strategie te ontwikkelen”, legt Lemco uit. Lees verder op de volgende pagina >>

26 FIETSZAKEN NR 3 2025 COVERSTORY Goed netwerk in de retail Het bleef niet bij Ortlieb. Deuter en Uvex zijn twee merken die TCK Sports al in huis had voor bijvoorbeeld de outdoor en wintersport, die ook producten voor de fietssector leveren. Denk aan helmen, sportbrillen en fietstassen. Ook deze merken kozen ervoor om hun producten voor de fietssector bij TCK Sports neer te leggen. “Wij hebben inmiddels een heel goed netwerk in de fietsretail en kunnen gemakkelijk merken koppelen aan een winkel met een doelgroep die daarbij past. Dat is voor deze merken de kracht van ons bedrijf”, aldus Lemco. “Maar ook voor onze afnemers is dit waardevol, omdat zij binnen ons bedrijf meerdere merken kunnen inkopen. De retailer zit al in ons inkoopprogramma en ons b-to-b-systeem.” De overige merken die TCK Sports voor de Bike divisie voert zijn; Gonso, dat zich richt op functionele fietskleding; Sidas voor inlegzolen en voetoplossingen en X-socks met technische sportsokken. “De kwaliteit, strategie en filosofie van het merk moeten bij ons passen”, vertelt Lemco. “Anders werkt het niet. Voordat we daadwerkelijk samenwerken, nemen we dan ook uitgebreid de tijd om dat te onderzoeken. Deze merken moeten kunnen en durven vertrouwen op onze salesstrategie. Een goede voorbereiding is daarom erg belangrijk.” Het nieuwste merk in de Bike-categorie is fizik, dat zich in november aansloot bij TCK Sports. Nieuw merk: fizik “Fizik is een Italiaans merk dat zich richt op de drie contactpunten die je hebt met de fiets”, legt Lemco uit. “Schoenen, zadel en stuurlinten en grips. Dankzij optimale producten kun je een zo goed mogelijke performance leveren. Daar kennen mensen fizik van.” DE KWALITEIT, STRATEGIE EN FILOSOFIE VAN HET MERK MOETEN BIJ ONS PASSEN In de showroom in Leusden vindt de bezoeker van fizik alle genoemde producten. Lemco neemt ons mee langs schoenen voor racefietsen, voor gravel/ mountainbike, triathlon en waterdichte Goretex schoenen. De zolen zijn van kunststof of carbon en afhankelijk van de bedoelde toepassing uitgerust met een uitsparing voor de pedalen. Fizik denkt ook na over de sluiting; er zijn schoenen met vetersluiting, met klittenband (velcro) en met boa sluiting. Sommige typen hebben zelfs twee van deze sluitingen of een combinatie van een boa sluiting en velcro, om de schoen zo comfortabel mogelijk te laten aansluiten op de voet. De aansluiting aan de voet is erg belangrijk. Zo levert het merk ook enkele schoenen in meerdere breedtematen. “Dat waarderen klanten enorm”, aldus Lemco. “Fizik werkt relatief veel met velcro. Ze noemen dat een powerstrap die snel dichtzit en tijdens het rijden goed blijft zitten”, legt Lemco uit. “Deze wordt goed ontvangen. Ook de boa sluiting wordt veel toegepast. De triathlon schoen heeft alleen klittenband.”

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4