Fietszaken nr4 2024

fietszaken Tweemaandelijks Vaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708169) Vaktijdschrift voor de totale fietsbranche | Augustus 2024 | 2e jaargang no. 4 | Prijs € 10,50 SPECIAL Onderhoud & Reparatie Coverstory: Winkel, webshop en voorraad vormen één geheel met retail software van Tilroy

GEEF JOUW LOOPBAAN EEN BOOST! OOMT is er voor jou. Haal meer uit je talenten en geef richting aan je carrière. Met gratis coaching van OOMT bl�f je jezelf ontwikkelen. Zo houd je plezier in je werk en pak je kansen in de wereld van mobiliteit. SCHAKEL NU EEN OOMT-COACH IN!

FIETSZAKEN NR 4 2024 3 ... Colofon en De Visie Vaktijdschrift voor de totale fietsbranche. Verantwoordelijke uitgever Nederland: GPmedia BV Van Schaeck Mathonsingel 8 6512 AP Nijmegen, The Netherlands Telefoon: +31 (0)24 3 246146 E-mail: info@gpmedia.nl Internet: www.gpmedia.nl www.fietszaken.biz Verantwoordelijke uitgever België: GPmedia BV Postbus 10000 2300 Turnhout (B) Uitgever: Peter Peeters Redactie: Meike Mols (hoofdredacteur) m.mols@gpmedia.nl Sales: GPmedia BV Gerdo van de Peppel (verkoopleider) g.peppel@gpmedia.nl Yannick van Campenhout (media-adviseur) y.campenhout@gpmedia.nl Alle orders worden afgesloten en uitgevoerd conform de Regelingen voor het Advertentiewezen, gedeponeerd ter griffie van de Arrondissementsrechtbanken en bij de Kamer van Koophandel. Abonnementen: www.gpmedia.nl of via info@gpmedia.nl Per jaar € 42,- Losse verkoop € 10,50 Het abonnement kan elk gewenst moment ingaan. Vormgeving: GPmedia BV Telefoon: +31 (0)24 3 246146 Internet: www.gpmedia.nl Druk: PRinterface ISSN: 1872-9363 © Copyright 2024 Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie microfilm of welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. Fietszaken besteedt de grootst mogelijke aandacht aan de juistheid van de informatie die in het vaktijdschrift wordt opgenomen. Fouten zijn echter niet volledig uit te sluiten. De uitgever en de auteurs zijn dan ook op geen enkele wijze verantwoordelijk voor schade, van welke aard ook, die is ontstaan als gevolg van handelingen en/of beslissingen die gebaseerd zijn op de bedoelde informatie. fietszaken Tweemaandelijks Vaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708169) Vaktijdschrift voor de totale fietsbranche | Augustus 2024 | 2e jaargang no. 4 | Prijs € 10,50 SPECIAL Onderhoud & Reparatie Coverstory: Winkel, webshop en voorraad vormen één geheel met retail software van Tilroy DE VISIE Terwijl de meeste Nederlanders de fiets achter op de auto hebben geladen en naar Duitsland of Frankrijk zijn gereden om daar na hun eerste koffie en croissantje een pittoresk stadje te verkennen en te genieten van het landschap tijdens een paar zonnige kilometers op de fiets, stapte de redactie van vaktijdschrift Fietszaken afgelopen juli in de auto naar Frankfurt om Eurobike te bezoeken. Als een kind in een snoepjeswinkel liep ik rond op Eurobike. Het was mijn eerste jaar op de beurs in Frankfurt. Zoals Koen, voormalig hoofdredacteur van Fietszaken, in de vorige uitgave al omschreef, lijkt Eurobike bijna op een festivalweekend. Overdag is iedereen druk in de weer met het bezoeken van stands en het deelnemen aan netwerkbijeenkomsten, en bij sluiting wordt er gezellig samen nog een biertje opengetrokken. De stappenteller loopt daarbij ook op alsof je de hele dag een festivalterrein hebt afgelopen. We liepen van stand naar stand om de nieuwste designs, functies en snufjes te bekijken. In deze uitgave belichten we een aantal van de nieuwigheden die we op de beurs hebben gezien. Deze zijn te herkennen aan de balktekst ‘Gezien op Eurobike’. ER KOMT ECHTER ZOVEEL MEER KIJKEN BIJ REPARATIE EN ONDERHOUD DAN EEN PAAR RECHTERHANDEN Meike Mols Hoofdredacteur vaktijdschrift Fietszaken m.mols@gpmedia.nl Daarnaast staat deze editie in het teken van onderhoud en reparatie. We spraken de handige mannen van de Bicycle Hub in Wijchen voor de rubriek Fietszaak in beeld. Tijdens de rondleiding voelde ik hetzelfde enthousiasme als op Eurobike. Deze mensen hebben van hun hobby hun werk gemaakt en vertellen vol passie over wat ze doen. Maar nog liever stappen ze daarna weer achter de werkbank om verder te gaan met hun werk. Er komt echter zoveel meer kijken bij reparatie en onderhoud dan een paar rechterhanden. Natuurlijk zijn die belangrijk, maar je kunt je fietsenwinkel nog efficiënter maken door de juiste producten of systemen in huis te hebben. Op de cover van deze editie staat Tilroy. We hebben hiervoor een uitstapje gemaakt naar onze zuiderburen om Yana Dejonghe te spreken over haar ervaring met het systeem van Tilroy in haar winkel Aerts Action Bike. Ze legt uit dat onderhoud en reparaties soepeler verlopen in hun werkplaats met het nieuwe systeem. “Het is ongelofelijk hoe ver de data gaan,” vertelt Yana enthousiast. Laat deze editie je vooral inspireren. Dan laat ik morgen mijn fiets nog even controleren voor een onderhoud voordat ik deze achterop de auto laad om een weekendje lekker te gaan fietsen en een stop te maken voor een croissantje.

FIETSZAKEN NR 4 2024 4 INHOUD P. 21 COVERSTORY TILROY Consumenten beginnen tegenwoordig hun zoektocht en oriëntatieproces online, om zich daarna naar een fysieke fietszaak te verplaatsen. Om mee te groeien met deze digitale tijd, begon Yana Dejonghe van Aerts Action Bike haar zoektocht naar een kassasysteem dat de webshop, voorraad en winkel goed met elkaar verbindt. Uiteindelijk kwam ze uit bij Tilroy. P. 17 ZÆT Ontwerpadviezen, technische oplossingen, branding, marketingondersteuning en licentiemogelijkheden. Tim Grootjans draait er zijn hand niet voor om. Grootjans heeft van zijn hobby zijn beroep gemaakt en runt sinds vier jaar ZÆT, waarbij hij zich focust op e-bikes. P18. SCHWALBE Schwalbe presenteert de Schwalbe Clik Valve, het nieuwe ventiel dat oppompen kinderspel maakt. Daarnaast presenteren ze onder meer de vernieuwde Marathon Mondial, de Smart Sam Cargo en de Rick XC. P. 10 INVENCE Invence staat klaar om samen met hun dealers een onbediende doelgroep te bereiken: consumenten die graag een custom fiets willen kopen, maar voor wie dit nog niet toereikend is. “Met custom fietsen krijg je een veel betere connectie met je klant”, vertelt Siebrand van der Veen, oprichter en eigenaar van Invence. “Je houdt er meer trouwe klanten aan over.” 17 21 18 10

FIETSZAKEN NR 4 2024 5 P. 39 FIETSZAAK IN BEELD: THE BICYCLE HUB Je kunt het zo gek niet bedenken, zolang het fietsgerelateerd is, kan je ervoor naar The Bicycle Hub in Wijchen. “Wij zijn een samenwerking van maar liefst negen fietsgerelateerde partijen, met allemaal een eigen specialiteit die samen alle segmenten uit de fietsbranche dekken”, legt Michiel Burgerhout, een van de negen partijen binnen de Hub, uit. P. 33 BUSCH & MULLER Busch+Müller, een gevestigde naam in fietsverlichting sinds 1925, blijft innoveren met de lancering van twee nieuwe producten: de Briq-S Premium en de Briq-XL. Deze nieuwe toevoegingen beloven aanzienlijke verbeteringen op het gebied van verlichtingstechnologie voor fietsers. P. 26 TERUGBLIK EUROBIKE Voor gedurende vijf dagen nodigde Eurobike bezoekers uit in Frankfurt en zorgde de beurs voor veel enthousiasme bij zowel bezoekers als exposanten. De bezoekersaantallen waren gevoelsmatig goed en de aanwezige exposanten zorgden voor een gevarieerd aanbod van vertrouwde merken en producten tot opvallende nieuwkomers en noviteiten. 26 33 39 P. 24 ABUS Abus vierde op Eurobike zijn 100-jarig jubileum. Torsten Mendel, PR Manager bij Abus laat weten: “100 jaar geleden begon Abus met een hangslot en dit jaar ontving een nieuw slot de Eurobike Award.” Naast het vingerafdrukslot YARDO 7807F won ook de urban fietshelm HYP-E in de BL.ACE-variant de Eurobike Award 2024. 24

FIETSZAKEN NR 4 2024 6 KORT NIEUWS EXPORT NEDERLANDSE (E-)BIKES IN 7 JAAR MEER DAN VERDUBBELD In 7 jaar tijd is de Nederlandse export van fietsen naar het buitenland meer dan verdubbeld. De totale exportwaarde van de sector groeide van € 1,1 miljard in 2015 naar € 2,37 miljard in 2022. D eze en andere bevindingen staan in het rapport ‘Internationaal verdienpotentieel Nederlandse fietsensector’, opgesteld door de van Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). De Nederlandse fietsen worden vooral geëxporteerd naar andere landen binnen de Europese Unie. In totaal is er in Nederland voor € 3,24 miljard aan fietsen gemaakt in 2022. De toegevoegde waarde kwam uit op 1,22 miljard. E-bikes bijna 80% van omzet Opvallend is verder het grote aandeel e-bikes, goed voor 56% van de Nederlandse markt en bijna 80% van de hele omzet. De gemiddelde prijs van een nieuwe fiets steeg in 2023 met 24% naar € 1.815. Een nog sterkere stijging was er voor e-bikes naar gemiddeld € 2.574. Naast fysieke producten zoals fietsen, is fietsinfrastructuur en ook -kennis een exportproduct van de Nederlandse fietsensector. Zo zijn er verschillende projecten die kennis van Nederlandse bodem exporteren naar andere EU-landen. Vernieuwende concepten Nederland brengt veel vernieuwende concepten voort. Voorbeelden zijn Swapfiets, Lease-a-bike en OV-fiets. Met een exportgroep als onderdeel van het International Clean Energy Partnership (ICEP), handelsmissies en internationale netwerken ondersteunt RVO de fietsensector. Het volledige ‘Rapport Internationaal verdienpotentieel Nederlandse fietsensector’ leest u op www.rijksoverheid.nl Met dit partnerschap zet Dewo Europe opnieuw een stap vooruit in het uitbreiden van haar productassortiment en toont het bedrijf aan dat het klaar is voor de toekomst. AXA Bike Security zet zich al meer dan een eeuw in om zowel fietsers als hun fietsen optimaal te beschermen, zodat fietsers veilig en vertrouwd op pad kunnen gaan. AXA Bike Security heeft zich door de jaren heen bewezen als een betrouwbare partner in de fietswereld dankzij haar voortdurende innovatie en toewijding aan kwaliteit. Door de samenwerking met AXA kan Dewo Europe haar klanten de hoogste kwaliteit aan sloten en verlichting bieden. Gedeelde passie “Het is exact wat onze klanten vragen”, meldt zegt Jogi Sienaert, CEO van Dewo Europe. “Dewo Europe streeft ernaar om een totaalleverancier te zijn. Door samen te werken met AXA Bike Security kunnen we onze klanten nog betere producten leveren en ontlasten we ze door opnieuw een dagelijks gebruikt merk aan te bieden. Onze gedeelde passie voor producten en onze toewijding aan service maken dit partnerschap tot een perfecte match. Samen kunnen we nog meer winkeliers in België bereiken." Dewo Europe is verheugd om aan te kondigen dat het een partnerschap is aangegaan met AXA Bike Security, een merk dat al meer dan 115 jaar onlosmakelijk verbonden is met de fietscultuur. DEWO EUROPE KONDIGT PARTNERSCHAP AAN MET AXA BIKE SECURITY Meer informatie: Dewo Europe info@dewo-europe.com Tel. +32 54 56 79 81 www.dewo-europe.com

FIETSZAKEN NR 4 2024 7 SPORTKLEDING Q36.5, een van de marktleiders in technische fietskleding, presenteert de nieuwe Nibali collectie SS2024, de kledinglijn gesigneerd door ex-profwielrenner Vincenzo Nibali, bedoeld voor fietsers die houden van zomerse uitdagingen en hoge intensiteit. Geleid door de Italiaanse achtergrond en volledige toewijding aan sport, heeft Q36.5 de SS2024 collectie ontwikkeld die de limieten van fietskleding naar nieuwe hoogten tilt. Nibali, die ook optreedt als ambassadeur van het merk, heeft de collectie gesigneerd en zelf een aantal iconische Q36.5 kledingstukken gepersonaliseerd. Een uniek kledingstuk Het belangrijkste stuk uit de nieuwe collectie is het Gregarius Pro Nibali Ocean shirt, een shirt voor alle fietsers die op zoek zijn naar een licht, ademend en goed presterend shirt voor de warmste zomerdagen. De stof is gemaakt met een driedimensionale pendel en geïntegreerd met zilverdraad. Zo houdt het shirt de atleet fris en droog, zelfs tijdens de meest intense trainingen. Het gewaagde diepblauwe en zwarte ontwerp geeft de impressie van de wateren waar haaien zich thuis voelen. Samen met het ‘Shark’ logo en de handtekening van de kampioen, maakt dit het een uniek kledingstuk. Q36.5 PRESENTEERT DE NIEUWE NIBALI COLLECTIE Het Italiaanse merk Q36.5 introduceert de nieuwe zomercollectie gesigneerd door de ex-profwielrenner, ontworpen om de strijd aan te gaan met de hitte en de meester van de weg te worden, net zoals de ‘Haai van Messina’ Nibali. Gregarius Pro Nibali Ocean garandeert aerodynamische prestaties dankzij de geribbelde raglanmouwen. De voorzijde heeft een hoog ademend vermogen en de achterzijde is gemaakt van micro-geperforeerde stof. Dit garandeert een optimale temperatuurregulering en comfort, ook tijdens de meest intense ritten. Het shirt weegt slechts 112 gram en heeft een drie zakken-systeem met veel ruimte om spullen op te bergen zonder de weestand te verhogen. Het is gemaakt van elastisch gaas dat uitzet wanneer nodig en om de rug vormt wanneer je geen spullen in je zakken hebt zitten. Het kan worden gecombineerd met de Gregarius Pro Nibali Shark, het Dottore Hybrid Nibali vest en de Nibali Shark zomerhandschoenen, -sokken en fietspet. De nieuwe kledingstukken en accessoires van de collectie zijn ontwikkeld voor het garanderen van maximaal comfort, aerodynamica en temperatuurregulering. Hiermee kan de wielrenner de weg trotseren als een roofdier op twee wielen. Meer informatie: Q36.5 www.q36-5.com

FIETSZAKEN NR 4 2024 8 Bakfietsen van meerdere merken kampen met problemen, zo blijkt uit een onderzoek van RTL Nieuws. Reacties bakfietsmerken De redactie RTL Nieuws noemt de namen Vogue, Cangoo en Bakfiets. nl en heeft zes eigenaren van bakfietsen benaderd die zijn benaderd door inspecteurs van de NVWA. Vogue laat aan RTL weten dat de NVWA informatie heeft opgevraagd over de technische specificaties van Vogue-bakfietsen en het klachtenverwerkingsproces. Vogue meldt ook graag mee te werken aan dit onderzoek. Ook Cangoo laat RTL weten dat ze op de hoogte zijn van het onderzoek en dat zij in de afgelopen zeven jaar tien meldingen hebben gekregen van gebroken frames. Samen met leveranciers doet Cangoo ook zelfstandig onderzoek naar de oorzaak van deze gebroken bakfietsen. Bakfiets.nl is zich ‘van geen kwaad bewust’, meldt het RTL. Zij hebben al meer dan 40.000 fietsen gemaakt en melden dat frameproblemen haast nooit voorkomen. Uit intern onderzoek bij Bakfiets.nl concludeert het bedrijf dat klanten niet bang hoeven te zijn dat hun fietsen opeens kapotgaan. Naar eigen zeggen danken zij dit succes aan de framebuizen met een hogere materiaaldikte en een speciale behandeling met lak waardoor het frame beter is beschermd tegen roest. Gevolgen Het NVWA-onderzoek naar Babboe leidde tot een verkoopverbod en een terugroepactie voor 22.000 Babboe-bakfietsen. Of het huidige onderzoek naar deze andere bakfietsmerken zal leiden tot soortgelijke maatregelen, is nog niet bekend. NVWA DOET ONDERZOEK NAAR BREKENDE BAKFIETSEN Eerder kwam het populaire bakfietsmerk Babboe al in het nieuws wegens klachten over frames die tijdens het fietsen doormidden braken. Nu blijkt dit probleem ook bij andere merken voor te komen. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit bevestigt meldingen te hebben gekregen over verschillende merken, maar meldt niet om welke merken het precies gaat. “De BIG.TRAIL is voor rijders die een nauwere verbinding met het parcours willen, of voor rijders met een beperkter budget, hoewel de BIG.TRAIL nog steeds veel waar voor het geld biedt”, aldus Merida. Deze derde generatie Merida-mountainbikes is verfijnd en verbeterd door vele wijzigingen aan het ontwerp, waaronder een bijgewerkte geometrie, waardoor de rijders genieten van meer vertrouwen in het rijgedrag en een betere grip. Sinds de introductie in het MERIDA-assortiment in 2016 is de BIG.TRAIL een groot succes. In enkele van MERIDAs nationale markten is hij zelfs de leidende mountainbike. De vorige generatie Merida-mountainbikes introduceerde 29 inch wielen in het trail hardtail-segment en, samen met vooruitstrevende geometrie en een focus op een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding, maakte het tot een veelgeprezen mountainbike onder zowel rijders als de internationale vakpers. De nieuwste incarnatie gaat verder waar de oude ophield. De bijgewerkte geometrie, met een slappere balhoofdhoek en groter bereik, geeft indrukwekkende trailstabiliteit en de steilere zithoek biedt een comfortabele en efficiënte rijpositie. Het nieuwe frame pronkt ook met verdere detailverbeteringen zoals een strakke kabelgeleiding en verhoogde framebescherming, waardoor de nieuwe BIG.TRAIL een premium uiterlijk krijgt. Deze winnende combinatie van moderne trailbike-geometrie met vorken met lange veerweg en stevige 29 inch wielen zorgt voor een uitmuntend rijgedrag, een enorm vermogen om obstakels moeiteloos te passeren en indrukwekkende grip in bochten. MOUNTAINBIKEN VEREENVOUDIGD MET DE NIEUWE BIG.TRAIL Op de Eurobike Show in Frankfurt presenteerde Merida de BIG.TRAIL, een betrouwbare, low-maintenance mountainbike die een perfect alternatief biedt voor volledig geveerde fietsen. Meer informatie: www.merida.nl KORT NIEUWS

FIETSZAKEN NR 4 2024 9 SAMENWERKING Selle Italia behoeft nauwelijks introductie. Met meer dan 120 jaar ervaring in het produceren van zadels, heeft het merk een rijke geschiedenis opgebouwd. Toch blijft het merk innoveren en is het vandaag de dag één van de marktleiders in het sportieve fietssegment. Bekende modellen zoals de SLR, Flite en Novus blijven populair en zijn inmiddels voorzien van diverse updates. Daarnaast heeft Selle Italia een volledige lijn dameszadels en de milieuvriendelijke Greentech zadels (Model X), geproduceerd in Italië zonder toevoeging van chemische stoffen, wat resulteert in een lage ecologische voetafdruk. Sinds twee jaar zijn topmodellen zoals de SLR en de Novus ook verkrijgbaar in een 3D-geprinte variant. Francis Pollet, eigenaar van ICC, is verheugd over de nieuwe stap: “Met Selle Italia voegen we een toonaangevend merk toe aan ons portfolio van distributiemerken. We hebben een langdurige relatie met het merk en zullen deze nu op een nieuwe manier voortzetten. We zijn erg blij dat Selle Italia ervoor gekozen heeft om met ICC als distributeur verder te gaan. Het is nu aan ons om het netwerk van Selle Italia in de komende jaren verder uit te breiden en onze meerwaarde voor het merk aan te tonen.” Focus op opzetten dealernetwerk ICC streeft ernaar om het merk Selle Italia verder op te bouwen in de Benelux. In eerste instantie zal de focus liggen op het (her)activeren van het Selle Italia dealernetwerk. “De keuze voor het juiste zadel is altijd lastig voor de consument. Een verkeerd zadel of verkeerde positie kan veel ongemak veroorzaken. Wij willen qua advies zeker niet de rol van de bikefitter overnemen, maar door een breed assortiment aan te bieden en de consument goed te informeren, hopen International Cycle Connection BV (ICC) kondigt met veel enthousiasme aan dat het vanaf heden officieel distributeur is voor het zadelmerk Selle Italia in de Benelux. ICC fungeert al jarenlang als agentschap voor Selle Italia en is daarmee steunpunt voor het merk op gebied van marketing en sales. Voorheen konden dealers de zadels van dit Italiaanse merk echter niet rechtstreeks bij ICC aanschaffen. Met deze nieuwe stap verandert dat. we het voor de dealer een stuk eenvoudiger te maken,” aldus Daaf Koemans, marketingmanager bij ICC. “Daarnaast zien we ook kansen op het gebied van presentatie in de winkel. Wij willen zorgen voor een nette presentatie in de winkel met een zadelwand met de nodige informatie en de mogelijkheid om testzadels aan te bieden. Tot slot kan de dealer ook terecht bij onze serviceafdeling voor een vlotte afhandeling van alle garantiezaken inzake Selle Italia. Ons doel is om de dealer op zowel sales, marketing en service te ontzorgen en zo het merk verder uit te breiden in de Benelux.’’ Ook Selle San Marco In februari kondigde ICC ook al aan te starten met de distributie van Selle San Marco. De combinatie van Selle San Marco en Selle Italia onder één dak was voor Pollet een logische beslissing. “Selle San Marco en Selle Italia zijn twee merken die onder dezelfde paraplu vallen, maar duidelijk verschillend zijn. Selle Italia richt zich meer op de prestatiegerichte fietser, terwijl Selle San Marco zich meer richt op de recreatieve fietser. Dit zie je terug in de modellen en bijvoorbeeld ook in de zadelbreedte; de zadels van Selle San Marco zijn over het algemeen breder dan die van Selle Italia. De dealers waar we nu mee zijn gestart, maken vaak een combinatie van beide merken. Het is mooi om te zien dat de merken elkaar in de praktijk goed aanvullen,” aldus Pollet. Compleet pakket Italiaanse merken Door het toevoegen van Selle Italia aan de portfolio van distributiemerken heeft de distributeur uit Terneuzen nu een nog completer aanbod van Italiaanse merken beschikbaar. “Het is mooi dat we met Campagnolo (groepsets en wielen), Deda Elementi (zadelpennen, stuurpennen en sturen), Selle Italia en Selle San Marco (zadels) een complete Italiaanse afmontage van fietsen kunnen aanbieden. We kijken er enorm naar uit om de sterkte van de verschillende merken te combineren, maar blijven de merken uiteraard onafhankelijk van elkaar managen” geeft Pollet ons nog mee. De zadels van Selle Italia zijn vanaf heden verkrijgbaar via het B2B-bestelplatform van ICC. Meer informatie: ICC | Tel. +31 (0)115 64 93 21 | INFO@I-C-C.NL | www.i-c-c.nl ICC VANAF NU OOK DISTRIBUTEUR VAN SELLE ITALIA IN DE BENELUX

FIETSZAKEN NR 4 2024 10 INTERVIEW INVENCE BIEDT ONBEDIENDE DOELGROEP CUSTOM SPORTFIETS Het verhaal van Invence is nauw verweven met de persoonlijke passie van Van der Veen voor fietsen. "Ik ben zelf altijd een zeer actieve mountainbiker geweest en ben daarna ook veel op de weg gaan fietsen. Tien jaar geleden begon ik met het leveren van custom afgemonteerde fietsen. Ik startte met mountainbikes onder de naam ‘Source’. Mensen om mij heen waren meteen enthousiast over de fietsen en wilden weten hoe ik eraan kwam”, herinnert de ondernemer zich. Deze enthousiaste respons legde de basis voor wat later Invence zou worden, een merk dat zich richt op hoogwaardige frames voor een breed publiek. Hierbij heeft Invence zich gespecialiseerd in carbon sportfietsen. De fietsen zijn licht en stijf en sluiten hierdoor perfect aan op de wensen van veeleisende wielrenners of mountainbikers. "De groep mensen die voor de 5 tot 8 duizend euro een sportfiets wil kopen, groeit, maar wordt onvoldoende bediend. Ze kunnen vrijwel nergens een high-end custom product kopen. Invence is in dat gat in de markt gesprongen. Inmiddels verkoopt Invence vijf verschillende carbon framesets: drie racefietsen, twee mountainbikes en één gravelbike. We verkopen ze in de winkel in Hilversum al heel goed en zijn actief op zoek naar dealers die Invence-framesets willen gebruiken voor het maken van custom fietsen.” Voor de ondernemer is het aanbieden van custom sportfietsen heel interessant, weet van der Veen. “Klanttevredenheid groeit met een custom product. Consumenten weten vaak precies wat ze willen, maar er is geen standaard collectie die precies voldoet aan hun behoeften. Ze zijn vaak bereid wat meer te betalen voor een perfect passende fiets. Daarnaast werken we bij Invence niet met pre-orders of collectiejaren. De producten raken dus niet ‘uit de mode’ en je zit ook niet met een vol magazijn. Uiteraard biedt Invence dealers ook een interessante marge.” Het belang van connectie In een tijdperk waarin online winkelen steeds dominanter wordt, blijft Invence trouw aan de stenen winkels. Ze hebben op het moment twee verkooppunten in Nederland, maar willen dit netwerk gaan uitbreiden. “Voornamelijk focussen we op de fysieke winkel waar de passie en het echte fietsgevoel tot zijn recht komt. We doen niks met online verkoopkanalen”, benadrukt Van der Veen. “Dit is een bewuste keuze, gebaseerd op de overtuiging dat luxeproducten zoals custom fietsen beter tot hun recht komen in stenen winkels waar klanten de producten kunnen aanraken en ervaren. Het gaat om de connectie die consumenten hebben met hun sportfiets, met de fietszaak en met de ondernemer. Je krijgt hele persoonlijke wensen te horen als je samen met een klant een custom fiets samenstelt. Iedereen heeft zo zijn eigen wensen en behoeften.” De connectie tussen klant en dealer is voor Invence even belangrijk als de connectie tussen dealer en Invence. “Er moet sowieso een ‘click’ zijn. We gaan persoonlijk langs bij de dealer om de wensen en mogelijkheden te bespreken. Ook kunnen wij verkoopmedewerkers Met een scherpe focus op carbon custom framesets en een klantgerichte strategie, staat Invence klaar om samen met dealers een onbediende doelgroep te bereiken: consumenten die graag een custom sportfiets willen kopen, maar een beperkt budget hebben. De framesets van Invence brengen de kosten van een custom fiets aanzienlijk omlaag. Geweldig voor de consument natuurlijk, maar ook voor de dealer die deze framesets aanbiedt. “Door custom producten aan te bieden, krijg je een veel betere connectie met je klant en wordt de klant trouwer”, vertelt Siebrand van der Veen, oprichter en eigenaar van Invence. “De klant voelt zich speciaal, doordat er echt naar zijn of haar wensen wordt geluisterd.” "De twee beste triatleten uit Nederland onder de 18 rijden op Invence-fietsen”

FIETSZAKEN NR 4 2024 11 trainen in het verkopen van een custom fiets. We focussen ons op zaken die met sportieve en/of exclusieve merken werken, maar in principe kan iedereen dealer bij ons worden.” Toekomstige Kampioenen Het succes van Invence wordt niet alleen gemeten aan de hand van verkoopcijfers, maar ook door de prestaties van hun rijders. "De twee beste triatleten uit Nederland onder de 18 rijden op Invence-fietsen en hebben ons dit jaar vertegenwoordigd tijdens het Europees kampioenschap duatlon in Portugal", deelt Van der Veen trots. Deze atleten zijn het levende bewijs van de kwaliteit en prestaties van de Invence frames. De ontwikkeling sportfietsen is een doorlopend proces bij Invence, waar nieuwe en unieke producten worden bedacht, uitgewerkt en in productie worden gebracht. ▲ Invence lanceert deze september een vernieuwde versie van zijn website Groeiplannen De toekomstplannen van Invence zijn ambitieus. Vanaf september gaat Van der Veen op pad om nieuwe dealers persoonlijk te benaderen en het netwerk van Invence uit te breiden. Daarnaast lanceert Invence deze september een vernieuwde versie van zijn website. “We gaan nog steeds geen webshop openen, maar online zichtbaarheid is en blijft belangrijk in elke sector. De website helpt om de merkbeleving te verbeteren, informatie te bieden voor consumenten en dealers te ondersteunen.” Invence is klaar om de fietswereld te veroveren met hun innovatieve benadering van custom sportfietsen. Met een sterke focus op fysieke winkels, nauwe samenwerking met dealers en een passie voor kwaliteit, bieden ze een uniek product aan een groeiende markt van fietsers die precies weten wat ze willen. “De toekomst ziet er rooskleurig uit voor Invence, en we kunnen niet wachten om te zien waar deze reis ons heen leidt”, sluit Siebrand van der Veen af. Meer informatie: Invence Tel. +31 (0)35 785 3786 | info@invence-365racing.com www.invence-365racing.com LUXEPRODUCTEN ZOALS CUSTOM FIETSEN KOMEN BETER TOT HUN RECHT IN EEN STENEN WINKEL

FIETSZAKEN NR 4 2024 12 De nieuwe compacte e-bikes zijn verkrijgbaar in één maat geschikt voor verschillende lengtes (155 tot 190 cm) , dankzij hun zorgvuldig ontworpen framegeometrie. Elk model heeft een uniek ontwerp, wat betekent dat er voor elk individu een perfect model beschikbaar is. Er zijn drie modellen en elke serie is beschikbaar in twee verschillende kleurvarianten, waardoor klanten kunnen kiezen wat het beste past bij hun persoonlijkheid en stijl. De strakke modellen CPT 1.0, CPT 1.2 en CPT 1.4 zijn uitgerust met een krachtige SHIMANO middenmotor en een geïntegreerde Darfon-accu. Ervaar het naadloos rijden met een SHIMANO interne versnellingsnaaf, beschikbaar met een Gatesriemaandrijving voor stille werking of een klassieke ketting voor degene die op zoek zijn naar flexibiliteit. Deze fietsen zijn ideaal voor gezinsvriendelijk stadsleven dankzij een achterdrager die compatibel is met het MIK HD-platform en een standaard MIK-voorplaat, waardoor het mogelijk is om met je kind achterop en boodschappentassen voorop te rijden. Avontuur in stijl Bezoekers van de BESV-stand konden de nieuwste technologieën en functies van de TRS en TRX ervaren. Van het bewonderen van het diepe saffierblauwe design van de TRS 130 1.0, geïnspireerd op bergketens, tot het voelen van de krachtige werking van deze e-bike. Ook het hardtail-model TRX B 1.0 was te bewonderen als een sportieve metgezel voor heuvelachtige landschappen en offroad-verkenningen. 10-jarig jubileum Terwijl BESV hun 10-jarig jubileum viert blijven ze vooruit kijken naar de toekomstige trends en ontwikkelingen van het merk. Het omarmen van het AI-tijdperk is een onvermijdelijke beweging, en BESV is vastbesloten om niet alleen hun fietsontwerpen continu te verbeteren en te onderscheiden, maar ook om innovaties op het gebied van AI en andere nieuwe technologieën te verkennen. Bij BESV voorzien ze gepersonaliseerde en volledig geautomatiseerde diensten in alle scenario’s en op elk moment, waardoor ze steeds handigere, plezierigere en verbazingwekkende ervaringen voor iedereen bieden. Meer informatie: BESV info@besv.eu www.besv.eu GEZIEN OP EUROBIKE BESV bestaat 10 jaar en dat vierde ze ook op hun stand op Eurobike waar ze afgelopen juli een volledig nieuwe serie met kleurrijke compacte e-bikes presenteerde. De serie bestaat uit drie verschillende modellen in meerdere kleuropties. Het merk streeft ernaar om voortdurend te innoveren en presenteerde dan ook enkele andere toevoegingen, zoals aanvullingen op hun sportlijn. BESV BESTAAT 10 JAAR EN BLIJFT INNOVEREN

FIETSZAKEN NR 4 2024 13 GEZIEN OP EUROBIKE De SKS Flowbags zijn verkrijgbaar in verschillende varianten en maten: URBAN, EXPLORE, TRAIL en RACE. De modellen kunnen door hun robuuste weefsel wind en regen trotseren. De gesealde Easyzip-ritssluitingen zorgen ervoor dat er geen vocht binnendringt. De extra lange klittenbandstraps met Tube Protection zorgen voor een veilige bevestiging. Ze kunnen probleemloos worden ingekort en vervangen. Behalve met hun trendy design overtuigen de FLOWBAGS met andere features zoals binnentassen, reflecterende elementen of achterlichthouders. NIEUWIGHEDEN VAN SKS GERMANY VAN TASSEN, POMPEN TOT SPATBORDEN SKS Germany introduceert tal van vernieuwde ontwerpen, waaronder de vernieuwde INJEX-fietspompen en fiets-bidonhouder met herziene vanghaak, waardoor de bidon zowel van boven als van de zijkant eruit gehaald kan worden. Daarnaast lanceerde het merk de nieuwe Speedrocker XL spatbordset en nieuwe Flowbags. Een opvallende introductie is de Clik Valve pompkop, die te bevestigen is op de nieuwe Schwalbe Clik Valve ventiel. INJEX-fietspompen De vernieuwde INJEX-fietspompen behouden de vertrouwde functies en zijn uitgebreid met innovatieve aanpassingen, zodat de modellen nog meer comfort, prestaties en design bieden. Deze comfort is te danken aan de pompkop die een hoek van vijf graden heeft waardoor het vullen van de banden extra gemakkelijk is en de 2-componentengreep met zijn typerende oppervlak die goed in de hand ligt. De MV EASY-kop is er voor alle soorten ventielen. De in het design geïntegreerde klemhendel zorgt voor een betrouwbare verbinding met het ventiel. De INJEX PLUS en INJEX PRO hebben een inschakelbare telescoopfunctie die zorgt voor meer volume per slag en de maximale bereikbare druk vergroot. INJEX PRO heeft een T-greep die 60 graden gekanteld is, zodat de onderarm en de pomp tijdens het pompen een rechte lijn vormen. Daardoor wordt ook bij langer pompen een comfortabele bediening gegarandeerd. Speedrocker XL De SKS Speedrocker XL spatbordset, gemaakt van slagvast, hoogwaardig kunststof, is nu ook verkrijgbaar voor bandbreedtes tot 52 mm. Een opvallend kenmerk is de dubbele spoilerfunctie op het voorspatbord, dat wordt bevestigd met antislip klittenband dat met rubber is bekleed. Dankzij een telescopisch velengingsprofiel zorgt ook het achterspatbord van de Speedrocker voor perfecte spatbescherming, stabiel bevestigd met sterke rubberen strips. Het spatbord heeft flexibele flaps en kan daarmee aan elk frame worden aangepast. Meer informatie: SKS www.sks-germany.com RACE Saddle Bag

MET EEN GOED GEVOEL FIETSEN EN ONDERNEMEN Ontdek hoe op AIROLUBE.NL/DEALER Voor meer informatie: Yannick van Campenhout y.campenhout@gpmedia.nl +31 (0)24-3246146 | www.fietszaken.biz sca e schrijf je i voor de ieuwsbrief Altijd op de hoogte zijn van het laatste nieuws uit de fietsbranche? Meld je aan voor de nieuwsbrief door de code te scannen en je gegevens in te vullen. Voor dagelijkse berichtgeving ga je naar www.fietszaken.biz of volg ons op LinkedIn via Vaktijdschrift Fietszaken.

FIETSZAKEN NR 4 2024 15 GEZIEN OP EUROBIKE Gemotiveerd door het succes van hun eerste generatie vario-zadelpennen Drop-A-Gogo heeft CONTEC goed geluisterd naar de feedback van fietsers. De vertrouwde functies van de populaire Drop-A-Gogo hoef je uiteraard niet te missen, want de Drop-A-Gogo II kan met een mechanische hendel nog steeds traploos in hoogte worden versteld. En dat in een paar seconden, zelfs tijdens de rit. Ook de design-update mag gezien worden, zowel de afsluitring als de onderbuis hebben een stijlvolle opknapbeurt gekregen. Air Support De Air Support-familie heeft er een update bij, de nieuwe generatie van Air Support hogedrukhandpompen: Air Support Boost, Air Support Max en Air Support Twist. Met de Air Support Boost biedt CONTEC nu ook een vloerpomp met luchttank. Deze is perfect geschikt voor tubeless-banden, maar kan ook als gewone vloerpomp worden gebruikt. Een paar keer pompen is al voldoende om NIEUWE INNOVATIES VAN CONTEC CONTEC heeft zich laten inspireren door hun eerdere creaties om nieuwe iconen te creëren. Ze hebben hun nieuwe vario-zadelpen, Drop-A-Gogo, verbeterd en hebben van de vertrouwde CONTEC-series compleet nieuwe productseries ontwikkeld. Het resultaat bestaat uit krachtige, nieuwe Air Support pompen, nieuwe zadels met oog voor hoogwaardige, gerecyclede materialen en meer. een luchtdruk van 11 bar resp. 160 psi te bereiken. De Air Support Max bereikt tot 11 bar resp. 160 psi en past dankzij zijn Triple-Valve-kop op alle auto- (AV), Presta- (SV) en Dunlop-ventielen (DV). Twee meegeleverde adapters bieden extra compatibiliteit met bal- en luchtmatrasventielen. De hoogte van de pomp, het ergonomische handvat en de grote standvoet zorgen ervoor dat je bij het pompen geen ongezonde houding hoeft aan te nemen. Ook de Air Support Twist is uitgerust met een Triple-Valve-kop en twee adapters. Deze vloerpomp heeft een bijzondere feature: een draaibare manometer. Dit bespaart ruimte bij het vervoeren en opbergen. Zadels CONTEC heeft zeven nieuwe series met in totaal 25 nieuwe zadels ontwikkeld om te voldoen aan de verschillende comfortbehoeften van talrijke fietsers. In het nieuwe assortiment vind je zadels voor pendelaars, e-bikes, mountainbikers, wielrenners, fietsreizigers en ook voor kinderen. De nieuwe zadels zijn ontworpen met oog op hoogwaardige, gerecyclede materialen, slimme functies en mooie designs. De schuimvulling van de zadels bestaat uit 100% gerecyclede schuimstukken van andere producties, die anders zouden worden weggegooid. Bovendien is meer dan een derde van de zadelkaders en onderste schelpen gemaakt van gerecyclede materialen. De buitenverpakking van de zadels is ook duurzaam ontworpen, deze is gemaakt van biologisch afbreekbaar fleece en is 100% plasticvrij. De nieuwe zadelserie Anatomic biedt comfort en bewegingsvrijheid door een gelpad en high-density PU-schuim. Een handige functie is het ingebouwde handvat dat het vervoeren van de fiets gemakkelijk maakt. Meer informatie: CONTEC Tel. +31 (0) 575-57 12 79 | info@contec-parts.com | www.contec-parts.com

FIETSZAKEN NR 4 2024 16 De Basil Move tassen zijn een perfecte mix van sportief en functioneel, geschikt voor dagelijks gebruik. Ze zijn gemaakt van waterafstotend, gerecycled materiaal en voorzien van een waterdichte hoes. Zo ben je, ongeacht de weersomstandigheden, verzekerd van optimale bescherming tegen een regenbui. Elke tas heeft een speciaal helmvak met een extra ritsvak, een gevoerd laptopvak en binnenverdelers voor je telefoon en andere benodigdheden. Fashion item De Basil Manhattan tassen combineren klasse en functionaliteit. Deze tassen zijn gemaakt van waterdichte en gerecyclede materialen, die duurzaamheid garanderen. Elke tas beschikt over een gevoerd laptopvak, extra binnen- en buitenvakken en een sleutelkoord voor optimale organisatie. De luxe PU-details en afneembare schouderband zorgen voor een vleugje verfijning, waardoor deze tassen een goede keuzezijn voor elke gelegenheid. Retro patronen De Flair is een tassenserie die retro flair combineert met moderne functionaliteit. De subtiele jaren 70-geïnspireerde patroontjes en rustige prints maken deze serie niet alleen vrolijk, maar ook tijdloos elegant. De tassen zijn gemaakt van gerecycled materiaal, waardoor je bijdraagt aan een duurzamere wereld. Of je nu naar je werk pendelt, geniet van een weekendrit, of boodschappen doet, de Basil Flair is een perfecte accessoire. Basil Dijon en Dax Deze rotan manden, die met of zonder deksel te verkrijgen zijn, zijn een echte eyecatcher op de fiets. Ideaal voor dagelijks gebruik. Deze nieuwe handgevlochten fietsmanden zijn milieuvriendelijk en duurzaam, gemaakt van snelgroeiend rotan en geproduceerd in een Indonesische fabriek die de lokale gemeenschap helpt met werkgelegenheid. Zelfs de donkere kleur van de Dijon ontstaat op een natuurlijke manier. Het rotan wordt onder de grond bewaard en krijgt zo de prachtige donkere kleur die een chique uitstraling geeft aan deze fietsmand. Duurzaamheid Bij Basil staat duurzaamheid al sinds 2012 hoog in het vaandel. Vandaag de dag worden al diverse Basil producten gemaakt van gerecyclede materialen. Samen met hun partners zetten ze flinke stappen in de goede richting. Ze willen dat iedereen zo lang mogelijk plezier beleeft aan hun fietstassen en -manden, terwijl ze tegelijkertijd zo min mogelijk afval produceren. Meer informatie: Tel. +31 0315 632 222 www.basil.com GEZIEN OP EUROBIKE De nieuwe collectie fietstassen van Basil is ontworpen om, naast op de fiets, zowel in de stad als op het werk als fashionable item om de arm gedragen te worden. Met oog voor detail en het gebruik van hoogwaardige duurzame materialen creëert Basil fietsaccessoires die niet alleen praktisch zijn, maar ook een ware blikvanger op je fiets. SPLINTERNIEUWE COLLECTIE VAN BASIL

FIETSZAKEN NR 4 2024 17 INTERVIEW Vertel eens, hoe ben je in de fietsbranche terecht gekomen? “Ik heb vier jaar in China gewoond en veel ervaring opgedaan bij een Amerikaans bedrijf dat gespecialiseerd is in e-bikes. In 2020 ben ik teruggekeerd naar Nederland en samen met mijn vrouw Yang zijn we ZÆT gestart. 2020 was mijn eerste jaar als bezoeker op Eurobike. Ik kwam hier om mijn netwerk uit te breiden en mensen in Europa te ontmoeten. Hierdoor heb ik verschillende designprojecten mogen realiseren in heel Europa.” Wat doet ZÆT precies en wat is jouw rol? “ZÆT fungeert als een overkoepelende groep van ondernemingen. Deze ondernemingen richten zich op het ontdekken en ondersteunen van vernieuwende oplossingen binnen de fietsenindustrie. Alle ontwerp- en ontwikkelingsprojecten die we voorheen deden onder de naam ZÆT, zoals het vernieuwen van een e-bike voor Huyser met een Bosch motor, het ontwikkelen van nieuwe elektrische citybikes voor WATT, en het ontwerpen van een fiets voor bezoekers van Toverland, worden nu uitgevoerd door onze dochteronderneming CY:ONS. Mijn rol bij ZÆT is het leiden van onze ondernemingen en ervoor zorgen dat onze projecten goed samenwerken, zodat we blijven innoveren op een manier die aansluit bij wat onze partners en de markt nodig hebben.” Kun je ons meer vertellen over CY:ONS? “Binnen CY:ONS concentreren we ons op het ontwikkelen van innoverende ontwerpen en technologieën. CY:ONS is waar we onze krachten bundelen, met zzp'ers, andere ondernemers en/of fabrikanten, om voorop te lopen in de technologische evolutie binnen de e-bike industrie. We zijn bijvoorbeeld bezig met het ontwikkelen van een stuursysteem voor bakfietsen en andere innovatieve componenten die het gebruik van e-bikes revolutionair zullen veranderen.” Wat zijn je plannen voor de komende tijd? “Voor de nabije toekomst plannen we met CY:ONS om ons verder te verdiepen in unieke designs en technologieën. We staan aan de vooravond van het patenteren van verschillende ontwerpen. We hebben als doel om deze ontwerpen te presenteren als prototypes op de volgende beurzen. Ons doel is niet om te concurreren met onze huidige klanten, maar om ze te voorzien van innovaties die ze zelf in hun eindproducten kunnen gebruiken. Daarbij zijn we actief op zoek naar investeerders die willen deelnemen aan deze spannende fase van groei en innovatie binnen onze sector. Het bijhouden van trends, zowel binnen als buiten de fietsbranche, is cruciaal voor onze inspiratie en innovatie.” Meer informatie over CY:ONS en hun projecten, bezoek www.cy-ons.com Ontwerpadviezen, technische oplossingen, branding, marketingondersteuning en licentiemogelijkheden. Tim Grootjans draait er zijn hand niet voor om. Grootjans heeft van zijn hobby zijn beroep gemaakt en runt sinds vier jaar ZÆT, waarbij hij zich focust op e-bikes. Tijdens Eurobike spraken we met hem over zijn reis, ZÆT 's rol in de fietsindustrie en de spannende nieuwe richtingen die het bedrijf inslaat. “WE BUNDELEN ONZE KRACHTEN OM VOOROP TE LOPEN IN DE TECHNOLOGIE VAN E-BIKES”

FIETSZAKEN NR 4 2024 18 GEZIEN OP EUROBIKE Het is een klein klusje dat we maar al te graag uitstellen: het oppompen van de banden. Iedereen kent het wel wanneer je je fietsbanden wil oppompen en je een extra hulpstuk nodig hebt voor de pomp die je bij je hebt. John Quintana wilde een systeem uitvinden dat zijn kinderen zelf konden gebruiken om hun fietsbanden op te pompen. Hij ergerde zich eraan dat het gewoonweg te ingewikkeld voor ze was. Schwalbe ontwikkelde dit nieuwe Clik Valve ventiel. De bijbehorende Clik Valve pompkop van SKS Germany kan met weinig kracht op het ventiel geklikt worden en na het oppompen heel eenvoudig weer verwijderd worden. Er is daarbij geen risico op luchtverlies en tekenen van slijtage aan de pompkop behoren tot het verleden. Als eerste stap biedt Schwalbe ombouwsets aan voor alle bestaande ventielen en de meeste pompen. Het enige wat je hoeft te doen is het ventielinzetstuk vervangen. De Clik Valve kan ook worden opgepompt met normale SV-pompen. Marathon Mondial De Marathon Mondial is een must-have op een wereldreis met de fiets. Bijna vijftien jaar na de lancering van het eerste model komt de band nu in een nieuw jasje op de markt. Het moderne profielontwerp van de Marathon Mondial is rechtlijnig en bevat MTB-elementen. Dankzij de Double Defense technologie biedt hij wereldfietsers zeer goede lekbescherming. Dit wordt gegarandeerd SCHWALBE INTRODUCEERT CLIK VALVE EN BANDEN VOOR WERELDREIZIGERS, RACERS EN BAKFIETSEN Schwalbe presenteert de Schwalbe Clik Valve, het nieuwe ventiel dat oppompen kinderspel maakt. Daarnaast presenteren ze onder meer de vernieuwde Marathon Mondial, de Smart Sam Cargo en de Rick XC. door de V-Guard, een extreem lichte en snijbestendige hightech vezel onder het loopvlak en een versterkte zijwand. Rick XC Pro De Rick XC Pro zet een nieuwe standaard in de crosscountry racewereld. Deze band biedt een combinatie van grip en lage rolweerstand en voldoet aan de eisen van de snelste crosscountryrijders. Onmisbaar aan de band is dat deze dankzij een innovatieve versterkte overgang tussen het midden van de band en de schouder een zeer goede bescherming biedt tegen SnakeBite. Dit maakt de band ideaal voor zowel voor- als achtergebruik voor rijders die topprestaties willen neerzetten. Smart Sam Cargo De Smart Sam Cargo band is speciaal ontwikkeld voor bakfietseigenaren die graag zowel in de stad als off-road fietsen. Het profiel van de band komt van de Smart Sam, een van de meest succesvolle Schwalbe MTB-banden. Het gesloten middengebied garandeert een goede rolweerstand, terwijl het blokprofiel aan de rand zorgt voor stevige grip, zelfs in plassen of off-road bochten. De Super Defence-karkasconstructie met tot zes lagen zorgt ervoor dat de Smart Sam Cargo een extreem hoog draagvermogen biedt; afhankelijk van de uitvoering biedt het een draagvermogen tot 165 kilogram per band. Hij biedt ook uitstekende lekbescherming en betrouwbare grip onder alle omstandigheden, ook bij hoge snelheden, speciaal voor e-bikes. Meer informatie: Schwalbe Benelux B.V. www.schwalbe.com

FIETSZAKEN NR 4 2024 19 COLUMN Chris Vermeer Ik weet uit ervaring dat veel fietsers het niet zelf willen doen. Ze hebben de tijd niet of geen plek ervoor. Vaak missen ze de spullen of de know-how om een fiets goed schoon te maken. Maar daarmee gaat er wel een stukje fietsplezier verloren. Fietsen is namelijk meer dan van A naar B trappen. Veelal is de beleving van materiaal, merk en uitstraling ook een reden om op de fiets te stappen en te paraderen met je mooie racefietsje, mountainbike of e-bike. Gekleed in de juiste outfit, sokjes op lengte en de grootste zonnebril die je kunt vinden. Juist dan valt het zo op als de fiets er een beetje slordig uitziet, de spatten modder van de rit van vorige week nog op het frame en de ketting, zwart van de olie en viezigheid. Los van je image, ben je zo ook je materiaal aan gort aan het rijden. Met de bijbehorende kosten bovendien. En laten we eerlijk zijn, de nieuwe componenten worden alleen maar lichter en duurder, maar beter? Dacht het niet… En dan is er nog de veiligheid. Een goed onderhouden rijwiel zal minder gebreken vertonen en mocht er toch iets aan de hand zijn, is het euvel vaak vroegtijdig gespot. Hiermee verkleint de kans op gevaarlijke situaties zoals remproblemen of gebroken kettingen aanzienlijk. Pech onderweg is niet alleen vervelend, maar ook onveilig. We noemen fietsers niet voor niets ‘zwakke weggebruiker’, met alleen een helm als bescherming (en zelfs dat vaak nog niet). Bovendien zal je klant het alleen maar waarderen, dat je als verkopende partij ook aandacht hebt voor de fietsbeleving. Want dat ben je namelijk aan het verkopen. Avontuur, sterke verhalen en sportieve prestaties, allemaal verpakt in een frame en 2 wielen op weg naar wie weet waar. En om dat beeld compleet te maken kun je de aankoop van de nieuwe fiets eindeloos aanvullen met shampoos, ontvetters, smeermiddelen, waxen, sprays, tasjes, pompjes, patronen, minitools, bidons, brillen, accessoires en een heel assortiment aan kleding. Heb je die dingen tenminste niet voor niks in je winkel staan… Het is bijna vloeken in de kerk, mensen er op wijzen dat ze hun beste fietsmaatje moeten onderhouden. Maar toch is dat precies wat we bij Cycleaning doen. Focus op schoonmaken en preventief onderhoud. ONDERHOUD, ONDERHOUD EN NOG EENS ONDERHOUD… Chris Vermeer is oprichter van Cycleaning Goirle en laat in deze column zijn mening horen over de fietsbranche.

FIETSZAKEN NR 4 2024 20 KORT NIEUWS Hoewel de meeste elektrische stadsfietsen (81%) in 2023 een basisonderhoudsbeurt kregen, is dit toch een daling ten opzichte van het jaar ervoor (87%). Naast basisbeurten werden er ook specifieke reparaties uitgevoerd, reparaties aan remmen en banden stonden hierbij bovenaan de lijst, elk met 21%. Onderhoud aan de verlichting (14%) en accu (8%) van een stadsfiets kwamen minder vaak voor. Daarbij kwamen een keuring en motorreparaties het minst voor met beide 6%. Fietsenwinkels voerden 67% van al het onderhoud aan elektrische stadsfietsen uit. Verder bracht ruim een tiende (11%) van de eigenaren hun stadsfiets naar de fabrikant voor onderhoud. In 7% van de gevallen vond er geen onderhoud plaats aan de elektrische stadsfiets. FIETSENWINKELS CRUCIAAL VOOR ONDERHOUD ELEKTRISCHE STADSFIETSEN Fietsenwinkels speelden een belangrijke rol bij het onderhoud van elektrische stadsfietsen. Vier op de vijf bezitters (81%) van elektrische stadsfietsen liet in 2023 een basisonderhoudsbeurt uitvoeren. Dit is een daling van 6% ten opzichte van een jaar eerder. Fietsenwinkels voerden het meeste onderhoud uit (67%). Dit blijkt uit de E-bike Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 5.500 Nederlanders. Meer informatie: Multiscope Tel. +31 (0)73-6212122 info@multiscope.nl www.multiscope.nl De Lemmo One Urban Edition heeft Upright Riser Bars, waardoor bestuurders 20 graden verticaler kunnen zitten voor een comfortabelere en meer ontspannen houding. Zijn nieuwe glanzende Downtown Grey-kleurtint past naadloos in het stedelijke landschap, waardoor hij zowel stijlvolals functioneel is. De Special Urban Edition van de Lemmo One is nog steeds voorzien van Lemmo’s geavanceerde E Plus-technologie verpakt in de afneembare Smartpac die belangrijke elektronische componenten zoals de batterij, motorcontroller en IoT-functies scheidt en zorgt voor een soepele en efficiënte rit. Dit model is verkrijgbaar in de maten ST, L en XL, en biedt zowel ketting- als riemopties om aan je voorkeur te voldoen. De Lemmo One Urban Edition is vanaf september leverbaar, net op tijd om je reis naar werk te veraangenamen als je terugkomt van je zomervakantie. Meer informatie: Lemmo contact@lemmofuture.com www.lemmofuture.com/nl MAAK KENNIS MET DE LEMMO ONE URBAN Lemmo is verheugd om de nieuwste toevoeging aan zijn assortiment aan te kondigen, waarmee het zijn aanbod voor stedelijke forenzen verder verfijnt. De Special Urban Edition van de Lemmo One is weliswaar geen geheel nieuw model, maar combineert een aantal kenmerken die het tot de perfecte fiets maken om met gemak en comfort door de straten van de stad te navigeren.

21 FIETSZAKEN NR 4 2024 COVERSTORY: TILROY “TILROY BIEDT EEN OMNICHANNELERVARING, WAARBIJ WINKEL, WEBSHOP EN VOORRAAD ÉÉN GEHEEL VORMEN” Consumenten beginnen tegenwoordig hun zoektocht en oriëntatieproces online, om zich daarna naar een fysieke fietszaak te verplaatsen. Om mee te groeien met deze digitale tijd, begon Yana Dejonghe van Aerts Action Bike haar zoektocht naar een kassasysteem dat de webshop, voorraad en winkel goed met elkaar verbindt. Uiteindelijk kwam ze uit bij Tilroy. De redactie van vaktijdschrift Fietszaken sprak met de Belgische fietsenzaak-eigenaresse over haar ervaringen met het kassasysteem van Tilroy. Yana's man, een fanatieke wielrenner vanaf jonge leeftijd, zette zijn passie voor fietsen om in een baan als mechanieker in een fietsenwinkel. “Mijn man wilde graag voor zichzelf beginnen in zijn geboortedorp Kalmthout. Aerts Action Bike was een erkende zaak in de regio en tevens de enige fietszaak. Proactief stapten we binnen met de vraag of de eigenaar de zaak wilde overdragen. Uiteindelijk namen we de winkel over in 2010. Waar ik gedurende de eerste jaren aan de zijlijn meehielp, ben ik de laatste tien jaar actief betrokken bij het bedrijf als bestuurder. In de jaren dat we de winkel hebben, is er veel veranderd, zowel in het assortiment, de fysieke ruimte als online”, vertelt Yana.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4