12 FIETSZAKEN NR 4 2025 TEST ABUS GRANIT SUPER EXTREME OP DE PROEF GESTELD DOOR DEKKERS TWEEWIELERS Steeds vaker worden er fietsdiefstalpogingen gedaan met sterker geschut. ABUS ontwikkelde daarom de ABUS GRANIT™ Super Extreme 2500. Tijdens het ontwerpen werd veel aandacht besteed aan de best mogelijke weerstand tegen diefstalpogingen met elektrische accuslijpmachines. Bij Dekkers Tweewielers in Wanssum ging fietstechnicus Jeordie Brounen de uitdaging aan om dit slot aan een praktijktest te onderwerpen. Dekkers Tweewielers is een echt familiebedrijf, opgericht door Karel Dekkers vanuit een garagebox waar hij begon met fietsreparaties. Zoon Rob nam de zaak over in 2003 en bouwde het bedrijf uit tot een moderne fietsspeciaalzaak. In 2018 maakte het bedrijf de stap naar een nieuw pand in dezelfde straat. De redactie van vaktijdschrift Fietszaken bezocht deze locatie in Wanssum. Onder het motto ‘Dekkers Fietsen met een lach’ draait alles om klanttevredenheid, service en beleving. Klanten kunnen op deze locatie proefrijden op een eigen parcours, een bodyscan laten doen of accessoires testen op afspraak. “We werken met een team van 30 tot 40 medewerkers. Jeordie was meteen enthousiast om de test met het ABUS slot uit te voeren”, vertelt Roel Jacobs. “Hij houdt wel van een uitdaging.” Voordat de test begint, vragen we de mannen of ze denken dat het slot open te krijgen is. “Ik denk niet dat het gaat lukken. Ik heb video’s gezien van anderen die het probeerden met een slijptol en pas na een aantal schijven kwamen ze erdoorheen”, zegt Jeordie. Ook Roel denk dat het niet mogelijk is. “Anders zou ABUS zo’n uitdaging niet aangaan”, lacht hij. De test: slijptol vs staal Jeordie begint met een platte kop schroevendraaier. “Een amateuristische fietsendief heeft waarschijnlijk maar beperkte middelen bij zich. Dus laten we daarmee starten.” Op de werkbank gaat hij aan de haal. Na wat trekken en wrikken komt de kunststof beschermlaag los. “Het kunststof om het slot heen is erg hard. Het staal eronder daar kom ik niet doorheen met klein gereedschap.” Tijd voor grover geschut. Het slot wordt in de bankschroef geplaatst en vervolgens zet Jeordie de slijptol erop. Met een bedachte techniek: “Ik kan je nu al zeggen dat door de beugel zelf slijpen niet gaat lukken. Mocht je na veel tijd er toch doorheen komen moet de andere kant van de beugel ook nog. Omdat ik de behuizing heb kunnen verwijderen kan ik goed zien waar ik het beste kan slijpen. Wanneer deze nog om het slot zit, is dat niet te zien.” Na ongeveer 15 minuten met de schroevendraaier en slijptol breekt het slot. “Staat de fiets op een openbare plek waren er nu al mensen langsgelopen of hadden ze wat gehoord en waren we gesnapt”, lacht hij. “Nu kan ik er makkelijk bij, hij staat netjes in mijn bankschroef. Mocht dit aan een fiets zitten heb je minder vrijheid en zal het langer duren.” Eigenaar Rob komt nog even kijken of het gelukt is. Bij het in stukken zien van het slot lacht hij: “Dat ligt waarschijnlijk aan de kracht van Dekkers, niet aan dat van
RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4