Fietszaken nr 5 2025 online

fietszaken Tweemaandelijks Vaktijdschrift - Erkenningsnummer (P929639) Vaktijdschrift voor de totale fietsbranche | oktober 2025 | 3e jaargang no. 5 | Prijs € 10,50 SPECIAL DEALERSHOWS & COLLECTIES 2026 Coverstory Kingpolis vernieuwt racefietsverzekering in aanloop naar de Wielerzesdaagse Rotterdam

ONE BIKE FITS MORE. Meer ruimte voor familie, hobby‘s, boodschappen en avonturen. Scoor nu de nieuwe compacte longtail die je klanten écht nodig hebben.

FIETSZAKEN NR 5 2025 3 Vaktijdschrift voor de totale fietsbranche. Verantwoordelijke uitgever Nederland: GPmedia BV Van Schaeck Mathonsingel 8 6512 AP Nijmegen, The Netherlands Telefoon: +31 (0)24 3 246146 E-mail: info@gpmedia.nl Internet: www.gpmedia.nl www.fietszaken.biz Verantwoordelijke uitgever België: GPmedia BV Postbus 10000 2300 Turnhout (B) Uitgever: Peter Peeters Redactie: Meike Mols (hoofdredacteur) m.mols@gpmedia.nl Sales: GPmedia BV Gerdo van de Peppel (verkoopleider) g.peppel@gpmedia.nl Yannick van Campenhout (media-adviseur) y.campenhout@gpmedia.nl Alle orders worden afgesloten en uitgevoerd conform de Regelingen voor het Advertentiewezen, gedeponeerd ter griffie van de Arrondissementsrechtbanken en bij de Kamer van Koophandel. Abonnementen: www.gpmedia.nl of via info@gpmedia.nl Per jaar € 42,- Losse verkoop € 10,50 Het abonnement kan elk gewenst moment ingaan. Vormgeving: GPmedia BV Telefoon: +31 (0)24 3 246146 Internet: www.gpmedia.nl Druk: PRinterface ISSN: 1872-9363 © Copyright 2025 Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie microfilm of welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. Fietszaken besteedt de grootst mogelijke aandacht aan de juistheid van de informatie die in het vaktijdschrift wordt opgenomen. Fouten zijn echter niet volledig uit te sluiten. De uitgever en de auteurs zijn dan ook op geen enkele wijze verantwoordelijk voor schade, van welke aard ook, die is ontstaan als gevolg van handelingen en/of beslissingen die gebaseerd zijn op de bedoelde informatie. De afgelopen weken bezocht ik meerdere dealershows. Wat opviel? Merken richten zich allang niet meer alleen op producten, maar steeds meer op beleving en verbinding. Van gepersonaliseerde accessoires tot creatieve winkelconcepten: het draait om verhalen, stijl en herkenning. Misschien wel datgene waar jouw klant ook naar op zoek is: iets unieks, iets eigens. In Weurt laat Stip Kinderfietsen zien hoe krachtig specialisatie kan zijn. Waar kinderfietsen in veel winkels slechts een klein hoekje vormen, bouwde René Nass er een volledige winkelervaring omheen. Met oog voor maatschappelijke impact weet hij zich te onderscheiden. Juist door volledig te kiezen voor één doelgroep. Ook kijken we alvast vooruit naar begin december, wanneer Ahoy het decor vormt voor de 42ste editie van de Wielerzesdaagse Rotterdam. Het sportevenement vormt ook een krachtig podium voor klantbinding en zichtbaarheid voor de sport. Verzekeraar Kingpolis grijpt dit moment aan om hun vernieuwde racefietsverzekering onder de aandacht te brengen. Een kans voor winkels om klanten langdurig aan zich te binden. Colofon en De Visie fietszaken Tweemaandelijks Vaktijdschrift - Erkenningsnummer (P929639) Vaktijdschrift voor de totale fietsbranche | oktober 2025 | 3e jaargang no. 5 | Prijs € 10,50 SPECIAL DEALERSHOWS & COLLECTIES 2026 Coverstory Kingpolis vernieuwt racefietsverzekering in aanloop naar de Wielerzesdaagse Rotterdam DE VISIE HET GAAT NIET ALLEEN OM WAT JE VERKOOPT, MAAR OM HOE JE KLANTEN MEENEEMT IN JOUW VERHAAL Meike Mols Hoofdredacteur vaktijdschrift Fietszaken m.mols@gpmedia.nl Maar naast alle inspirerende voorbeelden is er ook een schaduwzijde die we niet kunnen negeren. Fietsdiefstal is een groeiend probleem. Ook ik ken in mijn directe omgeving al zeker vijf mensen van wie de fiets ooit is gestolen. Het raakt niet alleen de consument, maar ook de winkelvloer: het leidt tot stijgende premies, frustratie en een groeiend wantrouwen om met plezier op pad te gaan. Gelukkig zijn er steeds meer partijen die samenwerken aan oplossingen. In deze editie lees je hoe ondernemers, verzekeraars en brancheorganisaties hun verantwoordelijkheid nemen én wat jij zelf kunt doen om klanten beter te informeren en te beschermen. Wat al deze onderwerpen met elkaar verbindt, is het belang van zichtbaarheid. In je winkel, op events, in je communicatie en samenwerking. Het gaat niet alleen om wat je verkoopt, maar om hoe je klanten meeneemt in jouw verhaal. Zoals Henk Winters, directeur van Kingpolis in deze editie verwoordt: “Er is niks makkelijker dan een fiets verkopen. Alleen daarna de klant behouden, dat is een uitdaging.” Blader deze editie vooral even door en laat je inspireren. Misschien kom je nét dat ene idee of product tegen waarmee jij jouw klanten verrast, behoudt en aan je bindt. Veel leesplezier!

4 FIETSZAKEN NR 5 2025 INHOUD P. 8 EssilorLuxottica Oakley Wearables zijn niet meer weg te denken uit de sportwereld. Waar slimme horloges al langer gemeengoed zijn, zet nu ook de slimme bril een stevige stap vooruit. De Oakley Meta Vanguard is daarin een gamechanger: een sportbril vol technologie, ontworpen voor fietsers, hardlopers en andere fanatieke buitensporters. P. 26 Coverstory Kingpolis “Vroeger keken we niet eens om naar een racefietsverzekering. Maar als je ziet wat een racefiets tegenwoordig kost, is het eigenlijk niet meer dan normaal om die te verzekeren”, zegt Michael Zijlaard, voormalig wielrenner en wedstrijddirecteur van de Wielerzesdaagse Rotterdam. Ook bij Kingpolis zagen ze deze ontwikkeling en werd een speciale racefietsverzekering toegevoegd. P. 12 OOMT Hoe bouw je een sterk team op wanneer je een winkel start met een compleet nieuwe ploeg? Voor John Brandhoff van Smit Brandhoff 2wielers was dat de aanleiding om OOMT in te schakelen. Samen met adviseur werkgeverschap van OOMT Lizette Boots en OOMT-coach Saskia Bunnik werkte hij aan communicatie, samenwerking en zelfinzicht. “Weet je wat het is? Je leert niet alleen je team beter kennen, maar vooral jezelf. Daar begint samenwerken mee.” 26 12 8 P. 18 Fietsdiefstal Elk uur worden er tien fietsen gestolen in ons land, vooral e-bikes. De financiële schade is enorm en loopt op tot zo'n 700 miljoen euro per jaar. “De vraag is enorm. Dat maakt ze aantrekkelijk voor georganiseerde criminaliteit”, vertelt Ad Metzen. Een zorgelijke situatie, want we hebben niet alleen te maken met fietsdiefstal, maar ook verzekeringspremies die daardoor onbetaalbaar worden. 18

FIETSZAKEN NR 5 2025 5 P. 29 Hartje Afgelopen september vonden de Hartje dealerdagen plaats in Fort bij Vechten, Bunnik. In plaats van een grootschalige beurs met álles, koos het Duitse familiebedrijf bewust voor een compacte en sfeervolle opzet met de focus op vernieuwing waarbij de drie fietsmerken Victoria, Conway en QiO centraal stonden. 29 P. 36 Magura Nieuwe modellen, nieuwe onderdelen. In meer dan vijftig steden in zes Europese landen deelt MAGURA kennis met de vakhandel, fysiek én digitaal. Zowel in de werkplaats als achter het scherm is er volop te leren over de nieuwste producten en technieken. P. 34 honderd jaar Busch+Müller De sfeer bij busch+müller laat zich moeilijk vangen in woorden, maar vertegenwoordiger Kurt van Bindsbergen doet een poging. “Het is een familiair, relaxed bedrijf. Iedereen werkt hier met het idee: als we iets maken, dan moet het goed genoeg zijn voor onze beste vrienden en familie. Zo niet, dan hoort het niet in productie.” Dit jaar viert het merk zijn 100 jarig bestaan en gaan we in gesprek met Kurt en twee trouwe busch+müller dealers. P. 48 Fietszaak in beeld Een regenboog aan kleuren wanneer de redactie fietswinkel Stip Kinderfietsen in Weurt binnenloopt. Voor veel fietsenwinkels is het slechts een klein deel van het assortiment, maar voor bedrijfsleider René Nass een bewuste specialisatie. “Juist omdat we ons helemaal richten op kinderen, kunnen we echt het verschil maken. In ons aanbod, onze service en maatschappelijke impact.” 36 34 48

6 FIETSZAKEN NR 5 2025 ...KORT NIEUWS NIEUW IN DE SPANNINGA COLLECTIE: KOPLAMP LUZ Luz, wat ‘licht’ betekent in het Portugees, is een compacte en betaalbare koplamp, speciaal ontworpen voor dagelijks gebruik. De LUZ is verkrijgbaar met twee voedingsbronnen: AAA-batterijen of USBoplaadbaar (USB-C). De LUZ produceert een heldere lichtbundel van 10 Lux. Dit maakt fietsers zichtbaar tot maar liefst 1500 meter. De montagemogelijkheden zijn flexibel: op de voorvork met een roestvrijstalen beugel, of op het stuur met een rubberen O-ring. De geïntegreerde reflector, het strakke ronde ontwerp en de IPX4-waterbestendigheid maken deze koplamp ideaal voor stadsfietsen en kinderfietsen. De LUZ voldoet aan de nieuwe Franse regelgeving als onderdeel van de “approval set” voor deze markt, en is bovendien conform de Duitse wet en goedgekeurd door de RKF. Meer informatie: Spanninga spanninga.com/nl/product/luz De fietslift is uitermate geschikt voor e-bikes door zijn capaciteit van 35KG en door de verschillende opties is het mogelijk om de lift aan de muur, rechtstreeks in de vloer of met behulp van een bodemplaat vrijstaand in de werkplaats te plaatsen. De lift is zelfdragend, eenvoudig te installeren en combineert esthetiek en functionaliteit perfect. Een perfecte aanvulling op je werkplek. Meer informatie: Beta Benelux www.beta-tools.com BETA INTRODUCEERT NIEUWE, ELEKTRONISCHE FIETSLIFT De nieuwe fietslift van Beta is een innovatief product dat is ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd in Italië. Met de elektronische lifter kun je 360° rond de fiets werken en deze ook verticaal roteren.

FIETSZAKEN NR 5 2025 7 DEALERSHOWS THOMPSON BREIDT ‘BE CREATIVE’- CONCEPT VERDER UIT VOOR VOLLEDIGE PERSONALISATIE Wat ooit begon als een familiebedrijf met een handvol modellen, is onder de naam Thompson uitgegroeid tot een merk met de focus op beleving en personalisatie. In de showroom in Geraardsbergen, gevestigd in de oude fabriekshal waar het bedrijf 105 jaar geleden begon, konden bezoekers tijdens de dealerdagen het assortiment e-bikes, racefietsen, gravel-, MTB-, stads- en sportfietsen bekijken en testen. Tim de Smet is samen met zijn zus Isabel De Smet eigenaar en vierde generatie in het familiebedrijf. Tim laat weten dat de reacties op het volledig vernieuwd gamma en verlaagde prijzen zeer positief zijn, net als de belangstelling voor het personalisatieconcept ‘Be Creative’ dat sterk is doorontwikkeld. Het ‘Be Creative’-concept is al vele jaren een van de verkoopargumenten in het race segement en is de voorbije jaren ook doorgetrokken naar ebikes en gravel bikes. Een fietsspecialist stelt samen met de klant via de online configurator de fiets in zijn geheel samen, van aandrijving tot de kleur en afwerking. Klanten kunnen kiezen uit 32 kleuren die gratis gebruikt kunnen worden om je droomfiets te ontwerpen, optioneel zijn er enkele speciale kleuren (candy/chameleon) en speciale effecten (Ice, Marble) die een opleg vragen. De volledige custom samengestelde fiets wordt binnen een termijn van 4 tot 8 weken in huis gelakt en gemonteerd. Als fietsenwinkel krijg je een standaard met gelakte buisjes voor in je winkel, zodat klanten de kleuren in het echt kunnen zien. Voor winkels heeft dit concept enorme voordelen, men zet enkele fietsen neer in de winkel en heeft hiermee voldoende om een volledig gamma fietsen aan te bieden. Het ‘Be Creative’-programma is beschikbaar voor de e-bike modellen: BC-E, BC-X en BC-S (sportief model voor race, gravel en urban). In het sportieve segment zitten alle carbon modellen standaard in het Be Creative-concept De fietsen worden altijd via de dealer geleverd, ook wanneer de klant online bestelt. “De webshop is voor consumenten momenteel enkel actief in België”, vertelt Tim, “maar als de vraag toeneemt, kunnen we snel uitbreiden naar Nederland.” Als dealer sta je op de website van Thompson vermeld om je bereik en vindbaarheid te vergroten, zo kan een klant altijd een winkel in de buurt vinden. Hoewel de dealerdagen vooral Belgische bezoekers trokken, ligt er een duidelijke ambitie richting Nederland. Tot voor kort werkte het merk met een distributeur, maar de vertegenwoordiging komt nu in eigen beheer bij Thompson. Nieuwe modellen Binnen de nieuwe collectie vallen een aantal opvallende modellen op. Zo is er een lichtgewicht stadsfiets met Bosch SX-motor en compacte 400 Wh batterij, volledig uitgerust met onder meer spatborden en bagagedrager, maar toch slechts 20 kilo. Daarnaast zijn de elektrische vouwfietsen volledig herzien. Het frame kreeg een make-over, met een lagere instap, geïntegreerde draaggreep en strak afgewerkte lasnaden. Dit model is beschikbaar in vijf varianten, elk in twee kleuren. Nieuw in het gamma is ook de elektrische compact bike: een compacte e-bike met Bosch-systeem, die in meerdere uitvoeringen en kleurstellingen beschikbaar is. Meer informatie: Thompson Tel. +32 068339105 | info@thompson.be | www.thompson.be

8 FIETSZAKEN NR 5 2025 SPORTBRILLEN De Oakley Meta Vanguard is het sportieve vlaggenschip van de samenwerking tussen EssilorLuxottica en techgigant Meta. Om de range compleet te maken voegen zij daar ook een lifestyle model aan toe: de Oakley Meta HSTN. Welke bovendien leverbaar is op sterkte. Dankzij de geïntegreerde AI-assistent en koppeling met sportapps als Strava en Garmin bieden beide modellen een indrukwekkend scala aan slimme functies, verpakt in een gestroomlijnd design. “Alles wat je onderweg nodig hebt, regel je via de bril”, vertelt Gijs. “Je volgt je route, beluistert berichten, luistert muziek, vertaalt OAKLEY META VANGUARD: SLIMME SPORTBRIL DIE ALLES VERANDERT Wearables zijn niet meer weg te denken uit de sportwereld. Waar slimme horloges al langer gemeengoed zijn, zet nu ook de slimme bril een stevige stap vooruit. De Oakley Meta Vanguard is daarin een gamechanger: een sportbril vol technologie, ontworpen voor fietsers, hardlopers en andere fanatieke buitensporters. “Dit is geen gimmick”, zegt Gijs Maat, Head of Wholesale bij EssilorLuxottica. “Het is een serieuze tool voor performance, navigatie én beleving.” Tijdens het persevent van EssilorLuxottica kreeg de redactie van Vaktijdschrift Fietszaken een exclusieve inkijk in de technologie achter deze innovatieve bril én de kans om hem zelf uit te proberen. gesprekken realtime en legt je rit vast met foto’s of video’s, inclusief slow motion en automatische beeldstabilisatie. En dat allemaal zonder je handen van het stuur te halen.” Technologie die ondersteunt, niet afleidt De specificaties onderstrepen het hightech karakter. De bril is uitgerust met een 12MP-camera (3024x4032px), 3K video-opname, 32GB opslagruimte, vijf microfoons, een waterafstotende coating en intelligente audiotechnologie die het volume automatisch aanpast aan je snelheid. “Zo hoor je altijd wat belangrijk is, zonder dat je je omgeving uit het oog verliest”, legt Gijs uit. De batterij gaat tot 9 uur mee bij normaal gebruik en laadt snel op via de bijgeleverde oplaadcase. “Dankzij het ergonomische ontwerp sluit hij perfect aan op het hoofd, wat zorgt voor een stabiele en comfortabele pasvorm, geschikt voor zowel mannen als vrouwen. Bovendien is de bril leverbaar op sterkte.” Opticiens als sleutelpartner Hoewel de Oakley Meta HSTN in de eerste plaats ontwikkeld is voor sporters, speelt ook de optiekbranche een sleutelrol bij de introductie. “Juist omdat de bril op sterkte geleverd kan worden, is de opticien een onmisbare schakel”, legt Gijs uit. “Zij zorgen voor het optische maatwerk en deskundig advies, zodat de technologie ook echt goed tot zijn recht komt.” SLIMME BRILLEN ZIJN GEEN HYPE, MAAR DE TOEKOMST. ESSILORLUXOTTICA ZET HIER VOL OP IN. MET DE OAKLEY META LAAT JE ALS WINKEL ZIEN DAT JE VOOROPLOOPT, IN INNOVATIE EN IN SERVICE

FIETSZAKEN NR 5 2025 9 Die rol van de opticien biedt meteen kansen voor samenwerking. “Fietsdealers en opticiens kunnen elkaar hierin perfect aanvullen”, vervolgt Gijs. “Door de krachten te bundelen bied je samen een complete oplossing: technologie, sport en optiek in één. Daarmee onderscheid je je als winkel écht.” Nieuwe doelgroep, nieuwe kansen Voor fietswinkels biedt de Oakley Meta Vanguard een interessante uitbreiding van het bestaande high-end assortiment. “De klant die investeert in een carbon fiets, een smart trainer of een aerodynamische helm, staat ook open voor slimme technologie”, zegt Gijs. “Deze bril past daar naadloos bij. En in combinatie met andere Oakley-accessoires creëer je een complete, hoogwaardige sportset.” Volgens Gijs is dit hét moment om in te stappen. “Slimme brillen zijn geen hype, maar de toekomst. EssilorLuxottica zet hier vol op in. Met de Oakley Meta laat je als winkel zien dat je vooroploopt, in innovatie en in service.” Meer informatie: EssilorLuxottica Tel. +31 (0)316 580 580 | www.essilorluxottica.com

Briq-S. EEN ONWEERSTAANBARE MIX VAN HELDER, KLEIN EN BETAALBAAR. De nieuwe instap in de LUMOTEC familie van busch+müller is de 60 Lux sterke Briq-S. Met zijn absoluut gelijkmatige lichtveld is hij uniek en de ster in zijn prijsklasse. Voor E-Bike- en dynamo gebruik verkrijgbaar! Ervaar meer op bumm.de/nl De lichtbouwsteen voor de toekomst. FIRST CLIK LOVE AT SCHWALBE CLIK VALVE Get there schwalbe.com/clik-valve

FIETSZAKEN NR 5 2025 11 INTERVIEW BERGSMA VOUWFIETSEN EN PENDLR: PARTNERS IN MICROMOBILITEIT In Zwolle bouwen Pieter en Helena Bergsma stap voor stap aan een bijzonder fietsbedrijf. Hun keuze voor één specialisatie, vouwfietsen, blijkt een gouden greep. De groeiende vraag naar compacte mobiliteit en de nauwe samenwerking met PENDLR versterken hun positie als specialist in Nederland. “Het is mooi om te zien dat een grote partij als PENDLR dezelfde richting kiest als wij”, zegt Pieter. “De vouwfiets hoort helemaal bij de toekomst van stedelijke mobiliteit.” Wat begon met het opknappen van tweedehandsjes in hun woonkamer groeide al snel uit tot een volwaardig bedrijf. “We vonden het heerlijk om te ontdekken hoe zo’n fiets werkte en hem beter terug de wereld in te sturen”, vertelt Helena. Tijdens corona verhuisde het stel naar een knus pand in Assendorp en inmiddels zijn ze alweer toe aan meer ruimte. “Het blijft groeien, maar dat vinden we alleen maar leuk”, lacht Helena. Waarom vouwfietsen? Voor Pieter en Helena is de keuze logisch. “Een vouwfiets koop je als oplossing voor een mobiliteitsvraag.” Van camperaars tot forenzen en autorijders die de laatste kilometers slim willen overbruggen: de doelgroep wordt steeds breder. Het oude beeld dat een vouwfiets zwaar trapt, verdwijnt zodra iemand een proefrit maakt. “Veel mensen zijn verbaasd over hoe stabiel en comfortabel ze rijden. Vaak zeggen ze na een paar minuten: hier durf ik zo mee naar mijn werk”, deelt Helena. Stedelijke mobiliteit in beweging De vraag naar vouwfietsen groeit hand in hand met de veranderingen in de stad. “Er is steeds minder ruimte voor auto’s. Mensen willen mobiel blijven, maar wél op een manier die past bij de drukte.” De vouwfiets past in de trein of tram, kan mee in de lift en schuift onder een bureau. “Voor veel forenzen is het een opluchting dat ze niet meer afhankelijk zijn van een bus of parkeerplek. Ze klappen de fiets uit en zijn er”, vertelt Pieter. Daarmee ontwikkelt de vouwfiets zich van recreatieproduct tot volwaardig vervoermiddel. Eigen merk en slimme accenten Naast bekende merken bouwden Pieter en Helena ook een eigen lijn op, vernoemd naar hun kinderen. Compacte modellen met praktische details, afgestemd op de wensen van klanten. “We luisteren goed naar wat mensen echt nodig hebben.’’ Wat niet te koop is, laten ze zelf maken: langere zadelpennen, speciale sturen of onderdelen die nergens meer verkrijgbaar zijn. ‘’Zo kunnen we onze klanten altijd weer op weg helpen”, licht Pieter trots toe. Samenwerking met PENDLR Een belangrijke motor achter hun groei is de samenwerking met PENDLR (de nieuwe naam waaronder Kruitbosch zich verder ontwikkelt). “Kruitbosch was de eerste groothandel waar we ons inschreven. Dat gaf ons vertrouwen en de middelen om van hobby naar onderneming te groeien. Het is mooi dat een grote partij zoals PENDLR dezelfde visie heeft als wij: slimme en compacte oplossingen voor stedelijke mobiliteit”, vertelt Helena. Via PENDLR nemen ze merken als Bohlt, U•GO, Dahon en UTO af en vullen ze hun assortiment aan met passende accessoires en onderdelen. Meer informatie: PENDLR | www.pendlrmobility.com HET IS MOOI DAT EEN GROTE PARTIJ ZOALS PENDLR DEZELFDE VISIE HEEFT ALS WIJ: SLIMME EN COMPACTE OPLOSSINGEN VOOR STEDELIJKE MOBILITEIT

12 FIETSZAKEN NR 5 2025 INTERVIEW EEN GOED TEAM BEGINT BIJ ZELFINZICHT Hoe bouw je een sterk team op wanneer je een winkel start met een compleet nieuwe ploeg? Voor John Brandhoff van Smit Brandhoff 2wielers was dat de aanleiding om OOMT in te schakelen. Samen met adviseur werkgeverschap van OOMT Lizette Boots en OOMT-coach Saskia Bunnik werkte hij aan communicatie, samenwerking en zelfinzicht. “Weet je wat het is? Je leert niet alleen je team beter kennen, maar vooral jezelf. Daar begint samenwerken mee.” De liefde voor het vak is vroeg geboren bij John. Als twaalfjarig jongetje helpt hij op zaterdag in de fietsenwinkel van zijn oom. Na een korte uitstap buiten de branche komt hij erachter dat zijn passie toch echt in de fietsbranche ligt. “Ik heb een paar jaar gewerkt in verschillende fietswinkels. Tegen mijn oude werkgevers zei ik altijd: ‘Ik kan het beter dan jullie.’ Ik heb tot mijn 34ste vrij fanatiek gewielrend en heb daarna mijn eerste zaak geopend. Ik doe het natuurlijk niet beter, maar gewoon op mijn eigen manier.” Twee generaties, twee manieren In 1997 neemt hij een fietsenwinkel over in Bovenkarspel, later komt er een tweede locatie bij in Enkhuizen. Tegenwoordig telt Smit Brandhoff 2wielers twee locaties, in Grootebroek en Hoorn. Zoon Dave werkt ook in het bedrijf. “Hij kijkt anders naar het bedrijf dan ik. Waar ik het vooral op gevoel doe, kijkt hij naar data en cijfers. Wat hebben we vorig jaar verkocht? Welke modellen liepen goed? Hij zet het allemaal netjes in kolommen. Die kwaliteit vult mij goed aan.” Dave is in de vestiging Grootebroek, een winkel van 1000 m2 met een team van zes medewerkers. De samenwerking tussen vader en zoon is hecht en praktisch: “Elke dag beginnen we samen en aan het eind van de dag bellen we nog even. Gewoon om te vragen: wat is er bij jou gebeurd? Heb je nog nieuws? De ene dag is het veel, de andere wat minder, maar zo blijven we goed afgestemd.” De nieuwste winkel in Hoorn is sinds mei vorig jaar open. “Eigenlijk wilden we alleen de inboedel overnemen van een failliete e-bikestore, maar het pand en huurcontract kwamen ook ter sprake. Uiteindelijk zijn we er vol ingestapt. Iedereen waarschuwde: ‘Je kunt geen (goed) personeel meer krijgen’. Maar kijk nu: er staat een team van zes goede jongens.” Samenwerken en Communiceren Een volledig nieuw team in Hoorn betekende een extra uitdaging. Om dat proces goed te begeleiden, schakelde John OOMT in. Lizette Boots, adviseur werkgeverschap van OOMT, en Saskia Bunnik, OOMT-coach, verzorgden de workshop ‘Samenwerken en Communiceren’. “Het is mooi om een nieuw team op te bouwen. Iedereen heeft een eigen persoonlijkheid, maar de een past zich makkelijker aan dan een ander”, vertelt John. “Een goed team is vooral zelfkennis. Wat voor een persoon ben ik eigenlijk? En hoe is een ander?”

FIETSZAKEN NR 5 2025 13 Tijdens de workshop kregen de medewerkers inzicht in hun eigen voorkeursstijl in communicatie en samenwerking. Zij ontdekten welke manier van werken en reageren het beste bij hen past, bijvoorbeeld meer doelgericht en daadkrachtig, juist analytisch en zorgvuldig, enthousiast en expressief, of meer gericht op harmonie en samenwerking. Dit inzicht helpt het team om elkaars kwaliteiten beter te begrijpen en zo effectiever samen te werken. John herkende in de workshop dat hij iemand is die graag richting geeft, duidelijk communiceert en vooruit wil. Dit gaf hem niet alleen bevestiging van wat hij al wist, maar ook meer inzicht in hoe dit bij zijn rol als ondernemer past. “Het betekent dat ik moet oppassen dat ik niet te veel op een eiland ga zitten, maar blijf samenwerken wat mij na zoveel jaar ondernemer wel al goed afgaat. We moeten niet allemaal Johnny’s worden. Een goed team is geen kopie van jezelf.” De workshop was volgens John vooral een oefening in zelfbewustzijn voor het hele team. “Het draait niet alleen om het team, maar om hoe jij zelf reageert op situaties. Als je dat weet, kun je beter communiceren. Tijdens een opdracht hield ik expres mijn mond en iemand anders nam het over. Dat vond ik mooi om te zien. Het gaf me het vertrouwen dat het ook goed gaat als ik niet in de winkel ben.” Verder heeft Lizette ondersteuning geboden bij personeelsvraagstukken. Dit is waardevol om met een extern expert te kunnen sparren. Goede basis voor de toekomst Inmiddels is John 61 geworden. Hij denkt langzaam na over wat meer vrije tijd. “Ik ga wel wat vaker vrij nemen. Ze sturen me ook weleens weg hoor”, lacht hij. Zoon Dave is al nauw betrokken bij het bedrijf. “Samen vullen we elkaar goed aan. Met OOMT worden gesprekken gevoerd over de toekomst. “Daarin willen we niks forceren, maar wel bewust samen naar kijken.” Voor John is het belangrijk dat de basis stevig staat voordat hij een stap terug kan doen. “De winkel groeit mooi. Mijn taak is zorgen voor een goede omgeving. Veilig, ontspannen, gezellig. En dat de werkdruk behapbaar blijft. De jongens hebben veel meer taken: ze moeten goed werk leveren, met mensen omgaan, op tijd komen, gezond blijven. Ik moet vooral zorgen dat de basis klopt. De workshop van OOMT helpt daar bij.” Wat John betreft blijft persoonlijke ontwikkeling een belangrijk thema in zijn winkel. “We willen de workshop zeker nog een keer doen, ook in Grootebroek. En over een tijdje nogmaals in Hoorn, met het vernieuwde team. Het is heel fijn als iemand van buitenaf op een andere manier naar jou, je team en je winkel kijkt. Hij denkt even na en zegt dan: “Ik vond het heel fijn dat Saskia zei: ‘Wat mooi dat jullie elkaar zo in de waarde laten.’ Voor mij is dat heel normaal, maar het is mooi als iemand van buiten dat ziet.” Meer informatie: OOMT Tel. +31 (0)800 0155 | servicedesk@oomt.nl | www.oomt.nl Smit Brandhoff 2wielers info@smitbrandhoff2wielers.nl www.smitbrandhoff2wielers.nl WE MOETEN NIET ALLEMAAL JOHNNY’S WORDEN. EEN GOED TEAM IS GEEN KOPIE VAN JEZELF

14 FIETSZAKEN NR 5 2025 KORT NIEUWS VOLARE BICYCLES VERNIEUWT EN BREIDT COLLECTIE UIT Volare Bicycles werkte de afgelopen maanden achter de schermen intensief aan de ontwikkeling van haar collectie kinderfietsen. De volledige collectie12 t/m 18 inch wordt dit jaar vernieuwd en voorzien van hogere specificaties, zodat deze modellen nog beter aansluiten bij de vraag vanuit de fietsvakhandel. Naast deze upgrade introduceert Volare dit jaar ook meerdere nieuwe productlijnen met zowel kleinere modellen, als ook 20 t/m 26 inch fietsen. Daarbij krijgen de populaire Ashley- en Thombike-series een compleet nieuw design. Van al de bestaande, nieuwe en vernieuwde modellen komen deze weken tienduizenden fietsen binnen zodat geen enkele winkel zonder voorraad hoeft te zitten tijdens de verkooppiek voor de feestdagen. Begin 2026 breidt Volare de collectie nog verder uit met enkele lijnen welke in samenwerking met verschillende fietsspecialisten in het land zijn ontwikkeld. Benieuwd naar deze modellen? Neem contact op met sales@kubbinga.nl. ORTLIEB THRU AXLE M6-CONNECTOR ORTLIEB biedt met de Thru Axle M6-Connecter de oplossing voor het veilig monteren van bagagedragers of aanhangers op fietsen zonder standaard bevestigingspunten. Deze aluminium adapter is ideaal voor klanten die zonder gedoe willen bikepacken of een drager willen monteren op zijn mountainbike of gravelbike. De adapter-as is voorzien van een geïntegreerde M6-schroefdraad en biedt maximale flexibiliteit. Hij vervangt steekassen tot 180 mm en is eenvoudig aanpasbaar voor assen tussen 165 mm (conisch) en 180 mm met behulp van de meegeleverde spacers. Ook kortere assen zijn compatibel, zolang de as door het frame geschroefd kan worden. Thru Axle M6-Connecter is beschikbaar in drie draadvormen en volledig compatibel met SRAM UDH/Transmission. ORTLIEB Quick Rack Voor wielrenners en gravelrijders die flexibiliteit zoeken, is de ORTLIEB Quick Rack een ideale oplossing. Dit lichte, robuuste bagagerek monteer je in slechts 15 seconden en haal je er net zo snel weer af. Ideaal voor wie zijn racefiets of gravelbike flexibel wil inzetten van snelle ritten tot meerdaagse bikepacking-avonturen. Afgelopen zomer lanceerde ORTLIEB de Quick Rack L en XL, speciaal ontworpen voor grotere wielmaten tot 29 inch. Zo profiteren ook mountainbikers en gravelrijders met bredere banden van de snelle en stevige bevestiging. Meer informatie: Ortlieb nl.ortlieb.com

FIETSZAKEN NR 5 2025 15 NIEUWS DE NIEUWE SCOTT ADDICT De zitbuis van de Addict is opnieuw vormgegeven met meer flexibiliteit door de zitbuis net onder de aansluiting van de staande achtervork te versmallen. In combinatie met een slankere bovenbuis levert dit tot 50 procent meer comfort op dan de vorige generatie Addict en 25 procent meer dan de racegerichte Addict RC. Zitpositie en bredere banden De Addict biedt nu ruimte voor banden tot 38 mm. In de praktijk betekent dat extra trillingsdemping op ruwe wegen, meer grip en lagere rolweerstand. Vooral bij langere ritten levert dat voelbaar voordeel op. De geometrie is aangepast voor een natuurlijke, rechte zitpositie. De fiets is zo ontworpen dat rijden met 0 mm spacers dezelfde positie geeft als 35 mm spacers op de Addict RC en zo zorgt voor een meer rechte en comfortabele houding. In vergelijking met de vorige Addict heeft het nieuwe frame een 5 mm hogere stack en 5 mm kortere reach. Kleine veranderingen die een groot verschil maken in de rijervaring. Daarnaast is de BB drop en fork rake verfijnd om bredere banden mogelijk te maken zonder concessies te doen aan prestaties. En de chainstays zijn 2 mm ingekort. Carbonexpertise De Addict is verkrijgbaar in twee carbon lay-ups. De HMF-versie biedt de balans tussen lichtgewicht constructie, stijfheid en comfort, terwijl de HMX-versie de prestaties naar een nog hoger niveau tilt. Door gebruik te maken van carbonvezels met een hogere modulus kan materiaal worden verwijderd zonder concessies te doen aan de sterkte, wat resulteert in een nog lichter frame. Save-the-Day Kit Voor rijders die graag voorbereidt op pad gaan is er de ‘Save-the-Day Kit’, een reparatieset naadloos geïntegreerd in de onderbuis. Deze is altijd aanwezig wanneer je hem nodig hebt, en onzichtbaar wanneer niet. Geen binnenbanden of pompjes meer in de jerseyzak. Dit systeem is exclusief beschikbaar op de Addict Premium en Addict 10. Daarnaast kan de Addict MY26 worden uitgerust met een strakke, op maat gemaakte frametas in de voorste driehoek. De frametas heeft een ritssluiting die met één hand te bedienen is en een stretch mesh-vak voor een nog snellere toegang. De tas is volledig verwijderbaar, dankzij de geïntegreerde bevestigingspunten, verborgen onder de bovenbuis en netjes afgewerkt met rubberen covers wanneer niet in gebruik. SYNCROS-integratie De Addict is volledig compatibel met SYNCROS-stuurpennen en cockpitonderdelen. Onderdelen van de Addict RC zijn uitwisselbaar, en spacers en covers sluiten naadloos op elkaar aan. Elk stuur heeft vloeiende vormen, verbeterde ergonomie en is voorzien van de D-vormige zadelpen met geïntegreerde achterlichtoptie. De vernieuwde zadelpenklem, overgenomen van de RC, maakt het geheel visueel nog strakker. Universeel gereedschap Het afstelproces is volledig vernieuwd, door de bout-specificaties te vereenvoudigen en een universeel gereedschap te integreren. De T25sleutel, discreet geïntegreerd in het cockpitgedeelte of in de drop van het stuur, geeft rijders de mogelijkheid om stuurpen, stuur, zadelpen, zadelklemmen en zelfs bidonhouders eenvoudig en nauwkeurig af te stellen. Meer informatie: Scott Benelux www.scott-sports.com Wielrennen draait niet alleen om snelheid. De nieuwe Scott Addict geeft prioriteit aan comfort en prestaties, maar in de eerste plaats aan avontuur en rijplezier. Een fiets voor rijders die lange dagen in het zadel maken en net zo goed waarde hechten aan zitpositie, rijgevoel als aan snelheid.

• HELDERE LICHT- BUNDEL VAN 10 LUX • IPX-4 WATERDICHT • COMPACT EN BETAALBAAR • TWEE VERSIES: INCL. 3 AAA-BATTERIJEN OF USB-OPLAADBAAR • IDEAAL VOOR STADSFIETSEN EN KINDERFIETSEN ONTDEK MEER! BINNENKORT VERKRIJGBAAR!

FIETSZAKEN NR 5 2025 17 DEALERSHOWS Commercieel directeur Rens Evers opende het evenement met een blik op de sterke ontwikkeling van het merk. “We weten allemaal dat er veel is gebeurd in 2024, maar we zien dat we op de goede weg zijn - dankzij jullie inzet en vertrouwen.” Hij benadrukte dat QWIC het afgelopen jaar naar elk onderdeel van het bedrijf heeft gekeken, inclusief de collectie. “Het motto ‘The Power of Styles’ zit niet alleen in het ontwerp van een product, maar in de beleving op en met de fiets. En die beleving begint al bij onze dealers.” Hoofd productontwikkeling Jos Schutte lichtte de vernieuwde richting toe: “We hebben hard gewerkt aan een compacte en duidelijke collectie, waarbij elke fiets een specifieke doelgroep aanspreekt. De collectie is opgedeeld in drie categorieën: Essential, Allround en Adventure. Klanten zoeken naar gemak, comfort en stijl - precies waar onze nieuwe modellen op gericht zijn.” Nieuwe modellen De eerste grote vernieuwing is de introductie van de QWIC Elan, binnen het Allround-segment. Deze e-bike markeert voor QWIC een belangrijk moment: voor het eerst maakt het merk gebruik van Bosch Smart System-aandrijving. De Elan combineert comfort, betrouwbaarheid en stijl, met een volledig geïntegreerde Bosch Powertube-accu, een magnetisch sluitende accuklep en nylon straps die matchen met zadel en handvatten. De fiets is ontworpen voor dagelijks gebruik, met aandacht voor ergonomie, afwerking en een moderne uitstraling. Daarnaast presenteerde QWIC de Signal, een compleet nieuw model binnen het Essential-segment. Minimalistisch, speels en stijlvol - de Signal heeft een strak design met een strak design en volledig geïntegreerde features, waaronder een centraal LCD-display en een vast geïntegreerde accu die naadloos in het frame is opgenomen. De fiets is uitgerust met een achterwielmotor, riemaandrijving van Gates, vaste aluminium voorvork en 45 mm gravelbanden. “De Signal is niet ontstaan vanuit de vraag van dealers, maar vanuit wat wij zien dat de consument nog mist”, vertelt Schutte. “Een no-nonsense fiets die licht, functioneel en stijlvol is.” Ride Your Style: persoonlijke beleving Onder het motto ‘Ride Your Style’ kunnen klanten hun QWIC-fiets personaliseren met verschillende kleuren zadels, handvatten en straps. “Het gaat om meer dan alleen een fiets”, zegt Evers. “We willen dat mensen zich herkennen in hun QWIC - dat het een verlengstuk wordt van wie ze zijn.” Partners Agu en Breckr Ook AGU en Brekr presenteerden hun nieuwste innovaties. AGU gaf een eerste kijkje in de vernieuwde look & feel en een jongerengerichte kledinglijn, en toonde het nieuwe logo ter gelegenheid van het 60-jarig bestaan in 2026. Het merk wil hiermee laten zien dat functionaliteit en stijl perfect samengaan en richt zich nadrukkelijk op een nieuwe generatie fietsers. Brekr benadrukte opnieuw zijn sterke design-DNA. Medeoprichter Niels Willems vertelde hoe het merk sinds 2018 een eigen koers vaart met elektrische bromfietsen en e-bikes. Na de opvallende F250 volgt nu de L250 longtail, die tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven wordt gelanceerd. De L250 combineert praktisch gebruik met karaktervol design en laat zien hoe stijl en functionaliteit hand in hand gaan binnen het Brekr-universum. Positieve energie Met de gezamenlijke show lieten QWIC, AGU en Brekr zien dat innovatie verder gaat dan techniek: het draait om stijl, samenwerking en synergie. De voelbare energie in de zaal onderstreepte hoe de drie merken elkaar versterken - met vertrouwen, een gedeelde visie en de kracht van stijl als rode draad richting de toekomst. Meer informatie: Qwic | www.qwic.nl QWIC ZET IN OP ‘THE POWER OF STYLES’ MET VERNIEUWDE COLLECTIE EN HET RIDE YOUR STYLE-CONCEPT Onder het motto ‘The Power of Styles’ presenteerden QWIC, AGU en Brekr op 5 en 6 oktober hun gezamenlijke dealershow in de Prodentfabriek in Amersfoort. Het werd een inspirerende en feestelijke editie met ruim 500 aanwezigen, een catwalk vol innovaties, kleurentrends en een afsluitend optreden van Xander de Buisonjé. De show werd geopend onder begeleiding van een percussieband, wat direct zorgde voor een energieke start en een volle zaal in beweging bracht.

18 FIETSZAKEN NR 5 2025 INTERVIEW DIEFSTAL VAN E-BIKES LOOPT UIT DE HAND: PREMIES STIJGEN, FIETSPLEZIER VERDWIJNT Elk uur worden er tien fietsen gestolen in ons land, vooral e-bikes. De financiële schade is enorm en loopt op tot zo'n 700 miljoen euro per jaar. “Waar het begon als een vervoersmiddel voor ouderen, is de e-bike nu eigenlijk voor iedereen. De vraag is enorm. Dat maakt ze aantrekkelijk voor georganiseerde criminaliteit”, vertelt Ad Metzen. “Een zorgelijke situatie, want we hebben niet alleen te maken met fietsdiefstal, maar ook verzekeringspremies die daardoor onbetaalbaar worden. En klanten aarzelen of haken helemaal af bij het kopen van een nieuwe e-bike.”

FIETSZAKEN NR 5 2025 19 Ad Metzen begon maart 2025 als projectmanager fiets bij Stichting Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit (VbV). “Binnen VbV ben ik verantwoordelijk voor alles wat met de fiets te maken heeft. In die rol coördineer ik namens de Nederlandse fietsverzekeraars alle activiteiten om fietsdiefstal te bestrijden.” VbV zet deze aanpak sinds begin dit jaar in, na signalen van verzekeraars dat “er echt iets moet gebeuren”. Het VbV zet daarbij de activiteiten door van Stichting Aanpak Fiets en E-bikediefstal (S.A.F.E.). ‘Er moet echt iets gebeuren’ “Iedereen kent wel iemand waarvan zijn fiets gestolen is. Consumenten zijn voorzichtiger, kopen sneller een tweedehands of goedkoper model. Eigenlijk heeft iedereen er last van”, vertelt Ad. “Verzekeraars hebben belang bij de retailers, de retailers hebben een belang bij de fabrikanten. Alles is met elkaar verbonden. De premies worden steeds hoger, omdat de kosten toenemen. Dat wil niemand, want op een gegeven moment ga je er minder door verkopen. lees verder op de volgende pagina ▶ Iedereen heeft dus belang bij minder fietsdiefstal. Onze werkwijze is dan ook: vanuit alle facetten kijken wat we kunnen doen en we zijn met alle partijen in gesprek die kunnen bijdragen om het probleem op te lossen. Aanpak fietsdiefstal werkt alleen effectief als je het in de gehele keten goed regelt. BOVAG: ‘fietsen moet leuk blijven’ Ook de BOVAG ziet deze noodzaak. “Wat wij heel belangrijk vinden, is dat fietsen betaalbaar blijft en dat het product wat onze leden verkopen goed verzekerbaar blijft. We hebben afgelopen jaar voorbeelden gezien van regio's waarin bepaalde producten niet meer verzekerd konden worden, omdat het aantal diefstallen gewoon zo gigantisch toegenomen is. Dus ook wij maken ons zorgen”, vertelt Maarten Mastop, branchemanager bij BOVAG. “Ik zie het risico voor de kwaliteitsbedrijven. Als jij een gestolen product verkoopt Ad Metzen ▶

20 FIETSZAKEN NR 5 2025 INTERVIEW als zijnde een normale tweedehands fiets, dan is het ontzettend lastig om als vakhandel, die zich wel netjes aan alle speelregels houdt, mee te concurreren. Dat vind ik zorgelijk. Maar ook zien we dat het ten kosten gaat van het gemak en het plezier dat je hebt aan een fiets. Als jij een consument bent van wie de fiets al meermaals gestolen is, dan gaat dat echt ten koste van het plezier om nog op die fiets te stappen. Dat moeten we niet onderschatten.” Ook vanuit de verzekeraars klinkt dezelfde urgentie. Miranda de Bruin, directeur ENRA: “Bij ENRA werken we actief aan diefstalpreventie en herzien jaarlijks onze voorwaarden om de schadelast te beperken. Premies verschillen per regio door het lokale diefstalrisico, maar we bieden flexibele betaalopties, zoals maandbetaling, om verzekeren toegankelijk te houden. Voor duurdere fietsen bieden we al mogelijkheden met slimme systemen zoals Bosch eBike Smart System en track & trace. Met een goedgekeurd track & trace-systeem krijg je korting op je premie. Samen met VbV, fabrikanten en rijwielhandelaren zetten we actief in op bewustwording en ondersteuning.” Aanpak fietsdiefstalpreventie Het VbV richt zich op een vierdelige aanpak: onderzoek, beveiliging, registratie en bewustwording. “We willen weten: wat wordt er gestolen? Waar? Hoe? En waarom? Want dat is nu nog onvoldoende in beeld. We doen onderzoek naar stelers en helers. Wie steelt nu? Is dat de gelegenheidsdief of is het georganiseerde criminaliteit? Samenwerking is hierbij cruciaal: “Je hebt iedereen nodig: verzekeraars, fietswinkels, fabrikanten, politie, gemeenten, opsporingsdiensten. Alles hangt met elkaar samen”, benadrukt Ad. Een grote uitdaging is het herkennen en traceren van gestolen fietsen. Het VbV werkt aan een landelijke database waarin alle verzekerde fietsen worden opgenomen: “Als alle verzekeraars hun gegevens aanleveren, kunnen we beter identificeren welke fietsen gestolen zijn én ze terugvinden. Nu wordt een fiets gestolen en vaak omgekat (voorzien van een nieuw framenummer).” Ook kijkt VbV naar het verbeteren van fietsregistratie Ad noemt België (MyBike) en Frankrijk als inspirerende voorbeelden: “In Frankrijk zijn nieuwe fietsen verplicht geregistreerd. In België is het vrijwillig, maar georganiseerd door de overheid. In beide gevallen krijgt de fiets een uniek kenmerk. Wij onderzoeken wat de voor- en nadelen ervan zijn.” Sloten en techniek: winst te behalen Zowel Ad als John Jongerius van Jongerius Handmade Bicycles benoemen dat een van de knelpunten is dat huidige fietssloten niet in verhouding staan tot de waarde van de e-bike. “Dat mensen een fiets met de waarde van 3.500 euro vastzetten met een slot van 20 euro, dat klopt niet.” Het VbV is in gesprek met fabrikanten van fietsen, accu’s en motorsystemen, zoals Bosch om koppelingen technisch mogelijk te maken. “Het voordeel van een e-bike is dat je een stroombron hebt. Dus je kunt denken aan een startonderbreker, een alarmsysteem of programmeren dat accu, motor en frame alleen samenwerken. Dat gebeurt bij auto’s al jaren.” Daarnaast kijken ze verder. Om je fiets goed vast te kunnen zetten moeten fietsenrekken zijn uitgerust met goede aanbindvoorzieningen voor een extra slot. Door bijvoorbeeld accukluisjes, eventueel met brandveilige oplaadmogelijkheid, in fietsenstallingen te plaatsen hoef je niet een zware accu te dragen als je aan het winkelen bent.. ‘STAAT-E-LEKKER’ Campagne Onder de naam STAAT-E-LEKKER voert VbV een landelijke campagne om fietseigenaren bewust te maken van de risico’s van slechte beveiliging. De campagne richt zich op simpele handelingen en bewustwording: gebruik altijd een extra ART-goedgekeurd slot, zet je fiets vast aan een object en doe dit ook bij een snelle boodschap of in bewaakte stallingen. “Ons doel is dat STAAT-E-LEKKER net zo’n herkenbare campagne wordt als BOB, maar dan rond het beveiligen van fietsen”, aldus Ad. Maarten Mastop licht toe: “Het is belangrijk dat consumenten zich bewust zijn dat ze hun fiets goed op slot moeten zetten. Soms is het ook een beetje onwetendheid van mensen. Dus een stukje voorlichting is daarbij van belang. Onze leden spelen daar een belangrijke rol in als vakhandel.”

FIETSZAKEN NR 5 2025 21 Wat zien we op de winkelvloer? Arno Geraards, fiets technicus bij Fietsvoordeelshop.nl, herkent deze onwetendheid bij zijn klanten. “De uitdaging in z’n geheel is het uitleggen dat de klant ook eigen verantwoordelijkheid heeft, want ze denken gelijk dat alles wel goed op slot staat, ondanks dat wij zeggen dat het niet zo is. Voor de verzekeringen zien we dat klanten voornamelijk kiezen voor de goedkoopste opties, of dit nou voor een bakfiets of e-bike is. Ze zijn niet happig op verlengde garanties of andere voordelen. Wij merken in de winkel dat accu’s het meest gestolen worden. Daarom adviseren wij altijd een extra lock-ride voor de accu, zodat de kans op diefstal aanzienlijk kleiner wordt. Ook raden wij een extra kettingslot van minimaal 140 cm aan om de bakfiets zelf goed vast te zetten. Natuurlijk zit er standaard een slotje op de accu en een ringslot op de fiets, maar dat geeft geen garantie dat het niet gestolen kan worden. Bij de ANWB en bij ENRA moet er verplicht een tracker (gps) op de e-bike of bakfiets boven een waarde van 3.500 euro. Wij hebben een goede ervaring met Tracefy: het werkt accuraat en kost klanten rond de 74 euro per jaar. Alles bij elkaar kost het veel geld, maar we nemen echt de tijd voor de klant om goed uit te leggen wat ze nodig hebben en wat echt een must is om de fiets in kwestie goed op slot te zetten. Als je dat goed weet over te brengen, dan heb je de meeste klanten wel zo ver om alles aan te schaffen.” John Jongerius, eigenaar Jongerius Handmade Bicycles: “Wij verkopen alleen fietsen in de prijsklasse van 5.000 tot 9.000 euro. We merken dat klanten echt schrikken als ze zien dat ze twee sloten moeten hebben en in sommige plaatsen extreme premies betalen én dan ook nog een gps tracker met duur jaarlijks abonnement moeten afsluiten. Om die reden denken wij dat klanten langer met hun huidige oude e-bike doorrijden. Ook zien we dat veel klanten er dan maar voor kiezen de fiets niet te verzekeren en een goed lichtgewicht ART-gekeurd tweede slot van Texlock kopen. Die verkopen echt heel goed tegenwoordig. Het is eigenlijk raar dat er de laatste 20 jaar bijna geen ontwikkelingen zijn geweest in goede fietssloten. Alsof fietsdiefstal geen prioriteit heeft. Daarnaast zouden verschillen per regio minder groot moeten maken. Iemand in Amsterdam betaalt zo 700-1.000 euro per jaar terwijl diezelfde fiets in een klein dorp misschien maar 100-300 euro aan premie kost. Het kan zomaar zijn dat die klant uit dat kleine dorp wel in een grote stad werkt en daar de fiets iedere dag parkeert.” Ondanks de uitdagingen blijft de e-bike een product dat mensen vrijheid en plezier geeft. Door samen te werken en klanten goed te begeleiden, zorgen we dat fietsen niet draait om zorgen of frustratie, maar om genieten. Zoals Maarten van BOVAG het zegt: “Fietsen moet leuk blijven, dáár doen we het samen voor.” Wat kunnen we doen? “Geen enkele partij kan dit probleem alleen oplossen. We hebben de retailers nodig die hun klanten goed voorlichten, de fabrikanten die betere technische beveiliging ontwikkelen en de verzekeraars die betaalbare oplossingen bieden. Ook moet er vanuit overheden meer aandacht komen voor fietsdiefstal en opsporing van criminelen die zich hiermee bezighouden. Alleen samen kunnen we de vicieuze cirkel van stijgende diefstallen en premies doorbreken”, benadrukt Ad nogmaals. Voor winkels betekent dit niet alleen een verantwoordelijkheid, maar ook een kans voor extra inkomsten en tegelijkertijd laat je als vakhandel zien dat je de klant écht helpt zijn investering te beschermen. Dus: • Altijd een tweede ART-goedgekeurd slot mee verkopen. “Leg uit waarom: niet omdat het moet van de verzekeraar, maar omdat je je fiets goed wilt beveiligen.” • Leg uit dat het slot altijd nodig is. “Ook bij een snelle boodschap of bij de voetbalverenging. Gebruik herkenbare voorbeelden.” • Wijs actief op het doen van aangifte. “Als iedereen aangifte zou doen, dan wordt ook de omvang van het probleem duidelijker. Nu zien we maar een klein deel van het grote probleem.” • Let op bij de inkoop van tweedehandsfietsen (of inruilen). “We weten dat er gestolen fietsen in Nederland opnieuw verkocht worden. Je wilt geen gestolen fiets in je winkel hebben.”

SCHRIJF JE NU IN EN VERZEKER JE VAN EEN PLAATS: VOOR DE MAGURA-OPLEIDINGSTOUR 2025/26 WAT JE KUNT VERWACHTEN • Ontdek alles over het merk MAGURA. • Ontdek de nieuwe producten van MAGURA, zoals GUSTAV PRO en GUSTAV ELITE, LOUISE ELITE, nieuwe remblokken en remschijven. • Ervaar de voordelen van de nieuwe EASY TUBE TECHNOLOGY, service zo eenvoudig als nooit tevoren. • Tips en Tricks rondom de service van MAGURA producten. ZO GAAT U TE WERK: Boek de dealeropleiding via onze shop op b2b.mbps.eu of scan de QR-code. Alles wat je moet weten over MAGURA voor je klanten. b2b.mbps.eu

FIETSZAKEN NR 5 2025 23 TRAININGEN TRAININGEN VAN ENVIOLO IN NEDERLAND EN BELGIË: INTERACTIEF EN PRAKTIJKGERICHT Met de tagline ‘Never Shift Again’ zet Enviolo in op het ondersteunen van retailers en consumenten in het begrijpen en uitdragen van de voordelen van automatisch schakelen met Enviolo Automatic. Naast de uitbreiding van het RTS-programma blijft er ook aandacht voor het Retail Organisatie Training, dat vorig jaar van start ging en dit jaar verder wordt voortgezet. Voor het trainingsseizoen 2025–2026 verwacht Enviolo 2.000 retailers te trainen. Data’s trainingen Nederland en België De inschrijvingen voor het nieuwe trainingsseizoen zijn geopend. Retailers kunnen zich aanmelden via het online platform van Enviolo. Nederland • Rotterdam: 10 – 12 november 2025 • Zwolle: 5 – 8 januari 2026 • Ede: 17 – 19 februari 2026 België • Kortrijk: 18 – 20 november 2025 • Olen: 24 – 27 november 2025 • Kortenberg: 17 – 19 maart 2026 • Sint Niklaas: 24 – 26 maart 2026 Meer informatie: Enviolo www.enviolo.com/de/retail-training-series Enviolo biedt dit seizoen twee type trainingen aan: Verkoop en Technische training. De trainingen zijn gericht op kwaliteit, niet op kwantiteit. Dit houdt in, twee toegewijde trainers voor een groep van maximaal 25 personen. De sessies zijn interactief en praktijkgericht, wat inhoudt veel doen en ervaren, weinig zitten en luisteren. Na de training ben je gecertificeerd Enviolo expert met een hoop extra kennis en technische vaardigheden.

24 FIETSZAKEN NR 5 2025 E-BIKE DERDE ELEKTRISCHE GRAVELBIKE VAN RIDLEY: E-KANZO ADVENTURE Na de E-GRIFN en de E-ASTR breidt Ridley zijn e-bikegamma verder uit met een elektrische versie van zijn meest avontuurlijke gravelbike: de E-Kanzo Adventure. Deze e-bike is gebaseerd op de capaciteiten van de Kanzo Adventure en is perfect voor bikepacking-avonturen. Dankzij de elektrische ondersteuning wordt het avontuur nog toegankelijker. Ridley kiest daarbij voor minimalistische, strak geïntegreerde bedieningseenheden in de bovenbuis en op het stuur. De System Controller is naadloos weggewerkt in de bovenbuis en wordt bediend via twee toetsen en een aan/uit-knop. Er is geen display aanwezig. Op het stuur zorgt de Mini Remote voor snelle en intuïtieve aanpassingen tijdens het rijden. Voor wie het graag persoonlijk afstemt: via de eBike Flow-app van Bosch stel je de prestaties en ondersteuningsniveaus volledig naar eigen voorkeur in. Geometrie De E-Kanzo Adventrue blijft met zijn geometrie dicht bij de Kanzo Adventure. Dat merk je aan de vlakkere balhoofdbuishoek, de lage trapas en de achtervork. De geometrie is ‘suspension corrected’. De ingenieurs maakten de afstand van de wielas tot de vorkkroon iets langer (435 mm versus 400 mm), zodat je de fiets kan uitbouwen met verende vorken, zonder een impact op het rijgedrag te hebben. Net als de niet-elektrische versie biedt de E-Kanzo Adventure ruimte voor banden tot 54 mm. Standaard wordt de fiets geleverd met Vittoria Mezcal 29x2.1-banden. Deze bredere mountainbikebanden rollen makkelijker over oneffenheden en obstakels en bieden extra comfort en grip op de meest uitdagende offroad wegen. De E-Kanzo Adventure is beschikbaar in drie maten: S, M en L. Derde elektrische gravelbike Met de E-Kanzo Adventure beschikt Ridley nu over drie elektrische gravelfietsen die het klassieke gamma spiegelen: van performance (E-ASTR) tot all-road (E-GRIFN) en adventure gravel (E-KANZO ADVENTURE). Voor elk model koos Ridley bewust een ander motorsysteem, zodat elke fiets een eigen filosofie heeft. Elke motor is aangepast aan het gebruik van de fiets. Meer informatie: Ridley Bikes | www.ridley-bikes.com De Kanzo Adventure behoort sinds 2022 tot het premium gamma van Ridley. Het is een veelzijdige fiets die dankzij de specifieke Adventure geometrie en bandenruimte van 54 mm elk terrein aankan. Het frame beschikt over verschillende bevestigingspunten, zoals aan de voorvork, om fietstassen, een toolset en extra bidonhouders te installeren. Bosch Performance CX De E-Kanzo Adventure maakt gebruik van de aandrijfeenheid Performance CX van Bosch. Dit is de nieuwe eenheid van Bosch met standaard de prestatiewaarden 100 Nm, 750 W en 400 procent ondersteuning (optioneel aanpasbaar via de Bosch eBike Flow-app). Het geheel weegt 2,8 kg. De Powertube-batterij heeft een capaciteit van 600 Wh en weegt 3 kg. Zelfs wanneer de fietser veel vraagt van de aandrijfeenheid blijft de Performance CX een zeer stil systeem. Bovendien zorgt de geavanceerde sensortechnologie ervoor dat de aandrijfeenheid altijd goed reageert op de geleverde vermogens. Dat leidt tot een zeer natuurlijke rijervaring met geleidelijke versnellingen, zonder het gevoel te hebben dat je op een motor zit. Aan de hand van vier verschillende ondersteuningsniveaus (Eco, Tour, Sport, Turbo) bepaalt de fietser zelf hoeveel ondersteuning hij of zij krijgt.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4