FIETSZAKEN NR 6 2024 11 het meteen duidelijk waarvoor een klant binnenkomt. Bij een verkoopklant is het toch een drie tot zeven duizend euro die naar binnen komt lopen, dat vraagt een andere benadering dan bij een werkplaatsklant, die zijn fiets snel wil afgeven of ophalen. In beide gevallen willen we dat klanten zich volledig welkom voelen en dat begint bij het aanbieden van een kop koffie in onze ‘Vietzbar’.” Jos wijst naar een vrouw die rustig een krant leest met haar kopje koffie. “Sommige zitten hier te werken, lezen of maken een praatje, terwijl ze wachten op hun fiets. Het moet hier allesbehalve aanvoelen als een tandartswachtkamer. We willen dat mensen een warm gevoel krijgen als ze bij ons binnenkomen.” De inrichting is zo ontworpen dat het makkelijk kan worden aangepast. “De tegels waar we onze fietsen op presenteren kunnen we eenvoudig vervangen voor een nieuwe look”, legt Jos uit. “We kunnen ze verplaatsen om onze showroom aan te passen, maar kunnen ook de tegel voor een klein bedrag aanpassen en daarmee een nieuwe uitstraling aan de winkel geven.” Verbouwing De verbouwing van het pand was een intensieve klus: “We kochten dit pand in mei en wilden voor de winter openen. Nelis hield onze oude winkel draaiend, zodat alles bleef lopen en we niet langdurig dicht hoefden. In drie maanden tijd hebben we met een team van tien man hard gewerkt aan de verbouwing. De laatste zes weken voor de opening hebben we zelf onze werkkleding aangetrokken en was het gewoon rammen, rammen, rammen. Het is hard werken, maar daar krijg je veel voor terug. Dit is ons derde pand en we hebben geleerd dat je geen half werk moet doen, daar krijg je snel spijt van.” De investering in het pand was fors, maar weloverwogen. “We hebben vooraf berekend wat we nodig hebben om door te groeien in onze omzet. Met de winkeluitstraling werken we effectiever en dus ook sneller, maar er zijn nog veel meer mogelijkheden. We hebben gekeken naar IT kansen en door de extra ruimte in ons nieuwe pand hebben we twee nieuwe merken erbij kunnen nemen: Cube en Trek.” Belang van interieur Dat de nieuwe inrichting effect heeft op de winkel, merkt Jos en zijn team direct. “Het verschil is merkbaar, mensen voelen zich welkom en vinden het fijn om rond te kijken. Alles wat we verkopen is op voorraad en kun je testen.” Jos vergelijkt het met autodealers: “Bij veel autodealers is de ruimte groot en alles strak en luxe, maar naar mijn mening mist het vaak warmte. Hier hebben we geprobeerd een balans te vinden tussen groots en gezellig. Dat is wat klanten voelen als ze hier binnenkomen.” Om de klanten de gezellige sfeer van dichtbij te laten ervaren organiseert Vietz regelmatig evenementen. “Natuurlijk was onze opening één van deze evenementen, waar onze winkel door ruim 1.500 klanten werd bezocht”, vertelt Jos trots. “We organiseren zo’n vijf evenementen per jaar. Deze zijn zo goed bezocht dat we volgend jaar naar één per maand willen gaan. Zo organiseren we fietstochten en speciale verkoopdagen. En onlangs hebben we een bijeenkomst georganiseerd voor 75 fans van het merk Stromer. De CEO en CTO van Stromer kwamen langs, en fans konden hun feedback en ideeën delen. Het gevoel dat klanten deel uitmaken van iets speciaals werkt”, vertelt Jos. “Je ziet dat mensen zich betrokken voelen en graag bij ons terugkomen. In de week erna verkochten we meer producten van Stromer dan normaal.” Meer informatie: Decoproject Tel. +31 (0)314 392 685 info@decoproject.com www.decoproject.com Vietz Tel. 0488-723177 sales@vietz.nl www.vietz.nl
RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4