Fietszaken nr6-2024 Online

FIETSZAKEN NR 6 2024 22 COVERSTORY De kernfocus van Shimano’s WerkPlaatsProgramma is om het werkplaatsrendement te verhogen. “Daarbij spelen veel factoren een rol. Het gaat niet alleen om het neerzetten van zoveel mogelijk werkplaatskasten in één ruimte. We kijken naar de volledige klantreis”, begint Mark. “Vanaf het moment dat de consument de winkel binnenkomt, wat er met de fiets gebeurt, hoe die wordt ontvangen en opgeslagen, tot het moment van aflevering. Elke stap telt.” Het vertrouwen van de consument speelt hierbij een grote rol. “Vooral bij dure fietsen is vertrouwen essentieel. Klanten willen er zeker van zijn dat hun fiets professioneel behandeld wordt, zonder dat hij onnodig ergens in de weg staat of dat de werkplaats er rommelig uitziet. Daarom moet elke stap, van de entree tot de opslag en werkplaats in orde zijn”, legt Mark uit. Werkplaats en interne routing De diversiteit in het fietsenaanbod maakt het werkplaatsmanagement complexer. “We zien allerlei soorten fietsen: van sportfietsen met dunne banden tot gravelbikes, fatbikes, bakfietsen, en zelfs fietsen met kinderzitjes en kratjes. Hoe deze fietsen worden gestald en geparkeerd in de werkplaats, heeft een enorme impact op de interne routing en efficiëntie”, vertelt Mark. “Een goed georganiseerde route maakt het voor monteurs makkelijker om snel toegang te hebben tot de juiste fietsen en onderdelen, zonder tijdverlies. We hebben al ruim 125 projecten bij dealers in de Benelux gerealiseerd. Vaak liepen ze vast door ruimtegebrek na uitbreiding van monteurs of door toenemende drukte of door inefficiënte routes. Dit zijn details die retailers vaak over het hoofd zien, doordat ze dagelijks met dit proces te maken hebben.” Shimano komt echter als ‘blanco buitenstaander’ binnen en biedt daardoor een frisse blik. “Regelmatig worden deze problemen door de retailer ‘opgelost’ met een snelle en vaak tijdelijke fix. Wij analyseren de situatie, stellen vragen en denken vanuit verschillende SHIMANO: ‘DE WERKPLAATS ALS KLOPPEND HART VAN DE FIETSENWINKEL’ Waar vroeger de showroom centraal stond, wordt nu de werkplaats steeds belangrijker. De vraag naar onderhoud en technische expertise groeit, en klanten verwachten hoogwaardige service. De redactie van vaktijdschrift Fietszaken sprak met Mark Ganzeveld, Workshop Coördinator bij Shimano Benelux over hun WerkPlaatsProgramma. “Onze doelstelling is om de werkplaats op te waarderen tot een kernonderdeel van de fietsenwinkel, waarbij we de retailer ondersteunen met onze kennis, producten en service.” invalshoeken: die van de klant, de retailer en het personeel. Zo wil een retailer dat de nieuwe werkplaats aansluit bij de veranderende markt en de vraag van klanten, een monteur wil een overzichtelijke en professionele werkomgeving en de klant wil zijn fiets afgeven bij een professionele en georganiseerde werkplaats met ervaren monteurs. Samen met de retailer zoeken we naar verbeterpunten, zoals de juiste locatie voor de werkplaats in de winkel en een efficiëntere indeling.” Daarnaast wordt er bij het inrichten van de werkplaats veel aandacht besteed aan oplossingen voor diversiteit in het fietsaanbod. Mark legt uit: “Als een klant binnenkomt met een fiets, heeft die al 1,5 meter nodig. De fiets wordt daarna overgenomen en moet ergens komen te staan. Het stallen van fietsen van uiteenlopende waarde, zoals een racefiets van een paar duizend euro met een stationsfiets moet praktisch zijn. Het moet niet zo zijn dat de racefiets gewoon tussen de stationsfietsen tegen de muur wordt geplaatst vanwege te weinig ruimte. Beide klanten verdienen uitstekende service, maar de fietsen moeten zorgvuldig geplaatst worden zonder elkaar in de weg te staan, totdat de klant geïnformeerd wordt om de fiets weer op te halen.” Casco tot sleutelklaar Mark werkt inmiddels al ruim zes jaar voor Shimano en heeft in die tijd het WerkPlaatsProgramma van Shimano sterk zien groeien. “We begonnen met een paar kastjes, maar inmiddels bieden we een totaalprogramma, van

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4