Fietszaken nr6-2024 Online

FIETSZAKEN NR 6 2024 23 een kale werkplaatsinrichting tot een volledige sleutelklare oplossing”, zegt Mark. “Dit WerkPlaatsProgramma komt voort uit de behoefte van retailers. Door de grote variatie aan fietsen en technische systemen zijn de reparaties complexer geworden, wat vraagt om uitgebreide vakkennis en efficiënt georganiseerde werkplekken. Bovendien heeft de enorme hoeveelheid verkochte fietsen tijdens corona de druk op werkplaatsen flink verhoogd.” Het programma van Shimano helpt de werkplaats te optimaliseren en zo het rendement te verhogen. Stapsgewijze realisatie “We starten met een introductiegesprek en een moduleboek. We kijken naar het aantal monteurs, de verwachte groei en de bouwkundige aspecten van het pand”, zegt hij. “Daarna maken we een 2D-vlekkenplan: een layout van de werkplaats, de opslagruimte, de aannamebalie en het fietsenrek. Hierbij maken we retailers vaak bewust van hoeveel ruimte er eigenlijk nodig is. Dat is soms even schrikken.” Op basis van deze layout en de behoeften van de retailer wordt een offerte gemaakt. “We presenteren de opties op basis van hun budget en doelen, waarbij we streven naar een ideaalplan. Maar we kunnen ook stap voor stap te werk gaan, zodat ze gefaseerd naar het eindresultaat toewerken. Zo kan de retailer bijvoorbeeld eerst enkele kasten bestellen en later uitbreiden.” Naast kasten biedt Shimano ook werkbanken, visuals, gereedschapvoorzieningen en innovaties zoals fietstakels voor werkplaatsen in appartementencomplexen. “We zorgen ervoor dat elke werkplaats voorzien is van alles wat nodig is om optimaal te kunnen werken, inclusief afterservice en ondersteuning. De afterservice bestaat uit het bijhouden van de inhoud van de werkplaatskasten, nabestellingen, uitbreidingen werkplaats opstellingen, training en advies.” Opleidingen Naast de inrichting investeert Shimano ook sterk in kennis en opleidingen voor monteurs. “Technische trainingen zijn van cruciaal belang, vooral met de snelle innovaties in de fietstechnologie”, aldus Mark. “We hebben daarom ons eigen servicecentrum concept met trainingen en opleidingsprogramma’s, zodat monteurs altijd op de hoogte zijn van de nieuwste systemen en onderhoudsprotocollen.” Shimano werkt voor enkele trainingen ook samen met Innovam om de werkplaatsprocessen verder te optimaliseren. “In een traject van negen maanden analyseren we het hele arbeidsproces. Dit levert vaak waardevolle inzichten en verbeterpunten op, die zowel de klant als de retailer helpen.” Meer informatie: www.shimanowerkplaats.eu

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4