Fietszaken nr6-2024 Online

FIETSZAKEN NR 6 2024 29 INTERVIEW Hoe belangrijk is het voor jullie om dealers en klanten hier te verwelkomen? Tom: “Onze dealers zijn cruciaal voor het succes van Achielle. Zij bieden service dicht bij de eindklant en geven ons een breder podium. We kunnen hen nu met trots ontvangen in de showroom en laten zien wat Achielle uniek maakt. Ons atelier is ook een belangrijk aspect, waar we laten zien hoe we met liefde en vakmanschap van een eenvoudige buis een complete fiets bouwen. Ook voor Achiellisten, onze trouwe klanten, is het bijzonder om te zien waar hun fiets vandaan komt en hoe deze met de hand gemaakt wordt.” Jullie gebruiken de showroom niet voor rechtstreekse verkoop. Kun je dat uitleggen? Tom: “Het is niet onze bedoeling om rechtstreeks vanuit de toonzaal te verkopen. Door samen te werken met dealers hebben we een breder podium en kunnen we de klant beter bedienen. We blijven trouw aan dat model en het is dus zeker niet de bedoeling om rechtstreeks vanuit ons atelier te verkopen aan eindklanten. Onze dealers zijn meer dan verkoopkanalen; zij zijn een verlengstuk van Achielle en helpen ons om de klant de service te bieden die past bij de hoogwaardige kwaliteit die we nastreven. Consument kunnen op afspraak onze toonzaal bezoeken, een Achielle samenstellen en deze wordt via onze dealers geleverd.” Wat zijn de toekomstplannen voor Achielle nu de showroom geopend is? Peter: “De fietsmarkt staat momenteel onder druk, dat kan niemand ontkennen. Maar wij blijven met beide voeten op de grond. We hebben een sterk assortiment en blijven luisteren naar onze klanten en dealers. Onze Jean Longtail blijft een populaire keuze en we zullen nieuwe opties voor dat model ontwikkelen. We blijven trouw aan onze West-Vlaamse nuchterheid en gaan stap voor stap verder.” Meer informatie: Tel. +32 (0) 51 466 636 info@achielle.be www.achielle.be Hoe kwam het idee voor een nieuwe showroom tot stand? Jan: “Onze oorspronkelijke showroom ging terug naar de tijd dat we enkel fietsframes maakten. Het was een erg bescheiden ruimte en stond ondertussen vol met rommel. We hadden geen plaats meer om mensen professioneel te verwelkomen, zowel klanten als leveranciers. Het werd tijd voor een serieuze upgrade.” Tom voegt toe: “We hadden vooral nood aan een representatieve ruimte waar we met trots onze fietsen kunnen tonen. Dit was geen luxe meer, maar echt een noodzaak.” Wat maakt deze showroom zo anders dan een traditionele fietsenshowroom? Peter: “We wilden geen typische showroom met strakke, witte muren en een moderne uitstraling. Achielle maakt geen pure retrofietsen, maar moderne fietsen met een klassieke look. We wilden die combinatie van modern en klassiek terugbrengen in de showroom. Retro wordt vaak geassocieerd met een bruine kroeg, maar wij kozen voor een unieke art-decostijl geïnspireerd door de speakeasy-bars uit de jaren 20 met donkere kleuren, gouden accenten, statige kroonluchters. Dit sluit perfect aan bij onze fietsen, met een subtiele verwijzingen naar de roots van Achielle, zoals naar onze grootvader Achiel, die de basis legde voor het merk.” Peter, hoe was het om de showroom in te richten? “Het was een droom om dit project te mogen uitvoeren. Het voelde als een man-cave die ik mocht ontwerpen. De samenwerking met mijn vrouw Evelien was waardevol, ze begreep precies mijn visie en gaf me de nodige feedback. Daarnaast was het fantastisch om dit samen met mijn vader Jan uit te werken. We zijn gewend om samen te werken aan het bouwen van fietsen, maar nu konden we onze samenwerking toepassen op iets anders.” Hoe was dat voor jou, Jan? “Het was een hele belevenis om zo'n project van begin tot eind zelf te realiseren. We hebben alles met ons eigen team aangepakt, van het plaatsen van nieuwe muren en het installeren van een vals plafond tot de verlichting en het schilderen. We hebben letterlijk elke plank, schroef en lamp zelf geplaatst. Dit gaf ons veel voldoening en versterkte het ambachtelijke gevoel waar we bij Achielle zo trots op zijn. Het was een mooie uitdaging om iets anders te doen dan fietsen bouwen, met dezelfde zorg en aandacht voor detail.” ‘WE KUNNEN DEALERS MET TROTS ONTVANGEN EN TONEN WAT ACHIELLE UNIEK MAAKT’ In Pittem werd begin oktober de nieuwe showroom van Achielle feestelijk geopend. De showroom is allesbehalve typisch en ademt een art-decostijl, die de fietsen op een bijzondere manier in de schijnwerpers zet. Zaakvoerder, Jan Oosterlinck en zijn twee zoons, Tom director, eigenaar en Peter zaakvoerder, deelden hun toekomstvisie en de inspiratie achter het ontwerp van Achielle’s showroom.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4