FIETSZAKEN NR 6 2024 30 WERKPLAATS- EN WINKELINRICHTING Op maat gemaakte oplossingen “Elke winkel is uniek en heeft zijn eigen behoeften en uitdagingen,” vertelt Jascha. “Daarom starten we elk project met een oriënterend gesprek waarin we samen met de klant de wensen, behoeften en eventuele knelpunten in kaart brengen.” Een voorbeeld: “In een oriënterend gesprek kwam een klant met het probleem dat bezoekers lang moesten wachten om geholpen te worden, waardoor sommigen uiteindelijk de winkel verlieten. Dit hebben we opgelost door lightcubes met een trekschakelaar te plaatsen op strategische plekken in de winkel. Hiermee kunnen klanten eenvoudig om hulp vragen, zonder het personeel te onderbreken. Dit zorgde voor een efficiëntere interactie en een prettigere winkelervaring.” In een andere winkel was er behoefte aan extra opslagruimte zonder dat de overzichtelijkheid verloren ging. “We hebben opslagkasten onder stellingen en podia geplaatst, waardoor de ruimte optimaal wordt benut. Deze dubbele functie houdt de winkel overzichtelijk en biedt tegelijkertijd directe opslagmogelijkheden. Kleine aanpassingen kunnen al een groot verschil maken.” Nauwkeurige planning en 3D-impressie Na een oriënterend gesprek wordt de ruimte nauwkeurig ingemeten, zodat deze tot in detail in kaart wordt gebracht voor het ontwikkelen van een functioneel vloerplan. Bij elk ontwerp houden we zorgvuldig rekening met de wensen van zowel de klant als de medewerkers. ‘EEN GOED ONTWORPEN INRICHTING IS HET VERSCHIL TUSSEN SNELLE AANKOOP EN BLIJVENDE KLANTRELATIE’ De rol van fysieke fietswinkels is de laatste jaren sterk aan het veranderen. Steeds meer klanten oriënteren zich eerst online en bezoeken de winkel pas wanneer ze iets willen ervaren of direct advies zoeken. Dit betekent dat de winkelruimte niet langer alleen een plek is voor het verkopen van producten, maar een belevingsplek wordt waar de merkervaring centraal staat. Ook komen klanten vaker naar de winkel voor onderhoud, zelfs aan fietsen die elders zijn gekocht. Dit biedt een unieke kans om extra service te verlenen en de klant kennis te laten maken met nieuwe producten en accessoires. Door de verschuiving in klantgedrag en veranderingen in de fietsbranche is het belangrijk dat winkels inspelen op hun nieuwe rol als belevingsplek. “Wij geloven dat een aantrekkelijke en functionele winkelomgeving niet alleen de klanttevredenheid verhoogt, maar ook bijdraagt aan de groei en het succes van de winkel. Of klanten nu komen voor oriëntatie, aankoop of onderhoud, een inspirerende winkelomgeving blijft hen bij en zorgt ervoor dat ze met een positieve ervaring de deur uitgaan”, aldus Jascha. Bij het inrichten van fietswinkels werkt Euro Store Design vanuit een heldere filosofie: vorm volgt functie. We spreken met Jascha Meester, eigenaar van Euro Store Design, over hun aanpak van een efficiënte winkelinrichting. “In de fietsbranche draait het niet alleen om de producten, maar om de complete ervaring die een winkel uitstraalt. Binnen enkele seconden vormt een klant een eerste indruk en dat kan bepalend zijn voor de beslissing om wel of niet iets aan te schaffen.”
RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4