Fietszaken nr6-2024 Online

FIETSZAKEN NR 6 2024 7 INTERVIEW “Als elektricien ben ik altijd bezig met verbeteringen in mijn werk”, vertelt hij. “Tijdens mijn werk in Amsterdam zag ik veel mensen hun e-bikes buiten opladen met snoeren die door ramen, deuren of brievenbussen werden gehaald.” In de grote steden, en zeker in compacte appartementen in Amsterdam, is er vaak geen ruimte om een fiets veilig binnen op te laden. Dit leidt niet alleen tot rommelige situaties, maar vergroot ook de kans op diefstal en schade door weersomstandigheden. “Ik heb lang naar een goede oplossing gezocht op de markt, maar kon niets vinden.” Praktische oplossing Om dit probleem op te lossen, ontwierp Danny een veilig oplaadstation in de vorm van een kleine kluis die op een brievenbus lijkt. “In de Charger Vault Lockey kunnen tot twee opladers voor e-bikes veilig opgeborgen worden. De kluis is voorzien van stopcontacten, waar de opladers van elk merk in kunnen worden geplaatst en vastgezet met klittenband. Het apparaat moet nog wel op het netstroom aangesloten worden, wat eventueel door een elektro-installateur kan worden gedaan, maar verder is het heel eenvoudig te installeren.” Het snoertje naar de fiets kan via de onderkant van de Vault door een rubberen gleufje naar de fiets worden geleid. Op deze manier kan een fiets buiten opgeladen worden zonder dat de oplader zelf buiten ligt. De Charger Vault is er als wandmodel en als paalmodel. “Aan de paal zit een slotoog, zodat de elektrische fiets aan de paal kan worden vastgezet met een kettingslot. Er is een variant met een sleutel en een met cijferslot. Hierdoor is het gemakkelijk om een kluisje te delen met familie, vrienden of werknemers. Ook zijn we nog bezig met een variant met een digitaal slot, die via een mobiele telefoon geopend kan worden, wat structuur kan bieden bij bedrijven.” Het ontwerp kreeg steeds meer vorm en in 2022 werd het bedrijf opgericht. Het product werd in anderhalf jaar ontwikkeld van een schets naar een volwaardig product. “Het was een proces van testen, verbeteren en voldoen aan diverse kwaliteits- en veiligheidseisen. Ook hebben we een CE-certificering moeten behalen.” Naast functionaliteit is ook het ontwerp van de Charger Vault Lockey een belangrijke overweging geweest. “De Vault is gemaakt van roestvrij staal en voorzien van een matzwarte poedercoating met een gouden logo. Zo past het bij de stijl van luxe woningen en bedrijven”, legt Danny uit. Daarnaast wordt alles in Europa geproduceerd en in Nederland geassembleerd, wat zorgt voor de hoge kwaliteitsstandaard waar Charger Vault voor staat. Marktintroductie en eerste reacties Na de zomer van 2024 begon Danny actief de markt te betreden met de Charger Vault. “Ik heb onder andere op het International Cargo Bike 'EEN PRAKTISCHE OPLOSSING VOOR HET OPLADEN VAN E-BIKES WAS HARD NODIG' Danny Verhoef zag, met zijn achtergrond in de elektrotechniek, de mogelijkheden om het opladen van elektrische fietsen veiliger en praktischer te maken. “Vooral in steden waar beperkte ruimte in een berging of achterom, en beperkte oplaadmogelijkheden vaak een uitdaging vormen was een praktische oplossing hard nodig”, vertelt Danny. In 2022 zette hij Charger Vault op onder de naam Verhoef Innovations. Festival gestaan. Daar kon ik kennismaken met mensen in de fietsbranche, waaronder cargobike-bouwers en diverse dealers”, vertelt hij enthousiast. “De reacties waren positief. De eerste vragen zijn vaak: ‘Wat is het eigenlijk en wat kan je ermee?’ Na een korte uitleg is dan vaak de reactie: ‘Wat simpel, maar super handig.’ Vooral voor bakfietsen die worden geleased, is het handig dat de accu er niet steeds uitgehaald hoeft te worden en de fiets gewoon bij het huis of bedrijf opgeladen kan worden.” Volgens de oprichter biedt Charger Vault ook voordelen voor dealers en bedrijven die werken met leasefietsen. “Leasebedrijven kunnen het opladen van fietsen eenvoudiger en veiliger maken door onze kluisjes op locatie te plaatsen”, legt hij uit. “En dealers kunnen het als extra service aanbieden aan hun klanten, waardoor het leasen van e-bikes met vaste accu aantrekkelijker wordt. Als uiteindelijk de e-bikes overdag tijdens werk- of schooltijd worden opgeladen, is dat s’ avonds en s’ nachts thuis ook minder nodig wat een hoop ‘gedoe’ scheelt.” Toekomstplannen De komende maanden zal Charger Vault verder in de markt gezet worden, zowel bij particuliere klanten als bij dealers en leasebedrijven. “We zijn bezig met het maken van een instructievideo zodat het duidelijk is wat het nieuwe product doet en hoe het werkt. Ik ben erg benieuwd hoe het verder gaat lopen en hoop dat Charger Vault de standaardoplossing wordt voor het veilig en gemakkelijk opladen van e-bikes in Nederland. Ik sta in ieder geval open voor suggesties, vragen of samenwerking.” Meer informatie: Tel. +31650455275 klantenservice@verhoefinnovations.com www.chargervault.nl

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4