Fietszaken nr6-2024 Online

fietszaken Tweemaandelijks Vaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708169) Vaktijdschrift voor de totale fietsbranche | december 2024 | 2e jaargang no. 6 | Prijs € 10,50 SPECIAL werkplaats- en winkelinrichting COVERSTORY: SHIMANO ‘WERKPLAATS ALS KLOPPEND HART VAN DE FIETSENWINKEL’

FIETSZAKEN NR 6 2024 3 ... Colofon en De Visie Vaktijdschrift voor de totale fietsbranche. Verantwoordelijke uitgever Nederland: GPmedia BV Van Schaeck Mathonsingel 8 6512 AP Nijmegen, The Netherlands Telefoon: +31 (0)24 3 246146 E-mail: info@gpmedia.nl Internet: www.gpmedia.nl www.fietszaken.biz Verantwoordelijke uitgever België: GPmedia BV Postbus 10000 2300 Turnhout (B) Uitgever: Peter Peeters Redactie: Meike Mols (hoofdredacteur) m.mols@gpmedia.nl Sales: GPmedia BV Gerdo van de Peppel (verkoopleider) g.peppel@gpmedia.nl Yannick van Campenhout (media-adviseur) y.campenhout@gpmedia.nl Alle orders worden afgesloten en uitgevoerd conform de Regelingen voor het Advertentiewezen, gedeponeerd ter griffie van de Arrondissementsrechtbanken en bij de Kamer van Koophandel. Abonnementen: www.gpmedia.nl of via info@gpmedia.nl Per jaar € 42,- Losse verkoop € 10,50 Het abonnement kan elk gewenst moment ingaan. Vormgeving: GPmedia BV Telefoon: +31 (0)24 3 246146 Internet: www.gpmedia.nl Druk: PRinterface ISSN: 1872-9363 © Copyright 2024 Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie microfilm of welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. Fietszaken besteedt de grootst mogelijke aandacht aan de juistheid van de informatie die in het vaktijdschrift wordt opgenomen. Fouten zijn echter niet volledig uit te sluiten. De uitgever en de auteurs zijn dan ook op geen enkele wijze verantwoordelijk voor schade, van welke aard ook, die is ontstaan als gevolg van handelingen en/of beslissingen die gebaseerd zijn op de bedoelde informatie. fietszaken Tweemaandelijks Vaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708169) Vaktijdschrift voor de totale fietsbranche | december 2024 | 2e jaargang no. 6 | Prijs € 10,50 SPECIAL werkplaats- en winkelinrichting COVERSTORY: SHIMANO ‘WERKPLAATS ALS KLOPPEND HART VAN DE FIETSENWINKEL’ DE VISIE Ik heb een fascinatie voor hoe mensen leven. Als ik ga wandelen kan ik het niet laten om overal naar binnen te spieken. Je kunt ontzettend veel aflezen van hoe een huis eruitziet. Hangt er veel kunst, dan vraag ik me af; zijn het kunstliefhebbers, zijn ze zelf erg creatief, of is het gewoon opvulling? Bij een huis met een overvloed aan verlichting in de avond, vraag ik mij af: waarom geen sfeerverlichting? Is er geen behoefte aan of weet men niet hoe je dat goed aanpakt? Dit ‘gluren’ beperkt zich natuurlijk niet alleen tot huizen, maar gebeurt ook bij winkels. Of dat nu gaat om letterlijk naar binnen kijken tijdens het wandelen, of virtueel, via de website en sociale media. Ik zie het allemaal als etalage van de winkel. Stel, je loopt langs een fietsenwinkel en je kunt de winkel niet goed doorkijken, er is te felle verlichting of een lange rij bij de balie. Dat kan potentiële klanten ontmoedigen om naar binnen te stappen. Hetzelfde geldt voor een onoverzichtelijke website. Niets is zo irritant dan het moeten doorklikken voordat je vindt wat je zocht. Als het online niet klopt, verlies je mogelijk klanten nog voordat ze in de buurt van je winkel zijn geweest. EEN GOED INGERICHTE WINKEL VERTELT JOUW VERHAAL ALS ONDERNEMER Meike Mols Hoofdredacteur vaktijdschrift Fietszaken m.mols@gpmedia.nl Zelf ben ik afgestudeerd als interieuradviseur en kijk ik misschien met een extra scherpe blik naar interieurs, maar één ding staat voor mij vast: een goed ingerichte winkel trekt niet alleen klanten aan, het vertelt ook jouw verhaal als ondernemer. Toch zie ik vaak dat fietswinkels terugvallen op dezelfde veilige keuzes: een beetje hout hier, een vleugje groen daar. Natuurlijk straalt dit duurzaamheid en een rustige natuurlijke sfeer uit, maar het is ook standaard. Wat mij betreft mag je gerust wat verder kijken. Het is jouw winkel en jouw merk, zorg dat je winkel, website en socials dit ook uitstralen. Zo trek je klanten naar binnen. Terugblik 2024 Het afgelopen jaar was turbulent voor de fietsenbranche. Veel fietsmerken zijn failliet verklaard, kwamen in zwaar weer terecht of werden overgenomen door investeerders. Zoals Mathijs Bouman pakkend schreef in Het Financieele Dagblad: “Ze zouden de hele keten ‘disrupten’ met hun eigen distributiekanalen. Maar vergaten dat de consument behalve hippe of betaalbare fiets nog iets anders wil: dienstverlening.” Merken hebben de echte fietsenmaker gewoon nodig, als ondernemer, als merkvertegenwoordiger, maar bovenal als dienstverlener en klantgerichte partij. Na een uitdagend 2024 is 2025 een kans om vooruit te kijken. Een jaar waarin we hopen op minder regen in de zomerperiode, vernieuwende collecties en een opbloeiende verkoop. Maar één ding is zeker: om mee te blijven gaan met deze veranderingen, moet je blijven investeren en inspelen op veranderende klantbehoeften. Én vooral jezelf als unieke ondernemer blijven onderscheiden.

FIETSZAKEN NR 6 2024 4 INHOUD P. 17 ABUS Twintig fietswinkels brachten op uitnodiging van ABUS een bezoek aan het hoofdkantoor en de productielocatie. Ook de redactie van vaktijdschrift Fietszaken reisde begin november naar Duitsland, waar we een kijkje kregen achter de schermen van het internationale bedrijf. Vanaf het begin is de missie van het familiebedrijf: ‘Ons leven veiliger maken’, en dit vormt tot op de dag van vandaag de kern van hoe ABUS onderneemt. P. 10 DECOPROJECT De nieuwe winkel van Vietz in Andelst is pas drie weken geopend en ziet er tot in de puntjes verzorgd uit. Bij binnenkomst neemt Jos Huibers, mede-eigenaar van Vietz, ons mee naar de ‘Vietzbar’, waar we onder het genot van een kop koffie verder praten: “We willen dat klanten zich hier welkom voelen, dat ze niet zomaar een winkel binnenlopen, maar echt het gevoel krijgen dat er de tijd genomen word voor ze.” P. 15 PRESENT Op 26 oktober opende Bike Totaal Chris Jacobs zijn fietsenwinkel op een nieuwe locatie in Heerenveen. Eigenaar Chris Jacobs kijkt tevreden terug op het proces, mede dankzij de samenwerking met Present. Present is naast het ontwerpen en realiseren van interieurprojecten ook, gespecialiseerd in het inrichten, een duidelijke routing maken en aankleden van winkels in de tweewielerbranche. P. 7 VERHOEF INNOVATIONS Danny Verhoef zag, met zijn achtergrond in de elektrotechniek, de mogelijkheden om het opladen van elektrische fietsen veiliger en praktischer te maken. “Vooral in steden waar beperkte ruimte in een berging of achterom, en beperkte oplaadmogelijkheden vaak een uitdaging vormen was een praktische oplossing hard nodig”, vertelt Danny. In 2022 zette hij Charger Vault op onder de naam Verhoef Innovations. 10 17 15 7

FIETSZAKEN NR 6 2024 5 P. 40 FIETSZAAK IN BEELD Michel en Ingrid van de Wetering runnen al jaren met hart en ziel een succesvolle fietsenzaak in Heesch, een dorpje in Brabant, waar ze breed assortiment aan fietsen verkopen voor jong en oud. Michel vertelt ons over zijn bijzondere weg in de fietsbranche, de uitdagingen van het ondernemerschap en zijn team waar hij ontzettend trots op is. “Het is belangrijk dat iedereen vanuit zijn eigen kracht werkt en plezier heeft in het werk!” P. 30 EURO STORE DESIGN Bij het inrichten van fietswinkels werkt Euro Store Design vanuit een heldere filosofie: de vorm volgt de functie. We spreken met Jascha Meesters, eigenaar van Euro Store Design over de aanpak naar een efficiënte inrichting. “Binnen enkele seconden vormt een klant een eerste indruk, en dat kan bepalend zijn voor hun beslissing om wel of niet iets aan te schaffen.” P. 26 KINGPOLIS Van Raam, fabrikant van aangepaste fietsen, heeft de voordelen van samenwerken met Kingpolis al ondervonden. Door de vele vraag naar een goede fietsverzekering vanuit klanten zocht Van Raam een passende verzekering voor aangepaste fietsen. “Kingpolis biedt een verzekering speciaal voor aangepaste fietsen, zodat het afsluiten van de verzekering voor de gebruiker eenvoudig is.” 26 30 40 P. 22 COVERSTORY Waar vroeger de showroom centraal stond, wordt nu de werkplaats steeds belangrijker. De redactie van vaktijdschrift Fietszaken sprak met Mark Ganzeveld, Workshop Coördinator bij Shimano Benelux over hun WerkPlaatsProgramma. “Onze doelstelling is om de werkplaats op te waarderen tot een kernonderdeel van de fietsenwinkel, waarbij we de retailer ondersteunen met onze kennis, producten en service.” 22

FIETSZAKEN NR 6 2024 6 KORT NIEUWS FREDERIKS VLOEREN: AL DERTIG JAAR SPECIALIST IN DE RIJWIELHANDEL NEDERLAND OP DE FIETS Frederiks Vloeren staat al dertig jaar bekend als expert op het gebied van duurzame en veilige vloeren voor fietsenwinkels en werkplaatsen. De PVC-vloeren van Frederiks Vloeren zijn slijtvast en geproduceerd van gerecycled materiaal. De PVC-vloer heeft vele eigenschappen die perfect zijn voor fietszaken en werkplaatsen. Het aantal fietsen, brom/snorfietsen en motoren in ons land blijft gestaag groeien. Met een totaal van inmiddels 26,2 miljoen tweewielers blijken Nederlanders deze vervoersmiddelen steeds vaker als een praktische en betaalbare mobiliteitsoplossing te zien. Het aantal fietsen is sinds 2010 gestegen van 22,3 naar 24,1 miljoen exemplaren, ook het fietsgebruik nam aanzienlijk toe. In 2023 fietsten Nederlanders gezamenlijk 19,1 miljard kilometer, wat neerkomt op gemiddeld 1.065 km per persoon. Tien jaar geleden was dit nog 902 km. Deze toename is vooral te danken aan de groei van het aantal elektrische fietsen, waarmee langere afstanden worden afgelegd. Dit blijkt uit de nieuwe editie ‘Mobiliteit in Cijfers Tweewielers 2024’ van RAI Vereniging en BOVAG. De PVC-vloeren zijn vloeistofdicht en daardoor een slimme keuze, vooral voor werkplaatsen waar veel met vloeistoffen zoals remmenreiniger wordt gewerkt. Daarnaast zijn de vloeren bestand tegen zuren, warmteisolerend, brandwerend en geluiddempend. Dit is erg prettig voor fietswinkeliers die grenzen aan woningen, waar met name contact- en omgevingsgeluid een rol spelen. Deskundigheid en service Naast het leveren van een kwalitatief product bieden ze deskundig advies over de bestaande ondervloer als standaard service. Dit advies helpt klanten om het maximale uit hun nieuwe vloer te halen. Bovendien kan een vloer van Frederiks bijdragen aan het verkrijgen van het vloeistofdichtheidscertificaat. Deze wordt verkregen doordat de vloer volgens Verklaring Vloeistofdichte Voorziening wordt aangebracht. Van de 804.101 nieuwe fietsen die vorig jaar werden aangeschaft, komt inmiddels 56 procent voor rekening van de e-bike, waarvan 453.219 over de toonbank gingen. Het grotere marktaandeel van de e-bike zorgde ervoor dat het gemiddelde aankoopbedrag 2023 met 1.815 euro 2 procent hoger lag dan in 2022. De sterke vraag naar e-bikes en hun hogere gemiddelde prijs hielden in 2023 de totale omzet in de fietsenmarkt stabiel, ondanks een lichte daling van 6 procent van het aantal fietsen dat werd verkocht. Interessant is het om te zien dat Nederland als het gaat om elektrische fietsen ook internationaal, samen met Duitsland en Frankrijk, bovenaan de Europese ranglijst voor de verkoop van elektrische fietsen staat. Meer informatie: www.bovag.nl www.raivereniging.nl Meer informatie: Tel. +31 (0)6 54713796 | info@frederiksvloeren.nl | www.frederiksvloeren.nl

FIETSZAKEN NR 6 2024 7 INTERVIEW “Als elektricien ben ik altijd bezig met verbeteringen in mijn werk”, vertelt hij. “Tijdens mijn werk in Amsterdam zag ik veel mensen hun e-bikes buiten opladen met snoeren die door ramen, deuren of brievenbussen werden gehaald.” In de grote steden, en zeker in compacte appartementen in Amsterdam, is er vaak geen ruimte om een fiets veilig binnen op te laden. Dit leidt niet alleen tot rommelige situaties, maar vergroot ook de kans op diefstal en schade door weersomstandigheden. “Ik heb lang naar een goede oplossing gezocht op de markt, maar kon niets vinden.” Praktische oplossing Om dit probleem op te lossen, ontwierp Danny een veilig oplaadstation in de vorm van een kleine kluis die op een brievenbus lijkt. “In de Charger Vault Lockey kunnen tot twee opladers voor e-bikes veilig opgeborgen worden. De kluis is voorzien van stopcontacten, waar de opladers van elk merk in kunnen worden geplaatst en vastgezet met klittenband. Het apparaat moet nog wel op het netstroom aangesloten worden, wat eventueel door een elektro-installateur kan worden gedaan, maar verder is het heel eenvoudig te installeren.” Het snoertje naar de fiets kan via de onderkant van de Vault door een rubberen gleufje naar de fiets worden geleid. Op deze manier kan een fiets buiten opgeladen worden zonder dat de oplader zelf buiten ligt. De Charger Vault is er als wandmodel en als paalmodel. “Aan de paal zit een slotoog, zodat de elektrische fiets aan de paal kan worden vastgezet met een kettingslot. Er is een variant met een sleutel en een met cijferslot. Hierdoor is het gemakkelijk om een kluisje te delen met familie, vrienden of werknemers. Ook zijn we nog bezig met een variant met een digitaal slot, die via een mobiele telefoon geopend kan worden, wat structuur kan bieden bij bedrijven.” Het ontwerp kreeg steeds meer vorm en in 2022 werd het bedrijf opgericht. Het product werd in anderhalf jaar ontwikkeld van een schets naar een volwaardig product. “Het was een proces van testen, verbeteren en voldoen aan diverse kwaliteits- en veiligheidseisen. Ook hebben we een CE-certificering moeten behalen.” Naast functionaliteit is ook het ontwerp van de Charger Vault Lockey een belangrijke overweging geweest. “De Vault is gemaakt van roestvrij staal en voorzien van een matzwarte poedercoating met een gouden logo. Zo past het bij de stijl van luxe woningen en bedrijven”, legt Danny uit. Daarnaast wordt alles in Europa geproduceerd en in Nederland geassembleerd, wat zorgt voor de hoge kwaliteitsstandaard waar Charger Vault voor staat. Marktintroductie en eerste reacties Na de zomer van 2024 begon Danny actief de markt te betreden met de Charger Vault. “Ik heb onder andere op het International Cargo Bike 'EEN PRAKTISCHE OPLOSSING VOOR HET OPLADEN VAN E-BIKES WAS HARD NODIG' Danny Verhoef zag, met zijn achtergrond in de elektrotechniek, de mogelijkheden om het opladen van elektrische fietsen veiliger en praktischer te maken. “Vooral in steden waar beperkte ruimte in een berging of achterom, en beperkte oplaadmogelijkheden vaak een uitdaging vormen was een praktische oplossing hard nodig”, vertelt Danny. In 2022 zette hij Charger Vault op onder de naam Verhoef Innovations. Festival gestaan. Daar kon ik kennismaken met mensen in de fietsbranche, waaronder cargobike-bouwers en diverse dealers”, vertelt hij enthousiast. “De reacties waren positief. De eerste vragen zijn vaak: ‘Wat is het eigenlijk en wat kan je ermee?’ Na een korte uitleg is dan vaak de reactie: ‘Wat simpel, maar super handig.’ Vooral voor bakfietsen die worden geleased, is het handig dat de accu er niet steeds uitgehaald hoeft te worden en de fiets gewoon bij het huis of bedrijf opgeladen kan worden.” Volgens de oprichter biedt Charger Vault ook voordelen voor dealers en bedrijven die werken met leasefietsen. “Leasebedrijven kunnen het opladen van fietsen eenvoudiger en veiliger maken door onze kluisjes op locatie te plaatsen”, legt hij uit. “En dealers kunnen het als extra service aanbieden aan hun klanten, waardoor het leasen van e-bikes met vaste accu aantrekkelijker wordt. Als uiteindelijk de e-bikes overdag tijdens werk- of schooltijd worden opgeladen, is dat s’ avonds en s’ nachts thuis ook minder nodig wat een hoop ‘gedoe’ scheelt.” Toekomstplannen De komende maanden zal Charger Vault verder in de markt gezet worden, zowel bij particuliere klanten als bij dealers en leasebedrijven. “We zijn bezig met het maken van een instructievideo zodat het duidelijk is wat het nieuwe product doet en hoe het werkt. Ik ben erg benieuwd hoe het verder gaat lopen en hoop dat Charger Vault de standaardoplossing wordt voor het veilig en gemakkelijk opladen van e-bikes in Nederland. Ik sta in ieder geval open voor suggesties, vragen of samenwerking.” Meer informatie: Tel. +31650455275 klantenservice@verhoefinnovations.com www.chargervault.nl

8 FIETSZAKEN NR 6 2024 KORT NIEUWS BUSYBEE BIKE PRODUCTS LANCEERT DE SQUEEASY DUAL FUEL BIDON JULBO’S EVAD.2 VERBETERT FIETSBELEVING MET REALTIME DATA IN JE GEZICHTSVELD BusyBee Bike Products kondigt met trots de introductie aan van de Squeeasy Dual Fuel Bidon. Deze handige bidon is gemaakt om sporters, fietsers en andere duursporters, zowel van hydratatie als energie te voorzien. Julbo heeft een nieuwe connected zonnebril gelanceerd die fietsers zeker zal aanspreken: de EVAD.2. Deze sportzonnebril, ontworpen voor onder meer serieuze fietsers, biedt een combinatie van comfort en technologie. Met het geïntegreerde head-up display kunnen fietsers prestatie-indicatoren als snelheid, vermogen en hoogteverschil direct in hun gezichtsveld aflezen, zonder hun blik van de weg te hoeven halen. De Squeeasy Dual Fuel Bidon combineert drinkgemak met de mogelijkheid om eenvoudig en snel energiegel te consumeren, allemaal in één handige fles. Het innovatieve ontwerp met handig schakelmechanisme maakt het mogelijk om gemakkelijk te kiezen tussen sportdrank en gel, zonder te hoeven stoppen of snelheid te minderen. Met deze 2-in-1-functionaliteit biedt Squeeasy een handige, efficiënte oplossing voor zowel hydratatie als energiebeheer. Geschikt voor het opslaan en consumeren van 1 tot 3 gels per fles, ideaal voor een snelle energieboost zonder onnodige stops. De Squeeasy Dual Fuel Bidon voorkomt afval van losse gelverpakkingen en is eenvoudig schoon te maken, zodat de bidon keer op keer gebruikt kan worden. De Squeeasy Dual Fuel Bidon is beschikbaar in een 550ml en 750ml variant. EVAD.2 is gemaakt met een omhullende SPECTRON-monolens van lichtgewicht polycarbonaat en is voorzien van flexibele pootjes en een Grip Tech-neus, waardoor hij stevig en comfortabel blijft zitten. Zelfs tijdens intensieve ritten. Via Bluetooth koppelt de bril met populaire devices, zoals Apple Watch, Garmin, Strava en Suunto. Zo kun je jezelf uitdagen op bekende fietstrajecten en meteen prestaties vergelijken met persoonlijke records of andere fietsers. Dankzij de ACTIVELOOK-app kunnen gebruikers de weergegeven data naar wens instellen en koppelen aan extra sensoren, zoals hartslagmeters en fietscomputers, voor nog meer inzicht. De app is beschikbaar voor zowel iOS als Android. De EVAD.2 is een interessante aanvulling voor jouw assortiment, vooral voor fietsers die hun training willen optimaliseren en op zoek zijn naar een unieke ervaring. Met de EVAD.2 haal je een innovatieve en hoogwaardige oplossing in huis die sportprestaties naar een hoger niveau tilt. Meer informatie: Bart van Driel Tel. +31 (0)6 41 24 73 76 bart@julbo.ch www.julbo.com Meer informatie: www.busybee.nl

FIETSZAKEN NR 6 2024 9 NIEUWE SCOTT ADDICT RC: VOLLEDIG GEÏNTEGREERD, LICHTGEWICHT EN VERBETERDE STIJFHEID De nieuwe Addict RC is ontworpen om te voldoen aan de behoeften van hun eigen UCI World Tour-team, Team DSM, en de ambitieuze dagelijkse rijders. De fiets is extreem licht met een carbonstructuur, geïntegreerde kabelgeleiding en aerodynamische functies. effect op de trapefficiëntie en stijfheid van de trapas. Het zadel is ontwikkeld in samenwerking met het wereldberoemde bikefitbedrijf Gebiomized en is ontworpen om de maximaal op maat gemaakte bikefit-oplossing te bieden voor een off-the-peg zadel. De nieuwe Addict maakt gebruik van een racegeometrie die voldoet aan de eisen van zowel Scotts professionele rijders als sportieve klanten die de voorkeur geven aan een agressievere houding en een zeer direct sturende fiets. Om dit mogelijk te maken, hebben ze nauw samengewerkt met hun professionals bij Mitchelton-SCOTT en een van de meest gedecoreerde bikefitters, Radlabor. Meer informatie: www.scott-sports.com Vanaf het begin van het ontwikkelingsproces was het doel om de integratie van kabelgeleiding naar een geheel nieuw niveau te tillen. De Addict RC is voorzien van een volledig geïntegreerde kabelgeleiding voor zowel mechanisch als elektrisch schakelen zonder compromis op het gebied van schakelen, remmen, stuurprestaties of stijfheid van de balhoofdbuis. Dit wordt mogelijk gemaakt door Scotts nieuwe gepatenteerde ontwerp van de excentrische fietsvorken. Een bijkomend kenmerk is dat het nieuwe ontwerp voor kabelgeleiding het voor monteurs gemakkelijk maakt om de fiets te onderhouden. Lichtgewicht en stijfheid De nieuwe Addict RC is 14,5% stijver in vergelijking met de vorige Addict RC. Met een uitgekiende gelaagdheid van ultra-high modulus koolstofvezels langs de 'stijfheidsruggengraat' van de fiets, hebben ze een aanzienlijke boost in de trapasstijfheid bereikt. Om het extreem lichtgewicht van de fiets te bereiken heeft het merk een nieuwe zadelklem ontwikkeld die slechts 12 gram weegt. Hierdoor konden ze nog meer gewicht besparen op de zadelpen. Aerodynamica Naast verbeterde stijfheid en volledig geïntegreerde kabelgeleiding kreeg de nieuwe Addict RC ook meer Aero. Het gepatenteerde vleugelprofielontwerp van SCOTT is toegepast op de hoofdbuizen (onderbuis, balhoofdbuis, zadelbuis, zadelpen, staande achtervork) met als doel de luchtstroom te optimaliseren en de algehele weerstand te verminderen. De verlaagde staande achtervorken verkleinen de opening achter de zitbuis en de staande achtervork, waardoor stagnatie van de lucht en dus weerstand wordt voorkomen. De geïntegreerde kabelgeleiding zorgt niet alleen voor een strakke en premium uitstraling, maar verbetert ook de luchtstroom aan de voorkant. Naleving De nieuwe Addict RC heeft bevestigingen voor de lage staande achtervork, wat leidt tot een soepele rijervaring, zelfs als het ruig wordt. Dit wordt bereikt zonder enig SPORT

FIETSZAKEN NR 6 2024 10 WERKPLAATS- EN WINKELINRICHTING Vietz werd opgericht in 2018 toen Jos en zijn compagnon Nelis een bestaande fietswinkel overnamen in Herveld en omdoopte tot Vietz. De zaak groeide snel, wat al tot een eerdere verhuizing leidde, maar ook die locatie bleek al gauw te klein. “Onze voorraad lag verspreid over meerdere opslaglocaties. We wilden een pand waar we alles onder één dak konden hebben. Met de nieuwe locatie, gelegen direct langs de A15, kan dat nu. Onze monteurs kunnen hier goed hun vak uitoefenen in een ruime werkplaats en voor klanten voelt de winkel ruimtelijk en groot aan, maar wél warm en gezellig.” Vietz richt zich op hoogwaardige e-bikes, speed pedelecs en cargobikes. Jos legt uit: “We zoeken niet de snelle handel. We willen ons vak goed uitoefenen en daarbij merken selecteren die echt bij ons passen. De merken die we nu aanbieden vullen elkaar aan, zonder dat het elkaar bijt.” Die keuze heeft er toe geleid dat klanten uit heel Nederland naar de winkel toe komen. “Ook in onze DECOPROJECT ONDERSTEUNT VIETZ: 'KLANTEN MOETEN EEN GEVOEL KRIJGEN BIJ ONZE WINKEL' De nieuwe winkel van Vietz in Andelst is pas drie weken geopend en ziet er tot in de puntjes verzorgd uit. Bij binnenkomst neemt Jos Huibers, mede-eigenaar van Vietz, ons mee naar de ‘Vietzbar’, waar we onder het genot van een kop koffie verder praten: “We willen dat klanten zich hier welkom voelen, dat ze niet zomaar een winkel binnenlopen, maar echt het gevoel krijgen dat ze ergens welkom zijn en dat er de tijd genomen word voor ze. Dat begint al bij het aanbieden van een kopje koffie hier in onze ‘Vietzbar.” vorige winkel kwamen klanten soms van ver. Dat we nu op een industrieterrein zitten in plaats van in een dorp, maakt voor ons weinig verschil uit. Wij zeggen altijd tegen klanten: ‘jullie komen één keer hierheen, daarna komen wij naar jou,’ dankzij onze onderhoudsbusjes en het team waar we een haal- en brengservice mee aanbieden.” Vietz als merk centraal Voordat Jos, Nelis en hun team aan de nieuwe winkel begonnen hebben ze inspiratie opgedaan bij vooruitstrevende winkels in Nederland, België, Duitsland en zelfs Frankrijk. “Je hoeft niet alles opnieuw uit te vinden. We hebben bij andere winkels veel ideeën kunnen opdoen en deze kunnen toepassen op onze eigen manier, samen met Decoproject.” Voor Jos en Nelis bleek Decoproject al snel de juiste partner voor het ontwerp: “Een winkelverbouwing is een flinke investering. We hebben meerdere partijen overwogen, maar bij Decoproject voelde het meteen goed. Ontwerpster Jacqueline wist al bij de eerste schets precies te vangen wat we bedoelden.” Samen met Jacqueline heeft het team van Vietz hun visie naar een interieur vertaalt. “We willen dat Vietz als merk écht naar voren komt in de winkel en dat de merken die we verkopen een ondersteunende rol spelen, niet andersom.” Functioneel, warm en flexibel Bij binnenkomst stap je het ontvangstplein binnen, met een ruime balie en een grote boom met zitgelegenheden. De showroom en werkplaats hebben aparte ingangen, die beide uitkomen op het plein. “Hierdoor is

FIETSZAKEN NR 6 2024 11 het meteen duidelijk waarvoor een klant binnenkomt. Bij een verkoopklant is het toch een drie tot zeven duizend euro die naar binnen komt lopen, dat vraagt een andere benadering dan bij een werkplaatsklant, die zijn fiets snel wil afgeven of ophalen. In beide gevallen willen we dat klanten zich volledig welkom voelen en dat begint bij het aanbieden van een kop koffie in onze ‘Vietzbar’.” Jos wijst naar een vrouw die rustig een krant leest met haar kopje koffie. “Sommige zitten hier te werken, lezen of maken een praatje, terwijl ze wachten op hun fiets. Het moet hier allesbehalve aanvoelen als een tandartswachtkamer. We willen dat mensen een warm gevoel krijgen als ze bij ons binnenkomen.” De inrichting is zo ontworpen dat het makkelijk kan worden aangepast. “De tegels waar we onze fietsen op presenteren kunnen we eenvoudig vervangen voor een nieuwe look”, legt Jos uit. “We kunnen ze verplaatsen om onze showroom aan te passen, maar kunnen ook de tegel voor een klein bedrag aanpassen en daarmee een nieuwe uitstraling aan de winkel geven.” Verbouwing De verbouwing van het pand was een intensieve klus: “We kochten dit pand in mei en wilden voor de winter openen. Nelis hield onze oude winkel draaiend, zodat alles bleef lopen en we niet langdurig dicht hoefden. In drie maanden tijd hebben we met een team van tien man hard gewerkt aan de verbouwing. De laatste zes weken voor de opening hebben we zelf onze werkkleding aangetrokken en was het gewoon rammen, rammen, rammen. Het is hard werken, maar daar krijg je veel voor terug. Dit is ons derde pand en we hebben geleerd dat je geen half werk moet doen, daar krijg je snel spijt van.” De investering in het pand was fors, maar weloverwogen. “We hebben vooraf berekend wat we nodig hebben om door te groeien in onze omzet. Met de winkeluitstraling werken we effectiever en dus ook sneller, maar er zijn nog veel meer mogelijkheden. We hebben gekeken naar IT kansen en door de extra ruimte in ons nieuwe pand hebben we twee nieuwe merken erbij kunnen nemen: Cube en Trek.” Belang van interieur Dat de nieuwe inrichting effect heeft op de winkel, merkt Jos en zijn team direct. “Het verschil is merkbaar, mensen voelen zich welkom en vinden het fijn om rond te kijken. Alles wat we verkopen is op voorraad en kun je testen.” Jos vergelijkt het met autodealers: “Bij veel autodealers is de ruimte groot en alles strak en luxe, maar naar mijn mening mist het vaak warmte. Hier hebben we geprobeerd een balans te vinden tussen groots en gezellig. Dat is wat klanten voelen als ze hier binnenkomen.” Om de klanten de gezellige sfeer van dichtbij te laten ervaren organiseert Vietz regelmatig evenementen. “Natuurlijk was onze opening één van deze evenementen, waar onze winkel door ruim 1.500 klanten werd bezocht”, vertelt Jos trots. “We organiseren zo’n vijf evenementen per jaar. Deze zijn zo goed bezocht dat we volgend jaar naar één per maand willen gaan. Zo organiseren we fietstochten en speciale verkoopdagen. En onlangs hebben we een bijeenkomst georganiseerd voor 75 fans van het merk Stromer. De CEO en CTO van Stromer kwamen langs, en fans konden hun feedback en ideeën delen. Het gevoel dat klanten deel uitmaken van iets speciaals werkt”, vertelt Jos. “Je ziet dat mensen zich betrokken voelen en graag bij ons terugkomen. In de week erna verkochten we meer producten van Stromer dan normaal.” Meer informatie: Decoproject Tel. +31 (0)314 392 685 info@decoproject.com www.decoproject.com Vietz Tel. 0488-723177 sales@vietz.nl www.vietz.nl

FIETSZAKEN NR 6 2024 12 KORT NIEUWS PLANTAARDIGE BIKE CARE-PRODUCTEN DE BESTE SPANNINGA-VERLICHTING VOOR OP DE BAKFIETS CyclOn, al bijna 40 jaar pionier op het gebied van fietsonderhoud, introduceert nieuw producten in haar plantaardige bike care assortiment. Met deze producten biedt CyclOn nu een volledig plantaardige drie-stappen schoonmaakroutine, waarmee fietsers hun fiets binnen 10 minuten weer effectief in topconditie kunnen krijgen. In drie stappen heb je een perfect onderhouden fiets. Bakfietsen worden steeds populairder als duurzaam alternatief voor auto’s. Goede verlichting is cruciaal, vanwege hun grotere omvang en gewicht, zeker in de donkere dagen. Verlichting kan op diverse plekken worden gemonteerd, op het stuur, bagagedrager, zadelpen of het laadgedeelte. Het is goed om twee achter- of voorlichten te overwegen of richtingaanwijzers voor extra zichtbaarheid. Spanninga heeft een selectie aan verlichtingsoplossingen voor bakfietsen. Stap 1: schoonmaken CyclOn biedt al de plantaardige Chain Cleaner, Bike Cleaner en Brake Cleaner aan. Nu wordt daar de gloednieuwe Blooming Bike Bubbles aan toegevoegd: een geconcentreerde, plantaardige fietsshampoo die moeiteloos het frame en alle onderdelen van de fiets reinigt. Stap 2: smeren Fietsers kunnen hun ketting optimaal smeren met CyclOn’s plantaardige Chain Oil of Chain Wax. Deze producten zorgen voor een perfect functionerende aandrijflijn en bieden langdurige bescherming, zelfs onder de meest uitdagende omstandigheden. Stap 3: beschermen De Natural Bike Protector is een volledig plantaardig product dat de fiets effectief beschermt tegen vocht, vuil en UV-straling. Geschikt voor lak, metaal, carbon en kunststof. Het biedt optimale bescherming en behoudt de afwerking, zowel bij glanzende als matte oppervlakken. Heb je klanten die nog een stap verder willen gaan? Fietsers kunnen ook kiezen voor CyclOn's plantaardige Carbon Paste en Assembly Paste, speciaal ontwikkeld voor de montage van onderdelen. Duurzaam geproduceerd in Nederland Alle plantaardige producten van CyclOn worden in Nederland geproduceerd met hernieuwbare grondstoffen. Ze zijn volledig composteerbaar en vrij van schadelijke stoffen zoals microplastics, PFAS en SLS/SLES. Meer informatie: www.cyclonbikecare.com/nl AXENDO 80 Een robuuste, krachtige koplamp met aluminium behuizing en houder, ontworpen voor intensief gebruik. Deze koplamp is uitgerust met een grootlichtfunctie. De lichtopbrengst van 80 Lux zorgt ervoor dat de bakfiets zichtbaar is vanaf een afstand van 5000 meter. X&O 50 Deze compacte X&O 50 koplamp produceert een sterke lichtbundel die tot 70 meter verlicht en zichtbaar is tot op 4000 meter. De aluminium behuizing met geometrisch patroon en de aluminium houder maken het een stevige en betrouwbare koplamp. HALO Deze hoog presterende achterlamp heeft een stevig ontwerp met krachtige COB LEDtechnologie. Hij is beschikbaar in verschillende versies, met zowel een remlicht- als stoplichtfunctie, en ook in de HALO+ uitvoering met een breedhoekreflector. PIMENTO LARGE De PIMENTO LARGE is een minimalistische maar extreem krachtige achterlamp. De COB LED-technologie zorgt voor een sterke lichtbundel. Ook beschikbaar met een remlicht- of stoplichtfunctie. PIMENTO INDICATOR SET Met de PIMENTO INDICATOR SET kunnen gebruikers van bakfietsen aangeven in welke richting ze gaan, zonder hun handen van het stuur te hoeven halen. Meer informatie: Tel. +31 (0)513 41 46 65 | info@spanninga.com | www.spanninga.com

FIETSZAKEN NR 6 2024 13 BRANCHENIEUWS Van der Plas benadrukte het belang van het opbouwen van een nieuw team, bestaande uit zowel ervaren als nieuwe medewerkers. “Het samenstellen van een sterk team is voor ons een topprioriteit”, aldus Van der Plas. Hij wees ook op de gunstige ontwikkelingen in de fietsmarkt, zowel nationaal als internationaal. Ontwikkelingen zoals overheidsinitiatieven om steden autoluw te maken en de toenemende populariteit van e-bikes onder jongere generaties bieden QWIC nieuwe kansen. Ondanks de opkomst van verschillende verkoopkanalen bevestigde Van der Plas dat het dealernetwerk in Nederland en België centraal blijft staan in QWIC’s strategie. “Onze dealers zijn de hoeksteen van ons succes. We blijven hen trouw en investeren in langdurige samenwerkingen”, aldus Van der Plas. Portfolio voor 2025 Jos Schutte, Head of Product presenteerde het vernieuwde portfolio voor 2025, waarbij QWIC trouw blijft aan zijn kenmerkende design en uniek kleurenpalet. Het assortiment is gestroomlijnd om meer overzicht te bieden, met duidelijkere modelnamen voor een betere herkenbaarheid. Dealers reageerden positief op deze veranderingen, en vooral op de nieuwe mogelijkheden voor klanten om onderdelen zoals zadels, handgrepen en snelbinders per model naar eigen voorkeur te kiezen. Deze personalisatie-opties stellen consumenten in staat hun ideale fiets samen te stellen, wat inspeelt op de groeiende vraag naar maatwerk. QWIC ZET KOERS NAAR 2025 MET HERNIEUWDE ENERGIE EN FOCUS OP DEALERONDERSTEUNING Na de overname door EcoMotion eerder dit jaar heeft QWIC tijdens recente dealershows aan de Herengracht in Amsterdam zijn plannen voor de toekomst gepresenteerd. Interim-CEO Marc van der Plas deelde in oktober de strategie voor 2025 met enthousiaste QWIC-dealers, waarbij de nadruk lag op teamontwikkeling, markttrends en versterking van het dealernetwerk. Verbeterde klantenservice en uitgebreide garanties QWIC heeft verschillende stappen ondernomen om de klantenservice te verbeteren. Het merk heeft nieuwe afspraken gemaakt met belangrijke leveranciers om garantietermijnen te verlengen en de service verder te optimaliseren. Het serviceteam is uitgebreid, wat betekent dat dealers en consumenten sneller geholpen kunnen worden bij vragen en vervanging van onderdelen. Ambities voor de toekomst Na afloop van de dealershows sprak Van der Plas over de ambitieuze doelen van QWIC. Hoewel zijn rol tijdelijk is, is de visie helder: een terugkeer naar de top vijf van de Nederlandse e-bikemarkt. “Wij schromen er niet voor om die ambitie uit te spreken. We willen weer naar het linker rijtje van de elektrische fietsenmarkt in Nederland en geloven dat dit haalbaar is”, aldus Van der Plas. “Ons doel is niet per se om de grootste te worden, maar om de juiste kwaliteit te leveren, snel te reageren en een flexibele supply chain te hebben. Daarnaast willen we een portfolio bieden dat zowel de klant als de dealer aanspreekt. Als we deze ambitie over vijf jaar hebben gerealiseerd, zijn we zeer tevreden.” Samenwerking AGU EcoMotion heeft onlangs ook AGU, het merk voor fietskleding en -accessoires, overgenomen. Van der Plas ziet hierin kansen voor synergie: “Er is veel overlap tussen de doelgroepen van QWIC en AGU. We onderzoeken hoe we elkaar kunnen versterken om een completer aanbod te bieden aan onze dealers en eindklanten. In de komende periode zullen we met beide managementteams in alle rust analyseren hoe we dit het beste kunnen aanpakken.” Op de vraag of er nog meer overnames gepland staan, antwoordde Van der Plas: “We staan altijd open voor nieuwe kansen. De fietsbranche biedt momenteel prachtige mogelijkheden, en met een gezonde financiële basis zijn we klaar om hierin te investeren. We zijn ervan overtuigd dat de fietsmarkt zich snel zal herstellen van de post-corona dip en geloven sterk in de toekomst van de fietsindustrie.” Meer informatie: www.qwic.nl

eWay verkrijgbaar in vijf varianten

FIETSZAKEN NR 6 2024 15 WERKPLAATS- EN WINKELINRICHTING Het besluit van Jacobs om te gaan verhuizen kwam niet zonder uitdagingen. Anderhalf jaar aan touwtrekken tussen gemeente en andere overheidsinstanties gingen eraan vooraf maar in mei was de kogel door de kerk. Voor de inrichting van de nieuwe winkel besloot Jacobs opnieuw samen te werken met Present. “Op onze vorige locatie deden we al fijne zaken met Present, Interieur en Styling. Een belletje naar Mark van der Starren, eigenaar van Present, was snel gedaan. Na een intake, waarbij we de locatie bezochten en onze wensen kenbaar maakten, ging de ontwerpster van Present voor ons aan de slag”, vertelt Jacobs. Ontzorgen in proces Mark van der Starren legt uit hoe zij te werk gaan: “Na een intakegesprek vertaal ik het gesprek intern naar de ontwerpster, waarbij we naast een mooi interieur ook de logica en commerciële activiteiten niet uit het oog verliezen. Uiteindelijk moet de fietswinkel ook gewoon geld verdienen.” Het proces verloopt in stappen: van ontwerpen en presenteren, aanpassen tot realiseren. Present probeert vooral de ondernemer, die bij een verhuizing of verbouwing al genoeg aan zijn hoofd heeft, te ontzorgen. “We maken planningen, stellen duidelijke afspraken op en houden alle betrokken partijen op één lijn”, aldus van der Starren. PRESENT ZORGT VOOR CONCEPT TOT REALISATIE BIJ BIKE TOTAAL CHRIS JACOBS Op 26 oktober opende Bike Totaal Chris Jacobs zijn fietsenwinkel op een nieuwe locatie in Heerenveen. Eigenaar Chris Jacobs kijkt tevreden terug op het proces, mede dankzij de samenwerking met Present. Present is naast het ontwerpen en realiseren van interieurprojecten ook, gespecialiseerd in het inrichten, een duidelijke routing maken en aankleden van winkels in de tweewielerbranche. Dit doen ze inmiddels al 25 jaar na grote tevredenheid van de al gerealiseerde winkels. “We zijn van A tot Z ontzorgd”, aldus Jacobs. Eigenaar Chris Jacobs kijkt tevreden terug op het proces. “Het plan dat we kregen was echt geweldig. Smaakvol, eigentijds en laagdrempelig voor de consument, van de vloer tot het plafond, inclusief een verlichtingsplan. Dat het hele project vervolgens begeleid werd door Present maakte het een stuk eenvoudiger. Je had maar één aanspreekpunt die vervolgens alles verder regelde. Het eindresultaat mag er dan ook zijn.” Ambachtelijke sfeer Present begon ooit als specialist in interieurontwerpen voor de fietsenbranche, maar heeft inmiddels al diverse winkels ontworpen en gerealiseerd. Toch blijft de fietsbranche speciaal voor Van der Starren: “De fietsenbranche heeft zich enorm ontwikkeld de afgelopen 25 jaar. Winkeleigenaren snappen dat de consument tegenwoordig meer verwacht en we zien vaker sfeervolle, moderne winkels. Maar het ambachtelijke karakter mag niet verloren gaan.” Daarmee doelt Van der Starren op het vinden van de juiste balans. “Een winkel met alleen maar hoogglans displays en een lege uitstraling doet geen recht aan de ambachtelijke roots van deze branche. Wij willen winkels ontwerpen die sfeervol als functioneel zijn, waarbij de ambacht nog intact blijft. ” Wil je ook de mogelijkheden ontdekken voor jouw winkel, maak dan vrijblijvend een afspraak en kijk op www.wijzijnpresent.nl

FIETSZAKEN NR 6 2024 16 INTERVIEW Gefeliciteerd met de verhuizing! Kun je ons wat meer vertellen over deze stap? “We zijn enorm blij met ons nieuwe pand. Het is vier keer zo groot als het vorige, wat ons in staat stelt om op verschillende vlakken uit te breiden. De benedenverdieping is ingericht voor opslag, en we hebben plannen om een showroom te creëren zodat klanten en partners op locatie onze bikes kunnen ervaren. Boven hebben we de opslag van kleinere onderdelen, alsook ruimte voor assemblage, onderhoud en een kantoorruimte. Het nieuwe pand biedt ons veel flexibiliteit en ruimte om door te kunnen groeien.” Naast de verhuizing hebben jullie nog meer nieuws: de aankondiging van de CargoX. Wat maakt deze bakfiets speciaal? “De CargoX is iets nieuws voor ons én voor de cargomarkt. Het is een elektrische bakfiets ontworpen om verschillende stadse uitdagingen aan te kunnen. Je kunt er gemakkelijk als gezin boodschappen mee doen of als ondernemer ladingen mee vervoeren. De CargoX is uitgerust met de Bafang H720 systeem met 92Nm koppel, dat samenwerkt met de krachtsensor, Gates riemaandrijving. Dit betekent dat de fietser zich geen zorgen hoeft te maken over schakelen, omdat het systeem zich automatisch aanpast aan de omstandigheden. Dit Bafang-systeem biedt onderhoudsvrijheid, omdat het de motor en versnelling in één systeem combineert. Dit voorkomt dat je zowel een motor als een extern versnellingssysteem nodig hebt. Veel van de systemen die je tegenwoordig tegenkomt, vooral bij e-bikes, werken met complexe apps of knoppen die je moet instellen. We wilden het voor onze klanten eenvoudiger maken.” STOER BIKES ZET GROTE STAPPEN MET NIEUW PAND EN INNOVATIEVE BAKFIETS: DE CARGOX STOER Bikes blijft verder groeien. Onlangs verhuisde ze naar een nieuw, groter pand en introduceerde ze de STOER CargoX, een elektrisch aangedreven cargobike. We spraken de oprichters van STOER Bikes, Joeri en Thomas Visser, over de uitbreiding en de lancering van hun nieuwste innovatie, de CargoX. De CargoX heeft dikke banden, wat is het voordeel daarvan voor de rijder? “De dikke banden brengen we voor het eerst naar het cargotransport. Bij een bakfiets zie je het voorwiel niet als je aan het fietsen bent, waardoor je bijvoorbeeld een putje op de weg niet altijd op tijd kunt zien. Met dunnere banden die bakfietsen normaal gesproken hebben, voel je veel meer schokken van gaten of bulten in de weg, en kun je ook makkelijker in een rails terechtkomen. De brede banden bieden meer stabiliteit, waardoor je ook minder last hebt van zware schokken bij een bult of gat in de weg.” Waarom hebben jullie gekozen voor een bakfiets, naast jullie huidige fatbikes? “Een bakfiets is een product waar mensen behoefte aan hebben. Je ziet dat veel consumenten hun tweede auto verkopen om over te stappen op een bakfiets, of (wonen in de stad en) kopen zelfs helemaal geen auto meer en kiezen direct voor een bakfiets. Onze fatbikes zijn meer een luxeproduct. Je kan op een normale fiets ook je kinderen naar school brengen. Maar een bakfiets biedt meer mogelijkheden doordat je bijvoorbeeld de boodschappen mee kunt nemen en twee tot vier kinderen, en comfortabel langere afstanden kunt afleggen. De CargoX is al in pre-order gegaan en de eerste batch is al verkocht. Ook vanuit het buitenland zien we veel interesse van consumenten voor deze bakfietsen, wat ontzettend positief is.” Wat kunnen we nog meer van STOER Bikes verwachten in 2025? “Het nieuwe pand is natuurlijk al een grote stap. We zullen de komende maanden aan de slag gaan om ons pand helemaal af te maken, zodat we volgend jaar een mooie dealerdag kunnen organiseren bij ons. Daarnaast doen we momenteel al veel in het buitenland, waar we onze fatbikes verhuren en tours kunnen aanbieden op verschillende locaties. Dit doen we ook bij enkele hotels in Nederland, waar onze fietsen voor verhuur beschikbaar zijn. Volgend jaar zullen we de mogelijkheden verder onderzoeken. En volgend jaar hebben we natuurlijk de lancering van CargoX. Het eerste prototype van de bakfiets kon je al bewonderen op het International Cargo Bike Festival, maar het eerste officiële model wordt gepresenteerd op het B2Bfestival op 9 en 10 februari 2025 in Den Bosch. Aansluitend zijn de bakfietsen vanaf maart leverbaar.” Meer informatie: Tel. +31 (0)20 2157199 info@stoerbikes.com www.stoerbikes.com

FIETSZAKEN NR 6 2024 17 BEDRIJFSREPORTAGE KIJKJE ACHTER DE SCHERMEN BIJ ABUS: FAMILIEBEDRIJF MAAKT HET LEVEN EEN STUKJE VEILIGER Twintig fietswinkels brachten op uitnodiging van ABUS een bezoek aan het hoofdkantoor in Wetter en de productielocatie in Rehe. Ook de redactie van vaktijdschrift Fietszaken reisde begin november naar Duitsland, waar we een kijkje kregen achter de schermen van het internationale bedrijf. Vanaf het begin is de missie van het familiebedrijf: ‘Ons leven veiliger maken’, en dit vormt tot op de dag van vandaag de kern van hoe ABUS onderneemt. Dennis van Iperen, Marketing Specialist bij ABUS, geeft ons een rondleiding door het ABUS museum in het hoofdkantoor. De tijdlijn gaat terug tot 1924, waar je het eerste slot de ‘Iron Rock’ ziet hangen. “De 64-jarige August Bremicker begon met het maken van sloten in de kelder van zijn huis. Hij en zijn zonen lanceerden daar hun eerste hangslot, dat in die tijd baanbrekend was voor zowel zijn toekomst als die van zijn familie”, vertelt Dennis. De naam ABUS staat ook voor de oprichter en zijn zonen: August Bremicker Und Söhne. De tijdlijn gaat door tot 2024 en zal nog aangevuld worden de komende jaren, waarbij je steeds meer producten voor verschillende soorten gebruikers en toepassingen erbij ziet komen. Het bedrijf biedt vandaag de dag producten in drie segmenten: beveiliging voor thuis (denk aan deurcilinders en alarmsystemen), veiligheid op het werk (van cameratoezicht tot toegangsbeheer voor bedrijfsterreinen) en mobiele veiligheid (de fiets- en motorsloten en helmen voor sport en vrije tijd). Lees verder op de volgende pagina ▶

FIETSZAKEN NR 6 2024 18 BEDRIJFSREPORTAGE Familiebedrijf ABUS is vandaag de dag nog steeds 100% eigendom van de familie Bremicker. Het bedrijf bestaat al honderd jaar en is in de loop der jaren sterk gegroeid. Er werken inmiddels meer dan 4.000 medewerkers en het bedrijf heeft negentien dochterondernemingen, waaronder ABUS Nederland. “ABUS is niet alleen eigendom van de familie, maar het voelt ook als een familie aan”, vertelt Bas Oude Elferink, Accountmanager bij ABUS. We vroegen aan Martina Fischer, die ons rondleidde, hoe ze dit bereiken. “Vaak werkt generatie op generatie al bij ons. We proberen ervoor te zorgen dat iedereen trots kan zijn op wat ze bij ABUS doen. De bedrijfsbezoeken die we regelmatig organiseren, hebben hier een grote impact op. We nodigen studenten, klanten, retailers en vertegenwoordigers uit. De mensen die hier werken, zien dan zelf dat het nog goed gaat met het bedrijf en dat er nog vraag naar onze producten is. Dit maakt de professionals trots, zowel op het merk als op het werk dat zij leveren.” Kennis in eigen huis ABUS houdt het overgrote deel van de productie en het ontwerp in eigen beheer, met als doel zoveel mogelijk producten 'Made in Germany' te leveren. Dit stelt het bedrijf in staat strenge kwaliteitsnormen te handhaven en zijn productpatenten te behouden. Bij een rondleiding door de fabriek legde Martina Fischer uit: “De productielocatie is opgestart in 1957 met een klein team van 36 mensen en groeide uit tot een groot bedrijventerrein. Veel van onze machines zijn intern ontwikkeld en gebouwd. Dit maakt ons flexibel en zorgt ervoor dat we snel kunnen schakelen en innoveren.” Daarnaast ontwerpt en maakt ABUS ook de werkplaatsen zelf. “Dit zorgt ervoor dat de medewerkers zo efficiënt mogelijk kunnen werken. We ontvangen geregeld feedback van medewerkers met een nieuw idee of verbetering voor een werkplaats, die we dan gemakkelijk zelf kunnen aanpassen.” De fabriek is gevuld met machines, maar het valt op dat er ook nog heel veel medewerkers zijn. Bas legt uit: “De machines zijn nooit een vervanging voor de werknemers geweest, maar juist een aanvulling om het werk efficiënter te maken. Mensen blijven essentieel in het proces, bij het nauwkeurige werk, zoals het plaatsen van kleine cilinderonderdelen in sloten, maar vooral bij de kwaliteitscontroles.” Eric Blom van fietszaak Joop Harmans XL merkt op: “Nu begrijp ik waarom een slot deze prijs heeft. Na het zien van de hele productie, de tijd en het aantal mensenhanden die erbij komen kijken vind ik het niet gek!” Tijdens de rondleiding door de verschillende gebouwen komen we bij de ontwikkelingsafdeling voor machines. ABUS ontwikkelt niet alleen haar producten in eigen huis, maar ook de machines. “We ontwerpen en bouwen zelf machines voor het maken van onze sloten. Hierdoor zijn we in staat om onze eigen patenten en kennis in huis te behouden en zijn we niet afhankelijk van externe partners”, vertelt Martina Fischer. In 2016 nam ABUS een fabriek in Italië over, specifiek voor de sportieve helmen. “Doordat deze locatie dichtbij is, kunnen we makkelijker inspelen op trends en een kortere leverketen behouden. Het Italiaanse design en de Duitse kwaliteitsnormen vormen samen een ideale combinatie voor onze helmen.” Innovatieve producten Tijdens het bezoek presenteert Bas enkele noviteiten voor 2024/2025. Zo presenteert hij het Bordo 6200-vouwslot: “Een slot dat door veel dealers onderaan in de schappen wordt gehangen. Vaak omdat ze niet goed weten wat het doet. Ik zeg: ‘Probeer het zelf eens uit en je snapt het meteen”’, vertelt Bas. De Bordo zit vast aan je fiets en is daardoor makkelijk mee te nemen. Het rammelt niet en met het bevestigen om de fiets beschadigt de fiets niet. Ook is er ruimte om een airtag te plaatsen. “Daarnaast hebben we ook de infinityloop, omdat we de vraag kregen naar een lang en licht slot. Deze is gemakkelijk om een dikke boom heen te plaatsen en om fietsen op de auto vast te zetten.” Het slot Yardo is een Fingerprint slot. “ABUS gaat steeds vaker een Fingerprint slot gebruiken”, vertelt Bas. Het bedrijf is in gesprek met verzekeringsmaatschappijen om te onderzoeken of dit type beveiliging als standaard kan worden ingevoerd. Bij Kingpolis is dit type slot al wel verzekerd. “Daarbij hebben we ook de optie voor One Key. Dit is één sleutel waarmee je het fietsframe, de accu, het hangslot en meer onderdelen kan bedienen.” Op het gebied van helmen is ABUS ook volop bezig met vernieuwing. Dennis vertelt: “Het is belangrijk om te weten dat er een steeds grotere doelgroep is en komt voor fietshelmen.” ABUS introduceerde eerder dit jaar de HYP-E (levering juni 2025), een helm met geïntegreerde verlichting rondom, die ideaal is voor forenzen. De helm biedt ventilatieschuifjes, een stevige pasvorm en losse vervangbare onderdelen. Daarnaast introduceert ABUS de XOXO ECO, hun eerste helm die gemaakt is van gerecycled materiaal, gericht op een jong en milieubewust publiek. Testen en de ABUS-norm ABUS-producten ondergaan diverse testen om te voldoen aan strikte veiligheids- en kwaliteitsnormen, waaronder testen die rekening houden met temperatuur, vochtigheid en verschillende impacthoeken. Helmen worden getest in Duitsland op schokabsorptie, kinriemsterkte en -sluiting, en op stabiliteit bij verschillende omstandigheden. “We leveren aan landen over de gehele wereld en elk land heeft weer andere veiligheidseisen en regels. We doen daardoor verschillende testen om aan al deze regels te voldoen. Kijk maar eens op onze verpakking hoeveel icoontjes daarop staan”, vertelt Dennis. Ook tijdens het productieproces wordt de kwaliteit gewaarborgd. Op elk werkstation worden steekproeven uitgevoerd. De dealers mogen tijdens het bezoek zelf wat sloten testen, waarbij ze de sloten mogen proberen open te breken met betonscharen.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4